Politieke toekomst 2010/Rijksbegroting 2011

Gestart door Enforcer, 21/02/2010 | 14:17 uur

IPA NG

Citaat van: Lex op 21/09/2010 | 23:19 uur
Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 23:12 uur
@Reinier
Dus spul wat al buiten gebruik is of niet soms?
Je bent wel wederom aan het vragen naar de bekende weg.

Eigenlijk wel, sorry Lex.

Citaat van: Reinier op 21/09/2010 | 23:14 uur
Defensie moet nu concurreren met andere landen die ook hun "overtollig" materieel willen verkopen aan..... landen die nog wel willen en kunnen investeren in hun defensie. Dus wordt het lastiger om deze wapensystemen af te stoten.

Maar zouden we niet beter die 28 Leo's en 26 PHZ2000 niet beter goed kunnen inpakken en opslaan als reserve?
Wat brengt tegenwoordig nog zo'n 2A6 op? €1 miljoen? Misschien iets meer? Zit defensie echt te springen om €30-50 miljoen?

De Amerikanen pakken hele schepen/ vloten in voor jaren, mochten ze ze ooit weer nodig hebben.

Inderdaad, je schiet er bar weinig mee op en als je ze verkoopt heb je er niets meer aan als er eens een heldere geest aan de macht zou komen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

A.J.

Citaat van: Reinier op 21/09/2010 | 23:14 uur
Defensie moet nu concurreren met andere landen die ook hun "overtollig" materieel willen verkopen aan..... landen die nog wel willen en kunnen investeren in hun defensie. Dus wordt het lastiger om deze wapensystemen af te stoten.

Maar zouden we niet beter die 28 Leo's en 26 PHZ2000 niet beter goed kunnen inpakken en opslaan als reserve?
Wat brengt tegenwoordig nog zo'n 2A6 op? €1 miljoen? Misschien iets meer? Zit defensie echt te springen om €30-50 miljoen?

De Amerikanen pakken hele schepen/ vloten in voor jaren, mochten ze ze ooit weer nodig hebben.

Tsja, als de opslagruimte (mob-complexen) allemaal wegbezuinigd zijn kost opslaan plotseling een hoop geld.

Reinier

Citaat van: A.J. op 21/09/2010 | 23:09 uur
Citaat van: Tanker op 21/09/2010 | 22:59 uur
Voorhoeve is een waardeloze prutser net als van Middelkoop, ter Beek en de Grave.

Waarom zijn de meeste mindef's allemaal van die prutsers die niet voor hun mensen staan en met de vuist op tafel slaan voor meer geld en middelen ??

Opvallend dat Henk Kamp nooit genoemd wordt in het lijstje met "prutsers". Dat is volgens mij wel de grootste slager geweest.
Sinds Ter Beek hebben alle ministers moeten bezuinigen op defensie, daarmee maakt jezelf nooit populair. Dus een lijst maken met de meest slechte ministers van defensie (...) lijkt mij niet reëel.
Van Middelkoop hoefde dan niet zoveel te bezuinigen als zijn voorgangers, was praktisch ook bijna onmogelijk, maar ik vond dat hij zich niet echt hard maakte voor defensie. Ik had altijd het gevoel/ idee dat zijn passie niet bij defensie lag. Vond ik Kamp toch meer hart voor de zaak hebben ondanks dat hij veel moest bezuinigen.

Lex

Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 23:12 uur
@Reinier
Dus spul wat al buiten gebruik is of niet soms?
Je bent wel wederom aan het vragen naar de bekende weg.

Reinier

Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 23:12 uur
@Reinier

Dus spul wat al buiten gebruik is of niet soms?
Volgens mij wel. Deze stonden al langere tijd te koop, maar niemand wilt/ kan ze overnemen.
Chili en Canada weten niet waar ze nog meer van onze tanks kunnen stallen  ;D  :'(

Reinier

Defensie moet nu concurreren met andere landen die ook hun "overtollig" materieel willen verkopen aan..... landen die nog wel willen en kunnen investeren in hun defensie. Dus wordt het lastiger om deze wapensystemen af te stoten.

Maar zouden we niet beter die 28 Leo's en 26 PHZ2000 niet beter goed kunnen inpakken en opslaan als reserve?
Wat brengt tegenwoordig nog zo'n 2A6 op? €1 miljoen? Misschien iets meer? Zit defensie echt te springen om €30-50 miljoen?

De Amerikanen pakken hele schepen/ vloten in voor jaren, mochten ze ze ooit weer nodig hebben.

IPA NG

@Reinier

Dus spul wat al buiten gebruik is of niet soms?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

A.J.

Citaat van: Tanker op 21/09/2010 | 22:59 uur
Voorhoeve is een waardeloze prutser net als van Middelkoop, ter Beek en de Grave.

Waarom zijn de meeste mindef's allemaal van die prutsers die niet voor hun mensen staan en met de vuist op tafel slaan voor meer geld en middelen ??

Opvallend dat Henk Kamp nooit genoemd wordt in het lijstje met "prutsers". Dat is volgens mij wel de grootste slager geweest.

Reinier

Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 20:56 uur
Leopard 2A6
Uitstroom van-tot
Oorspronkelijke planning: 28 tanks tussen 2008-2010.    
Huidige planning: 28 tanks tussen 2010-2012.  

PzH2000
Uitstroom van-tot
Oorspronkelijke planning: 26 PzH2000's tussen 2008-2010.
Huidige planning: 26 PzH2000's tussen 2010-2012.

Wat moet ik me hier bij voorstellen :mad:?
gaat het hier om niet-operationele tanks/artilleriestukken?
Pagina 85 Defensie begroting:

In 2010 zijn tot nu toe twee relatief grote verkoopcontracten gesloten. Het betreft de verkoop van twee Fokker 60 Maritiem vliegtuigen aan Peru en een grote hoeveelheid landmachtmaterieel aan Jordanië. De inspanningen voor de verkoop van de overtollige Pantserhouwitsers, de Leopard 2A6 tank, het Cheetah-luchtverdedigingsysteem en de resterende Fokker-vliegtuigen hebben nog niet geleid tot resultaat. Momenteel bestaan contacten met potentiële afnemers. De vooruitzichten op verkoop van dit materieel lijken nog reëel. Het streven blijft om het overtollige materieel zo snel mogelijk te verkopen.

Leopard 2A6 Gevechtstank
Het project behelst de afstoting van 28 gevechtstanks.

Pantserhouwitser
Het project behelst de afstoting van 26 Pantserhouwitsers als gevolg van een verminderde behoefte en om ruimte te scheppen voor noodzakelijke investeringen.

Tanker

Voorhoeve is een waardeloze prutser net als van Middelkoop, ter Beek en de Grave.

Waarom zijn de meeste mindef's allemaal van die prutsers die niet voor hun mensen staan en met de vuist op tafel slaan voor meer geld en middelen ??

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 20/09/2010 | 21:15 uur
Even voor mijn beeldvorming: waar staat Van Middelkoop in je (s)hitparade?

Citaat van: A.J. op 20/09/2010 | 21:21 uur
En waar heb je Frank de Grave dan staan in je lijstje?

Zijn die ook MinDef geweest dan...?  :sick:

Lex

Oppositiepartijen werken aan alternatief

HILVERSUM - De oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks proberen met een gezamenlijk alternatief te komen voor de bezuinigingen van het demissionaire kabinet.
Volgende week spreekt de Tweede Kamer met minister Jan Kees de Jager (Financiën) over het bezuinigingspakket dat oploopt tot 3,2 miljard euro in 2015. In het tv-programma Uitgesproken EO zei SP-leider Emile Roemer dinsdagavond dat het wat hem betreft zeker gaat lukken om gezamenlijk alternatieven te vinden.
Met name de dinsdag gepresenteerde bezuiniging op de kinderopvangtoeslag valt bij de partijen helemaal verkeerd. GroenLinks is een handtekeningenactie gestart uit protest tegen deze bezuiniging.
D66 legt volgende week opnieuw haar hervormingsvoorstellen op tafel. De partij is wel bereid te kijken waar het samen met andere oppositiepartijen op onderdelen, zoals bijvoorbeeld bij de kinderopvang, wijzigingen kan aanbrengen in de begroting voor volgend jaar.

Telegraaf, di 21 sep 2010, 21:18

Lex

Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 20:56 uur
Wat moet ik me hier bij voorstellen.
Het gaat hier om artikelen die reeds in de etalage stonden. Maar aangezien het bij window-shopping is gebleven door de mondiale problemen, is de "uitverkoop" verplaatst/verlengd.
Overigens geldt dit voor alles. De investeringen van DMO zijn over een groter tijdsbestek uitgesmeerd, het op peil houden van reserve onderdelen wordt verminderd, onderhoud aan kapitale middelen wordt verlengd etc.
En in de personele sfeer zal de aanname ook in 2011 veel lager uitvallen.

IPA NG

Je hebt gelijk, maar ik zou wel erg verbaasd zijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 21/09/2010 | 21:08 uur
gelukkig zal dit niet het geval zijn anders zouden we dit waarschijnlijk wel geweten hebben.

IPA kuikentje? IPA komt uit een ei? Je conclusie is er eentje waar ik m'n hand niet voor in het vuur zal steken. Niet eens in een emmer lauw water....