Alternatief Defensie beleid 2030

Gestart door Elzenga, 29/10/2009 | 21:09 uur

Ronald Elzenga

#3373
Wat zou een goede (Engelse) naam zijn voor de in mijn alternatieve opzet beoogde 155mm artillerie en MLRS eenheid van het Korps Mariniers?

Ronald Elzenga

#3372
Citaat van: Ronald Elzenga op 29/03/2017 | 12:45 uur
De dreiging die uit gaat van (bewapende) multi-rotor drones wordt steeds groter. Er worden allerlei systemen ontwikkeld om ze vanaf de grond te kunnen uitschakelen. Maar ook systemen waarbij een andere multi-rotor drone wordt ingezet om ze te bestrijden, al dan niet met gebruik van een net-systeem om ze ook te kunnen wegvoeren.

Zou het een idee zijn om binnen de opzet Luchtmacht 2030 een squadron te hebben van grote multi-rotor drones die jacht kunnen maken op hun vijandige zusters en broeders? en daarnaast ook verkennings- en aanvalsopdrachten kunnen uitvoeren.
....
Een stapje verder in het proces. Niet de eerst gekozen ProDrone PD6B-AW-ARM (lijkt me wel iets voor de Politie!) voorgesteld als voorbeeld/basis voor deze beoogde taken, maar de meer capabele doch wel een slagje grotere en duurdere en meer bekende Schiebel Camcopter S-100. Grotere prestaties en uithoudingsvermogen lijken mij nodig om de hele range aan rotor- en vaste vleugel drones/UAVs te kunnen opsporen en bestrijden met zowel soft-kill als hard-kill middelen. Naast de bekende verkennings- en ondersteuningstaken waar de S-100 nu vaak al voor wordt gebruikt. Zal aanpassingen vragen aan de hardware, software en bedieningsmogelijkheden. Maar dat lijkt me wel een mooie uitdaging voor betrokken fabrikanten en krijgsmachtdelen. 8)



(ja ik weet dat dit een gronddoelraket is (de LMM)..maar komen vast ook kleine AAMs)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 29/03/2017 | 16:51 uur
Welke hebben de Duiters aangeschaft die waren toch maritiem inzetbaar?

Northrop Grumman MQ-4C Triton

Deze zou samen met de P8A een interessante mix opleveren als Orion vervanger voor de KM (6+6), of deze ook geschikt is voor waar de KLu een drone voor wil gebruiken weet ik niet.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2017 | 15:05 uur
Aangezien de Reapers zijn uitgesteld tot het volgende decennium stel ik voor om deze te laten voor wat ze zijn en een keuze te maken voor een nieuwer en beter systeem: de Avenger (formerly Predator C).

Welke hebben de Duiters aangeschaft die waren toch maritiem inzetbaar?

Ronald Elzenga

#3369
Citaat van: Oorlogsvis op 29/03/2017 | 14:42 uur
Nee...die dingetjes kan je gewoon met een geweer uit de lucht schieten. Gewoon normale Reapers bewapend ..daar zou ik voor gaan, ok die hebben we al zo, maar ik  wil wel bewapende Reapers.
Dat is een mogelijkheid, maar aan dat uit de lucht schieten van (multirotor)drones zitten nogal wat haken en ogen. Mogelijk is de drone voorzien van explosieven of vormen de brokstukken een gevaar. Wil je een gebied boven een basis of stad vrijwaren van drones kun je niet op elke straathoek of dak een gewapende beveiliger/militair zetten. Ook kun je veel info vergaren als je de drone kunt vangen. Ik heb het idee uitgewerkt en drop het nu in mijn alternatieve opzet. 2 squadrons binnen Luchtmacht, 1 squadron binnen Luchtcomponent. Eens kijken hoe daarop wordt gereageerd. Gaat hier wel om grote multirotor drones van 20+ kilo, bijna 2 meter in doorsnee, met laadcapaciteit van 20+ kilo en max snelheid van 60+ km/u.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2017 | 15:05 uur
Aangezien de Reapers zijn uitgesteld tot het volgende decennium stel ik voor om deze te laten voor wat ze zijn en een keuze te maken voor een nieuwer en beter systeem: de Avenger (formerly Predator C).
+1
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 29/03/2017 | 14:42 uur
Nee...die dingetjes kan je gewoon met een geweer uit de lucht schieten. Gewoon normale Reapers bewapend ..daar zou ik voor gaan, ok die hebben we al zo, maar ik  wil wel bewapende Reapers.

Aangezien de Reapers zijn uitgesteld tot het volgende decennium stel ik voor om deze te laten voor wat ze zijn en een keuze te maken voor een nieuwer en beter systeem: de Avenger (formerly Predator C).

Oorlogsvis

Citaat van: Ronald Elzenga op 29/03/2017 | 12:45 uur
De dreiging die uit gaat van (bewapende) multi-rotor drones wordt steeds groter. Er worden allerlei systemen ontwikkeld om ze vanaf de grond te kunnen uitschakelen. Maar ook systemen waarbij een andere multi-rotor drone wordt ingezet om ze te bestrijden, al dan niet met gebruik van een net-systeem om ze ook te kunnen wegvoeren.

Zou het een idee zijn om binnen de opzet Luchtmacht 2030 een squadron te hebben van grote multi-rotor drones die jacht kunnen maken op hun vijandige zusters en broeders? en daarnaast ook verkennings- en aanvalsopdrachten kunnen uitvoeren.


Nee...die dingetjes kan je gewoon met een geweer uit de lucht schieten. Gewoon normale Reapers bewapend ..daar zou ik voor gaan, ok die hebben we al zo, maar ik  wil wel bewapende Reapers.

Ronald Elzenga

#3365
De dreiging die uit gaat van (bewapende) multi-rotor drones wordt steeds groter. Er worden allerlei systemen ontwikkeld om ze vanaf de grond te kunnen uitschakelen. Maar ook systemen waarbij een andere multi-rotor drone wordt ingezet om ze te bestrijden, al dan niet met gebruik van een net-systeem om ze ook te kunnen wegvoeren.

Zou het een idee zijn om binnen mijn opzet Luchtmacht 2030 een squadron te hebben van grote multi-rotor drones die jacht kunnen maken op hun vijandige zusters en broeders? en daarnaast ook verkennings- en aanvalsopdrachten kunnen uitvoeren.



Ronald Elzenga

#3364
Citaat van: StrataNL op 29/03/2017 | 09:04 uur
De Fennek ondergaat de komende jaren een Mid life update. Kan de PDF met info zo niet meer vinden, maar het is een behoorlijk "low budget" verhaal.
Zo wordt de BAA-kop (cameramast) niet vervangen door de BAA-2 variant, maar worden alleen obsolete onderdelen vervangen of geupdate van de bestaande mast.

Verder komt er bullbar voorop om de kunstof bumper te beschermen, en een plaat op het dak met MAG affuit en houders voor de C7 en panzerfaust.

De Fennek is van aluminium, extra pantser is nadelig voor de mobilliteit en moet dus lichtgewicht zijn.
De hele opzet is krap, weinig uitbreidingsmogelijkheden. Denk niet dat er bijv. plek is voor een elektromotor of stuurinrichting achter.

Er kwam nog meer aan bod, zal als ik tijd heb die pdf wel even opzoeken.
Ok duidelijk..interessante info! Kon die zelf niet vinden. Enige wat zou veranderen is dat het "low budget" aspect wegvalt en men dus mogelijk meer aanpassingen en updates kan uitvoeren.

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 28/03/2017 | 19:22 uur
Update-ideeën voor de Fennek zodat hij door kan tot 2036 (levensduur dan 30 jaar)...de Fennek 2.0.?

- Iets hoger op zijn wielen waardoor er een "mine blast deflector" onder geplaatst kan worden.
- update waarnemingsmiddelen
- mogelijkheid om kleine UAVs en UGVs mee te voeren en in te zetten en grotere te bedienen of ermee te communiceren.
- verbetering bepantsering
- meesturende achterwielen(?)
- aanbrengen elektromotor voor sluipgang en bedienen sensoren met motor uit(?)
- ..?
- ..?
Suggesties?

De Fennek ondergaat de komende jaren een Mid life update. Kan de PDF met info zo niet meer vinden, maar het is een behoorlijk "low budget" verhaal.
Zo wordt de BAA-kop (cameramast) niet vervangen door de BAA-2 variant, maar worden alleen obsolete onderdelen vervangen of geupdate van de bestaande mast.

Verder komt er bullbar voorop om de kunstof bumper te beschermen, en een plaat op het dak met MAG affuit en houders voor de C7 en panzerfaust.

De Fennek is van aluminium, extra pantser is nadelig voor de mobilliteit en moet dus lichtgewicht zijn.
De hele opzet is krap, weinig uitbreidingsmogelijkheden. Denk niet dat er bijv. plek is voor een elektromotor of stuurinrichting achter.

Er kwam nog meer aan bod, zal als ik tijd heb die pdf wel even opzoeken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 28/03/2017 | 19:08 uur
Er is ook niks mis mee om meer dan 20% aan investeringen uit te geven. Je ziet daarin ook verschillen per land, maar 25% zou bijvoorbeeld ook helemaal niet gek zijn. Daarnaast is het ook denkbaar dat andere ministeries gedeeltelijk meebetalen aan sommige projecten, of dat er subsidies mogelijk zijn. Denk aan Min EZ, SZW, I&M, provincies, en de EU. Gaat geen wereld van verschil maken, maar  kan net dat extraatje zijn.
Had ik niet aan gedacht...ook dat kan nog ja. Plus nog delen van projecten waar beoogde betrokken bondgenoten aan mee zullen gaan betalen.

Ronald Elzenga

#3361
Update-ideeën voor de Fennek zodat hij door kan tot 2036 (levensduur dan 30 jaar)...de Fennek 2.0.?

- Iets hoger op zijn wielen waardoor er een "mine blast deflector" onder geplaatst kan worden(?).
- update waarnemingsmiddelen
- mogelijkheid om kleine UAVs en UGVs mee te voeren en in te zetten en grotere te bedienen of ermee te communiceren.
- verbetering bepantsering
- meesturende achterwielen(?)
- aanbrengen elektromotor voor sluipgang en bedienen sensoren met motor uit(?)
- ..?
- ..?

Suggesties?

Ronald Elzenga

#3360
Citaat van: StrataNL op 01/03/2017 | 00:02 uur
Ik vind de investeringen toch vrij fors hoor... dit zijn alleen nog maar de grote materieel projecten. De kleinere projecten (die al gauw oplopen naar een fors bedrag) en defensiebrede investeringsprojecten slurpen ook budget.
Natte vingerwerk! (natuurlijk wel e.e.a. uitgezocht, maar het blijven schattingen) Maar het geeft een indicatie, naar mijn mening ben ik soepel geweest en vallen de echte kosten hoger uit dan wat ik hieronder heb neergezet.

Land:
-150 Leopard 2A7+, alles er op en eraan ca 15 miljoen p/s = 2.25 miljard.
-100 extra boxers + bewapening ca 7  miljoen per stuk = 700 miljoen
-300 extra CV90's, ca 8 miljoen per stuk = 2,4 miljard
-LMV's Operationele wielvoertuigen, quads ca = 2 miljard
-400 Vector ATTV's = 100 miljoen
-30x gemotoriseerde artillerie = ca 150 miljoen
-45x MLRS of opvolger = ca 200 miljoen excl munitie.
-125x BvS10 Beowulf = ca 200 miljoen
Totaal land: ca 8 miljard

Zee:
-2x LHD met alles erop en eraan, Canberra als uitgangspunt: 3 miljard euro
-Vanaf 2027 8 nieuwe LCF's, laten we zeggen 4 stuks tot 2030 á 750 miljoen p/s = 3 miljard
-4x multifunctionele fregatten á 500 miljoen = 2 miljard
-8x ASW Unmanned Surface Vessel (ASWUSV) á 50 miljoen = 400 miljoen
-4+4x type212NG, uitgaande van 4 tot 2030 ca 700M p/s = 2.8 miljard
-Tweede JSS + upgraden JSS1 = 500 miljoen
-1x Torpedowerkschip (TWS) = 80 miljoen
-1x logistiek ondersteuningsvaartuig (LOS) = 50 miljoen
-8x multifunctionele mijnenbestrijdingsvaartuigen (MCM) + bijbehorende USV's etc. á 200m p/s = 1.6 miljard
-3x hydrografische opnemingsvaartuigen (HOV) + 1x SiGINT + 1x Opleiding á 40M p/s = 200 miljoen
-6x duikvaartuigen (DV) á 15 miljoen = 90 miljoen
Totaal zee: ca 14 miljard

Lucht:
-88x (inclusief al aanwezige 37) F35A+B doen grofweg zo'n 10 miljard aan investeringskosten, waarschijnlijk nog wel meer omdat je twee verschillende versies hebt.
-22x AW169M: ca 15M p/s - 330 miljoen euro
-13x NH90 ASW + 22 NH90 MTTH + 5x NH90 AEW: ca 40 miljoen per stuk: 1,6 miljard
-2x CH47F Chinooks ca 50M p/s + aanpassing vloot maritiem á 40 miljoen: 140 miljoen.
-Opwaarderen 22 Apaches naar block 3 en aanpassing maritiem = ca 150 miljoen
-22x H125M Fennec UCAV + grondstations e.d. = 500 miljoen
-11x Fennec training á 4.5M p/s = 50 miljoen
-4x A400M á 150M p/s = 600 miljoen
-3x A330 MRTT á 250M p/s = 750 miljoen
-12x C-295 MPA á ca 50M p/s = 600 miljoen
-22x MALE RPAS UCAV + grondstations e.d. = minimaal 1 miljard.
-11x PC-21 en 11x M-346 Master = 450 miljoen, gedeeld Europees = 100 miljoen voor NL?
Totaal lucht: ca 16 miljard

Totaal ca 38 miljard

Oke laten we zeggen, vanaf nu tot 2030 (13 jaar) gemiddeld 2.5 miljard investeringsbudget per jaar. Van die 2,5 miljard gaat er ongeveer 20% naar defensiebrede uitgaven + kleinere projecten van de commando's, blijft er 2 miljard over voor je grote projecten.

13 jaar keer 2 miljard p/j = 26 miljard aan investeringsruimte voor grote materieelprojecten tot 2030.
Volgens mijn schatting hierboven gaat het minimaal 38 miljard kosten. Zou je dus tot 2042 niet meer kunnen investeren om dat allemaal te betalen... :cute-smile:
Ongeveer 60,24 miljard. Dat is ongeveer het beschikbare investeringsbudget t/m 2038. Uitgaande van opbouw naar 2% BBP in 2024 en daarna een jaarlijks..met plussen en minnen.. stabiel defensiebudget van rond de 15 miljard. In 2038 stroomt in mijn beoogde alternatieve defensie opzet de laatste LCF in. Wel de vraag of invoeringsschema en beschikbaar investeringsbudget elkaar elk jaar vinden..gezien de gecreëerde boeggolf. Of dat daarin geschoven moet worden. Plus dan nog de andere investeringen en investeringskosten die in de opsomming niet genoemd worden.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/03/2017 | 18:03 uur
Ik kwam de term midlife update in dit recente Defensie-artikel tegen. Hetzelfde als wat jij bedoelt?
https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/02/onderhoud-apaches

Ja, dit is hetzelfde. Het artikel beschrijft een paar onderdelen van de Block 2 modificatie.

Citaat van: Ronald Elzenga op 27/03/2017 | 18:03 uur
Ik krijg de indruk over wat ik tot nu toe heb gelezen, dat de volgende generatie bemande gevechtshelikopters..Amerikaans en ook Europees.. pas rond 2040 beschikbaar komt. De Britten vervangen hun Apaches vanaf 2023/24 zodat die wel tot die tijd door kunnen. De Nederlanders vliegen tot die tijd door met de huidige Apaches?..of volgen we het voorbeeld van de Britten? (waarmee we onze Apaches dan ook beter geschikt kunnen laten maken voor inzet vanaf schepen). Ja, ook een geld kwestie. Maar laten we er even vanuit gaan dat die 2% BBP defensiebegroting er wel komt richting 2024.

Het zal er van afhangen wat goedkoper is. De bestaande naar Block 3 modificeren of nieuw kopen. Blijkbaar vonden de Britten het teveel moeite om hun WAH-64D's te modificeren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.