Recht op een rookvrije werkplek?

Gestart door -Peter-, 16/05/2003 | 20:56 uur

Sanne

Reinaert geniet duidelijk van zijn weekend. Waar is de lokale kermis, dan kom ik ook. Is toch vlakbij.
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Jørgen

Toch blijft dit een moeilijk punt, een dilemma, toevallig hebben we er vandaag een discussie over gehad.

Ik zelf ben altijd een zware roker geweest. Sinds 1 oktober 2002 heb ik besloten te stoppen met roken. Vaak hoor ik dat ex rokers de ergste tegenstanders van rokers worden. Ik heb dat niet zo. Ik heb nu wel liever dat er in mijn omgeving niet gerookt wordt maar ik begrijp ook de behoefte van de roker.

Nu is er bij ons een rook ruimte ingericht. Op de zolder van het gebouw (rook stijgt op dus de mensen daaronder hebben geen last daarvan). Op zich een mooie oplossing. Maar dat betekend ook dat de mensen daar naar toe gaan. En in de praktijk is nu gebleken dat ze daar ook graag gezelschap bij hebben. Wat doen ze dus? Ze trommelen alle rokers bij elkaar en zonderen zich af op de rook zolder. Dit is niet bevorderlijk voor de saamhorigheid.

Wat moeten we hier nou mee?

Ik hoor veel mensen in mijn omgeving roepen: verbied het roken!. Maar wat moet je dan als roker?

-Peter-

#1

Regels voor roken op het werk?
Drie op de vier werknemers stellen prijs op een rookvrije werkplek. Ze zijn zich bewust van gezondheidsrisico's en hebben behoefte aan regels. De aanpak van de tabaksindustrie "Roken? Dat lossen we samen wel op" blijkt namelijk niet te werken.

Huisregels voor het hele bedrijf scheppen duidelijkheid en helpen om conflicten te voorkomen. Rookvrij werken is de norm voor de toekomst. Vanaf 2004 hebben werknemers er krachtens de wet recht op. Informatie hierover vindt u op de website www.rokenendewet.nl

Vanaf 1 januari 2004 heeft u recht op een rookvrije werkplek.
Wat betekent dat precies? Werkgevers moeten maatregelen treffen om rookvrij werken mogelijk te maken. Niet alleen uw eigen directe werkplek, maar ook toiletten, gangen, vergaderzalen, kantines en dergelijke moeten rookvrij zijn.

Zijn rookruimtes in elk bedrijf verplicht?
Nee, maar het is vaak wel een verstandige oplossing om rokers tegemoet te komen. De werkgever richt dan een afgescheiden ruimte in, die rookoverlast daarbuiten voorkomt. Als een bedrijf over meer dan een kantine beschikt, mag de kleinste daarvan een rookruimte worden, mits niet-rokers daar niet hoeven te komen en er geen hinder van ondervinden. Stivoro adviseert om een enquete te houden: daarmee wordt duidelijk hoeveel rokers er zijn en of er behoefte is aan een of meerdere rookruimtes.

Wie stopt met roken, kan best een beetje hulp gebruiken. Stoppen met roken is moeilijk. Dat weet iedereen. Toch denken veel mensen die willen stoppen dat ze het wel alleen kunnen. Jammer, want de kans dat het lukt, is een stuk groter wanneer je daarbij de juiste hulpmiddelen gebruikt. Het voordeel van hulp is dat je er niet alleen voor staat. Het versterkt bovendien je wilskracht. En daarmee gaat alles een stuk makkelijker. Dat helpt bij het volhouden. Klik hier voor meer informatie.
Meer informatie? Bezoek dan de site van Stivoro

[bron: www.stivoro.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...