Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Poleme

#115
Citaat van: dudge op 19/12/2009 | 23:06 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2009 | 17:31 uur
Citaat van: dudge op 19/12/2009 | 17:29 uur
Kleinere landen hebben helemaal geen behoefte aan een schip met deze capaciteiten.
Waarom Nederland dan wel?
Zoals vaker op dit forum besproken, licht daar volgens de meeste van ons geen gedegen analyse aan ten grondslag.  De reden voor de aanschaf moet dus ergens anders zitten, maar waar? Kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk slecht's de commisariatjes van de hoge heren zijn, ondanks dat de aanschaf van de P-boten ernstig die richting opging.
Het is in mijn mening de post-Koude Oorlog mantra van: snel inzetbaar, flexibel en vooral expeditionair optreden.  En dus moet de 'blauw water' capaciteit worden afgebouwd ten gunste van de 'bruin water' capaciteit.  Gecombineerd met  'pork barrel politics', wapensystemen aankopen omwille van de werkgelegenheid en vergroting van de politieke invloed; prestige etcetera.
Belgie en Luxemburg hebben begin deze eeuw het plan gehad om een gezamenlijk Strategisch Transportschip (BLST) te kopen, Belgie zou 75% betalen en Luxemburg de overige 25%.   Het schip ging 199 meter lang worden, met een groot heli-dek, een hospitaal en een RoRo capaciteit.
MinDef minister Flahaut wilde dit schip onderhands kopen bij de Franse werf DGCN.  De Belgische regering floot hem terug en kocht het schip per openbare aanbesteding bij Scheepswerf de Schelde.   2002, het BLST koste toen EUR 225 miljoen, maar oeps in 2003 steeg de prijs naar EUR 246 miljoen.  En toen gooide de Belgische regering de handdoek in ring, te duur.   Voor "de Schelde" was die misgelopen 246 miljoen geen probleem, dit werd mooi gecompenseerd door de verkoop van 2 M-fregatten a EUR 250 miljoen. ;D
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Lex op 19/12/2009 | 23:51 uur
Niet helemaal correct. Sea basing op bataljons niveau is het maximaal haalbare. Zie: http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t15687.0.html

Tegen de tijd dat we serieus meer nodig gaan hebben trappen we wel een zooi koopvaardijschuiten onder bevel.

hudinie

Soms denk ik wel eens dat we gewoon geen LHD gaan bouwen omdat dat TE overkomt, dit schip heeft de afmetingen van een LHD en een fikse ook ! blijf het echt jammer vinden dat ze nu toch voor het JSS gaan.  Maar ik val in herhaling als ik daar weer over ga zitten janken, dus prettige avond nog allemaal !

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2009 | 23:11 uur
Dat hele seabased gedoe is een leuk praatje om een dergelijk schip binnen te halen. Volkomen onnodig, want we hebben met de JWIT en RDAM al de capaciteit hiervoor.
Niet helemaal correct. Sea basing op bataljons niveau is het maximaal haalbare. Zie: http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t15687.0.html


KapiteinRob

#111
Citaat van: dudge op 19/12/2009 | 23:06 uur
Kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk slecht's de commisariatjes van de hoge heren zijn, ondanks dat de aanschaf van de P-boten ernstig die richting opging.

Naast de commissariaatjes natuurlijk ook nog de orders zelf.... ;) Ik snap niet de de Tweede Kamer zich zo in de luren laat leggen met de paarse/humanitaire verkooppraatjes van het schip. Wanneer in de afgelopen 20 jaar hadden we zo'n schip dan ingezet? Wanneer in de komende 20 jaar zullen we dat schip inzetten anders dan voor BOZ (poepoe, dat kan simpeler) en transport (poepoe, dat kan net zo goed met een ingehuurde schuit). Dat hele seabased gedoe is een leuk praatje om een dergelijk schip binnen te halen. Volkomen onnodig, want we hebben met de JWIT en RDAM al de capaciteit hiervoor. En als het zo massaal nodig is, zijn we onderhand in oorlog...... Als we dat belangrijk vinden, zijn er nog wel wat defensiezaken die (meer) aandacht verdienen!

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 19/12/2009 | 22:35 uur
ze hebben daar niet zo lang geleden wel een landing met een tank geoefend, was dat niet anderhalfjaar geleden ?

Irrelevant en offtopic.  ;)

Lex

Citaat van: hudinie op 19/12/2009 | 22:35 uur
ze hebben daar niet zo lang geleden wel een landing met een tank geoefend, was dat niet anderhalfjaar geleden ?
Zoek op Joint Caribean Lion (JCL) en dan lees je hoeveel materieel/personeel erbij betrokken was in 2006.  :angel:

hudinie

ze hebben daar niet zo lang geleden wel een landing met een tank geoefend, was dat niet anderhalfjaar geleden ?

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 19/12/2009 | 21:43 uur
of denkt men echt aan een invasie uit Venezuela en moeten we zo meteen onze halve landmacht die kant op kunnen "transporteren"..

Het wordt tijd dat men eens een bezoekje aan de west gaat brengen. Het is volkomen zinloos om allerlei tanks die kant op te sturen. Maar dat is meer iets voor dat andere topic.....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2009 | 17:07 uur
Onjuist; hoewel minder waterverplaatsing, was het voormalig vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman na de verbouwing 213 meter lang en 43 meter breed. Het JSS wordt 205 meter lang en 30 meter breed.
en dan geen LHD bouwen :( ik blijf deze opbouw volledig onbegrijpelijk vinden...of denkt men echt aan een invasie uit Venezuela en moeten we zo meteen onze halve landmacht die kant op kunnen "transporteren"..je gaat het gezien de eerdere dreigende woorden van Henk Kamp bijna denken....

mikemans

Het antwoord is alweer simpel, nederland ook niet. Maarrrr: De aandeelhouders van de schelde willen nog wat belastinggeld om de crisis in de buidel wat te compenseren en zo ook die van thales. En onze hoge heren hebben natuurlijk een commesariaatje hier en daar nodig om na het zakkenvullen in de regering/tweede kamer verder te kunnen potverteren.

En begin nu niet over Nederlandse werkgelegenheid of het algemeen goed voor de nederlandse economie want het geheel bied alleen werk aan roemenen en de aandeelhouders zijn buitenlanders.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 19/12/2009 | 17:29 uur
Kleinere landen hebben helemaal geen behoefte aan een schip met deze capaciteiten.

Waarom Nederland dan wel?

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 19/12/2009 | 17:14 uur
Wordt dit schip (of zusterschepen) een exportproduct als het succesvol blijkt te zijn?

Welnee, te duur. Al onze marineschepen werden en worden in het buitenland bewierookt, maar zelden nieuw gekocht. Wat verdwaalde korvetten en ooit 2 S-fregatten.

Citaat van: Enforcer op 19/12/2009 | 17:14 uur
Is er veel concurrentie in deze catagorie?

Geen idee, maar ik vermoed dat een dergelijk schip helemaal geen behoeftes dekt die je niet anders (=efficienter, flexibeler en/of goedkoper) in kan vullen.

Enforcer

Wordt dit schip (of zusterschepen) een exportproduct als het succesvol blijkt te zijn? Is er veel concurrentie in deze catagorie?

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 19/12/2009 | 16:18 uur
Blijf me toch afvragen of het geen ´Jack of all traits, master of nothing´ wordt. Lijkt mij zo overbodig om met zo´n gevaarte als bevoorrader te fungeren.....

Daar zit 'm dan ook de kneep; we zullen 'm naar mijn inschatting zo goed als niet gebruiken als sea-based hoofdkwartier. En als transportschip is-ie m.i. duurder dan het inhuren van een RoRo-schip. Dus blijft bevooraden als hoofdtaak over. Tja, en over het "nut" daarvan in relatie tot de kosten en het onvoldoende aanwezig zijn van gevechtskracht binnen de KM heb ik me al uitgesproken....