De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Elzenga

#96
Californië failliet?

Gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft een probleem. Zijn Golden State Californië - de achtste economie van de wereld - is nagenoeg bankroet.

Recessie
Heel Europa buigt zich over de schuldencrisis in Griekenland, maar in Amerika gaat het met het door de recessie geteisterde Californië nog veel sneller bergafwaarts. De belastinginkomsten zijn gedaald, de werkloosheid is gestegen. De overheid kan salarissen en uitkeringen niet meer betalen.

Hulp
Gouverneur Schwarzenegger probeert dus de eindjes aan elkaar te knopen en verzint allerlei soorten bezuinigingen. Staatseigendommen worden verkocht en infrastructuurwerken worden geschrapt. Ook hoopt hij op hulp van de andere Amerikaanse staten. Maar die zijn niet van plan er een dollar voor uit te trekken. Zou het bankroet van Californië de hele VS mee kunnen trekken?

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7755/Californi&euml%3B+failliet%3F

Hele reeks artikelen en ook een NOVA uitzending aan gewijd op 21 april jl...8e economie van de wereld. Vele landen hebben stevig geïnvesteerd daar en dus grote schade als het mis gaat. Federale steun. Hoor ik enige euroskepticus hel en verdoemenis proclameren daarom? NOP, het blijft stil. Maar spreek over EU en nu Griekenland (40e positie qua economie in 2006) en het einde der tijden nadert schijnbaar...tja...enige relativering lijkt me hier toch wel op zijn plaats.

Lex

Citaat van: Ace1 op 12/05/2010 | 21:46 uur
Had Esland nu 5 mijnenjagers van de Alkmaar klasse gekocht of ben ik nu abuis met een van de twee andere Baltische staten?
Denk aan o.a. Letland.  8)

Ace1

Had Esland nu 5 mijnenjagers van de Alkmaar klasse gekocht of ben ik nu abuis met een van de twee andere Baltische staten?

andré herc

#93
Eurocrisis: Nederland loopt achter de feiten aan

Clingendael:  woensdag 12 mei 2010, 21:01

Het was zelden zo zichtbaar als het afgelopen weekeinde: demissionair minister De Jager van Financiën gaf toe "verrast" te zijn door het miljardenplan om de euro te redden.

Volgens Adriaan Schout, coördinator Europastudies van Instituut Clingendael, heeft Nederland te veel aandacht voor de grote buur, Duitsland. Maar als het er op aankomt trekt Berlijn zich weinig aan van Den Haag en bestaat de kans de Duitsland zich richt op andere keuzes.

Voor Nederland is het belangrijk in te zetten op de Europese Commissie, aldus Schout.

Stellingen
De crisis rond de euro, begonnen in het bijna failliete Griekenland, heeft grote gevolgen voor Europa.

nos.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Estland kan volgend jaar in eurozone

BRUSSEL - Estland kan 1 januari de euro invoeren. De Europese Commissie heeft woensdag besloten dat het Baltische land aan de toetredingscriteria voldoet. Estland wordt het zeventiende land dat de eenheidsmunt gaat hanteren.

Om lid te kunnen worden van de eurozone, moeten EU-lidstaten hun overheidsfinanciën op orde hebben.

Hun begrotingstekort mag niet meer dan 3 procent van het bruto binnenlands product bedragen. Het tekort van Estland bedroeg vorig jaar 1,7 procent.

Als gevolg van de economische crisis loopt het dit jaar naar verwachting op tot 2,5 procent. Ook wat betreft staatsschuld en inflatie scoort Estland goed.

Goedkeuren

De ministers van Financiën van de 27 EU-landen moeten het voorstel van de Europese Commissie nog goedkeuren. Dat gebeurt in juli, nadat eerst het Europees Parlement zich erover heeft gebogen. Ook de EU-regeringsleiders zullen tijdens hun top in juni over de toetreding van Estland praten.

© ANP 
12 mei 2010 14:29

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 12/05/2010 | 08:37 uur
Het gaat niet altijd om prestige projecten. Nederland is een bankenland net zoals Engeland en de VS. Het omvallen van Griekenland betekent het omvallen van Portugal et cetera. Dan is prestige niet meer van toepassing maar het overleven van ING/ABN/RABO. De schulden bij deze banken worden nu overgeheveld naar de overheid en er is een goede kans dat deze dan tzt bijvoorbeeld 30% kwijtscheldt bij een schuldensanering. Of Griekenland blijft overeind en dan kan er geroepen worden dat deze deal ons veel geld heeft opgeleverd. Die kans is er ook gewoon nog steeds net zo goed.

Ik vrees dat er op dit moment weinig andere keuzes zijn dan te rekken en het overeind te houden, onafhankelijk van welke regering. De republikeinen waren ook voor de TARP bailout van 700 miljard dollar.
Klopt...ik bedoelde met de prestige alleen aan te geven dat er in dit geval denk ik geen blinde vlek is maar zeer nauwgezet wordt gecalculeerd hoe men het meeste geld overhoudt aan het einde van deze Griekse tragedie. Zekerheid is er niet. Maar dat is er nooit. De kredietcrisis heeft vele beleggers ook miljarden gekost. Hadden zij dit vooraf geweten..etc etc.

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 12/05/2010 | 06:21 uur
Citaat van: Elzenga op 11/05/2010 | 23:03 uur
als Griekenland zich precies aan de afspraken houdt
Understatement. "Als" is niet altijd "wanneer". Op het moment dat een bewering met "als" begint kan je ervanuitgaan dat het niet gebeurt.
Ja, maar het betekent niet dat er onvoorwaardelijk in 1x even 4,7 miljard wordt overgemaakt. Als Griekenland na de 1e tranche al verzaakt wordt de rest niet overgemaakt.

Ace1

griekenland zal schulden niet  betalen

In de Metro een analyse van Prof. Dr Casper G. De Vries, Hoogleraar Economie Erasmus

http://www.readmetro.com/show/en/MetroHolland/20100512/1/11/

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 12/05/2010 | 08:52 uur
Naast natuurlijk onze S en GW schepen....

Onze S-fregatten hebben we verkocht (al zullen de tweedehands exemplaren wel weer voor een appel en ei de deur uit gevaren zijn) en de GW's zijn in Nederland naar de sloop gegaan.....

VandeWiel

Citaat van: dudge op 12/05/2010 | 08:52 uur
Stel we schelden 4 miljard van de schulden van griekenland kwijt, moet je eens gaan uitrekenen wat we de grieken dan eigenlijk allemaal hebben gegeven. Naast natuurlijk onze S en GW schepen....

Het zal geen 4,7 miljard zijn, eerder 30-50% daarvan. Verder zal dat gebeuren, als dat gebeurt, voordat de 4,7 miljard volledig opgebruikt zijn.

Om te bepalen hoe slim dat is moet je ook kijken naar hoeveel we de komende 10-20 jaren naar ze kunnen exporteren (Dan heb ik het niet over schepen  :devil:) en hoeveel rente-inkomsten we tot die tijd hebben. Met 5% rente over het eerste jaar heb je die 5% al binnen. Kortom, hoeveel centjes levert het indirect op. Tot slot moet je kijken naar hoeveel we tot nu toe aan ze verdiend hebben om te bekijken wat het nu werkelijk gekost heeft. Het kan best zijn dat we al 2 miljard, ik roep maar iets, aan rente-inkomsten hebben gehad uit de bestaande leningen. Dan kom je in ieder geval tot flink lagere werkelijke kosten in het geval we de leningen moeten afschrijven.


VandeWiel

Citaat van: Enforcer op 11/05/2010 | 22:19 uur
Hoezo problemen?! We gaan lekker door met uitbreiden. Zijn die criteria op basis van de meest recente cijfers?

'Estland klaar voor eurozone'


Er wordt ook gekeken naar toekomstig verloop van de begrotingstekorten en de schuld ten opzichte van BNP. Het grote probleem is dat niets zo manipuleerbaar is als cijfers. Griekenland had eerst voor 2009 ook een tekort van +/- 6 procent maar moest publiekelijk erkennen dat het in werkelijkheid iets van 12.9% was. Er was gerommeld met de cijfers...

Estland is wat mij betreft geen gelopen race. Van de andere kant kun je zo tegen de rest van de wereld zeggen dat het verder prima met de Euro gaat en er zelfs gewoon uitgebreid wordt. Dat doorbreekt tenminste het patroon dat de Euro stervend is (wat ik niet geloof) wat door de tegenstanders, veelal in de UK en de VS, continu wordt geroepen.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 11/05/2010 | 23:03 uur
Citaat van: Ace1 op 11/05/2010 | 22:24 uur
Ik geloof nooit dat Griekenland haar schulden gaat aflossen, een griek bedoelt met ja gewoon nee. De 4,7 miljard euro kunnen we af gaan schrijven tenzij de nederlandsers massaal op vakantie gaan in Griekenland dan wordt het een ander verhaal.
"De lening aan Griekenland wordt de komende drie jaar in gedeeltes ('tranches') verstrekt, de eerste aan het einde van dit jaar. Elke tranche wordt alleen uitgeleend als Griekenland zich precies aan de afspraken houdt."
Dan moet men deze werkwijze gaan negeren...Met de komst van een waarschijnlijk rechtser kabinet lijkt me dit minder waarschijnlijk. En dit lijkt me geen "rechts" prestige-object waar men nog wel eens geld over de balk wil gooien..

Het gaat niet altijd om prestige projecten. Nederland is een bankenland net zoals Engeland en de VS. Het omvallen van Griekenland betekent het omvallen van Portugal et cetera. Dan is prestige niet meer van toepassing maar het overleven van ING/ABN/RABO. De schulden bij deze banken worden nu overgeheveld naar de overheid en er is een goede kans dat deze dan tzt bijvoorbeeld 30% kwijtscheldt bij een schuldensanering. Of Griekenland blijft overeind en dan kan er geroepen worden dat deze deal ons veel geld heeft opgeleverd. Die kans is er ook gewoon nog steeds net zo goed.

Ik vrees dat er op dit moment weinig andere keuzes zijn dan te rekken en het overeind te houden, onafhankelijk van welke regering. De republikeinen waren ook voor de TARP bailout van 700 miljard dollar.

VandeWiel

#84
Citaat van: SMI de Boer op 12/05/2010 | 06:21 uur
Citaat van: Elzenga op 11/05/2010 | 23:03 uur

als Griekenland zich precies aan de afspraken houdt


Understatement. "Als" is niet altijd "wanneer". Op het moment dat een bewering met "als" begint kan je ervanuitgaan dat het niet gebeurt.

Het kan best zijn dat dit gedaan wordt om de Griekse schulden bij de banken weg te halen en bij de overheid te leggen. Op die manier lopen de banken minder risico om ook om te vallen bij een Grieks bankroet. Het zou me niet verbazen als over ongeveer een jaar het Griekse probleem gecontroleerd "opgelost" gaat worden. Bankroet maar waarschijnlijker een schuldensanering. Door het uit te stellen en zo meer te controleren zal niet nu meteen de hele wereldeconomie ten onder gaan maar heeft men tijd om zaken over te hevelen. Wees (helaas) blij met deze aanpak anders is iedereen zijn spaargeld (en dus ook pensioenen) kwijt. Als je kijkt naar hoe de schulden van Griekenland de komende 3 jaar nog oplopen dan is het bijna een hopeloze weg. Alleen +10% inflatie en schuldensanering kan ze nog redden.

SMI de Boer

Citaat van: Elzenga op 11/05/2010 | 23:03 uur

als Griekenland zich precies aan de afspraken houdt


Understatement. "Als" is niet altijd "wanneer". Op het moment dat een bewering met "als" begint kan je ervanuitgaan dat het niet gebeurt.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 11/05/2010 | 22:24 uur
Ik geloof nooit dat Griekenland haar schulden gaat aflossen, een griek bedoelt met ja gewoon nee. De 4,7 miljard euro kunnen we af gaan schrijven tenzij de nederlandsers massaal op vakantie gaan in Griekenland dan wordt het een ander verhaal.
"De lening aan Griekenland wordt de komende drie jaar in gedeeltes ('tranches') verstrekt, de eerste aan het einde van dit jaar. Elke tranche wordt alleen uitgeleend als Griekenland zich precies aan de afspraken houdt."
Dan moet men deze werkwijze gaan negeren...Met de komst van een waarschijnlijk rechtser kabinet lijkt me dit minder waarschijnlijk. En dit lijkt me geen "rechts" prestige-object waar men nog wel eens geld over de balk wil gooien..