Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 21/12/2009 | 22:39 uur
Citaat van: mikemans op 21/12/2009 | 22:30 uur
Overigens gaan de eerste geluiden reeds op om in de komende bezuinigingsoperatie een volledig krijgsmachtdeel af te stoten.

Daaaaaag marechaussee......... :devil:

Wat overigens met een hoofdletter M geschreven dient te worden :P.....maar ik ga maffen, dat gaat waarschijnlijk een nachtmerrie worden waar ik een wit hemd draag  :dead:

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 21/12/2009 | 22:30 uur
Overigens gaan de eerste geluiden reeds op om in de komende bezuinigingsoperatie een volledig krijgsmachtdeel af te stoten.

Daaaaaag marechaussee......... :devil:


mikemans

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 21:24 uur
"Samenhang met het beleid
Het project is een onderdeel van de Marinestudie 2005. Deze studie behelst een pakket aan maatregelen waarmee de samenstelling en de middelen van het Commando Zeestrijdkrachten nog beter kunnen worden afgestemd op haar taken. In het bijzonder gaat het daarbij om het toenemende belang van de ondersteuning en beïnvloeding van operaties op het land vanuit zee en het expeditionair opereren in en nabij maritieme knooppunten en transportroutes, alsmede in wateren nabij operatieterreinen op het land. Door vier M-fregatten af te stoten, ontstond de benodigde financiële ruimte voor de verwerving en de uitbreiding van verschillende capaciteiten. Een daarvan is het project Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip als vervanger van Hr.Ms. Zuiderkruis.

Het project draagt bij aan de volgende operationele capaciteiten van militair vermogen: ontplooibaarheid en mobiliteit, goede logistieke ondersteuning."
http://www.defensie.nl/dmo/materieelprojecten/zeestrijdkrachten/verwerving_joint_logistiek_ondersteuningsschip_(jss)/

Dit is dan de officiele verklaring en reden voor de JSS...ik zie dat nog niet zo geplaatst ergens in de wereld...Als er problemen zijn in Indonesië ofzo? en daar de belangrijke waterweg geblokkeerd wordt? grote kans dat dan een grote internationale armada die kant op gaat. Waarom moet Nederland dan zoveel middelen hebben en een schip als de JSS? Vandaar dat ik steeds terug kom op Venezuela en de Antillen...

Genoemde studie is het antwoord op de opdracht: Schrijf een drog onderbouwing voor de geplande bezuinigingen op de marine en schrijf het op een zodanige manier dat het lijkt alsof we investeren. Schrijf het tevens op een zodanige manier dat het aannemelijk wordt om zoveel mogelijk kaptiaal naar marktpartijen geschoven kan worden. De tweede kamer aplaudiseert, de regering buigt en de marine verwerkt wederom een klap in het gezicht.

Overigens gaan de eerste geluiden reeds op om in de komende bezuinigingsoperatie een volledig krijgsmachtdeel af te stoten. Je zou natuurlijk denken dat hiermee de luchtmacht gevaar loopt, omdat die net de speeltjes moeten vervangen MAAR het is juist de bedoeling dat het kapitaal van defensie naar de marktpartijen verdwijnt en dus wordt het een krijgsmachtdeel waarvan de centjes al zijn verdwenen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 21/12/2009 | 21:19 uur
De helicapaciteit heeft het JSS ook.
Maar voor een eventuele inzet in Azië ..... dan ben je toch wel even onderweg.
Voor alle duidelijkheid. De afstand van Den Helder tot Djakarta is 8583nm. Met een snelheid van 16kts, ben je 22dgn 8uur onderweg, zonder rekening te houden met de vertraging van het Suez kanaal (minimaal 24 uur).
Iets wat je wel in je achterhoofd moet houden.
Helicapaciteit met maar 2 landingsplaatsen...dat is een flinke beperking. Verder is die afstand zeker een probleem ja. Wil je daar echt wat betekenen dat is het rondvaren van een schip in de regio verstandiger. Een kans welke binnen mijn alternatieve opzet redelijk groot is. Omdat ik vooral in die regio aanwezigheid en presentatie wenselijk vind...gezien de wedloop en spanningen daar...

Elzenga

"Samenhang met het beleid
Het project is een onderdeel van de Marinestudie 2005. Deze studie behelst een pakket aan maatregelen waarmee de samenstelling en de middelen van het Commando Zeestrijdkrachten nog beter kunnen worden afgestemd op haar taken. In het bijzonder gaat het daarbij om het toenemende belang van de ondersteuning en beïnvloeding van operaties op het land vanuit zee en het expeditionair opereren in en nabij maritieme knooppunten en transportroutes, alsmede in wateren nabij operatieterreinen op het land. Door vier M-fregatten af te stoten, ontstond de benodigde financiële ruimte voor de verwerving en de uitbreiding van verschillende capaciteiten. Een daarvan is het project Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip als vervanger van Hr.Ms. Zuiderkruis.

Het project draagt bij aan de volgende operationele capaciteiten van militair vermogen: ontplooibaarheid en mobiliteit, goede logistieke ondersteuning."
http://www.defensie.nl/dmo/materieelprojecten/zeestrijdkrachten/verwerving_joint_logistiek_ondersteuningsschip_(jss)/

Dit is dan de officiele verklaring en reden voor de JSS...ik zie dat nog niet zo geplaatst ergens in de wereld...Als er problemen zijn in Indonesië ofzo? en daar de belangrijke waterweg geblokkeerd wordt? grote kans dat dan een grote internationale armada die kant op gaat. Waarom moet Nederland dan zoveel middelen hebben en een schip als de JSS? Vandaar dat ik steeds terug kom op Venezuela en de Antillen...

Lex

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 21:07 uur
Voor de steun bij een nieuwe Tsunami in Azië zou een LHD ook beter voldoen immers. Gezien de grotere helikoptercapaciteit.
De helicapaciteit heeft het JSS ook.
Maar voor een eventuele inzet in Azië ..... dan ben je toch wel even onderweg.
Voor alle duidelijkheid. De afstand van Den Helder tot Djakarta is 8583nm. Met een snelheid van 16kts, ben je 22dgn 8uur onderweg, zonder rekening te houden met de vertraging van het Suez kanaal (minimaal 24 uur).
Iets wat je wel in je achterhoofd moet houden.

Elzenga

Citaat van: Lex op 21/12/2009 | 21:04 uur
Het is wel makkelijk om de toekomstige inzet van het JSS te koppelen aan eventuele problemen in de Carib.
De eventuele problemen in de Carib spelen zich af in het jaar 2009. Een eventuele inzet van het JSS zal pas zijn in 2015.
Ergo: idd off-topic.
De JSS is een voltooiing van de benodigde eenheden voor dit scenario denk ik dus. Bovendien is het project vertraagd inmiddels. De oorspronkelijke planning was immers 2011 volgens MINDEF. http://www.defensie.nl/dmo/materieelprojecten/zeestrijdkrachten/verwerving_joint_logistiek_ondersteuningsschip_(jss)/
Maar Chavez ontpopt zich ook wat langzamer tot een full-scale dictator met ongezonde ambities en plannen. Dus de vertraging is geen probleem voorlopig. Maar ik hoor graag andere realistische scenario's waarbij zoveel LPDs als de JSS bruikbaar zijn.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/12/2009 | 20:53 uur
Op de Caraibische zee heb je vaker wel dan niet een seastate die soepeltjes van een schip een ponton of landingsvaartuig oprijden verhindert of minimaal zeer bemoeilijkt. Ik geloof derhalve niet dat het JSS op die manier ontladen zal worden. Het zal eerder met heli's gebeuren en gewoon in een haven. Kortom, een multi-non-functioneel schip. De Tweede Kamer heeft zich in de luren laten leggen!
Als ik de cruise-rederijen mag geloven is het Caribisch gebied niet zo veeleisend. Natuurlijk zal men liever de JSS ontladen via een haven. Maar via de achterklep en een drijvend ponton zal het ook wel lukken ergens in een baai desnoods.

Ik vraag me wel af of de Kamer zich wel zo bewust is van het doel van al deze transport en landingsschepen. Het zou me niets verbazen als het humanitaire argument daarbij als rookgordijn is gebruikt....Nogmaals...ik zie geen andere scenario's waarbij Nederland zoveel amfibische en transportcapaciteit moet inzetten. Voor de steun bij een nieuwe Tsunami in Azië zou een LHD ook beter voldoen immers. Gezien de grotere helikoptercapaciteit.

Lex

Het is wel makkelijk om de toekomstige inzet van het JSS te koppelen aan eventuele problemen in de Carib.
De eventuele problemen in de Carib spelen zich af in het jaar 2009. Een eventuele inzet van het JSS zal pas zijn in 2015.
Ergo: idd off-topic.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 21/12/2009 | 20:42 uur
Dat met dat ponton landen achter het JSS hou ik tegen, in theorie kan dat maar bij een landing is snelheid alles , bij de Falklands
gingen de Engelsen ook flink nat toen de Welsh-guards zwaar werden getroffen.
ik zie meer in een snelle landing bijvoorbeeld met de EFV...snel / zwaarbewapend en knalt zo het strand op en brengt de infantarie diep
het binnenland in....maar dat ding hebben we niet.
Dat zal vanaf de LPDs gebeuren...de JSS zal waarschijnlijk voor de 2e golf zorgdragen via de LCUs van de LPDs. Waarschijnlijk is er dan al een flink bruggenhoofd geslagen...Er zijn voldoende middelen voor de eerste klap...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 20:19 uur
Ik denk dat dit vaak wel zal meevallen. En men het dus voldoende achtte om de JSS niet met een dok en grote eigen landingsschepen uit te rusten. Wat weer het nodige geld scheelt.

Op de Caraibische zee heb je vaker wel dan niet een seastate die soepeltjes van een schip een ponton of landingsvaartuig oprijden verhindert of minimaal zeer bemoeilijkt. Ik geloof derhalve niet dat het JSS op die manier ontladen zal worden. Het zal eerder met heli's gebeuren en gewoon in een haven. Kortom, een multi-non-functioneel schip. De Tweede Kamer heeft zich in de luren laten leggen!

hudinie

Dat met dat ponton landen achter het JSS hou ik tegen, in theorie kan dat maar bij een landing is snelheid alles , bij de Falklands
gingen de Engelsen ook flink nat toen de Welsh-guards zwaar werden getroffen.
ik zie meer in een snelle landing bijvoorbeeld met de EFV...snel / zwaarbewapend en knalt zo het strand op en brengt de infantarie diep
het binnenland in....maar dat ding hebben we niet.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/12/2009 | 20:10 uur
Door het verkwanselen van onze gevechtskracht?
Voor een Falkland-scenario bij de Antillen is die ruim voldoende nog. Zeker met de komst van de JSS...Voor andere scenario's wordt het moeilijker. Maar die vind met blijkbaar minder belangrijk. Ik vrees dat als het Antillen-Venezuela-scenario er niet was geweest onze Marine nog kleiner was geweest nu.
Citaat van: Kapitein Rob op 21/12/2009 | 20:10 uurDat de (Caraibische) zee er rustig is, is een relatief begrip. Ik denk dat je ter plaatse een pittige uitdaging hebt om vanaf het JSS voertuigen op een ponton te rijden die naast/achter het schip ligt.
Ik denk dat dit vaak wel zal meevallen. En men het dus voldoende achtte om de JSS niet met een dok en grote eigen landingsschepen uit te rusten. Wat weer het nodige geld scheelt.

Maar ik vrees dat we zo offtopic gaan ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 20:02 uur
Reken maar dat de Falkland-oorlog ook effect heeft gehad op de scenario-makers in Den Haag.

Door het verkwanselen van onze gevechtskracht?

Citaat van: Elzenga op 21/12/2009 | 20:02 uur
Samen met een LPD kan de JSS prima zwaar materiaal aan land zetten. Die worden via de laadklep of een drijvend poton met de LCU's aan land gebracht..Gaat ook vrij makkelijk daar...de zee is er meestal vrij rustig.

Dat de (Caraibische) zee er rustig is, is een relatief begrip. Ik denk dat je ter plaatse een pittige uitdaging hebt om vanaf het JSS voertuigen op een ponton te rijden die naast/achter het schip ligt.

Elzenga

Citaat van: hudinie op 21/12/2009 | 13:02 uur
Elzenga, ik denk namelijk niet dat de bouw van dit schip is omdat het kabinet bang is voor en Venezolaanse aanval op de antillen
omdat dat kabinet nooit denkt dat de Venezolanen het in hun hoofd zullen halen dat te doen.
Dat hebben de Britten waarschijnlijk ook gedacht van de Argentijnen. En zoals je weet bereid men zich vaak voor op de laatste oorlog die er gevochten is. Reken maar dat de Falkland-oorlog ook effect heeft gehad op de scenario-makers in Den Haag.
Citaat van: hudinie op 21/12/2009 | 13:02 uur
Omdat je met dit schip bij een eventuele bevrijding van de eilanden niet zo veel hebt (ja je hebt er wel wat aan maar...) dat schip kan geen zwaar materieel zonder haven aan land zetten dus als er geforceerd geland moet worden op b.v. Curacao moet dat met de LPD'S die LCU'S hebben maar vanuit het JSS kunnen we wel zwaar materieel meenemen maar we zullen dan toch eerst en haven moeten hebben
Samen met een LPD kan de JSS prima zwaar materiaal aan land zetten. Die worden via de laadklep of een drijvend poton met de LCU's aan land gebracht..Gaat ook vrij makkelijk daar...de zee is er meestal vrij rustig.
Citaat van: hudinie op 21/12/2009 | 13:02 uurnou heb ik een beetje het vermoeden dat de Venezulanen bij een verovering van de Antillen sowieso de haven zullen blokkeren met mijnen en ook nog eens Willemstad zwaar zullen verdedigen.
En dus behoudt de Marine relatief veel mijnenjagers...Waarvan ook een flottielje zal afreizen naar de West vermoed ik, in geval van spanningen of een invasie.
Citaat van: hudinie op 21/12/2009 | 13:02 uur
....dan hadden we meer aan een HPD GEHAD ! het JSS is in mijn ogen ook alleen een soort roro schip voor een rustig scenario
waar de vijand dom is en de haven ongemoeid laat...hahaha...nou zelfs die domme Venezolaanse officieren hebben op hun acedemie echt wel geleerd dat die haven van groot belang is.
Een HPD vind met blijkbaar te duur voor dit scenario. En blijkbaar hecht men minder waarde aan andere scenario's waar dat soort schepen beter tot hun recht komen. Scenario's die ik wel serieuzer neem in mijn alternatieve opzet. Vandaar de keuze voor LHDs.