van marinier naar officier

Gestart door _stefan, 22/02/2010 | 15:05 uur

joe 010

@Rob
Als je de ambitie hebt om bij Defensie te blijven, dan zal je op den duur inderdaad door moeten groeien, dat vergat ik te vermelden.

@Stefan
Met dat FPS is het zo dat als er voor jou geen mogelijkheden meer zijn om door te groeien ze het recht hebben om je na je 35ste te ontslaan. Volgens mij krijg je als je OLM hebt gedaan gelijk een fase 3-aanstelling (contact voor onbepaalde tijd), maar dit weet ik niet zeker. Je hebt in ieder geval alle mogelijkheden om door te groeien tot misschien zelfs wel generaal.

Om OLM te doen heb je een VWO diploma nodig. Maar een HBO/WO propedeuse met minimaal 80 uur wiskunde of statistiek voldoet ook (zie onderste alinea http://www.defensie.nl/nlda/opleiding_tot_officier/militair-wetenschappelijke_opleiding).

_stefan

#5
Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2010 | 14:56 uur
Volgens mij heb je even gemist dat in het nieuwe FPS op 35-jarige leeftijd het moment daar is dat de organisatie je "zoiezo" de straat op kan schoppen, en dat dan ook met een groot deel van het bestand zal gaan doen. Die "algemene garantie" die je hier geeft, kun je niet hard maken.

Ook als je officier bent? Of blijven alleen mensen die lang-model doen na hun 35e bij defensie werken?
Trouwens staat op de website van het korps mariniers dat je voor lang model VWO nodig hebt, voldoet een HBO propeduise ook? Bij kort model staat er wel dat het met HBO/WO mogelijk is.

KapiteinRob

Citaat van: joe 010 op 14/03/2010 | 13:11 uur
Je kan op den duur zoiezo doorgroeien naar kpl, sgt, sgt-mjr, etc.

Volgens mij heb je even gemist dat in het nieuwe FPS op 35-jarige leeftijd het moment daar is dat de organisatie je "zoiezo" de straat op kan schoppen, en dat dan ook met een groot deel van het bestand zal gaan doen. Die "algemene garantie" die je hier geeft, kun je niet hard maken.

joe 010

Als je er nu nog steeds over na zit te denken om na je havo bij het Korps Mariniers te gaan, dan ben je te laat. De opleidingen voor 2010 zitten nu namelijk vol. Ik zou niet weten waarom het zonde is van je havo om marinier te blijven, het is natuurlijk wat je zelf wilt. De een blijft liever marinier, de andere wordt liever officier. Je kan op den duur zoiezo doorgroeien naar kpl, sgt, sgt-mjr, etc. Maar je kan als je in werkelijke dienst bent inderdaad ook gewoon later solliciteren voor officier, echter moet je dan wel een positief advies van je commandant krijgen. Deze zal oordelen of je het in je hebt om officier te worden (qua prestaties, leidinggeven, etc)

AirMax

Ik denk dat je eerst je dienstverplichting moet afmaken. Deze duurt volgens mij 4 jaar. Dat betekent dat je pas op je 21e voor officier kan gaan.
Volgens mij moet je hiervoor ook eerst toestemming van je commandant krijgen.

_stefan

#1
Ik ben nu 17 jaar en zit in het laatste jaar van mijn HAVO. Ik zit er over na te denken om bij het Korps Mariniers te gaan, ik ben echter niet oud genoeg om meteen officier te worden.

Als ik nu al zou beginnen zou ik dan zodra ik 19 word gelijk officier kunnen worden?
Het lijkt me namelijk zonde van mijn HAVO om marinier te blijven of zie ik dit verkeerd?