Marine naar ‘Africa Partnership Station’

Gestart door hdevreij, 10/09/2009 | 16:19 uur

Lex

Africa Partnership Station Helps Local Sierra Leone Hospitals

By Chief Petty Officer Jason Morris
Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

LUNGI, Sierra Leone, Oct 16, 2009 — Africa Partnership Station (APS) construction personnel made repairs at the Bai Bureh Memorial Community Hospital in Lungi, Sierra Leone, October 15, 2009.

This event is just one in a series of ongoing humanitarian efforts by the APS platform HNLMS Johan de Witt (L 801) during the first European-led APS deployment.

Five Seabees and more than 30 Royal Dutch Navy Sailors and Marines went to work in Lungi to fix the hospital's roof, generator and electrical systems and install plumbing. The team also trained the hospital staff on proper maintenance and emergency repair procedures to deal with similar problems in the future. Additionally, the ship's crew presented more than 100 boxes full of school supplies and toys that were donated by Dutch school children to students at the Eslembe Mayal elementary school.

"We were invited here today by the hospital's doctor in order to make as many repairs to the facility as possible in the short time we have in Sierra Leone," said Chief Builder (SCW) Dirk Wehking. "The ship volunteers really put forth a great effort and we were able to accomplish quite a bit."

APS Johan de Witt is also delivering medical equipment, furniture, vehicles and relief supplies; including medical beds, toys, plumbing, construction equipment and vehicles.

The donations will be divided between three hospitals in Sierra Leone; Bai Burch Hospital in Lungi, Tunguma Hospital, and the government hospital in Port Loko.

"The donations today will make a huge impact for the hospitals in Sierra Leone," said Ruurd Van Rooijen, a retired Dutch Navy captain and general manager of the Magbenteh Community Hospital. "We are very grateful for the donations as they will directly benefit the people of Sierra Leone."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, Portugal, the Netherlands and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone. Nearly 50 African naval personnel onboard are receiving training in maritime law enforcement.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment. APS, originally a U.S. Navy-led initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station

Lex

APS Arrives in Sierra Leone

FREEETOWN, Sierra Leone, Oct 15, 2009 — The Dutch amphibious ship HNLMS Johan De Witt (L 801) arrived in Freetown, Sierra Leone, October 14, 2009, for a two-day port visit as part of the ongoing Africa Partnership Station (APS) initiative. Johan De Witt is in Sierra Leone in support of the first European-led APS deployment.

During the visit, the APS team will conduct engagements both afloat and ashore and embark Sierra Leone students for a four-week, at-sea training program.

"For many reasons, this is a special visit," said Royal Dutch Navy Captain Ben Bekkering, commanding officer of Johan De Witt. "As far as I can recall, it has been a very long time since the Dutch have visited here, and I am very glad for the Dutch Navy to return. Also, I am glad to see that Sierra Leone is doing so well in rebuilding the structures needed to ensure maritime safety and security. To play a part in that rebuilding, both to learn and to teach, is at the heart of APS."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

Planned maritime safety and security training will consist of classroom interaction and hands-on skill-building. Topics to be covered include small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, computer software lessons and advanced first aid training.

In addition to maritime safety and security engagements, the APS Johan De Witt crew will conduct community outreach projects on both days. The projects include the donation of medical and relief supplies to the Tunguma and Lungi hospitals as well as helping these hospitals fix and maintain generators, electrical systems and other equipment.

The APS Johan DeWitt deployment began in September and will run through November. Port visits include stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone.

Johan De Witt, a Royal Dutch Naval vessel, is the first European-led APS platform and is augmented by staff from Belgium, Portugal and the United States. APS, originally a U.S. Navy initiative, is now an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station

Lex

Dutch Donate Two River Boats to Senegal During APS Deployment

By Chief Petty Officer Jason Morris
Africa Partnership Station Johan De Witt Public Affairs

ST. LOUIS, Senegal, Oct 8, 2009 — As part of the first European-led Africa Partnership Station (APS) deployment, the Dutch government donated two river inspection boats to the Organization de la Mise en Valeur du Fleuve Senegal (OMVS) in St. Louis, Senegal, October 7, 2009.

The boats were transferred from the Netherlands to Senegal aboard the APS amphibious transport ship HNLMS Johan De Witt (L 801) and will be utilized by OMVS to rehabilitate the Senegal River.

"The boats will be used to survey the length of the Senegal river in order to ascertain if the waters are navigable for vessel traffic from the ocean inwards to Mali," said Dutch Lieutenant Commander Raymund Tromp, civil military coordination officer aboard Johan De Witt. "The greater access to the waterway will benefit the regional economic development."

The boats where presented to OMVS at a ceremony, attended by the Netherlands Ambassador to Senegal Gerben de Jong, the governor of St. Louis, and the president of OMVS, Mohamed Salem Ould Merzoug.

"OMVS is a very important organization for Senegal, not only for economic development, but also as a political forum," said de Jong. "The Netherlands is renowned for the expertise in water management and therefore is a natural partner of the OMVS and the four countries."

In addition to the river inspection boats, two pallets of books were also donated by the late Gerti Hesseling, a college professor from Leiden, Netherlands who conducted extensive research on Senegal.

"For me, these three donations underline the value of APS and the international commitment to ensure proper use of the sea," said Dutch Captain Ben Bekkering, commanding officer Johan De Witt. "The survey boats will make the Senegalese river a stronger lifeline and the books will allow students to gain knowledge."

After leaving the waters of St. Louis, Johan De Witt will head for Dakar where the crew will provide training to 15 Senegalese Sailors on boat operations, maintenance and maritime law enforcement.

During this deployment, Johan De Witt will visit Senegal, Sierra Leone, Liberia Ghana, and Cape Verde.

Johan De Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute APS mission. APS, a U.S. Navy original initiative, is an international effort aimed at improving maritime safety and security for the continent of Africa through training and other collaborative activities with African partner countries.

Source: Africa Partnership Station

Lex

Kamervragen over de deelname van Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika
Vraagstellers: leden Haverkamp en Knops (CDA)
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de antwoorden aan op vragen van de leden Haverkamp en Knops (beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika (ingezonden 21 september 2009 met kenmerk 2009Z16859).

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop
14 oktober 2009

Elzenga

Citaat van: Gozo op 30/09/2009 | 08:43 uur
Waar lees je dat dan allemaal of heb je soms een glazen bol naast je pc staan?  :big-smile:
nee, geen glazen bol...daarvoor heb ik het immers ook te vaak mis ;)...maar meer op basis van jarenlange ervaring in deze politieke materie...hoe vaak blijkt de (hoofd)reden voor iets niet een heel andere te zijn dan die welke worden gepresenteerd?! Gelukkig lekt er nog wel eens iemand...zodat we daar dan later alsnog achter komen. Een gezonde dosis wantrouwen is inmiddels dus wel op zijn plaats hierbij. Zeker als je weet hoe belangrijk het vinden en vooral beheersen van oliebronnen tegenwoordig is en wordt (met een snel groeiende vraag en - op termijn - afnemend aanbod). Zeker voor landen die er relatief erg afhankelijk van zijn (nog). Amerika is daar 1 van en zet dus zijn machtige wapen, zijn krijgsmacht, in om bronnen te controleren. En gek genoeg Nederland ook. Want we investeren in vergelijking met onze buurlanden weinig in alternatieve energiebronnen. Shell is daar zelfs deels mee gestopt begreep ik. En jij weet ook hoe nauw Shell verbonden is met onze politieke top cq Regering. Dus of de Johan de Witt daar primair uit humanitair oogpunt rondvaart durf ik zo te betwijfelen ;) 

Gozo

Citaat van: Elzenga op 29/09/2009 | 20:52 uur
Citaat van: Gozo op 29/09/2009 | 10:41 uur
Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.
terwijl het inderdaad een heel belangrijk element is waarom men deze missie uitvoert. Maar men er blijkbaar bang voor is dat de eigen bevolking of internationale gemeenschap of mogelijk internationale organisaties daar afwijzend op reageren. Dus wordt het "ingepakt". Dat zien we immers vaker.

Waar lees je dat dan allemaal of heb je soms een glazen bol naast je pc staan?  :big-smile:

Elzenga

Citaat van: Gozo op 29/09/2009 | 10:41 uur
Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.
terwijl het inderdaad een heel belangrijk element is waarom men deze missie uitvoert. Maar men er blijkbaar bang voor is dat de eigen bevolking of internationale gemeenschap of mogelijk internationale organisaties daar afwijzend op reageren. Dus wordt het "ingepakt". Dat zien we immers vaker.

Gozo

Citaat van: Elzenga op 28/09/2009 | 20:31 uur
Citaat van: Gozo op 28/09/2009 | 10:48 uur
En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P
Dat van die vervuiling was om de zaak mooi in te pakken...maar ik denk dat je mijn motivatie hierachter verkeerd ziet. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat het om belangen en het eigenbelang gaat meestal. Daar draait het leven volgens mij om, dus ook de politiek van een land. Waar ik bezwaar tegen heb is dat men dit probeert te verbergen achter nobele termen als democratie en vrijheid of doelen als het milieu en ontwikkeling. En zo die termen uitholt en ongeloofwaardig maakt (onder andere voor jonge moslims die dat ook door krijgen en dan uit boosheid zich aansluiten bij Al Qaeda).

Wat mij betreft zegt men dus gewoon dat het primair om de bescherming van de oliebelangen gaat hier. Iedereen nu eenmaal auto wil blijven rijden hier in het Westen. Hoezeer ik die focus op olie ook conservatief en schadelijk vindt (ook voor ons strategisch belang, maar dat is een ander verhaal). En als men bij de behartiging van die primaire belangen ook nog wat kan betekenen voor de mensen daar en het milieu dan is dat mooi meegenomen en zal men dat niet laten. Als vaak ook een secundair belang zijnde.

Zo bedrijf je eerlijke politiek..en verklein je de kloof tussen politiek en burger. Die nu juist vol wantrouwen is over motivatie en doel.

Ik stel vast dat het jouw conclusie is dat het verborgen, tussen de regels door wordt gemeld, terwijl het een hoofddoel is.

Elzenga

En mogelijk een groeiend probleem...piraterij loont immers ziet men ook daar. En met wapens kan men omgaan en die verkrijgen zal in die regio nog niet zo moeilijk zijn.

Lex

Onregelmatig, maar actief. In de media komt er weinig over, omdat alle aandacht gericht is op de HOA.

Ace1

Hoe aktief zijn die piraten die aktief zijn in de wateren van Nigeria?

Elzenga

#27
Citaat van: Gozo op 28/09/2009 | 10:48 uur
En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P
Dat van die vervuiling was om de zaak mooi in te pakken...maar ik denk dat je mijn motivatie hierachter verkeerd ziet. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat het om belangen en het eigenbelang gaat meestal. Daar draait het leven volgens mij om, dus ook de politiek van een land. Waar ik bezwaar tegen heb is dat men dit probeert te verbergen achter nobele termen als democratie en vrijheid of doelen als het milieu en ontwikkeling. En zo die termen uitholt en ongeloofwaardig maakt (onder andere voor jonge moslims die dat ook door krijgen en dan uit boosheid zich aansluiten bij Al Qaeda).

Wat mij betreft zegt men dus gewoon dat het primair om de bescherming van de oliebelangen gaat hier. Iedereen nu eenmaal auto wil blijven rijden hier in het Westen. Hoezeer ik die focus op olie ook conservatief en schadelijk vindt (ook voor ons strategisch belang, maar dat is een ander verhaal). En als men bij de behartiging van die primaire belangen ook nog wat kan betekenen voor de mensen daar en het milieu dan is dat mooi meegenomen en zal men dat niet laten. Als vaak ook een secundair belang zijnde.

Zo bedrijf je eerlijke politiek..en verklein je de kloof tussen politiek en burger. Die nu juist vol wantrouwen is over motivatie en doel.

Gozo

Citaat van: Elzenga op 28/09/2009 | 01:38 uur
Citaat van: MINDEF op 10/09/2009 | 16:19 uur
......de bescherming van boorplatformen....
Iik had er helemaal overheen gelezen...Maar toen ik het bericht net nog een keer las bij het bekijken van een mogelijk nieuwe inzet van Nederland in de Hoorn van Afrika viel het me opeens op....ik dacht al...kon me al niet voorstellen dat de missie helemaal humanitair en onbaatzuchtig was...maar toen zag ik de woorden opeens wel staan....verdekt tussen de vele andere...En snap nu opeens waarom we daar zo actief meedoen...Shell...veel olie voor de kust...duidelijk...theorie weer bevestigd :(

http://blogs.ft.com/energy-source/2009/09/16/a-numbers-game-the-west-african-oil-frontier/
http://www.1stliberia.com/oil-gas.htm 

En meteen daarachter kwam dit: "en bestrijding van milieuvervuiling krijgen de aandacht. ". Daar zou je dan ook op moeten aanslaan. Los van het feit dat het verdedigen van belangen mede omvat je economische belangen en waar m.i. dus niets mis mee is, sterker nog; het is geïndiceerd, is het nogal suggestief om dan weer een stukje tekst eruit te lichten om de"dubbele bodem" ermee aan te tonen. Op deze manier bedrijf je zelf ook, de zo vermaledijde, politiek  :P

Elzenga

#25
Citaat van: MINDEF op 10/09/2009 | 16:19 uur
......de bescherming van boorplatformen....
Iik had er helemaal overheen gelezen...Maar toen ik het bericht net nog een keer las bij het bekijken van een mogelijk nieuwe inzet van Nederland in de Hoorn van Afrika viel het me opeens op....ik dacht al...kon me al niet voorstellen dat de missie helemaal humanitair en onbaatzuchtig was...maar toen zag ik de woorden opeens wel staan....verdekt tussen de vele andere...En snap nu opeens waarom we daar zo actief meedoen...Shell...veel olie voor de kust...duidelijk...theorie weer bevestigd :(

http://blogs.ft.com/energy-source/2009/09/16/a-numbers-game-the-west-african-oil-frontier/
http://www.1stliberia.com/oil-gas.htm 

Lex