Zwitsers leger moet drastisch krimpen

Gestart door Lex, 16/08/2009 | 23:42 uur

Ace1

Citaat van: Ros op 17/08/2009 | 15:16 uur
Even off-topic........Waarbij de neutraliteit van de Zwitsers tijdens WO II nog behoorlijk discutabel was. Zij hebben tussen 40-45 wel bankiertje mogen spelen voor onze oosterburen. Die mogelijkheid om neutraal te blijven is grotendeels wel gekocht.


Een tankoorlog op europese bodem acht ik ook uitgesloten, en zeker voor Zwitserland. De tegenstander zal dus uit Duitsland, Frankrijk of Italie moeten komen. Oh ja of uit Liechtenstein. Ik kan mij geen enkel land is Europa of daar buiten voorstellen die in staat is een tankoorlog te beginnen tegen een europees land.

Daarnaast is Zwitserland geen land die met veel hardware ergens in den vreemde aan de slag zal gaan. Dus de stap om in te krimpen is niet zo raar.


Helemaal neutral was Zwitersland niet in de Tweede Wereldoorlog men heeft Duitsland wapens en munitie geleverd, daarbij moet je denken aan een firma als Oerlikon.

IPA NG

Jammer, maar ze kunnen het hebben.
Maar laat ze de infrastructuur niet meer ontbinden.

CitaatSwiss building codes require radiation and blast shelters to protect against bombing. There is a bed for 114% of Swiss residents in one of the many shelters.[24] There are also hospitals and command centres in such shelters, aimed at keeping the country running in case of emergencies. Every family or rental agency has to pay a replacement tax to support these shelters, or alternatively own a personal shelter in their place of residence.[25]

Moreover, tunnels and key bridges are built with tank traps. Tunnels are also primed with demolition charges to be used against invading forces. Permanent fortifications are established in the Alps, as bases from which to retake the fertile valleys after a potential invasion. They include underground air bases which are adjacent to normal runways; the aircraft, crew and supporting material are housed in the caverns.

However, a significant part of these fortifications have been dismantled between the 1980s and during the "Army 95" reformation. The most important fortifications are located at Saint-Maurice, Gotthard Pass area and Sargans. The fortification on the left side of the Rhône at Saint-Maurice is no longer used by the army since the beginning of the 1990s. The right side (Savatan) is still in use.

The Swiss government thought that the aim of an invasion of Switzerland would be to control the economically important transport routes through the Swiss Alps, namely the Gotthard, the Simplon and Great St. Bernard passes, because Switzerland does not possess any significant natural resources. Those who actually served in the Swiss Army during the war never criticised this concept - even if it openly meant that the enemy could take the civilian population in the plains hostage.
Een zeer interessante doctrine.
Ik hoop dat ze IPV die grote hoeveelheid diensplichtigen een kleine proffesionele brigade oprichten als quick reaction eenheid.

Zwitserland, een tip:
Blijf weg uit 'humanitaire' missies, voor je het weet ben je je neutrale status kwijt met alle gevolgen van dien.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 17/08/2009 | 08:36 uur
Dat we geen tankslag meer krijgen in Europa? Ik zou het graag zeker weten en hoop er op maar blijf het te optimistisch vinden. De relatie met Rusland kan in een periode van 5 jaar gemakkelijk omslaan (zie maar met Georgië) en ik blijf het vreselijk naïef vinden om een dergelijke dreiging zo maar volledig af te schrijven.
Ik zou graag een nadere uitwerking van je zien over die mogelijke dreiging die je nog ziet ten aanzien van Rusland. Misschien beter in onderstaand topic. Ik zie bij dit soort uitspraken vaak een soort automatisme ten aanzien van de Koude Oorlog..De dreiging die er toen schijnbaar was kan zo weer terugkeren....Ik zie dat automatisme niet zo en mis dus een grondige analyse van die Koude Oorlog..Maar voor een toekomstige veiligheidsanalyse acht ik die historische analyse fundamenteel.   
http://www.defensieforum.nl/Forum/herijking_nl_defensiebeleid_de_veiligheidsanalyse-t16855.0.html

Ros

Even off-topic........Waarbij de neutraliteit van de Zwitsers tijdens WO II nog behoorlijk discutabel was. Zij hebben tussen 40-45 wel bankiertje mogen spelen voor onze oosterburen. Die mogelijkheid om neutraal te blijven is grotendeels wel gekocht.


Een tankoorlog op europese bodem acht ik ook uitgesloten, en zeker voor Zwitserland. De tegenstander zal dus uit Duitsland, Frankrijk of Italie moeten komen. Oh ja of uit Liechtenstein. Ik kan mij geen enkel land is Europa of daar buiten voorstellen die in staat is een tankoorlog te beginnen tegen een europees land.

Daarnaast is Zwitserland geen land die met veel hardware ergens in den vreemde aan de slag zal gaan. Dus de stap om in te krimpen is niet zo raar.

VandeWiel

Citaat van: noorman op 17/08/2009 | 12:36 uur
tot voor een paar jaar hadden ze zelfs een fietsende brigade...

Dat zijn gewilde fietsjes op marktplaats ;)

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2009 | 12:52 uur
Citaat van: boekje_pienter op 17/08/2009 | 08:43 uur
Zeg nooit "nooit". We dachten ook dat er niemand tanks zou inzetten in Afghanistan?

"We" als in Nederland? In dat geval: "we" denken wel vaker iets niet meer nodig te hebben.....

"We" als "men". Terwijl bijvoorbeeld de Canadezen met succes de nota bene van ons gekochte Leopards in Kandahar hebben ingezet. En inderdaad: helaas denkt de politiek maar over de eenvoud van het wegbezuinigen van materieel, terwijl het een hele tijd duurt voordat je een krijgsmacht weer afdoende op poten/tracks hebt...

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 17/08/2009 | 08:43 uur
Zeg nooit "nooit". We dachten ook dat er niemand tanks zou inzetten in Afghanistan?

"We" als in Nederland? In dat geval: "we" denken wel vaker iets niet meer nodig te hebben.....

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 17/08/2009 | 10:45 uur
Blijkbaar teren ze nog steeds op de Koude Oorlog-gedachte... en dat voor een neutraal land.

M.i. heeft Zwitserland zich nimmer met de Koude Oorlog-gedachte bezig gehouden, maar meer met het gegeven dat om je neutraliteit te behouden, je wel moet laten zien van je af te kunnen bijten. Waar alleen roepen dat je neutraal wil en/of zal blijven niet afdoende is. Daar kan ons land over meepraten, zo'n 70 jaar geleden.....

noorman

tot voor een paar jaar hadden ze zelfs een fietsende brigade...
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

boekje_pienter

Citaat van: VandeWiel op 17/08/2009 | 08:47 uur
Verder valt me op dat het leger nog een echt in een koude oorlog opzet is. 224 Leopards? 224 Houwitzers? Die verwachten echt iets serieus...

Blijkbaar teren ze nog steeds op de Koude Oorlog-gedachte... en dat voor een neutraal land. Dat geeft misschien wel aan dat ze er tot op heden nog niet in geslaagd zijn een vredesdividend te incasseren...

VandeWiel

"Moreover, tunnels and key bridges are built with tank traps. Tunnels are also primed with demolition charges to be used against invading forces." http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Switzerland

Denk hier maar eens aan als je de volgende keer door de tunnels van Zwitserland rijdt onderweg naar je vakantie ;)


Verder valt me op dat het leger nog een echt in een koude oorlog opzet is. 224 Leopards? 224 Houwitzers? Die verwachten echt iets serieus...  

boekje_pienter

Citaat van: Lex op 16/08/2009 | 23:42 uur
Hij noemde het onwaarschijnlijk dat er nog een tankoorlog zal plaatsvinden in Europa.

Zeg nooit "nooit". We dachten ook dat er niemand tanks zou inzetten in Afghanistan?

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 16/08/2009 | 23:56 uur
"The armed forces consist of 134,886 people on active duty, of which 4,230 are professionals, with the rest being conscripts or volunteers."

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Switzerland

Die 4,230 zeggen mij het meest, maar die andere aantallen lijken me ook niet echt meer nodig in het huidige Europa. Dat we geen tankslag meer krijgen in Europa? Ik zou het graag zeker weten en hoop er op maar blijf het te optimistisch vinden. De relatie met Rusland kan in een periode van 5 jaar gemakkelijk omslaan (zie maar met Georgië) en ik blijf het vreselijk naïef vinden om een dergelijke dreiging zo maar volledig af te schrijven.

Lex

Het Zwitserse leger telt 524.000 militairen. Van die 524.000 militairen zijn er 2.000 vrouw. Vrouwen mogen in het Zwitserse leger dienen, maar zijn niet dienstplichtig. Tot aan legerhervorming Armee XXI (2003) was het vrouwen niet toegestaan om wapens te dragen.

De primaire taak van het leger is de landsverdediging. Daarnaast wordt het leger ook ingezet voor vredesmissies. Van 1996 tot 2001 was het Zwitserse leger aanwezig in Bosnië en Herzegovina met hoofdkwartier in Sarajevo. Taak was naast de vrede bewaren, vooral het verlenen van logistieke en medische steun aan de troepen van de OVSE.
In 2003 sprak de Zwitserse bevolking zich per referendum uit om het leger te verkleinen. Zwitserland heeft, naar verhouding, op Israël na het grootste leger ter wereld. In tijden dat er in de landen om Zwitserland heen oorlog wordt gevoerd (bijvoorbeeld tijdens de Frans-Duitse-, de Eerste- en Tweede Wereldoorlog handhaaft Zwitserland altijd een gewapende neutraliteit. Het leger is voortdurend in de hoogste staat van paraatheid.

Het grootste deel van de Zwitsers in tevreden met haar leger. Maar er zijn ook critici die vinden dat Zwitserse samenleving een veel te militaristisch karakter heeft. Zij vinden dat de dienstplicht moet worden ingekort of afgeschaft en het leger kleiner moet worden. Daarnaast heerst er een strenge rangorde waarop sommige Zwitsers kritisch zijn. In 2003 sprak een meerderheid van de Zwitserse bevolking zich per referendum uit om het leger te hervormen en haar te verkleinen. Deze legerhervorming kreeg de naam Armee XI, die hierboven ook al werd vermeld. In de loop der jaren moet het leger van 524.000 man/vrouw naar 220.000 man/vrouw worden teruggebracht. Het budget moet van 4,3 miljard Zwitserse frank worden teruggebracht naar 3 miljard Zwitserse frank.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitsers_leger

Elzenga

"The armed forces consist of 134,886 people on active duty, of which 4,230 are professionals, with the rest being conscripts or volunteers."

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Switzerland