Athene verkoopt duikboot wegens schulden

Gestart door Lex, 17/03/2010 | 21:14 uur

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....
tja...als men die afstoot snapt men er in Den Haag wat mij betreft helemaal niks meer van...het belang van onderzeeboten neemt namelijk juist toe. En is daarnaast fundamenteel voor het beveiligen van cruciale scheepvaartroutes.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 18/03/2010 | 18:00 uur
Hebben wij nog wel een ambitieniveau voor de komende jaren?  :(

Ja hoor, meer dan dan financieel mogelijk is op plekken waar we niets te zoeken hebben met medeneming van wat dweilen om er bij open kranen mee aan het werk te gaan.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die kans hebben al die commissies.  :angel:
Citaat van: Nikehercules op 18/03/2010 | 17:51 uur
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen...
Hebben wij nog wel een ambitieniveau voor de komende jaren?  :(

Nikehercules

#23
En nu maar hopen dat het bij Griekenland blijft, want als ze in Den haag ook maar half de kans krijgen...
Die Walrus subs passen natuurlijk helemaal niet bij ons ambitieniveau, de koude oorlog is immers afgelopen....


Sandgroper

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2010 | 00:56 uur
Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:24 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D
Ik waag dat te betwijfelen, ze zijn jaren in buitenlandse dienst geweest, aangepast, verder versleten en vervuild.
Maar laten we zijn antwoord afwachten.  ;)
Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... Maar nee, ik zou ze nu natuurlijk niet meer terugkopen........ ;)
Ik ben het volledig met je eens, dat de Standaard fregatten voor hun tijd uiterst capabele schepen waren.  Joseph Luns riep ooit eens glunderend uit: wij bouwen goede (S) fregatten voor 250 miljoen gulden.  De Yanks doen hetzelfde maar dan voor 400 miljoen gulden.
Alleen vergat Joseph dat een Standaard 1 Lynx heli meevoert en zijn Amerikaanse tegenvoeter 2x veel vaardiger SeaHawks ;)

Het S fregat heeft nu nog steeds adequate vaardigheden, maar stilstand is achteruitgang!
Het Multi Purpose fregat was inovatief t.o.v. de Standaard.  Het kreeg een Combined Diesel on Gas voortstuwing en deze is doelmatiger dan een Combined Gasturbine on Gasturbine voortstuwing.  De Neerlandsche marine scheepsbouw kreeg te maken met steelsheid voor wat betreft uitgestraalde warmte, geluid en radarstraling.  Sovjet marine schepen konden in de Noord Atlantische oceaan een hogere vaart behouden bij bijvoorbeeld seastate 7, wat daar regelmatig voorkomt, dan NAVO marine schepen.   De Neerlandsche industrie kwam met een nieuwe rompvorm, die dat ook kon.  Deze rompvorm wordt bijvoorbeeld ook toegepast bij de opvolgende scheepsklassen zoals de Holland OPV.  Dan de  M-fregat SEWACO, dat was een problematische affaire, maar wel een leerzame.   Dankzij de "M" kon Hollandse Signaal haar leidende positie in de maritieme radar markt behouden.   Ooops family matters, ik kom zo terug. Amerikanen pochen graag dat zij de eerste zijn met de passieve en later actief electronische gestuurde (fysiek stilstaande) radar.   ;D Ach ja, er zijn heel wat Yanks die denken dat de Pizza een Amerikaanse uitvinding is.  Op het M fregat werd voor het eerst een innovatief computer netwerk toegepast.  Waarbij door technische of oorlogs-redenen uitschakelde computer applicaties werden overgenomen door andere wel werkende computers.  Vergeet niet dat de ervaringen van de Falkland oorlog in het M-fregat zijn verwerkt.  Natuurlijk kan het S-fregat worden aangepast, maar dat is moeilijk en duur.  De ontwikkeling van Standaard fregat naar het wereldklasse LCF kun  je niet in 1 stap doen, daar was de "M" voor nodig.   
Terug naar de knoflook-gordel.  De Grieken zullen gezien hun niet zo triple A rating kredietwaardigheid, nog wel meer materieel moeten afstoten.   Vorig jaar besloten ze hun defensie uitgaven al te beperken tot 1% van het BNP.
Sandgroper seint,

ARM-WAP

Reinier en Kapitein Rob, hartelijk dank voor deze leerrijke extra info...


Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?
Iemand enig idee of er ooit gespreken geweest zijn met andere landen ivm exportorders voor M-fregatten?
Interessant artikel dat het een en ander uitlegt.
http://www.nimh.nl/nl/images/MS4-2008%20Rommelse%20M-Fregatten_tcm5-7224.pdf

Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Benieuwd aan wie Athene die ene duikboot (of moet de hele bestelling er aan geloven?) gaat slijten en aan welk bedrag...
De Grieken hadden 4 van dit type besteld. Een daarvan werd in Duitsland gebouwd de andere 3 in Griekenland. Alleen deze Duitse wordt nu gecanceld. Dit schip was jaren geleden al klaar, maar de Grieken hadden er veel klachten over en weigerden dit schip aan te nemen totdat aan al hun eisen was voldaan. Dit was niet meer dan een vertragingstactiek, want ze hadden allang geen geld meer om het schip te betalen.

Maar gezien de omvang van hun defensie materieel hebben de Grieken de afgelopen jaren het breed laten hangen. Hebben wij ieder jaar minder en minder materieel ter beschikking, bij de Grieken is dat andersom. Maar nu weten we dus ook hoe ze dat hebben gedaan en nu moeten zij de rekening daarvoor betalen.....

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2010 | 11:15 uur
Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?

De M-fregatten waren officieel de vervangers voor de Van Speijk- en Roofdierklasse. Maar met de invoering van M-fregatten vertrokken in de tijdspanne vlak daarna de S-fregatten.

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2010 | 00:56 uur
Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... 
De Grieken hebben voordien nog wel gevaren met stukken oudere schepen, maar je hebt wel gelijk.
Immers, jullie Oosterburen hebben ook nog steeds 8 Bremen-klasse schepen rondvaren (weliswaar in CODOG uitvoering <-> COGOG) waarvan de 6 eerste in dezelfde tijdsspanne gebouwd werden ('79-'84) en de laatste twee in '87-'90.

Was 'de Schelde' toen al aangewezen op 'overheidsopdrachten' - zoals de M-fregatten of ging het initiatief ter vervanging van de Kortenaers uit van de KM?
Iemand enig idee of er ooit gespreken geweest zijn met andere landen ivm exportorders voor M-fregatten?

Benieuwd aan wie Athene die ene duikboot (of moet de hele bestelling er aan geloven?) gaat slijten en aan welk bedrag...

IPA NG

Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:02 uur
Citaat van: IPA op 17/03/2010 | 22:46 uur
Vul dan gelijk ons Leopard aantal aan zodat we er weer iets van 130 bezitten...
Weet iemand wat dit schip nieuw kost?
Erg kryptisch deze posting. 130x Leopard en dat moeten schepen zijn?
Misschien dat het mogelijk is enige verduidelijking te geven?

De onderzeeƫr dus...
Geven ze een redelijke korting op een nieuw te bouwen schip?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/03/2010 | 23:42 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 22:52 uur
Misschien kunnen we die s-fregatten terugkopen... ;D Over de namen hoeven we dan niet meer na te denken.

Overigens zijn 6 van de 10 S fregatten gemoderniseerd, daar moet ik morgen even wat info over zoeken, mits ik het nog kan vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elli_class_frigate

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 23:24 uur
Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D
Ik waag dat te betwijfelen, ze zijn jaren in buitenlandse dienst geweest, aangepast, verder versleten en vervuild.
Maar laten we zijn antwoord afwachten.  ;)

Ik vond en vind de S-fregatten (hoewel ik er nooit op gevaren heb) fantastische schepen en al eerder heb ik betoogd dat we ze nooit zo snel weg hadden hoeven/moeten doen als gebeurd is. Dat de Grieken er nu nog mee varen, zegt mij genoeg! We hadden er een complete scheepsklasse mee uit kunnen sparen (M-fregatten) om ze recentelijk (2005-heden) dan te vervangen door capabele schepen voor in het hoge geweldspectrum..... 

Maar nee, ik zou ze nu natuurlijk niet meer terugkopen........ ;)

A.J.

Citaat van: Laurens op 18/03/2010 | 00:15 uur

Haha, alsof de paarden weer in de Marechaussee-stallen staan en de klewang tot de standaard uitrusting behoorde :angel:

Ik zeg: "Met de blanke klewang voorwaartsch!"

Laurens

Citaat van: A.J. op 17/03/2010 | 23:12 uur
Citaat van: Lex op 17/03/2010 | 22:58 uur
Ik denk niet dat de Bv-NL deze S-FF'n terug wil kopen.
Ik denk dat Kap Rob's hart sneller gaat kloppen als ze weer afmeren in Den Helder. ;D

Haha, alsof de paarden weer in de Marechaussee-stallen staan en de klewang tot de standaard uitrusting behoorde :angel: