Athene verkoopt duikboot wegens schulden

Gestart door Lex, 17/03/2010 | 21:14 uur

Lex

Na deze sidestep gaarne terug on-topic en dat behelst het feit dat Griekenland vanwege de financiële perikelen gedwongen is Defensie materieel te verkopen.
Indien er behoefte bestaat om over de strijdkrachten van Rusland en China verder te discussiëren, verzoeke dit dan in dit topic aan te geven.
Het Beheer van het DF zal de relevante postings afsplitsen en deze overzetten naar een nieuw topic.

Lex
Alg. Beheerder

Kaaskop2

Citaat van: Elzenga op 31/03/2010 | 20:01 uur
Citaat van: Kaaskop2 op 31/03/2010 | 18:48 uur
De Chinese marine is slechts een fractie van de voormalige Soviet marine. De Soviet marine in 1985 bestond uit 5 vliegdekschepen, 323 surface combatants (kan even niet op de Nederlandse term komen) en 366 onderzeeërs, waarvan er 83 kernonderzeeërs waren. De Chinese marine, daarentegen, bestaat uit 'slechts' 77 surface combatants en 58 onderzeeërs (waarvan 5 kernonderzeeërs) Vergeet bovendien niet dat de Soviet marine door velen op bepaalde vlakken geavanceerder werd beschouwd dan Westerse marines, terwijl de Chinese marine toch wel een tweederangs marine is.
De vergelijking gaat denk ik niet helemaal op nog nee. Maar wel een aantal kanttekeningen. Zo was indertijd al bekend dat een groot deel van de Sovjet marine niet operationeel inzetbaar was. Er gingen onder waarnemers zelfs verhalen dat er "slechts" bovenzijden van onderzeeboten in havens lagen om zo op de satellietfoto's de indruk te wekken dat er een hele vloot lag. Dit gold overigens ook voor het toentertijd zo gevreesde tankleger. Velen stonden weg te roesten in loodsen. Dat werd ons echter niet verteld, want een stevig vijandsbeeld was politiek en economisch (militair-industrieel complex) profijtelijk. De Sovjets hadden wel eens een aardig wapensysteem, maar kwalitatief waren ze all-round gezien nooit superieur aan de Westerse marines. Ook dat is een beeld wat in de propaganda wel eens werd verzwegen. Een andere kanttekening is de technologische ontwikkeling. Een Chinese destroyer nu is veel moderner en tot meer in staat dan een vergelijkbare Sovjet destroyer toen. Je kunt aantallen dus niet 1 op 1 vergelijken zonder een kwalitatieve correctie toe te passen.

Zoals ik al eerder zei, ik reageerde op Ace1, die beweerde dat de Chinese marine qua grootte zal gaan lijken op de Soviet marine. Ik wilde even laten zien dat dit zeker niet het geval is, noch zal dat snel gebeuren.

Hoe het met de operationele inzetbaarheid van de Soviet marine zat, weet ik niet. Overigens staan er in de VS ook veel schepen weg te roesten (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/James_River_Reserve_Fleet_source.jpg), schepen die na actieve dienst soms nog tientallen jaren in reserve worden gehouden. Toch wordt beweerd dat deze schepen binnen 20 tot 120 dagen weer operationeel inzetbaar kunnen zijn. Waarschijnlijk was er sprake van een vergelijkbare situatie bij de Soviet Marine?

Hoe dan ook, ik weet wel dat de Soviets zeer veel tanks in loodsen hadden staan, wat overigens nog steeds het geval is. De Russen hebben nog steeds meer dan 22000 gevechtstanks, waarvan er slechts 6500 in 'actieve' dienst zijn. Dat betekent dus dat er ruim 15000 tanks opgeslagen zijn. Ik weiger echter te geloven dat deze in zo'n slechte staat verkeren dat ze niet binnen een bepaalde tijd opnieuw inzetbaar zijn. Wat heeft het anders voor nut om 15000 tanks op te slaan? Denk aan de kosten die het met zich meebrengt...

Elzenga

Citaat van: Kaaskop2 op 31/03/2010 | 18:48 uur
De Chinese marine is slechts een fractie van de voormalige Soviet marine. De Soviet marine in 1985 bestond uit 5 vliegdekschepen, 323 surface combatants (kan even niet op de Nederlandse term komen) en 366 onderzeeërs, waarvan er 83 kernonderzeeërs waren. De Chinese marine, daarentegen, bestaat uit 'slechts' 77 surface combatants en 58 onderzeeërs (waarvan 5 kernonderzeeërs) Vergeet bovendien niet dat de Soviet marine door velen op bepaalde vlakken geavanceerder werd beschouwd dan Westerse marines, terwijl de Chinese marine toch wel een tweederangs marine is.
De vergelijking gaat denk ik niet helemaal op nog nee. Maar wel een aantal kanttekeningen. Zo was indertijd al bekend dat een groot deel van de Sovjet marine niet operationeel inzetbaar was. Er gingen onder waarnemers zelfs verhalen dat er "slechts" bovenzijden van onderzeeboten in havens lagen om zo op de satellietfoto's de indruk te wekken dat er een hele vloot lag. Dit gold overigens ook voor het toentertijd zo gevreesde tankleger. Velen stonden weg te roesten in loodsen. Dat werd ons echter niet verteld, want een stevig vijandsbeeld was politiek en economisch (militair-industrieel complex) profijtelijk. De Sovjets hadden wel eens een aardig wapensysteem, maar kwalitatief waren ze all-round gezien nooit superieur aan de Westerse marines. Ook dat is een beeld wat in de propaganda wel eens werd verzwegen. Een andere kanttekening is de technologische ontwikkeling. Een Chinese destroyer nu is veel moderner en tot meer in staat dan een vergelijkbare Sovjet destroyer toen. Je kunt aantallen dus niet 1 op 1 vergelijken zonder een kwalitatieve correctie toe te passen.

Kaaskop2

Citaat van: Lex op 31/03/2010 | 18:56 uur
Even voor mijn beeldvorming. Klopt het dat je hier een vergelijking maakt tussen de Russische marine van 1985 en de hedendaagse Chinese marine?
Mocht dat zo zijn, dan is dat in mijn optiek een ongelukkig vergelijk.

Ja, inderdaad, om te laten zien dat Ace1's standpunt niet klopt.

CitaatElzenga, iedereen weet dat China een enorme vloot aan het opbouwen  is die qa groter vergelijkbaar gaat worden met de voormalige sovjet marine,

Lex

Even voor mijn beeldvorming. Klopt het dat je hier een vergelijking maakt tussen de Russische marine van 1985 en de hedendaagse Chinese marine?
Mocht dat zo zijn, dan is dat in mijn optiek een ongelukkig vergelijk.

Kaaskop2

Citaat van: Reinier op 17/03/2010 | 22:31 uur
BMP-3 (Russische amfibische tank)
Een tank?

Citaat van: Ace1 op 19/03/2010 | 17:34 uur

Elzenga, iedereen weet dat China een enorme vloot aan het opbouwen  is die qa groter vergelijkbaar gaat worden met de voormalige sovjet marine, uit zelfverdediging bereiden Japan, India, Zuid-Korea, Pakistan, Indonesie, Singapore, Malasie en Australie de eigen marinevloot uit.

In Zuid-Amerika, bereiden Brazilie, Chili en Venzuela ook de marine uit.

De Chinese marine is slechts een fractie van de voormalige Soviet marine. De Soviet marine in 1985 bestond uit 5 vliegdekschepen, 323 surface combatants (kan even niet op de Nederlandse term komen) en 366 onderzeeërs, waarvan er 83 kernonderzeeërs waren. De Chinese marine, daarentegen, bestaat uit 'slechts' 77 surface combatants en 58 onderzeeërs (waarvan 5 kernonderzeeërs) Vergeet bovendien niet dat de Soviet marine door velen op bepaalde vlakken geavanceerder werd beschouwd dan Westerse marines, terwijl de Chinese marine toch wel een tweederangs marine is.

Mocht China dit willen overtreffen, dan heeft ze veel werk voor de boeg. De meeste schepen die de komende jaren worden gebouwd, zullen de bestaande schepen vervangen. Ik betwijfel dan ook of de Chinese marine qua grootte ooit in de buurt zal komen van de voormalige Soviet marine, ook gezien het feit dat ze qua defensie toch de nadruk op het land legt. Onderzoek de volgende keer de feiten voordat je simpelweg iets uitkraamt ;-)

Wat hebben bovendien Brazilië, Chili en Venezuela hiermee te maken, verwacht je dat we daar een koude oorlog mee krijgen?

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....

De tweede koude oorlog is juist in aantocht

Dit was natuurlijk sarcastisch bedoelt;)

Ace1

Citaat van: Elzenga op 18/03/2010 | 22:36 uur
Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
De tweede koude oorlog is juist in aantocht
(even offtopic...met wie?)

Elzenga, iedereen weet dat China een enorme vloot aan het opbouwen  is die qa groter vergelijkbaar gaat worden met de voormalige sovjet marine, uit zelfverdediging bereiden Japan, India, Zuid-Korea, Pakistan, Indonesie, Singapore, Malasie en Australie de eigen marinevloot uit.

In Zuid-Amerika, bereiden Brazilie, Chili en Venzuela ook de marine uit.


Poleme

Citaat van: Elzenga op 18/03/2010 | 19:38 uur
Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....
tja...als men die afstoot snapt men er in Den Haag wat mij betreft helemaal niks meer van...het belang van onderzeeboten neemt namelijk juist toe. En is daarnaast fundamenteel voor het beveiligen van cruciale scheepvaartroutes.
Het is een feit dat onderzeeboten belangrijker worden.  Zelfs ambtenaren bij MinFin snappen dat.   Helaas doen rationele feiten er in de tweede kamer niet toe.   Er zijn 'belangen-handelaren' (politici) die zeggen: kijk, de NL industrie kan of beter gezegd wil geen moderne onderzeeboten met lucht onafhankelijke voortstuwing ontwerpen.  Want in hun ogen is de onderzeeboot markt te klein.
Dus moet een eventuele Walrus opvolger in het buitenland gekocht worden.  Licentie bouw is geen optie, want te duur.  Dus dat is geen lekkere lobby kluif.  En.. er zijn ook belangen handelaren, die vinden de Walrussen maar NLG 920 miljoen dure onderwater afluisterposten.
Die geen mooi groot en duidelijk expeditionair vlagvertoon geven, wat een mooie internationale job kan opleveren.
Een beetje jammer,
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

superboerjan

Citaat van: SMI de Boer op 18/03/2010 | 23:22 uur
Citaat van: Laurens op 18/03/2010 | 22:40 uur
Citaat van: Elzenga op 18/03/2010 | 22:36 uur
Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
De tweede koude oorlog is juist in aantocht
(even offtopic...met wie?)

China, VS, India en tussen vele buurlanden in Afrika, Midden-Oosten en Zuid-Amerika, althans...iets wat er op lijkt
VS?

Versus :P.

SMI de Boer

Citaat van: Laurens op 18/03/2010 | 22:40 uur
Citaat van: Elzenga op 18/03/2010 | 22:36 uur
Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
De tweede koude oorlog is juist in aantocht
(even offtopic...met wie?)

China, VS, India en tussen vele buurlanden in Afrika, Midden-Oosten en Zuid-Amerika, althans...iets wat er op lijkt
VS?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Laurens

Citaat van: Elzenga op 18/03/2010 | 22:36 uur
Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
De tweede koude oorlog is juist in aantocht
(even offtopic...met wie?)

China, VS, India en tussen vele buurlanden in Afrika, Midden-Oosten en Zuid-Amerika, althans...iets wat er op lijkt

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 18/03/2010 | 21:00 uur
De tweede koude oorlog is juist in aantocht
(even offtopic...met wie?)

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....

De tweede koude oorlog is juist in aantocht

SMI de Boer

#27
Citaat van: A.J. op 18/03/2010 | 00:21 uur
Citaat van: Laurens op 18/03/2010 | 00:15 uur

Haha, alsof de paarden weer in de Marechaussee-stallen staan en de klewang tot de standaard uitrusting behoorde :angel:

Ik zeg: "Met de blanke klewang voorwaartsch!"
Ja, naar de reeperbahn

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2010 | 18:32 uur
Citaat van: Lex op 18/03/2010 | 18:00 uur
Hebben wij nog wel een ambitieniveau voor de komende jaren?  :(

Ja hoor, meer dan dan financieel mogelijk is op plekken waar we niets te zoeken hebben met medeneming van wat dweilen om er bij open kranen mee aan het werk te gaan.

Om het opgedweilde water vervolgens naar zee te dragen of om op een gloeiende plaat te gooien?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....
tja...als men die afstoot snapt men er in Den Haag wat mij betreft helemaal niks meer van...het belang van onderzeeboten neemt namelijk juist toe. En is daarnaast fundamenteel voor het beveiligen van cruciale scheepvaartroutes.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 18/03/2010 | 18:00 uur
Hebben wij nog wel een ambitieniveau voor de komende jaren?  :(

Ja hoor, meer dan dan financieel mogelijk is op plekken waar we niets te zoeken hebben met medeneming van wat dweilen om er bij open kranen mee aan het werk te gaan.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die kans hebben al die commissies.  :angel:
Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen...
Hebben wij nog wel een ambitieniveau voor de komende jaren?  :(

Nikehercules

#23
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....


Sandgroper

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2010 | 00:56 uur
Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:24 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D
Ik waag dat te betwijfelen, ze zijn jaren in buitenlandse dienst geweest, aangepast, verder versleten en vervuild.
Maar laten we zijn antwoord afwachten.  ;)
Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... Maar nee, ik zou ze nu natuurlijk niet meer terugkopen........ ;)
Ik ben het volledig met je eens, dat de Standaard fregatten voor hun tijd uiterst capabele schepen waren.  Joseph Luns riep ooit eens glunderend uit: wij bouwen goede (S) fregatten voor 250 miljoen gulden.  De Yanks doen hetzelfde maar dan voor 400 miljoen gulden.
Alleen vergat Joseph dat een Standaard 1 Lynx heli meevoert en zijn Amerikaanse tegenvoeter 2x veel vaardiger SeaHawks ;)

Het S fregat heeft nu nog steeds adequate vaardigheden, maar stilstand is achteruitgang!
Het Multi Purpose fregat was inovatief t.o.v. de Standaard.  Het kreeg een Combined Diesel on Gas voortstuwing en deze is doelmatiger dan een Combined Gasturbine on Gasturbine voortstuwing.  De Neerlandsche marine scheepsbouw kreeg te maken met steelsheid voor wat betreft uitgestraalde warmte, geluid en radarstraling.  Sovjet marine schepen konden in de Noord Atlantische oceaan een hogere vaart behouden bij bijvoorbeeld seastate 7, wat daar regelmatig voorkomt, dan NAVO marine schepen.   De Neerlandsche industrie kwam met een nieuwe rompvorm, die dat ook kon.  Deze rompvorm wordt bijvoorbeeld ook toegepast bij de opvolgende scheepsklassen zoals de Holland OPV.  Dan de  M-fregat SEWACO, dat was een problematische affaire, maar wel een leerzame.   Dankzij de "M" kon Hollandse Signaal haar leidende positie in de maritieme radar markt behouden.   Ooops family matters, ik kom zo terug. Amerikanen pochen graag dat zij de eerste zijn met de passieve en later actief electronische gestuurde (fysiek stilstaande) radar.   ;D Ach ja, er zijn heel wat Yanks die denken dat de Pizza een Amerikaanse uitvinding is.  Op het M fregat werd voor het eerst een innovatief computer netwerk toegepast.  Waarbij door technische of oorlogs-redenen uitschakelde computer applicaties werden overgenomen door andere wel werkende computers.  Vergeet niet dat de ervaringen van de Falkland oorlog in het M-fregat zijn verwerkt.  Natuurlijk kan het S-fregat worden aangepast, maar dat is moeilijk en duur.  De ontwikkeling van Standaard fregat naar het wereldklasse LCF kun  je niet in 1 stap doen, daar was de "M" voor nodig.   
Terug naar de knoflook-gordel.  De Grieken zullen gezien hun niet zo triple A rating kredietwaardigheid, nog wel meer materieel moeten afstoten.   Vorig jaar besloten ze hun defensie uitgaven al te beperken tot 1% van het BNP.
Sandgroper seint,

ARM-WAP

Reinier en Kapitein Rob, hartelijk dank voor deze leerrijke extra info...


Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?
Iemand enig idee of er ooit gespreken geweest zijn met andere landen ivm exportorders voor M-fregatten?
Interessant artikel dat het een en ander uitlegt.
http://www.nimh.nl/nl/images/MS4-2008%20Rommelse%20M-Fregatten_tcm5-7224.pdf

Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Benieuwd aan wie Athene die ene duikboot (of moet de hele bestelling er aan geloven?) gaat slijten en aan welk bedrag...
De Grieken hadden 4 van dit type besteld. Een daarvan werd in Duitsland gebouwd de andere 3 in Griekenland. Alleen deze Duitse wordt nu gecanceld. Dit schip was jaren geleden al klaar, maar de Grieken hadden er veel klachten over en weigerden dit schip aan te nemen totdat aan al hun eisen was voldaan. Dit was niet meer dan een vertragingstactiek, want ze hadden allang geen geld meer om het schip te betalen.

Maar gezien de omvang van hun defensie materieel hebben de Grieken de afgelopen jaren het breed laten hangen. Hebben wij ieder jaar minder en minder materieel ter beschikking, bij de Grieken is dat andersom. Maar nu weten we dus ook hoe ze dat hebben gedaan en nu moeten zij de rekening daarvoor betalen.....

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?

De M-fregatten waren officieel de vervangers voor de Van Speijk- en Roofdierklasse. Maar met de invoering van M-fregatten vertrokken in de tijdspanne vlak daarna de S-fregatten.

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2010 | 00:56 uur
Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... 
De Grieken hebben voordien nog wel gevaren met stukken oudere schepen, maar je hebt wel gelijk.
Immers, jullie Oosterburen hebben ook nog steeds 8 Bremen-klasse schepen rondvaren (weliswaar in CODOG uitvoering <-> COGOG) waarvan de 6 eerste in dezelfde tijdsspanne gebouwd werden ('79-'84) en de laatste twee in '87-'90.

Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?
Iemand enig idee of er ooit gespreken geweest zijn met andere landen ivm exportorders voor M-fregatten?

Benieuwd aan wie Athene die ene duikboot (of moet de hele bestelling er aan geloven?) gaat slijten en aan welk bedrag...

IPA NG

Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:02 uur
Citaat van: IPA op 17/03/2010 | 22:46 uur
Vul dan gelijk ons Leopard aantal aan zodat we er weer iets van 130 bezitten...
Weet iemand wat dit schip nieuw kost?
Erg kryptisch deze posting. 130x Leopard en dat moeten schepen zijn?
Misschien dat het mogelijk is enige verduidelijking te geven?

De onderzeeër dus...
Geven ze een redelijke korting op een nieuw te bouwen schip?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/03/2010 | 23:42 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 22:52 uur
Misschien kunnen we die s-fregatten terugkopen... ;D Over de namen hoeven we dan niet meer na te denken.

Overigens zijn 6 van de 10 S fregatten gemoderniseerd, daar moet ik morgen even wat info over zoeken, mits ik het nog kan vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elli_class_frigate

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:24 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D
Ik waag dat te betwijfelen, ze zijn jaren in buitenlandse dienst geweest, aangepast, verder versleten en vervuild.
Maar laten we zijn antwoord afwachten.  ;)

Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... 

Maar nee, ik zou ze nu natuurlijk niet meer terugkopen........ ;)

A.J.

Citaat van: Laurens op 18/03/2010 | 00:15 uur

Haha, alsof de paarden weer in de Marechaussee-stallen staan en de klewang tot de standaard uitrusting behoorde :angel:

Ik zeg: "Met de blanke klewang voorwaartsch!"

Laurens

Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 22:58 uur
Ik denk niet dat de Bv-NL deze S-FF'n terug wil kopen.
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D

Haha, alsof de paarden weer in de Marechaussee-stallen staan en de klewang tot de standaard uitrusting behoorde :angel:

Ace1

Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 22:52 uur
Misschien kunnen we die s-fregatten terugkopen... ;D Over de namen hoeven we dan niet meer na te denken.

Overigens zijn 6 van de 10 S fregatten gemoderniseerd, daar moet ik morgen even wat info over zoeken, mits ik het nog kan vinden.

Lex

Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D
Ik waag dat te betwijfelen, ze zijn jaren in buitenlandse dienst geweest, aangepast, verder versleten en vervuild.
Maar laten we zijn antwoord afwachten.  ;)

A.J.

Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 22:58 uur
Ik denk niet dat de Bv-NL deze S-FF'n terug wil kopen.

Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D

Lex

Citaat van: IPA op 17/03/2010 | 22:46 uur
Vul dan gelijk ons Leopard aantal aan zodat we er weer iets van 130 bezitten...
Weet iemand wat dit schip nieuw kost?
Erg kryptisch deze posting. 130x Leopard en dat moeten schepen zijn?
Misschien dat het mogelijk is enige verduidelijking te geven?

Lex

Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 22:52 uur
Misschien kunnen we die s-fregatten terugkopen...
Ik denk niet dat de Bv-NL deze S-FF'n terug wil kopen.

A.J.

Misschien kunnen we die s-fregatten terugkopen... ;D Over de namen hoeven we dan niet meer na te denken.

IPA NG

Vul dan gelijk ons Leopard aantal aan zodat we er weer iets van 130 bezitten...


Weet iemand wat dit schip nieuw kost?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Dan kunnen we dus overnemen voor een zacht prijsje:

2 Chinooks
3 Apaches
2 Herc's

Zitten we iets ruimer in ons krappe jasje.

Reinier

De Grieken hebben de afgelopen jaren erg veel materieel gekocht, wellicht te veel voor hun begroting. Ook de Portugezen en de Spanjaarden gaan bezuinigen op hun defensie uitgaven.

De Grieken hebben nu materieel waar wij alleen van kunnen dromen:
170 Leo's 2A6
180 Leo's 2A4
450 BMP-3 (Russische amfibische tank) besteld
36  PHZ2000 met nog 24 besteld
219 Gemoderniseerde M109A3

30 Apache waarvan 19 Longbow
15 Chinook (D)
20 NH-90 besteld
160 F16 C/D
15 Lockheed C-130B/H Hercules
4 EMB-145H AEW&C
6 Orions

4 Meko-200 fregatten
10 Standaard fregatten
8 Type 209 onderzeeërs
3 Type 214 onderzeeërs (4 besteld en dus gecanceld)
En dan nog een sloot korvetten en patrouille vaartuigen en bevoorraaders

Reinier


Lex

ATHENE - 
Griekenland hoopt 350 miljoen euro te verdienen door een in Duitsland gebouwde onderzeeër door te verkopen. Dit heeft de Griekse minister van Defensie woensdag bekendgemaakt.

In 2006 weigerde Athene de bestelde onderzeeër, omdat die niet aan de eisen voldeed. Maar inmiddels zijn er verbeteringen aangebracht en vindt de Griekse marine het vaartuig zeewaardig. De bewindsman wees erop dat een verdere discussie over de kwaliteit van de onderzeeër, die nu te koop staat, niet in het algemeen belang is.

ANP | Gepubliceerd op 17 maart 2010,  21:11