Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 19/12/2009 | 16:18 uur
En verreweg het grootste ooit voor de marine.

Onjuist; hoewel minder waterverplaatsing, was het voormalig vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman na de verbouwing 213 meter lang en 43 meter breed. Het JSS wordt 205 meter lang en 30 meter breed.

IPA NG

#99
Citaat van: Ace1 op 19/12/2009 | 14:26 uur
Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
De JSS in dan ook niet bedoeld als LPD.
De dok was toch te duur? Of werd hij er te langzaam van ofzo?
Ik vind het LCVP systeem wel een beetje omslachtig trouwens.

En om welke 30mm's gaat het?

IPA de 30mm zijn 2 goalkeeper systemen voor en achterkant en 2 Oto Marlin WS dat is gewoon terug te lezen in de defensiekrant
Het gaat om 4 30mm Oto Melara kannonen en 2 Goalkeepers.
Als het de Marlin is kunnen ze ook de Mistral lanceerders aanschaffen.

Eigenlijk wel een gemiste kans om er geen extra bewapening op te zetten.

EDIT:
Ik weet dat er een bestelling voor marlins voor op de OPV's geplaatst is maar waarom zijn er geen extra gekocht voor de JSS?
Gaat het wel om de Marlin?

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2009 | 14:06 uur
Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
De dok was toch te duur? Of werd hij er te langzaam van ofzo?

Een dok gaat ten koste van (transport)ruimte en vereist ballasttanks. Volkomen onnodig.

Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
Ik vind het LCVP systeem wel een beetje omslachtig trouwens.

In het concept van de JSS m.i. de logische oplossing.
Dat is waar.
Het is i ieder geval beter als niets.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Reinier

Mooi schip!

En verreweg het grootste ooit voor de marine. En qua afmetingen en waterverplaatsing zelfs groter dan de Invincible klasse vliegdekschepen van het VK.

Blijf me toch afvragen of het geen ´Jack of all traits, master of nothing´ wordt. Lijkt mij zo overbodig om met zo´n gevaarte als bevoorrader te fungeren.....

Ace1

#97
Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
De JSS in dan ook niet bedoeld als LPD.
De dok was toch te duur? Of werd hij er te langzaam van ofzo?
Ik vind het LCVP systeem wel een beetje omslachtig trouwens.

En om welke 30mm's gaat het?

IPA de 30mm zijn 2 goalkeeper systemen voor en achterkant en 2 Oto Marlin WS dat is gewoon terug te lezen in de defensiekrant


Verzoeke de nodige aandacht te schenken aan het correct en zorgvuldig quoten.

Rob
Forumbeheerder

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
De dok was toch te duur? Of werd hij er te langzaam van ofzo?

Een dok gaat ten koste van (transport)ruimte en vereist ballasttanks. Volkomen onnodig.

Citaat van: IPA op 19/12/2009 | 14:03 uur
Ik vind het LCVP systeem wel een beetje omslachtig trouwens.

In het concept van de JSS m.i. de logische oplossing.

IPA NG

De JSS in dan ook niet bedoeld als LPD.
De dok was toch te duur? Of werd hij er te langzaam van ofzo?
Ik vind het LCVP systeem wel een beetje omslachtig trouwens.

En om welke 30mm's gaat het?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Ik vind het er kwetsbaar uitzien met die "gaten" aan de zijkant.

Ace1

#93
Citaat van: IPA op 18/12/2009 | 23:09 uur
Mooi schip hoor, alleen een beetje dubbelop met de Amsterdam.
En wat zijn die 'kleine landingsvaartuigen' die hij mee kan nemen?
Citaat van: Ace1 op 26/11/2009 | 19:59 uur
Citaat van: hudinie op 26/11/2009 | 18:19 uur
Hoe brengt het JSS de goederen aan land tijdens een missie zonder haven ? ...heeft dit JSS wel een dock ?
alleen met helikopters gaat te langzaam lijkt mij.

Hudinie net als bij de de LPD Johan de Witt heeft de JSS 2 davits waarin 2 LCVP MK5 zitten, men laat de deze LCVP MK5 in het water zakken en deze varen dan naar de achterkant van de JSS men laat dan een soort laadklep zakken waaraan de LCVP MK5 aanlegt en dan kan men de LCVP MK5 laden of lossen

IPA NG

Mooi schip hoor, alleen een beetje dubbelop met de Amsterdam.
En wat zijn die 'kleine landingsvaartuigen' die hij mee kan nemen?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Vroeger had je nog kamerleden van een coaltie die ballen hadden en tegen durfde te stemmen. Tegenwoordig zitten kamerleden te graag op het pluche.

Lex

Bouw nieuw ondersteuningsschip gaat door

De Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met de bouw van een nieuw ondersteuningsschip voor de Koninklijke Marine. Een meerderheid van de Kamerleden gaf goedkeuring aan het project, nadat er eerder weerstand was vanwege een budgetoverschrijding.

De taken die het zogenoemde Joint logistic Support Ship (JSS) gaat uitvoeren zijn bevoorrading op zee, strategisch zeetransport en sea basing. Bij de laatste taak vormt het schip een basis op zee voor het uitvoeren en ondersteunen van operaties op land.

Het schip, met een lengte van 190 meter en een breedte van ongeveer 30 meter, beschikt over een kraan en een lift die in staat zijn zwaar materieel te tillen.

Het schip is groot genoeg om Leopard-2 gevechtstanks, pantserhouwitsers of Chinook-helikopters te vervoeren. Ook zijn er landingsplaatsen voor helikopters. Het JSS krijgt de beschikking over een hospitaal met 2 operatiekamers.

Vervanging Hr. Ms. Zuiderkruis
Het JSS moet over enkele jaren het bevoorradingsschip Hr. Ms. Zuiderkruis gaan vervangen.

MINDEF, 8 december 2009, 17.18 uur

Lex

#88
Kamer stemt in met bouw marineschip JSS

DEN HAAG - Defensie kan verder met de bouw van het nieuwe marineschip JSS. Het schip kost 363 miljoen euro, bijna 100 miljoen euro meer dan enkele jaren eerder nog was begroot. De Tweede Kamer stemde dinsdag toch in met het project, nadat eerder veel weerstand was gerezen tegen de forse overschrijding.

Alleen de SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren wilden dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) nog eens over de prijs zou heronderhandelen met de hoofdaannemer.

De Vries had de Kamer gewaarschuwd dat het schip in kwaliteit en operationele capaciteiten achteruit zou gaan als op de kosten zou worden beknibbeld.

De JSS moet over enkele jaren de verouderde Zuiderkruis gaan vervangen.

Verder wil de Kamer dat het kabinet een fonds instelt dat een steuntje in de rug wordt voor het midden- en kleinbedrijf om militaire producten te ontwikkelen. De kosten moeten gelijk gedeeld worden door de overheid en de bedrijven. De komende drie jaar moet de overheid 5 miljoen euro in het fonds stoppen, zo hadden de regeringspartijen PvdA, CDA en ChristenUnie voorgesteld.

Verder wil de Kamer dat Defensie de voor 2010 geplande miljoenenbezuinigingen bij kennisinstituut TNO nog niet doorvoert. Op verzoek van de PvdA mag het kabinet nog geen onomkeerbare stappen zetten. De Kamer vindt dat ze de informatie daarover te laat kreeg en wil zich eerst buigen over de wijzigingen in het hele budget dat is bestemd voor onderzoek.

Telegraaf, di 08 dec 2009, 16:42

Reinier

Citaat van: hudinie op 04/12/2009 | 09:16 uur
als de politiek denkt dan heet een fregat is kunnen we net zo goed een fregat bouwen die we dan de JSS noemen hebben we er lekker toch weer een fregat bij...hahaha

Of bouw een LHD en noem het een fregat en bouw dan gelijk 4 fregatten en noem het OPV's  ;)

hudinie

als de politiek denkt dan heet een fregat is kunnen we net zo goed een fregat bouwen die we dan de JSS noemen hebben we er lekker toch weer een fregat bij...hahaha