De Chinese expansie(drift)

Gestart door VandeWiel, 25/04/2010 | 22:02 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/08/2024 | 13:10 uurIk heb op Chinese schepen gevaren.. geloof me, dat zoute water is onze grootste bondgenoot  :P
Geloof ik direct.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Zander op 30/08/2024 | 09:15 uurIk hoop dat hun nieuwe zooi net zo goed fikt als het er op aankomt.....


Ik heb op Chinese schepen gevaren.. geloof me, dat zoute water is onze grootste bondgenoot  :P

Zander

Citaat van: Benji87 op 29/08/2024 | 18:34 uurOude zooi of niet, het is uiteindelijk wel de basis geweest voor het Chinese vliegdek schip programma. Die gasten zagen hun kansen natuurlijk schoon om die troep eens goed van dichtbij te bekijken en te reverse engineeren.
Ik hoop dat hun nieuwe zooi net zo goed fikt als het er op aankomt.....
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 29/08/2024 | 18:34 uurOude zooi of niet, het is uiteindelijk wel de basis geweest voor het Chinese vliegdek schip programma. Die gasten zagen hun kansen natuurlijk schoon om die troep eens goed van dichtbij te bekijken en te reverse engineeren.

Reverse engineeren van crap.
Het is natuurlijk een prijs maar de minks was een drol en blijft een drol.

Soviet schepen zitten zo ver terug in de tijd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 28/08/2024 | 14:44 uurOuwe zooi blijft ouwe zooi.

Oude zooi of niet, het is uiteindelijk wel de basis geweest voor het Chinese vliegdek schip programma. Die gasten zagen hun kansen natuurlijk schoon om die troep eens goed van dichtbij te bekijken en te reverse engineeren.

Huzaar1

Ouwe zooi blijft ouwe zooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Brand voormalig Sovjet-vliegkampschip Minsk

https://marineschepen.nl/nieuws/Brand-voormalig-vliegkampschip-Minsk-210824.html

Wat moet China met deze oude meuk?

Nu zijn de loonkosten in China laag en het hangt er ook vanaf hoe goed de staat van het casco is na de brand, als dat het geval is. In januari 2024 werd gemeld dat de Minsk zou worden omgevormd tot een nationaal defensie- en onderwijscentrum. Dit zou verklaren waarom er afbraak- en renovatiewerkzaamheden aan boord van het schip plaatsvonden op het moment dat de brand uitbrak. Maar is de Liaoning ook niet bedoeld als opleidingsschip?

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 27/08/2024 | 23:38 uurTjah, die moeten we dan maar incasseren. Principes zijn geo politieke belangen geworden.
Interessant dat ze Europese zuivelproducten noemen. Dan moeten ze zelf babymelkpoeder gaan produceren waar geen giftige stoffen in zitten. Zou niet zo moeilijk moeten zijn maar dat bleek het voor hun wel in het verleden.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 20/05/2024 | 18:25 uur'China bereid tot actie als EU onderzoeken niet staakt'

China is bereid tegenmaatregelen te nemen tegen de Europese Unie als het landenblok een reeks onderzoeken naar Chinees beleid en Chinese bedrijven voortzet. Dat valt volgens financieel persbureau Bloomberg op te maken uit een bericht op een aan Chinese staatsmedia gelieerd socialmedia-account.

De afgelopen tijd heeft de Europese Commissie verschillende onderzoeken geopend naar concurrentie en staatssteun vanuit China, waaronder rond goedkope elektrische auto's, zonnepanelen en windturbines. Ook is Brussel aan het kijken naar oneerlijke concurrentie en beperkingen voor Europese bedrijven bij de verkoop van medische apparatuur in China.

'China heeft voldoende mogelijkheden tot tegenmaatregelen, en als de EU actie blijft ondernemen, zal China zeer waarschijnlijk een reeks maatregelen moeten nemen om terug te slaan', valt dit weekend te lezen in een post op het account van Yuyuan Tantian, dat met de Chinese staatsmedia in verband is gebracht.

Verdere details werden daarbij niet verstrekt. Beijing heeft Europa eerder al beschuldigd van 'protectionisme'. De Chinese Kamer van Koophandel bij de Europese Unie zegt dat Brussel de waarschuwingen serieus moet nemen. Ook heeft de organisatie aangegeven dat 'Europese wijn- en zuivelproducten in de vuurlinie terecht zouden kunnen komen'.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10547384/china-bereid-tot-actie-als-eu-onderzoeken-niet-staakt

Tjah, die moeten we dan maar incasseren. Principes zijn geo politieke belangen geworden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Japan zet straaljagers in na "onaanvaardbare schending" van luchtruim door Chinees militair vliegtuig

Japan heeft straaljagers ingezet nadat een Chinees militair vliegtuig het luchtruim van het land was binnengedrongen. Dat meldt het Japanse ministerie van Defensie. De inbreuk gebeurde boven de Senkaku-eilanden, een eilandengroep in de Oost-Chinese Zee. Japan noemt de schending van het luchtruim "volstrekt onaanvaardbaar".

Gisteren omstreeks 11.29 uur is een Chinees Y-9 vliegtuig, ontworpen voor inlichtingen- en spionagemissies, het luchtruim van Japan binnengedrongen. Het zou de eerste keer zijn dat een Chinees militair vliegtuig het luchtruim schendt. De inbreuk was kort - slechts 2 minuten - maar kon wel rekenen op een kordaat antwoord van Japan.

Als reactie heeft het land straaljagers ingezet om het toestel te onderscheppen. Er werd een waarschuwing gegeven, maar er zouden geen wapens zijn ingezet, melden lokale media. De woordvoerder van de overheid noemt het "een serieuze schending van de soevereiniteit van Japan. Het is ook een bedreiging voor onze veiligheid en totaal onaanvaardbaar".

Het Japanse ministerie van Defensie heeft ook een foto van het toestel vrijgegeven. Het beeld werd genomen toen het vliegtuig zich nog in Chinees luchtruim bevond. Enkele minuten later drong het militaire toestel het Japanse luchtruim binnen.

De Chinese ambassadeur werd op het matje geroepen bij de Japanse onderminister voor Buitenlandse Zaken Masataka Okano. Volgens een verklaring van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Okano zijn "krachtig protest" uitgedrukt en wil hij dat China maatregelen neemt, zodat soortgelijke inbreuken zich nooit meer voordoen. Er kwam nog geen officiële reactie uit Peking op het voorval.

Gespannen relatie
Het is voorlopig niet helemaal duidelijk wat het Chinese toestel kwam doen in het Japanse luchtruim. "We kunnen voorlopig geen antwoord geven op het beoogde doel van de acties van het Chinese vliegtuig", zegt de woordvoerder van de regering. "De recente militaire activiteiten van China in de buurt van Japan lijken zich echter uit te breiden en steeds actiever te worden."

De Senkaku-eilanden, waar de inbreuk zich voordeed, leiden al langer tot spanningen tussen China en Japan. De groep onbewoonde eilanden in de Oost-Chinese Zee is strategisch belangrijk vanwege de ligging en (vermoedelijke) aanwezigheid van natuurlijke hulpbronnen zoals olie en gas.

Japan bestuurt de eilanden sinds 1972, maar China betwist dit en beschouwt de eilanden als historisch Chinees grondgebied. De territoriale ruzie heeft geleid tot diplomatieke confrontaties en militaire patrouilles door beide landen in het omringende zeegebied.

De spanningen worden verergerd door de bredere geopolitieke rivaliteit tussen Japan en China, en hebben invloed op de veiligheid in de regio, inclusief de betrokkenheid van de Verenigde Staten, die een alliantie hebben met Japan. Hierdoor blijven de Senkaku-eilanden een brandpunt van potentiële conflicten in de Oost-Aziatische regio.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/27/china-japan-gevechtsvliegtuig-schendt-luchtruim-reactie/

Ace1

'China bereid tot actie als EU onderzoeken niet staakt'

China is bereid tegenmaatregelen te nemen tegen de Europese Unie als het landenblok een reeks onderzoeken naar Chinees beleid en Chinese bedrijven voortzet. Dat valt volgens financieel persbureau Bloomberg op te maken uit een bericht op een aan Chinese staatsmedia gelieerd socialmedia-account.

De afgelopen tijd heeft de Europese Commissie verschillende onderzoeken geopend naar concurrentie en staatssteun vanuit China, waaronder rond goedkope elektrische auto's, zonnepanelen en windturbines. Ook is Brussel aan het kijken naar oneerlijke concurrentie en beperkingen voor Europese bedrijven bij de verkoop van medische apparatuur in China.

'China heeft voldoende mogelijkheden tot tegenmaatregelen, en als de EU actie blijft ondernemen, zal China zeer waarschijnlijk een reeks maatregelen moeten nemen om terug te slaan', valt dit weekend te lezen in een post op het account van Yuyuan Tantian, dat met de Chinese staatsmedia in verband is gebracht.

Verdere details werden daarbij niet verstrekt. Beijing heeft Europa eerder al beschuldigd van 'protectionisme'. De Chinese Kamer van Koophandel bij de Europese Unie zegt dat Brussel de waarschuwingen serieus moet nemen. Ook heeft de organisatie aangegeven dat 'Europese wijn- en zuivelproducten in de vuurlinie terecht zouden kunnen komen'.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10547384/china-bereid-tot-actie-als-eu-onderzoeken-niet-staakt

Ace1

Citaat van: silvester herc op 20/05/2024 | 10:11 uurDe bouw van marine schepen gaat een beetje sneller in China dan hier!

Nog wel maar ook China gaat vergrijzings golf tegenmoet.

Harald

Will Germany Navy frigate Baden Wurttemberg pass through Taiwan Strait?.

According to information published by Die Zeit on May 4, 2024, German Foreign Minister Annalena Baerbock has not ruled out the possibility of the frigate Baden-Württemberg passing through the Taiwan Strait during its upcoming Pacific mission.

In 2021, the Brandenburg-class frigate Bayern made history as the first German warship to visit the Indo-Pacific in nearly two decades. Its tour covered strategic stops including Australia, Singapore, Japan, and Guam, highlighting Germany's dedication to open sea lanes and international law.

The frigate engaged in joint exercises with the United States, Japan, and other allies while also conducting maritime surveillance to enforce UN sanctions on North Korea.

The frigate Baden-Württemberg t will be accompanied by the combat support ship Frankfurt Am Main, creating a task force that ensures operational endurance and logistical support. This task force will participate in RIMPAC 2024 and other international exercises.

In 2020, Germany formalized its Indo-Pacific policy, advocating for multilateral collaboration on security, trade, and human rights issues. The strategy emphasizes partnerships with regional organizations such as ASEAN and the Indian Ocean Rim Association (IORA) while engaging in joint exercises and strategic dialogues.

During the 2023 International Maritime Defence Exhibition (IMDEX) Asia, Vice Admiral Kaack reiterated Germany's commitment to a stable maritime order through coordinated efforts with allies. Germany's long-term commitment includes deploying military aircraft and additional ships over the next few years.

Germany's pivot to a more cohesive European maritime security policy aligns with its allies, including France and the UK, to reinforce a collective presence in the Indo-Pacific.

https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2024/will-germany-navy-frigate-baden-wurttemberg-pass-through-taiwan-strait

Ace1

Volkswagen vijf jaar lang gehackt, 'China gaat diep, diep, dieprode lijn over'

Volkswagen is gehackt en vijf jaar lang vanuit China bespioneerd. Tussen 2010 en 2015 hebben hackers duizenden documenten van het bedrijf buitgemaakt, melden Der Spiegel en ZDF dit weekend. 'Het gaat om 19.000 documenten over de ontwikkeling van benzinemotoren, over versnellingsbakken, over elektrische auto's en meer. Die hackers konden jarenlang ongestoord hun werk doen en Volkswagen wist helemaal van niks', zegt Noud Broekhof van de Nationale Autoshow.

Volgens ZDF en Der Spiegel drongen de aanvallers in 2010 binnen bij een Mexicaanse Volkswagenfabriek en breidden de aanvallers een jaar later hun toegang tot de systemen uit naar onder meer die van het Volkswagen-hoofdkantoor in het Duitse Wolfsburg.

Chinese kantooruren
De aanvallers zijn vermoedelijk afkomstig uit China, aldus de journalisten van ZDF en Der Spiegel. Zo zouden IP-adressen van de aanvallers zijn herleid naar China, en lijken de tijden waarop de aanvallers toesloegen overeen te komen met Chinese kantooruren, meldt een bron in de Duitse media. 'China ontkent alles. Het is niet bekend wat er met die documenten gebeurd is en wie ze in handen heeft gekregen. Zijn daar ook autofabrikanten bij? Als dit waar is, dan is China echt een diep, dieprode lijn overgegaan en ik vrees ook dat die afkeer van die Chinese autosector alsmaar groter wordt met dit soort zaken.'

Klaar met China
Broekhof doelt op het lopende Europese onderzoek naar Chinese staatsteun voor elektrische auto's, die vervolgens tegen dumpprijzen op Europese markten wordt aangeboden. Volkswagen zegt weinig over de hack, en dat is logisch. Broekhof noemt het opmerkelijk dat Volkswagen een paar weken geleden nog een enorme investering van 2,5 miljard euro in China heeft aangekondigd. 'Ze zitten er al veertig jaar, China is en blijft de belangrijkste automarkt van het moment. Als je er niet bent heb je een groot probleem. Je moet wel met ze samenwerken, dus ze houden zich een beetje diplomatiek op de vlakte.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545293/volkswagen-vijf-jaar-lang-gehackt-china-gaat-diep-diep-dieprode-lijn-over

Ace1

'Tentakels China in Nederlandse samenleving worden steeds sterker'

De tentakels van China in de Nederlandse samenleving worden steeds sterker. We moeten daarom hogere drempels opwerpen voor producten uit China waarin veel software verwerkt is, zegt VVD-buitenlandwoordvoerder Ruben Brekelmans. 'We moeten veel meer het principe van wederkerigheid toepassen: als jullie niet open zijn, dan wij ook niet.'

In die zin vindt Brekelmans het zeer verdedigbaar om hoge drempels op te werpen, ook al hebben we zelf jarenlang geprofiteerd van de toegang tot de Chinese markt en de goedkope Chinese producten. Want zeker zolang China oneerlijke concurrentie toepast door de eigen bedrijven fors te subsidiëren ziet hij geen enkele reden om coulant te zijn. Het is zaak om zéér voorzichtig te zijn met de data die China tot zijn beschikking heeft. 'Uiteindelijk zijn die elektrische auto's gewoon rijdende computers, met allerlei camera's en sensoren.'

Daarnaast meent Brekelmans dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met betrekking tot toekomstige conflicten met China. Een conflict rond Taiwan is niet uit te sluiten en dan kun je maar beter uitgaan van een worstcasescenario. We moeten goed oppassen wat China met al die data kan doen. Als het land kwade intenties heeft, kan het al die middelen, zoals elektrische auto's inzetten om ons te chanteren: als ze geen software-updates meer uitvoeren kunnen al die auto's stil komen te staan. Dat is een enorm drukmiddel.'

Accepteren van Chinese invloeden
Zeker gegeven de intenties die China op dat gebied al heeft uitgesproken is het cruciaal om je af te vragen wat je accepteert aan Chinese invloeden. Alle import van Chinese auto's verbieden gaat ook Brekelmans te ver, maar je kunt op zijn minst een kritische blik werpen op mogelijke subsidiestromen. 'Is het überhaupt economisch eerlijk wat China doet? Zo niet, dan mag je hogere drempels opwerpen. Je moet zeer strenge criteria stellen aan wat er met die data gebeurt: zijn er geen achterdeurtjes?'

Met de invoering van een China-strategie is in ieder geval een stap gezet om de relatie als handelspartner ten goede te beïnvloeden. Helaas bleek dat iets te naïef gedacht, ook omdat er binnen de overheid en breder heel veel verschillende opvattingen leefden over China. 'Ik denk dat het nu vooral belangrijk is om niet wéér een jaar of langer te besteden aan een nieuwe strategie, waarbij de overheid het niet aandurft om alles op te schrijven, vanwege de diplomatieke consequenties.'

Coherent beleid
De Chinastrategie heeft wel degelijk enigszins bijgedragen aan een wat meer coherent beleid, zegt Brekelmans. Daarin zijn de verschillende opvattingen over China verwerkt. De volgende stap is om politiek te bepalen wat de grootste kwetsbaarheden en risico's zijn en daar met volle vaart aan te werken. 'We moeten proberen om daar in Europa draagvlak voor te krijgen. Het zou heel mooi zijn als we op Europees niveau nog hogere barrières op te kunnen werpen bij een aantal sectoren en industrieën.'

Brekelmans ziet de Europese Commissie daarbij niet als het grootste obstakel. De vraag is eerder of de afzonderlijke lidstaten de beschikbare instrumenten consequent toepassen. 'Hoe zorgen we ervoor dat de Europese leiders voldoende met één mond spreken tegen China? Ik maak me dáár eigenlijk nog meer zorgen over, want daar heeft het de afgelopen jaren behoorlijk aan ontbroken.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545814/tentakels-china-in-nederlandse-samenleving-worden-steeds-sterker