De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 22:08 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 21:58 uur
"de Griek klimt gewoon lachend omhoog"
Ik denk dat inderdaad gaat gebeuren......maar dat de Griek de rest van Europa daarna laat vallen..............  :devil:

De reddende hand (touw) wordt daarna losgelaten en men (Europa) kriigt nog een trap na.
Tja die beeldvorming is inmiddels ontstaan...mede dankzij een steeds meer op sensatie en populisme beluste media. Natuurlijk lopen er profiteurs rond daar...maar als de overheid hier ook zo laks was geweest als daar hadden veel mensen hier ook gewoon lekker van geprofiteerd....en dan heb je wel een probleem als opeens de teugels worden aangetrokken. Zie je nu ook...hard blairen dat de DSB bank zoveel mensen heeft bedonderd...maar die mensen namen wel rustig onverantwoordelijk hoge en risicovolle hypotheken of lazen de voorwaarden niet. Ja banken doen soms onverantwoordelijke dingen met ons spaargeld...maar veel mensen nemen ook zelf hun verantwoordelijkheid niet en wijzen graag naar anderen ipv zichzelf. Die mekkercultuur in Nederland hangt me wel eens de strot uit...Dus of de Griek zijn best doet om weer omhoog te klimmen...op zijn manier..of besluit zelf het touw door te snijden...zal blijken. En dan kunnen we dezelfde vraag gaan voorleggen aan enkele andere landen..

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 21:58 uur
"de Griek klimt gewoon lachend omhoog"

Ik denk dat inderdaad gaat gebeuren......maar dat de Griek de rest van Europa daarna laat vallen..............  :devil:

De reddende hand (touw) wordt daarna losgelaten en men (Europa) kriigt nog een trap na.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Jooop

Oh en niet te vergeten ook het weer werkt niet mee, het sneeuwt en hagelt (internationale credit rating van CCC, slechtste van de wereld)

KapiteinRob

Het valt me op dat Elzenga niet de opties "de Griek klimt gewoon lachend omhoog" en "er worden nog wat touwen naar beneden gegooid die allemaal veel te dun zijn omdat er nu eenmaal geen dikke touwen zijn" noemt. Of bij de pogingen daartoe een aantal anderen naar beneden trapt.....

Elzenga

Citaat van: Jooop op 19/06/2011 | 21:45 uur
Ik zie de Europese unie als een stel berg beklimmers verbonden aan elkaar met een touw. Helemaal aan het eind is een Griek die in het afgrond is gevallen en bungeld aan de touw. De rest toond sollidariteit en probeerd de Griek met alle macht eruit te trekken maar de Griek werkt zelf niet mee erger nog maakt de kans groter om nog twee drie personen (landen) mee in het afgrond te trekken. Het is niet fijn maar soms moet men toch een beslissing nemen, of de touw doorsnijden of met z'n allen de afgrond in.
Ik denk dat dit laatste niet helemaal in het voorbeeld past met de realiteit. Juist als we de Griek vlak onder de 1 na laatste los snijden dreigen deze en de twee klimmers boven hem ook naar beneden te vallen....althans men vreest dit en weet niet zeker dat dit niet zal gebeuren. De rest daarboven...die steviger verankert staan en niet zullen vallen kunnen echter wel flink gewond raken door de opzwiepende touwen en ook veel kostbare energie kwijt raken dan in een poging de andere die mogelijk dan ook vallen nog te redden. Misschien dat het gevaar kleiner wordt als de Griekse klimmer zichzelf net bij zijn harnas los snijdt...dan is er mogelijk net genoeg touw over voor de daaropvolgende om zich extra te zekeren.

We zullen het zien en beleven...

Jooop

Ik zie de Europese unie als een stel berg beklimmers verbonden aan elkaar met een touw. Helemaal aan het eind is een Griek die in het afgrond is gevallen en bungeld aan de touw. De rest toond sollidariteit en probeerd de Griek met alle macht eruit te trekken maar de Griek werkt zelf niet mee erger nog maakt de kans groter om nog twee drie personen (landen) mee in het afgrond te trekken. Het is niet fijn maar soms moet men toch een beslissing nemen, of de touw doorsnijden of met z'n allen de afgrond in.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 15:00 uur
Waarom kan en mag ik gewoon niet simpel stellen dat die 4.,7 miljard beter in Nederland besteed had kunnen worden?
Omdat dit niet gebeurd beste onderofficier. Die 4,7 miljard (en wat nog volgt) zou anders namelijk dus niet ten goede komen aan onze begroting...en gaat daar dus ook niet vanaf (daarvoor zorgen wel de nieuwe bezuinigingen die nog volgen). Nederland leent dat geld zelf ook op de geldmarkt...net als bij de banken"redding"... en hoopt dit geld dan zelfs met winst...krijgen een hogere rente dan ze zelf betalen...terug te krijgen.

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 15:00 uur
Niet alleen bij die dingen, maar bij veel en veel meer onderwerpen gaat er flink bezuinigd worden.   
Wat allemaal werkelozen gaat op leveren, ook als er geen gedwongen ontslagen vallen maar er alleen banen geschrapt gaat worden.
ja ik en daar ook niet positief over...en dus ben ik zo fel op populisme enerzijds en leugenachtig gedrag van regeringen en politici anderzijds. In tijden van ernstige crisis moet je geen zaken voorspiegelen die niet zo zijn of niet kunnen en ook als overheid je geloofwaardigheid niet te grabbel gooien lijkt mij.
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 15:00 uur
Bedrijven worden niet op deze manier gesponseert door Nederland of de EU als ze dreigen failliet te gaan (bepaalde banken en bepaalde voetbalclubs daar gelaten)
Dan wordt het marktwerking genoemd.............
Bij bedrijven die bijna failliet gaan is er ook altijd een fase waarin de geldschieters moeten afwegen of een nieuwe lening nog kans geeft, dat zij hun geld nog goeddeels terug krijgen of dat faillissement beter is en zij dan mogelijk nog een deeltje daarvan terug krijgen (als eerst de belastingdienst heeft gecashed). Griekenland heeft daarbij dan nog een soortgelijk iets als met de banken. Omvallen kan een domino-effect teweeg brengen.   
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 15:00 uur
Ik denk dat wij (Nederland) er beter gaat van worden om de kraan dicht te draaien en het geld terug te eisen (al kan dat jaren gaan duren)
Dat er een aantal banken wat centen gaan verliezen is een marktwerking.............
Was het maar zo eenvoudig. Of we dan ons geld nog terug krijgen is maar de vraag....en door een mogelijk domino-effect...gaan we dan ook veel geld verliezen bij andere landen die er slecht voor staan.
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 15:00 uur
De gemiddelde bank kan dat echt wel hebben...........maar ja ze willen ons graag geloven dat, dat niet kan. 
Hoe lang duurde het voordat ING haar schuld had terug betaald incl. rente?
Heeft er ook mee te maken dat het om relatief kleine bedragen gaat...die toen net even nodig waren. En ja, banken hoeven geen medelijden te krijgen...ze hebben ook het Griekse probleem mede veroorzaakt. De politiek zou er dan ook wijs aan doen denk ik om eventuele leningen aan Griekenland ook te laten vergezellen van een veel strenger financieel beleid binnen de EU.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 14:21 uur
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 13:58 uurZijn de onjuiste denkbeelden dat er 1 miljard op defensie moet worden bezuinigd, geld te kort is de zorg (in 2015 2,5 miljard) , maar dat Griekenland al 4,7 miljard heeft gekregen van Nederland.   (we zouden nog 1,2 miljard hebben overgehouden)  
Dit zijn feiten, die ik steeds vaker hoor.........................
Tja maar zo ken ik er ook nog wel een paar. Feit is ook dat we nog steeds miljarden aan ontwikkelingssamenwerking "weggeven". We nog steeds een peperduur toestel als de JSF willen aanschaffen. Weer ruim een half miljard - waarschijnlijk miljard in de bodemloze put in Afghanistan stoppen....er nog steeds veel geld in de gezondheidszorg over de balk gaat...en niet alleen daar. Daarbij zijn omvang en scherpte van de bezuinigingen hier een politieke keuze van CDA/VVD/PVV...het had ook anders gekund.

Feit is dat we tav Griekenland in een vervelende spagaat zitten wat je ook vaak ziet bij bedrijven die in de problemen komen. Dragen we bij aan de noodleningen aan het land dan kunnen we dat geld mogelijk kwijt raken of zien we dat pas over hele lange tijd weer terug...doen we niet mee en gaat Griekenland zeker onderuit...dan is de kans groot dat we nog veel meer geld kwijt raken. Omdat niemand een glazen bol heeft is de keuze moeilijk te maken.   

Waarom kan en mag ik gewoon niet simpel stellen dat die 4.,7 miljard beter in Nederland besteed had kunnen worden?
Bij de dingen die jij op somt gaat ook allemaal bezuinigt worden.
Niet alleen bij die dingen, maar bij veel en veel meer onderwerpen gaat er flink bezuinigd worden.   
Wat allemaal werkelozen gaat op leveren, ook als er geen gedwongen ontslagen vallen maar er alleen banen geschrapt gaat worden.

Bedrijven worden niet op deze manier gesponseert door Nederland of de EU als ze dreigen failliet te gaan (bepaalde banken en bepaalde voetbalclubs daar gelaten)
Dan wordt het marktwerking genoemd.............

Ik denk dat wij (Nederland) er beter gaat van worden om de kraan dicht te draaien en het geld terug te eisen (al kan dat jaren gaan duren)
Dat er een aantal banken wat centen gaan verliezen is een marktwerking.............

De gemiddelde bank kan dat echt wel hebben...........maar ja ze willen ons graag geloven dat, dat niet kan. 
Hoe lang duurde het voordat ING haar schuld had terug betaald incl. rente? 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 13:58 uurZijn de onjuiste denkbeelden dat er 1 miljard op defensie moet worden bezuinigd, geld te kort is de zorg (in 2015 2,5 miljard) , maar dat Griekenland al 4,7 miljard heeft gekregen van Nederland.   (we zouden nog 1,2 miljard hebben overgehouden)  
Dit zijn feiten, die ik steeds vaker hoor.........................
Tja maar zo ken ik er ook nog wel een paar. Feit is ook dat we nog steeds miljarden aan ontwikkelingssamenwerking "weggeven". We nog steeds een peperduur toestel als de JSF willen aanschaffen. Weer ruim een half miljard - waarschijnlijk miljard in de bodemloze put in Afghanistan stoppen....er nog steeds veel geld in de gezondheidszorg over de balk gaat...en niet alleen daar. Daarbij zijn omvang en scherpte van de bezuinigingen hier een politieke keuze van CDA/VVD/PVV...het had ook anders gekund.

Feit is dat we tav Griekenland in een vervelende spagaat zitten wat je ook vaak ziet bij bedrijven die in de problemen komen. Dragen we bij aan de noodleningen aan het land dan kunnen we dat geld mogelijk kwijt raken of zien we dat pas over hele lange tijd weer terug...doen we niet mee en gaat Griekenland zeker onderuit...dan is de kans groot dat we nog veel meer geld kwijt raken. Omdat niemand een glazen bol heeft is de keuze moeilijk te maken.   
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 13:58 uur
Ook dat de Grieken tot hun 63ste (!!) jaar moeten gaan werken en wij tot onze 67 ste jaar? Voor de pensioen hadden we die 1,2 miljard kunnen gebruiken.
Als je het al eens bent met die verhoging tot 67 kun je Griekenland in deze niet vergelijken met Nederland. Onze voorzieningen zijn veel beter en kosten nu eenmaal veel geld. Natuurlijk regelen in Griekenland verschillende lieden hun zaakjes goed...maar dat geld echt niet voor de gewone man daar...die waarschijnlijk ook veelal in de demonstraties meelopen nu...veelal in protest tegen waar wij ook over vallen...
Citaat van: onderofficier op 19/06/2011 | 13:58 uur
Hoe afhankelijk is Nederland van een land als Griekenland?  
Nederland is niet zozeer direct afhankelijk van Griekenland...maar wel van de stemming en grillen op de financiële markten...en de mogelijke hernieuwde economische recessie die zich kan inzetten daardoor. Dat kost Nederland veel meer geld dan de huidige deelname aan het noodfonds voor Griekenland. Niet alleen overheidsgeld.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 13:33 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 13:23 uur
Citaat van: Elzenga op 18/06/2011 | 16:04 uur
Maar laten vooral de Grieken de keuze maken in een referendum wat mij betreft. Leg ze wat opties voor en kiezen maar. Als ze dan de eurozone verlaten is de beeldvorming veel duidelijker en verwacht ik minder kans op een domino-effect.
Laat ons ook maar eens middels een referendum een keuze maken of we nog in die Euro(pese Unie) willen zitten........  :devil:
Ik denk dat je teleurgesteld gaat worden dan..want veel Nederlanders zien nut en noodzaak daar wel van in, ondanks de kritiek. Maar er leven veel vooroordelen en onjuiste denkbeelden heb ik al gemerkt in discussies op verjaardagsfeestjes enzo.... zaken die feitelijk gewoon niet waar zijn worden voor waar aangenomen...veel vooroordelen gaan rond die niet kloppen. Veelal ook vanuit een algemeen wantrouwen richting de politiek. Dat vind ik ook het gevaarlijke. Want juist in een tijd van ernstige crisis moet je dit niet hebben en moet je vooral nationalistische opwellingen niet gaan voeden maar juist gezamenlijk de problemen aanpakken. Al was het maar omdat in de wereld van vandaag landen een heel stuk afhankelijker van elkaar zijn dan een eeuw geleden.

Zijn de onjuiste denkbeelden dat er 1 miljard op defensie moet worden bezuinigd, geld te kort is de zorg (in 2015 2,5 miljard) , maar dat Griekenland al 4,7 miljard heeft gekregen van Nederland.   (we zouden nog 1,2 miljard hebben overgehouden)  
Dit zijn feiten, die ik steeds vaker hoor.........................

Ook dat de Grieken tot hun 63ste (!!) jaar moeten gaan werken en wij tot onze 67 ste jaar? Voor de pensioen hadden we die 1,2 miljard kunnen gebruiken.

Nee, het moet naar Griekenland........omdat er een ernstige crisis daar is.  Welk bedrag komt er nog bij?

Hoe afhankelijk is Nederland van een land als Griekenland?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 13:36 uur
Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 13:33 uur
Ik denk dat je teleurgesteld gaat worden dan..want veel Nederlanders zien nut en noodzaak daar wel van in, ondanks de kritiek.
Nou, dat zou ik dan wel eens in een referendum willen zien. Niet voor niets werd de "EU-grondwet" in NL afgewezen en durfden onze Haagsche helden geen tweede referendum te houden over dat verdrag van Lissabon. En gezien de Europerikelen in (m.n.) het zuiden, denk ik zomaar dat jij teleurgesteld zou worden bij een referendum.  ;)
Ik denk niet dat de kwestie rond de EU grondwet iets zegt over wat mensen van de EU zelf vinden. Daarbij is er indertijd een erg negatieve stemming gecreëerd op basis van veelal onjuiste informatie rond die "grondwet"...en speelden toen ook sterk mee dat veel mensen de politiek wantrouwen en het referendum meer daar een uiting van werd. Daarbij hebben de critici wel veel commentaar op de EU e.d. maar zijn hun alternatieven mager uitgewerkt of kennen nog veel grotere nadelen.   

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 19/06/2011 | 13:33 uur
Ik denk dat je teleurgesteld gaat worden dan..want veel Nederlanders zien nut en noodzaak daar wel van in, ondanks de kritiek.

Nou, dat zou ik dan wel eens in een referendum willen zien. Niet voor niets werd de "EU-grondwet" in NL afgewezen en durfden onze Haagsche helden geen tweede referendum te houden over dat verdrag van Lissabon. En gezien de Europerikelen in (m.n.) het zuiden, denk ik zomaar dat jij teleurgesteld zou worden bij een referendum.  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 19/06/2011 | 13:23 uur
Citaat van: Elzenga op 18/06/2011 | 16:04 uur
Maar laten vooral de Grieken de keuze maken in een referendum wat mij betreft. Leg ze wat opties voor en kiezen maar. Als ze dan de eurozone verlaten is de beeldvorming veel duidelijker en verwacht ik minder kans op een domino-effect.
Laat ons ook maar eens middels een referendum een keuze maken of we nog in die Euro(pese Unie) willen zitten........  :devil:
Ik denk dat je teleurgesteld gaat worden dan..want veel Nederlanders zien nut en noodzaak daar wel van in, ondanks de kritiek. Maar er leven veel vooroordelen en onjuiste denkbeelden heb ik al gemerkt in discussies op verjaardagsfeestjes enzo.... zaken die feitelijk gewoon niet waar zijn worden voor waar aangenomen...veel vooroordelen gaan rond die niet kloppen. Veelal ook vanuit een algemeen wantrouwen richting de politiek. Dat vind ik ook het gevaarlijke. Want juist in een tijd van ernstige crisis moet je dit niet hebben en moet je vooral nationalistische opwellingen niet gaan voeden maar juist gezamenlijk de problemen aanpakken. Al was het maar omdat in de wereld van vandaag landen een heel stuk afhankelijker van elkaar zijn dan een eeuw geleden.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 18/06/2011 | 16:04 uur
Maar laten vooral de Grieken de keuze maken in een referendum wat mij betreft. Leg ze wat opties voor en kiezen maar. Als ze dan de eurozone verlaten is de beeldvorming veel duidelijker en verwacht ik minder kans op een domino-effect.

Laat ons ook maar eens middels een referendum een keuze maken of we nog in die Euro(pese Unie) willen zitten........  :devil:

Elzenga

Ik ken... voorlopig.... maar 1 bank die mag bijdragen...Goldman Sachs. Die een bedenkelijke rol heeft gespeeld rond Griekenland en de eurozone. Ook andere banken die willens en wetens daarbij betrokken zijn mogen wat mij betreft bijdragen. Alle "goede" partijen dus niet. Ook zo straf je als overheid misdragingen in het financiële systeem af.

Maar laten vooral de Grieken de keuze maken in een referendum wat mij betreft. Leg ze wat opties voor en kiezen maar. Als ze dan de eurozone verlaten is de beeldvorming veel duidelijker en verwacht ik minder kans op een domino-effect.