Alternatief Defensie beleid 2030

Gestart door Elzenga, 29/10/2009 | 21:09 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3388
Afhankelijk van het wel of niet doorgaan van de ontwikkeling van de Gripen M (de sleutel ligt bij India) is het een overweging waard om eens te onderzoeken wat, ipv 2 x een LHD 20-30K ton inclusief F35B, een medium CATOBAR carrier (maatje Charles de Gaulle, rond de 40K ton) zou kunnen betekenen met max 40 vliegtuigen, drones en helikopters.

Hoe de begeleidende vloot er dan uit moet komen te zien is een separaat verhaal.


Ace1

Citaat van: Zander op 15/04/2017 | 14:37 uur
Zie jij dit passen in het 2% budget??
Die F35B is ernstig duur in gebruik en het lage aantal(22 als ik het goed begrijp?) zal zorgen voor een lage inzetbaarheid voor missies.
Lijkt mij echt niet weggelegd voor bv NL.
Ik denk eerder dat we niet te progressief moeten willen zijn en de basis beter kunnen versterken.

In plaats van de F35B heb ik liever onderzeeboten en fregaten die van  missiles  kunnen worden voorzien daar geloof ik meer in dan de F35B die een beperkt endurace bereik heeft en geen boord kanon.

Zander

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/04/2017 | 13:47 uur
Ik had de lijn in mijn alternatieve opzet wat te ver doorgetrokken voor wat betreft het aantal F-35s binnen de luchtstrijdkrachten Benelux. Daar correctie op gemaakt inmiddels. Nu 77x Nederland (was 88) en 55x België/Luxemburg (was 66). 4 squadrons F-35A (voor luchtsteun landstrijdkrachten en QRA) en 2 F-35Bs (voor op de LHDs). Maar als je nu de huidige situatie neemt hebben de Belgen en Nederlanders vrijwel hetzelfde aantal F-16s beschikbaar. En ook het aantal beoogde opvolgers is (nu) vrijwel hetzelfde. 34 versus 37. Ik wil dat aantal minstens verdubbelen binnen een 2% BBP budget en heb dat zoals hierboven ingevuld nu. Zou het echter ook in mijn opzet "logischer" en "evenwichtiger" zijn als België en Nederland beiden 66 F-35's leveren? Ook omdat Nederland veel meer investeert in zijn marine dan België (in verhouding).

Zie jij dit passen in het 2% budget??
Die F35B is ernstig duur in gebruik en het lage aantal(22 als ik het goed begrijp?) zal zorgen voor een lage inzetbaarheid voor missies.
Lijkt mij echt niet weggelegd voor bv NL.
Ik denk eerder dat we niet te progressief moeten willen zijn en de basis beter kunnen versterken.
People are sheep

Ronald Elzenga

Ik had de lijn in mijn alternatieve opzet wat te ver doorgetrokken voor wat betreft het aantal F-35s binnen de luchtstrijdkrachten Benelux. Daar correctie op gemaakt inmiddels. Nu 77x Nederland (was 88) en 55x België/Luxemburg (was 66). 4 squadrons F-35A (voor luchtsteun landstrijdkrachten en QRA) en 2 F-35Bs (voor op de LHDs). Maar als je nu de huidige situatie neemt hebben de Belgen en Nederlanders vrijwel hetzelfde aantal F-16s beschikbaar. En ook het aantal beoogde opvolgers is (nu) vrijwel hetzelfde. 34 versus 37. Ik wil dat aantal minstens verdubbelen binnen een 2% BBP budget en heb dat zoals hierboven ingevuld nu. Zou het echter ook in mijn opzet "logischer" en "evenwichtiger" zijn als België en Nederland beiden 66 F-35's leveren? Ook omdat Nederland veel meer investeert in zijn marine dan België (in verhouding).

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/04/2017 | 19:00 uur
Heb je een link, vroeger stond dat in je profiel maar dat is helaas niet meer zo.
Zie pb!

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/04/2017 | 18:08 uur
Update vandaag in mijn alternatieve defensie opzet - De Belgische Marine Component blij gemaakt met een JLOS/JSS op basis van de Damen Supporter 19000...in 2030!

Heb je een link, vroeger stond dat in je profiel maar dat is helaas niet meer zo.

Ronald Elzenga

Update vandaag in mijn alternatieve defensie opzet - De Belgische Marine Component blij gemaakt met een JLOS/JSS op basis van de Damen Supporter 19000...in 2030!

Ronald Elzenga

#3381
De Goalkeepers weer geïntegreerd in het marine-deel van mijn alternatieve opzet. Blijvend op de bestaande LCFs..zij het dan wel 2x...en op de beoogde 2 JSS'en worden ze pas bij hun MLU vervangen door de beoogde 40mm CIWS. Beoogde extra RAM-systemen worden wel geplaatst op de verschillende schepen. Vraagt soms enige creativiteit, maar dat zal wel lukken.

Zander

Citaat van: Thomasen op 10/04/2017 | 18:02 uur
Waarnemers niet meer bij de arty en jistarc dan?

We hadden het over drones toch?
De waarnemers zitten bij de staven van de zelfstandige eenheden. (painf bat en bve)
People are sheep

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 03/04/2017 | 14:51 uur
Goeie zaak !  , ik zat aan iets te denken...heeft de artillerie tegenwoordig niet behoefte aan eigen kleine drones ?...ook voor een tankbataljon/ pantserinf bataljon is het handig als zo'n bataljon direkt zijn eigen drones kan inzetten dan ga je veel effectiever te werk.

Zitten nu op het niveau van de BVE's.
People are sheep

Ronald Elzenga

#3378
Citaat van: Oorlogsvis op 03/04/2017 | 14:51 uur
Goeie zaak !  , ik zat aan iets te denken...heeft de artillerie tegenwoordig niet behoefte aan eigen kleine drones ?...ook voor een tankbataljon/ pantserinf bataljon is het handig als zo'n bataljon direkt zijn eigen drones kan inzetten dan ga je veel effectiever te werk.
Dat lijkt me van wel ja. Maar ik geef alleen de grotere drones/U(C)AVs weer. Maar er zullen vele kleinere modellen beschikbaar zijn of komen, ook voor de eenheden zelf. Tot micro-niveau. De ontwikkelingen op dit gebied gaan zeer snel dus vind ik het lastig inschatten hoe het beeld in 2030 zal zijn dan. Dat lukt bij de grotere modellen nog net iets beter.

Oorlogsvis

Citaat van: Ronald Elzenga op 03/04/2017 | 11:45 uur
Enkele wijzigingen wat betreft de artillerie in mijn alternatieve opzet. Van 6 naar 8 155mm vuurmonden en van 3 naar 4 MLR systemen beschikbaar per bataljon. Bij potentiële tegenstanders is het belang en inzet van artillerie groot, wat een grote impact kan hebben op verloop van een mogelijk gevecht (zie o.a. conflict Oost-Oekraïne). Eigen antwoord daarop qua artillerie zo versterkt. Bij de Belgische Landcomponent de beoogde keuze nu voor de CAESAR 155mm 8x8 i.p.v. de 6x6 variant. Die laatste blijft wel beoogde keuze voor beoogde Speciale Operaties Component. Ook bij Nederlandse Commando Speciale Operaties. Aantal beoogde Nederlandse PzH2000 groeit zo naar rond de 80. Vraagt extra aanschaf naast de huidige al beschikbare exemplaren. Beoogde Nederlandse MLRS, HIMARS en CAESAR 155mm 6x6 nieuwe aanschaf of wat betreft de MLRS overname uit Amerikaanse en Duitse reserves.

Ook middelgrote UCAV binnen Luchtstrijdkrachten Benelux ingevoerd, de Boeing Insitu RQ-21 Blackjack.
Goeie zaak !  , ik zat aan iets te denken...heeft de artillerie tegenwoordig niet behoefte aan eigen kleine drones ?...ook voor een tankbataljon/ pantserinf bataljon is het handig als zo'n bataljon direkt zijn eigen drones kan inzetten dan ga je veel effectiever te werk.

Ronald Elzenga

#3376
Enkele wijzigingen wat betreft de artillerie in mijn alternatieve opzet. Van 6 naar 8 155mm vuurmonden en van 3 naar 4 MLR systemen beschikbaar per bataljon. Bij potentiële tegenstanders is het belang en inzet van artillerie groot, wat een grote impact kan hebben op verloop van een mogelijk gevecht (zie o.a. conflict Oost-Oekraïne). Eigen antwoord daarop qua artillerie zo versterkt. Bij de Belgische Landcomponent de beoogde keuze nu voor de CAESAR 155mm 8x8 i.p.v. de 6x6 variant. Die laatste blijft wel beoogde keuze voor beoogde Speciale Operaties Component. Ook bij Nederlandse Commando Speciale Operaties. Aantal beoogde Nederlandse PzH2000 groeit zo naar rond de 80. Vraagt extra aanschaf naast de huidige al beschikbare exemplaren. Beoogde Nederlandse MLRS, HIMARS en CAESAR 155mm 6x6 nieuwe aanschaf of wat betreft de MLRS overname uit Amerikaanse en Duitse reserves.

Ook middelgrote UCAV binnen Luchtstrijdkrachten Benelux ingevoerd, de RQ-21 Blackjack LUNA NG TUAS als mogelijk voorbeeld gekozen.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 02/04/2017 | 20:04 uur
Waarom zou je voor de  Schiebel Camcopter S-100 gaan als een beter produkt op de markt heeft?
...
Omdat de Saab Skeldar V-200 bij vergelijkingen door geïnteresseerde landen en krijgsmachten meestal niet als winnaar uit de bus komt, en de Camcopter S-100 wel zag ik. Ik denk zelf dat de V-200 de in mijn opzet beoogde taken ook goed kan uitvoeren. Mocht Defensie interesse hebben in zo'n VTOL UCAV dan zal zij haar eigen vergelijking en keuze maken.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 31/03/2017 | 19:59 uur
Een stapje verder in het proces. Niet de eerst gekozen ProDrone PD6B-AW-ARM (lijkt me wel iets voor de Politie!) voorgesteld als voorbeeld/basis voor deze beoogde taken, maar de meer capabele doch wel een slagje grotere en duurdere en meer bekende Schiebel Camcopter S-100. Grotere prestaties en uithoudingsvermogen lijken mij nodig om de hele range aan rotor- en vaste vleugel drones/UAVs te kunnen opsporen en bestrijden met zowel soft-kill als hard-kill middelen. Naast de bekende verkennings- en ondersteuningstaken waar de S-100 nu vaak al voor wordt gebruikt. Zal aanpassingen vragen aan de hardware, software en bedieningsmogelijkheden. Maar dat lijkt me wel een mooie uitdaging voor betrokken fabrikanten en krijgsmachtdelen. 8)



(ja ik weet dat dit een gronddoelraket is (de LMM)..maar komen vast ook kleine AAMs)

Waarom zou je voor de  Schiebel Camcopter S-100 gaan als een beter produkt op de markt heeft?

http://saab.com/air/airborne-solutions/unmanned-aerial-systems/skeldar-v-200-maritime/