Waterinjectie maakt F-16 stiller

Gestart door Ace1, 07/03/2010 | 19:16 uur

Sandgroper

Nikehercules, ik heb het hier over de toepassing van pre-compressor koeling.  Zoals toegepast in de F-4X in 1974.  Deze kist kreeg daardoor 150% meer vermogen een maximum snelheid van Mach 3.2 en een kruissnelheid van Mach 2.7.  Klinkt als de SR-91 Blackbird en de US Air Force was toendertijd bang dat deze modificaties op de F-4X een bedreiging vormden voor de toen nieuwe F-15 Eagle.  Dus werd het project geannuleerd.  Enkele jaren geleden is men weer gaan kijken bij dit systeem in combinatie met de F100 motor van de F-16.  Een 4 motorig vliegtuig met pre-compressor gekoelde F100's zou de eerste trap worden bij een vrij goedkope Space Shuttle vervanger, dit noemde men de Rattler.
Terug naar het geluid, rondom Schiphol worden of wil men anti-geluid installaties in huizen toepassen, om de gevoelige (verwende) oortjes te beschermen.
Ik zelf zeg: landsverdediging heeft een prijs in pecunia voor ons allen, voor sommigen van ons kost die landsverdediging helaas ook extra decibellen.
Ach, er zijn ergere dingen in het leven, ja toch.   Beter wat decibellen om de oren, dan een (berm)bom bij je kind of pa of ma om hun oren ;)

Nikehercules

Citaat van: Sandgroper op 08/03/2010 | 12:26 uur
Het is wel vrij gemakkelijk om een injectie-apparaat in het inlaatkanaal aan te brengen voor de motor.  Resultaat: hete motoronderdelen worden gekoeld en nog belangrijker omdat de uitgestoten uitlaatgas zwaarder wordt.  Neemt de stuwkracht aanzienlijk toe, in de Harrier zit ook een watertank van ik geloof 227 liter die zo'n 40 seconden lang extra stuwkracht levert tijdens het opstijgen.
De Israelische luchtmacht heeft ooit eens een water-injectie aangebracht bij een verkennings F-4 Phantom.  Met als resultaat een grotere klimvermogen, een plafond van 30.000 meter en een maximum snelheid van Mach3. Wow

Het verhaal van de phantom kende ik niet, maar een soortgelijk principe word bij turboprop motoren veelvuldig toegepast: water-methanol injectie.
Het water koelt de compressor lucht waardoor deze nog verder gecomprimeerd en er meer peut verstookt kan worden, ook neemt door het water het gewicht van de lucht toe wat ook meer stuwkracht/pk's oplevert.
De methanol dient als anti-vries en brandstof.

Maar ik vraag me toch af in hoeverre beide systemen te combineren zijn, en of dan de nadelen opwegen tegen de voordelen.
Ik vermoed dat we nog ver afstaan van het dagelijks gebruik van dat anti geluidssysteem, laat staan een geïntegreerde versie in onze vliegtuigen.


Sandgroper

Citaat van: dudge op 07/03/2010 | 22:51 uur
Citaat van: Laurens op 07/03/2010 | 20:30 uur
Kosten??? - resultaat, er wordt gesproken over een aantal decibel.
3 decibel is een verdubbeling/halvering van het geluid...... ofzo.
Deze techniek kan vast ook op de gripen/f35 worden toegepast. De vraag is inderdaad wat het kost en wat het uiteindelijk moet opleveren.... en groen/stil karakter voor de KLu?
Water-injectie integreren in de motor zelf is zeer duur of onmogelijk.  Het is wel vrij gemakkelijk om een injectie-apparaat in het inlaatkanaal aan te brengen voor de motor.  Resultaat: hete motoronderdelen worden gekoeld en nog belangrijker omdat de uitgestoten uitlaatgas zwaarder wordt.  Neemt de stuwkracht aanzienlijk toe, in de Harrier zit ook een watertank van ik geloof 227 liter die zo'n 40 seconden lang extra stuwkracht levert tijdens het opstijgen.
De Israelische luchtmacht heeft ooit eens een water-injectie aangebracht bij een verkennings F-4 Phantom.  Met als resultaat een grotere klimvermogen, een plafond van 30.000 meter en een maximum snelheid van Mach3. Wow
Maar waar laten we een watertank in de F-16?   Je kunt een verlengde 'staartbalk' op de romp aan brengen, die heeft een ruimte van 0,63 vierkante meter of 2 conformele tanks op de romp 'geplakt' met 1.362 liter water.
Sandgroper sends,

Reinier

Citaat van: Ros op 07/03/2010 | 23:53 uur
Een signaal dat er nog een aantal jaartjes doorgevlogen gaat (zal moeten) worden met de F-16 ?.
Nee hoor, gewoon gezonde Hollandse traditie. Eerst ga je je materieel updaten en moderniseren voordat je het gaat verkopen, zie ook: Orions, Leo's, fregatten.... ;D

Ros

Een signaal dat er nog een aantal jaartjes doorgevlogen gaat (zal moeten) worden met de F-16 ?.

IPA NG

Raar hoor, zeker als je weet dat de F-16 er binnekort uit gaat en de beoogde opvolgen een stuk luider is.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Laurens

Kosten??? - resultaat, er wordt gesproken over een aantal decibel.

"Correct me if I'm wrong", maar is dit niet gewoon een geldverslindend project voor een al bijna failliete krijgsmacht :dead:

Ace1