Keuzes, keuzes... KMA of KMS, of verder studeren in burgerleven en daarna KMA?

Gestart door Vortix, 18/11/2009 | 14:19 uur

Vortix

Ik heb er nog een nachtje over nagedacht en inderdaad toch gekozen om me aan te melden voor MWO Infanterie. Mocht dat niets worden nu omdat de opleidingsplekken voorlopig vol zitten dan ga ik een master volgen en solliciteren zodra er weer plekken zijn voor het korte traject.
"We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school."
-Thucydides

Vortix

Hmm, dat zijn wel goede argumenten. Klinkt ook wel aannemelijk ja. Dank je! Ik ga maar weer eens even rondneuzen.
"We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school."
-Thucydides

Enforcer

Wat voor studie heb je gedaan? Denk je niet dat je je op een gegeven moment gaat vervelen? Denk je niet dat jij met je intelligentie straks inzichten hebt in hogere leidinggevenden, welke jou kunnen frustreren, omdat jij ziet waar bepaalde pijnpunten liggen (en waarvoor je niet altijd begrip zult hebben)?

Wacht totdat je kunt beginnen op de KMA. Als officier kom je echt wel buiten de poort in het begin bij (pa)inf. Ook jij ontwikkelt je en verlegt later mogelijk je interesses. In de tussentijd: ga iets doen wat je interessant vind, zoals iets ondernemen als backpacken, of tijdelijk werken in het vakgebied waarin je bent afgestudeerd. Bovendien: je moet natuurlijk wel door de keuring komen.

Welke banenwinkels? Die zijn dicht en met specifieke vragen hoefde je hen toch al niet zo snel lastig te vallen.

Roeland

Citaat van: Vortix op 18/11/2009 | 17:55 uur
Citaat van: Ros op 18/11/2009 | 17:00 uur
Dat wel..........maar als je een hogere management positie ambieert en daar de kwalificaties voor bezit ga je niet eerst in de fabriek aan de slag. Defensie laat je ook niet zo snel overstappen naar de KMA als zij eerst in een KMS opleiding hebben geinvesteerd. Na de KMS zal je eerst een aardig tijdje als OO aan het werk moeten. Vandaar mijn..........zonde van de tijd.
Mja. De grap is dat een functie als OO mij ook interessant lijkt, aangezien je veel meer buiten de poort komt en in kleine teams werkt, en dat ligt mij op zich wel. Dus dat maakt de keuze er ook niet makkelijker op. En ik heb ook wel het gevoel dat ik met het soort conflicten waar de Nederlandse Krijgsmacht op dit moment in deelneemt en mijn studie wat kan betekenen op zo'n positie, maar het is toch een lastige keuze.

Laat ik het zo zeggen: de kans dat jij überhaupt aangenomen wordt bij KMS, terwijl je al een bachelor achter de rug hebt, is klein. Je bent dan al te duur, en willen ze graag dat je meteen op je niveau gaat presteren. Met alle macht zullen ze proberen jou richting de KMA te duwen, en als je dat niet wilt, dan houd het vaak voor beide partijen op. Het kán wel, maar je moet dan een goed verhaal klaar hebben, dit verhaal moet beter zijn dan "eerst wat ervaring opdoen" en het argument dat je hierboven aanhaalt klopt ook niet helemaal. Zeker als je kijkt naar de inzet van cavverkpel's of infpel's..
- Catch you on the flip side -

EstherLandmacht

Citaat van: Vortix op 18/11/2009 | 17:55 uur
Mja. De grap is dat een functie als OO mij ook interessant lijkt, aangezien je veel meer buiten de poort komt en in kleine teams werkt, en dat ligt mij op zich wel. Dus dat maakt de keuze er ook niet makkelijker op. En ik heb ook wel het gevoel dat ik met het soort conflicten waar de Nederlandse Krijgsmacht op dit moment in deelneemt en mijn studie wat kan betekenen op zo'n positie, maar het is toch een lastige keuze.
Als ik jou was zou ik gewoon je laten informeren bij bijv. een banenwinkel.
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

Vortix

Citaat van: Ros op 18/11/2009 | 17:00 uur
Dat wel..........maar als je een hogere management positie ambieert en daar de kwalificaties voor bezit ga je niet eerst in de fabriek aan de slag. Defensie laat je ook niet zo snel overstappen naar de KMA als zij eerst in een KMS opleiding hebben geinvesteerd. Na de KMS zal je eerst een aardig tijdje als OO aan het werk moeten. Vandaar mijn..........zonde van de tijd.
Mja. De grap is dat een functie als OO mij ook interessant lijkt, aangezien je veel meer buiten de poort komt en in kleine teams werkt, en dat ligt mij op zich wel. Dus dat maakt de keuze er ook niet makkelijker op. En ik heb ook wel het gevoel dat ik met het soort conflicten waar de Nederlandse Krijgsmacht op dit moment in deelneemt en mijn studie wat kan betekenen op zo'n positie, maar het is toch een lastige keuze.
"We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school."
-Thucydides

EstherLandmacht

Citaat van: Ros op 18/11/2009 | 17:00 uur
Dat wel..........maar als je een hogere management positie ambieert en daar de kwalificaties voor bezit ga je niet eerst in de fabriek aan de slag. Defensie laat je ook niet zo snel overstappen naar de KMA als zij eerst in een KMS opleiding hebben geinvesteerd. Na de KMS zal je eerst een aardig tijdje als OO aan het werk moeten. Vandaar mijn..........zonde van de tijd.
Dan wel ja  :big-smile: Zelf wil ik ook direct naar de KMA ;)
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

Ros

Citaat van: EstherLandmacht op 18/11/2009 | 16:29 uur
Dan heb je toch wel meer praktijkervaring??

Dat wel..........maar als je een hogere management positie ambieert en daar de kwalificaties voor bezit ga je niet eerst in de fabriek aan de slag. Defensie laat je ook niet zo snel overstappen naar de KMA als zij eerst in een KMS opleiding hebben geinvesteerd. Na de KMS zal je eerst een aardig tijdje als OO aan het werk moeten. Vandaar mijn..........zonde van de tijd.

EstherLandmacht

Citaat van: Ros op 18/11/2009 | 15:04 uur
Eerst KMS en dan KMA is zonde van de tijd als je het mij vraagt.

Dan heb je toch wel meer praktijkervaring??
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

Laurens

Als februari volzit dan kun je idd pas naar de zomer beginnen. Als je nu al een studie hebt afgerond en er verder geen opties zijn zou ik er een half jaartje uitstappen. Laat je nu alvast keuren voor zover dat nog moet en ga een paar maanden naar Thailand of Australië backpacken  :lol:

Ros

1 of 3. Verder studeren en dan de optie KOO ?. Zijn dan de kwalificaties dan niet te hoog ?.

Eerst KMS en dan KMA is zonde van de tijd als je het mij vraagt.

Vortix

Beste mensen,

Ik zit met een dilemma. Ik zal het even uitleggen. Momenteel heb ik net een bachelor afgerond aan de Universiteit van Amsterdam en ben ik werkzaam bij de NatRes. Dat bevalt heel goed en ik wil eigenlijk heel graag beroeps worden. Nu speelde ik al een tijd met dat idee en leek het me gezien mijn leeftijd en opleidingsniveau voor de hand liggend om voor de KMA te gaan. Het probleem is echter dat de KMA voor komend jaar al zo goed als vol zit, zeker voor de opleiding die ik wil doen (KOO Infanterie of Caverie Verkenning).

Nu heb ik drie opties. 1) Ik kan solliciteren op MWO-opleidingen, ik kan 2) naar de KMS gaan en eerst een diensttijd als onderofficier doen (om eventueel daarna door te stromen naar de KMA), of ik kan 3) eerst verder studeren en daarna alsnog de KOO in proberen te komen zodra er weer plekken zijn.

Het probleem is echter dat ik ondertussen wel een beetje klaar ben met in de schoolbanken zitten en eigenlijk gewoon dingen wil gaan doen. Wat lijkt jullie de beste optie, ook gezien mijn leeftijd (23 jaar) en al behaalde diploma's?

Alvast bedankt
"We should remember that one man is much the same as any other, and that he is best who is trained in the severest school."
-Thucydides