Visby Corvettes Delivered to the Swedish Navy

Gestart door Lex, 23/12/2009 | 21:39 uur

Sandgroper

#8
Citaat van: Elzenga op 23/12/2009 | 23:26 uur
Citaat van: Ace1 op 23/12/2009 | 23:12 uur
ik vind dat wel heel lang heeft geduurd voordat deze Visby korvetten zijn afgeleverd?
Ik denk dat de Zweden ook een klein beetje het wiel opnieuw hebben willen uitvinden...De Denen hadden immers al veel ervaring met kunststoffen voor de romp en opbouw. Maar dit soort bouwmaterialen zijn de toekomst..en dus heeft al die moeite de Zweden nu wel een goede marktpositie bezorgd vermoed ik. Maar ook hier zag ik graag een samenwerkingsproject. Al komt uit de ervaringen met de Visby klasse wel de interessante MEKO CSL...
Mwahh,  de Deense Flyvefisken is eigenlijk ook heel Zweeds; het casco is ontworpen en gebouwd door Karlskronavarvet AB te ...Zweden. ;)
De romphuid-platen bestaan uit een kern van hard-schuim met aan beide zijden een laag vezels, deze bouw-wijze wordt al toegepast bij (wedstrijd) zeiljachten zoals die in de Volvo Race.
De Visby is stealthy tegen radar-, en infra-rood straling en de Visby moet ook opereren in het Zweeds Netwerk Centrische oorlogsvoerings Systeem.    Stealth en NetwerkCentric Warfare bijten elkaar, want er vliegen nogal wat bits & bytes aan info door het zwerk.
Uitzenden van radio-golven ten behoeve van telecom is niet echt stealth! ;)
Een wapensysteem als de F-22 Raptor is stealthy, maar om dat te bereiken moet de kist ook aan Emissie Controle doen voor wat betreft radio uitzendingen.  Dus  heeft bijvoorbeeld de F-22 Fighter Data Link maar een bereik van 15 km.    Ondanks de hype, is deze kist dus niet sterk op het gebied van Netwerk Centric Warfare.
Sandgroper sends,

IPA NG

En ze krijgen voor eerst niet eens een luchtverdedigings wapen...
Waar ben je dan mee bezig?

Toch vind ik de andere Scandinavische schepen veel interesanter.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HermanB

Jack of all trades master of none.

Dat hele concept komt me de neus uit. Leuk voor kleine landen die weinig in de pap te brokkelen hebben maar een land als Nederland schaar ik daar nog niet onder.

Ace1

#5
Citaat van: Elzenga op 23/12/2009 | 23:26 uur
Al komt uit de ervaringen met de Visby klasse wel de interessante MEKO CSL...
volgens mij is kochems de scheepswerf die de Visby korvetten bouwt van ThyssenKrupp?

De Duitse scheepswerf Blohm + Voss is ook van ThyssebKrupp, in dat geval kun je gewoon bij elkaar leentje buur  spelen of gaan shoppen bij elkaar. scheelt een hoop tijd en geld.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 23/12/2009 | 23:12 uur
ik vind dat wel heel lang heeft geduurd voordat deze Visby korvetten zijn afgeleverd?
Ik denk dat de Zweden ook een klein beetje het wiel opnieuw hebben willen uitvinden...De Denen hadden immers al veel ervaring met kunststoffen voor de romp en opbouw. Maar dit soort bouwmaterialen zijn de toekomst..en dus heeft al die moeite de Zweden nu wel een goede marktpositie bezorgd vermoed ik. Maar ook hier zag ik graag een samenwerkingsproject. Al komt uit de ervaringen met de Visby klasse wel de interessante MEKO CSL...

Ace1

ik vind dat wel heel lang heeft geduurd voordat deze Visby korvetten zijn afgeleverd?

Elzenga

kijk de Zweden begrijpen het ook...multi-tasks waaronder het ruimen van mijnen...moderne bouwmaterialen...vorm...sensoren...breed scala aan wapens....Kom je als Nederland met je OPV aanzetten :(...want tja..voor elke taak een eigen schip/klasse... :'(

Lex

HMS Helsingborg and HMS Härnösand are the first two corvettes in the Visby series delivered to the Swedish Armed Forces to be included in the organization and ready for missions.

FMV handed over the two ships to the Armed Forces at a ceremony in Karlskrona on December 16.

"It's satisfying that we now can hand over the ships in a version where, after the training of the crew, they will be able to go into the organization and be available for operations, "says Mats Elofsson, project manager for the project Visby at FMV.

The series of five Visby corvettes are high-tech ships. They are designed to have the ability to operate in several areas, such as demining, anti-submarine warfare, surface warfare, maritime surveillance and maritime security and in international operations, but also to provide support to the society for example when there are accidents at sea.

The vessels are built in plastic laminate, a material that makes the ship very strong and resilient in relation to their weight. The material is one of the factors that gives the vessels very low signature levels, in terms of radar, magnetic and hydro-acoustic. This makes them difficult to detect on radar and infrared camera. At the same time the vessels can withstand shock effects very well and they can also take a big load.

The vessels has been equipped to be able to cooperate with other parts of the Armed Forces that occur in the maritime area, such as the air force, coast guard, civil protection, customs, police and civilian shipping. The Visby corvettes will also be able to behave in particular as a good management of resources for long-term efforts at sea.

The Visby corvette type is the first ship drawn up with all these skills together in a single hull. The project has faced several major challenges.

"To succeed, we have forced several technical barriers. The main challenges have been in three areas: surface vessels in composite materials, extremely low signatures and integration of sensors for a common situation picture. This technical complexity of the development project Visby has contributed to delays in delivery of the vessels, "says Mats Elofsson.

The two ships which are now handed over is equipped with over-water and underwater sensors and are in this version (version four) able to be operational in a number of national and international tasks.

When the first Visby corvettes will be delivered in version five in 2012, there will be trained crews available. The ships have since been supplemented by including mine clearance systems, helicopter landing capability, anti-surface ship missile and additional stealth adaption.

Most of the technology in the Visby corvette is developed in Sweden in cooperation between the Armed Forces, the Defense Materiel Administration (FMV), the Defense Research Agency (FOI), Swedish and foreign defence industries and universities

By Swedish Defence on December 23, 2009 at 6:31 am