Defensie niet in staat militairen tijdig van kleding te voorzien

Gestart door Lex, 09/02/2010 | 17:34 uur

A.J.

Citaat van: Ap op 01/07/2010 | 22:12 uur
Ik wacht sinds mijn switch al een half jaar op mijn Kmar naamlinten...

Er zijn nu lichtingen in Eefde bezig waar betrokkenen helemaal geen gevechtslaarzen verstrekt hebben gekregen. Degenen die diit vervolgens op eigen rekening aanschaffen kunnen fluiten naar hun centen.

En als die lui zeggen bekijk het maar, ik koop niets! Worden die de opleiding uitgekegeld ofzo?

Ap

Ik wacht sinds mijn switch al een half jaar op mijn Kmar naamlinten...

Er zijn nu lichtingen in Eefde bezig waar betrokkenen helemaal geen gevechtslaarzen verstrekt hebben gekregen. Degenen die diit vervolgens op eigen rekening aanschaffen kunnen fluiten naar hun centen.
Luctor et Emergo

A.J.

Altijd leuk als er dan weer een plannetje rond gaat over de kleding... Ik ving alweer wat geruchten op dat de teugels weer wat strakker aangetrokken gaan worden mbt de kleding... Tsja, als iets er niet is dan moet je wat anders he. Of sturen ze je dan naar huis ofzo?

Nikehercules

Tja bijzonder vervelende situatie natuurlijk, maar om alles 1 op 1 af te schuiven op defensie is ook weer zoiets.
Wanneer de politiek niet voldoende financiële middelen ter beschikking stelt krijg je dit soort praktijken natuurlijk.

Lex

VBM|NOV geschokt over tekorten PGU/PSU

Onlang reageerde minister Van Middelkoop (Defensie) op vragen die Tweede Kamer-leden Ten Broeke en Van Miltenburg (VVD) stelden naar aanleiding van een artikel in de XRcise over de tekorten aan kleding en uitrusting. In dat artikel werd geschreven over het ontbreken van gevechtslaarzen, helmovertrekken, naamlinten, jassen, rugzakken, en ga zo maar door. Sommigen militairen vertelden al een jaar op hun spullen te wachten.

Uit de reactie van de minister blijkt, dat Defensie vrijwel niets gaat doen om deze situatie te verhelpen. Sterker nog: Defensie laat de tekorten bewust nog erger oplopen! De minister schrijft in zijn reactie dat er problemen zijn met het exploitatiebudget. In andere woorden: er is te weinig geld. Daarom zal Defensie niet snel nieuwe aankopen doen en worden andere aankopen uitgesteld. Daarbij gaat het ook over de broodnodige aankopen van nieuwe kleding en uitrusting.

Defensie wil voorrang geven aan het kopen van gevechtslaarzen. Van een aantal schoenmaten is de voorraad nul. Maar er is nu weer geld vrijgemaakt voor de aankoop van nieuwe laarzen. Als na de zomer de opleidingen beginnen, zouden alle maten er weer moeten zijn. Dat betekent wel dat de andere artikelen géén voorrang krijgen. Sterker nog: deze voorraden zullen helemaal niet worden aangevuld. Het is zelfs nog erger: zelfs bestellingen die al gedaan zijn, worden door Defensie opgeschort!

Wat dit voor de militair betekent, kan iedereen wel raden. Inmiddels is het normaal, dat beëdigingen in 'werkpak' gedaan worden. Gewoon omdat er geen DT is. Dat militairen hun gevechtslaarzen zelf moeten kopen in de winkel. Dat ze hun groene handdoeken moeten kopen bij de Hema.

De boodschap van Defensie is: de problemen met de PGU/PSU gaan dus niet afnemen, maar nog verder toenemen! De minister zegt glashard dat hij het geld niet heeft om de tekorten weg te werken.
Defensie hamert regelmatig op de voor het personeel geldende 'gedragscode'. In die gedragscode staat dat de militair moet beseffen dat hij deel uitmaakt van een professionele organisatie. Maar Defensie is niet eens in staat om militairen naar behoren te kleden! Door het ontbreken van allerlei spullen is een organisatie met een professionele uitstraling ver te zoeken.

Als oplossing hoopt Defensie tegen betaling gebruik te gaan maken van de voorraden van Navo-partners, die hun zaken wel op orde hebben. Ook wil Defensie kijken of iedereen alles uit zijn PGU/PSU wel echt nodig heeft. De VBM|NOV vindt, dat als Defensie er niet in slaagt om de doorlooptijden te verbeteren, dat er dan op zijn minst een vergoeding moet komen voor het zelf aanschaffen van je PGU/PSU. Het gaat dan om kosten die alleen maar gemaakt worden omdat Defensie in gebreke blijft. Maar ook daar wil Defensie niet aan meewerken.

Reageer via e-mail naar: redactie@vbmnov.nl met als onderwerp: Tekorten PGU/PSU.

VBM/NOV, 30 Jun 10

SMI de Boer

Maar niet op laptopjes en ergostoeltjes en electrisch verstelbare burotjrs op mindef zelf....
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Hoe, wie of wat is minder belangrijk. Punt is dat Defensie aan het bezuiningen is en ook nog  eens op de verkeerde manier.

ChrisC7

Citaat van: SMI de Boer op 12/02/2010 | 00:39 uur
Citaat van: ChrisC7 op 12/02/2010 | 00:12 uur
En dan nog maar niet beginnen over de kwaliteit die achteruit gaat van de artikelen.
Ik heb me 3 maanden geleden mijn gevechts handschoenen geruild...eindelijk heb ik ze maar wat merk ik:
- veel dunner leer
- dunnere voering
- goedkopere sluiting, welke er voor jan *** op zich want als ik 'm aan trek kan ik mijn hand er nog uit trekken...

Goed werk weer KPU >:(
Sluiting hoef je echt niet open of dicht te doen, maakt niks uit. Het complete drukkertje voor het metalen beugeltje doen wil nog wel es helpen. Mijn handschoenen komen inmiddels van TSP


Het gaat me er meer om, dat het materiaal gewoon achteruit gaat, zelfs op deze kleine dingen.....zelf ga ik geen handschoenen aanschaffen als ik deze van de baas kan krijgen (welke ook goed WAREN, tot nu dan....)

Elzenga

 :sick: wat een armoede dit....in zo'n stinkend rijk land...ongelooflijk...

SMI de Boer

Citaat van: ChrisC7 op 12/02/2010 | 00:12 uur
En dan nog maar niet beginnen over de kwaliteit die achteruit gaat van de artikelen.
Ik heb me 3 maanden geleden mijn gevechts handschoenen geruild...eindelijk heb ik ze maar wat merk ik:
- veel dunner leer
- dunnere voering
- goedkopere sluiting, welke er voor jan *** op zich want als ik 'm aan trek kan ik mijn hand er nog uit trekken...

Goed werk weer KPU >:(
Sluiting hoef je echt niet open of dicht te doen, maakt niks uit. Het complete drukkertje voor het metalen beugeltje doen wil nog wel es helpen. Mijn handschoenen komen inmiddels van TSP
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

ChrisC7

En dan nog maar niet beginnen over de kwaliteit die achteruit gaat van de artikelen.
Ik heb me 3 maanden geleden mijn gevechts handschoenen geruild...eindelijk heb ik ze maar wat merk ik:
- veel dunner leer
- dunnere voering
- goedkopere sluiting, welke er voor jan *** op zich want als ik 'm aan trek kan ik mijn hand er nog uit trekken...

Goed werk weer KPU >:(

Enforcer

Je moet je afvragen hoe het komt dat die Dumps blijkbaar weinig aanvoerproblemen hebben van defensiespullen en militairen des te meer. Iets klopt er helemaal niet en het is dus de vraag hoe het komt dat defensie zo enorm veel spullen loost via Domeinen die vervolgens opgekocht worden door Dumps en die weer terug komen bij defensie via eigen aanschaf van de militair.

SMI de Boer

Zou het niet eens wat zijn als defensie iets zorgvudiger met de retourmaterialen om zou springen. Ik ben niet helemaal op de hoogte met de logistieke feiten, maar het is precies wat boekje pienter zegt, Ik heb mijn koudweersokken ook bij de dump vandaan gehaald. nieuw in "verpakking" en via KPU-bedrijf niet te krijgen.
2,50 per paar, via de baas 80 cent ofzo.

Lijstje is we wat langer dan alleen sokjes trouwens, vaak is het makkelijk om het effe bij de dump uit het rek te trekken (Soest is 8 minuten fietsenals ik me boos maak) dan de weg die je via KPU af moet leggen.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Laurens

Citaat van: A.J. op 09/02/2010 | 23:03 uur
Citaat van: Laurens op 09/02/2010 | 22:57 uur
Dit speelt toch al jaren.......  :dead:

Het valt toch allemaal wel mee?  :angel:

Ik mag nog blij zijn dat ik een 2e paar kisten kreeg na 5 maanden of m'n helm in maand 6 of m'n dt-schoenen in maand....... of....

A.J.