Chavez ready to shelter duplicate Iranian nuclear facilities in Venezuela

Gestart door VandeWiel, 07/09/2009 | 14:41 uur

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 08/09/2009 | 17:25 uur
Hij kan wel blijven pesten daarmee. Hij kan de drugsdoorvoer door zijn vingers laten zien. Hij kan de FARC in Columbia blijven bewapenen, maar eens zal er echt een lijn zijn wanneer de buren het ook niet meer pikken.
een deel van de buren het niet meer pikken...en dan met name die buren die nog onder Amerikaanse invloed staan...Ik las vanmiddag een stukje over de docu die Oliver Stone heeft gemaakt over Chavez en de ontwikkelingen in Midden- en met name Zuid-Amerika. Waar men in toenemende mate los probeert te komen van de Amerikaanse invloedssfeer en de eigen ontwikkeling en identiteit voorop stelt. En dat lijkt me gezien de algehele ontwikkelingen in de wereld geen slechte zaak. Vaak zie je dan verschillende varianten...van gematigd tot wat radicaler...Chavez lijkt meer die laatste lijn te volgen. Als hij daarin te ver gaat verwacht ik eerder een reactie vanuit de Venezolaanse bevolking zelf. Al is het de vraag wat de VS doet als daar ooit weer een Republikeinse president aan de macht komt.

Enforcer

Hij kan wel blijven pesten daarmee. Hij kan de drugsdoorvoer door zijn vingers laten zien. Hij kan de FARC in Columbia blijven bewapenen, maar eens zal er echt een lijn zijn wanneer de buren het ook niet meer pikken.

VandeWiel

Chavez heeft niet de "100.000" kanonnen van N-Korea en de straat van Hormuz van Iran en diverse Iraanse gesteunde groeperingen die een aanvallende partij aan het twijfelen kunnen brengen. Dat weet hij donders goed.

Toch zal het niet verbazen als Chavez een beperkt programma start om te pesten, voor interne doelen, onderhandeling en voor zijn imago. Een volledig programma is echter een zekere zelfmoord. Ik acht de kans echter heel groot dat hij net genoeg zal doen om te pesten zonder echt het pad van de A-bom op te gaan. Alleen al dat pesten kan al tot genoeg spanningen leiden.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 08/09/2009 | 14:00 uur
De Amerikanen zouden dit nooit accepteren punt uit, dat weet iedereen.
In hun eigen achtertuin iraanse adviseurs die een nuclear program aan het uitwerken zijn, dit zou meteen een soort zelfmoord
van Chavez zijn want dan wordt de noodzaak om hem te verwijderen van het toneel wel heel dringend.

groeten,

en dus is de kans groot dat dit gewoon een propaganda-verhaal is...gezien de bron niet geheel onwaarschijnlijk.

hudinie

De Amerikanen zouden dit nooit accepteren punt uit, dat weet iedereen.
In hun eigen achtertuin iraanse adviseurs die een nuclear program aan het uitwerken zijn, dit zou meteen een soort zelfmoord
van Chavez zijn want dan wordt de noodzaak om hem te verwijderen van het toneel wel heel dringend.

groeten,

Enforcer

Citaat van: Reinier op 07/09/2009 | 16:03 uur
Als dit allemaal in de toekomst plaats zou vinden, dan is het niet alleen een probleem voor de VS, maar voor de hele regio daar. Ik denk niet dat een Brazilië, Colombia, Chili of Argentinië zitten te wachten op een Venezuela in hun achtertuin met een nucleair programma. Waarschijnlijk dat die landen aldaar het probleem eerder proberen op te lossen dan de VS.

En waarom zou die ook? Maar het is nooit gezellig om een buur te hebben met nucleaire wapens.

Ik zie de Zuid-Amerikanen dit dat ook wel zelf oplossen, evt met intell en andere steun vanuit de US.

Reinier

Als dit allemaal in de toekomst plaats zou vinden, dan is het niet alleen een probleem voor de VS, maar voor de hele regio daar. Ik denk niet dat een Brazilië, Colombia, Chili of Argentinië zitten te wachten op een Venezuela in hun achtertuin met een nucleair programma. Waarschijnlijk dat die landen aldaar het probleem eerder proberen op te lossen dan de VS.

Voor ons Koninkrijk zie ik het minder als een probleem. Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat Venezuela ooit een van de ABC-eilanden zou "nuken". Al was het maar om de dood eenvoudige reden dat met de constante passaat wind daar, de fall-out wolk rechtstreeks naar Venezuela waait......

En waarom zou die ook? Maar het is nooit gezellig om een buur te hebben met nucleaire wapens.

boekje_pienter

Citaat van: VandeWiel op 07/09/2009 | 15:17 uur
Dit alles heeft wel zeer zware consequenties. Het zou de machtsverhoudingen in Z-Amerika *totaal* overhoop gooien en zware spanningen brengen aan de grenzen van "het koninkrijk" indien Venezuela het pad van de A-wapens zou kiezen.

Over machtsverhoudingen in Latijns-Amerika gesproken: vandaag bezoekt de Franse president Sarkozy zijn Braziliaanse ambtgenoot Lula da Silva voor een zeer uitgebreide miljardendeal van wapens.

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/buitenland/Sarkozy_naar_Brazilie_voor_contracten.8228794-439.art


Laurens


VandeWiel

Dit alles heeft wel zeer zware consequenties. Het zou de machtsverhoudingen in Z-Amerika *totaal* overhoop gooien en zware spanningen brengen aan de grenzen van "het koninkrijk" indien Venezuela het pad van de A-wapens zou kiezen.

Ik denk alleen dat Chavez een fenomenale miscalculatie begaat als hij daadwerkelijk dit pad kiest. Hij heeft niet de machtspositie die Iran heeft in het Midden-Oosten en is ook niet de onderhandelaar die de Iraniërs wel zijn.

VandeWiel

Leuk, een derde potentiële regio voor flinke spanningen:  >:(

Stel je voor dat Venezuela N-Korea en Iran daadwerkelijk achterna gaat met een eigen programma. Dat belooft wat...



Chavez ready to shelter duplicate Iranian nuclear facilities in Venezuela


DEBKAfile's Iranian sources disclose that Hugo Chavez and Mahmoud Ahmadinejad are working on a wide-raging plan to replicate Iran's key nuclear installations in Venezuela, possibly in the framework of a new program there on the Iranian and North Korean models.
The French news agency AFP, reporting from Tehran Sunday, disclosed Chavez's suggestion to Iran to establish in his country a "nuclear village" to produce nuclear energy for peaceful purposes. But, according to DEBKAfile's Iranian sources, the conversation between the two presidents Saturday and Sunday, Sept. 5-6, when they visited Shiite shrines in Meshhad, went as far as to discuss the relocation or replication of key elements of the Iranian nuclear industry to Venezuela, both to keep them safe and to guarantee they would keep on ticking over if Iran was attacked by the US or Israel.
Their talks have advanced far enough to get Washington worried about the prospect of yet another hostile nuclear program coming into being, this one at America's back door.
Chavez eagerly embraces the plan as another chance to rile the Americans, while the Iranian president stopped trusting Damascus as Tehran's nuclear back-up partner when Israel demolished the nuclear facility under construction by North Korea in northern Syria two years ago and its president began to be wooed by the Obama administration.
While establishing a joint team cagily assigned with developing "nuclear cooperation for peaceful purposes" a covert track between Iran and Venezuela is progressing much faster on costing the replication of Iranian nuclear plants in the South American country as compared with their transfer, lock, stock and barrel.

http://www.defensieforum.nl/Forum/chavez_ready_to_shelter_duplicate_iranian_nuclear_facilities_in_venezuela-t17088.0.html

ECHTE bron: http://www.debka.com/headline.php?hid=6254