De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 22:48 uur
Ja, met dat verschil dat een eenwording vaak een langzaamgroeiend proces is,

Oost- en West-Duitsland zaten anders in een vloek en een zucht aan elkaar...... ;)

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 22:02 uur
Of in Duitsland moet weer een nationalistische tendens doorbreken. Maar dan zal de ondergang van de Euro waarschijnlijk een nieuwe gitzwarte periode in de Europese geschiedenis gaan inluiden...Ik mag toch hopen dat men de waarschuwing van de jaren dertig van de vorige eeuw nog steeds glashelder voor ogen heeft dezer dagen.

Dat is toch geen vergelijking?!

Als het einde van de Euro een gitzwarte periode zou zijn, dan was de invoering er van zeker het Walhalla?! Beetje te zwart-wit, vind je niet?!

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 22:07 uur
Net of Elezenga het allemaal zo goed weet,...
nee, maar ik onderbouw het wel ;)

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 09/05/2010 | 22:08 uur
Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 22:07 uur
ik geef de Euro 2 a 3 jaar hooguit.

En dat baseer je op....?
Dan is zijn geld op, bedoelt hij.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 22:07 uur
ik geef de Euro 2 a 3 jaar hooguit.

En dat baseer je op....?

Ace1

Net of Elezenga het allemaal zo goed weet, ik geef de Euro 2 a 3 jaar hooguit.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 21:57 uur
Nee hoor...en ook Groot-Brittannië voert op termijn de euro in.

Ja, en ze gaan rechts rijden en hangen de bolhoed aan de kapstok, naast de paraplu.  ;) Je pleegt volgens mij politieke zelfmoord als je als Britse partij gaat roepen dat je de Euro in gaat voeren.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 21:56 uur
dudge in Duitsland gaan daar al stemmen over om terug naar de D Mark te gaan
Ja ook Duitsland kent zijn Euro-sceptici en nationalisten die nu weer hard brullen. Maar de Euro is juist een belangrijke verankering van Duitsland in Europa. En dus zullen de huidige grote partijen, die zich bewust zijn van de historische context, die niet weer inruilen voor de D-mark. En ook buurlanden dit niet op prijs stellen. Of in Duitsland moet weer een nationalistische tendens doorbreken. Maar dan zal de ondergang van de Euro waarschijnlijk een nieuwe gitzwarte periode in de Europese geschiedenis gaan inluiden...Ik mag toch hopen dat men de waarschuwing van de jaren dertig van de vorige eeuw nog steeds glashelder voor ogen heeft dezer dagen.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 09/05/2010 | 21:48 uur
Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 21:40 uur
Ik geef de Euro  2 a 3  jaar hooguit en dan gaan we terug naar de Gulden.
Zo zie ik het ook ,of wie weet nog maar een jaar en einde[PL]Euro :hrmph:
Nee hoor...en ook Groot-Brittannië voert op termijn de euro in. Allemaal grootspraak van de Britten. Het land is bijna bankroet en er zullen keiharde maatregelen moeten worden genomen om dat te voorkomen. En dat zullen de Britten merken. Zeker als er een nieuwe globale crisis komt nog. Natuurlijk kan men al die oude boel daar nog eens een extra laagje verf geven, maar op een dag zal het moeten worden vervangen. En zullen ook daar de babyboomers met pensioen gaan. Ook zal de pro-Atlantische focus op termijn eroderen als de VS steeds meer focust op Azië ipv Europa. Zal best pijnlijk worden als de Britten uiteindelijk overstag moeten gaan. Helaas is er namelijk nog geen ketting gevonden waardoor zij verder de Atlantische oceaan op kunnen drijven. Het blijft een Europees land, of men dat nu wil of niet.

Ace1

Citaat van: dudge op 09/05/2010 | 21:47 uur
Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 21:40 uur
Ik geef de Euro  2 a 3  jaar hooguit en dan gaan we terug naar de Gulden.

Succes, ik denk dat de euro hardnekkiger is dan de meeste mensen denken, positief of niet.

dudge in Duitsland gaan daar al stemmen over om terug naar de D Mark te gaan

andré herc

Citaat van: Ace1 op 09/05/2010 | 21:40 uur
Ik geef de Euro  2 a 3  jaar hooguit en dan gaan we terug naar de Gulden.

Zo zie ik het ook ,of wie weet nog maar een jaar en einde[PL]Euro :hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Ik geef de Euro  2 a 3  jaar hooguit en dan gaan we terug naar de Gulden.

Ace1

#53
Groot-Brittannië is niet bereid mee te betalen aan een nieuw stabilisatie-mechanisme voor de euro. Dat heeft de Britse minister van Financiën Darling gezegd. Hij deed dat vóór het overleg van EU-ministers van Financiën in Brussel.

"We moeten vandaag laten zien dat we kunnen samenwerken om stabiliteit te brengen", zei Darling. "We willen het voorzichtige herstel niet op het spel zetten. Dus zullen we doen wat nodig is."

"Maar wat de euro betreft, dat moeten de eurolanden uiteraard zelf doen", voegde hij daaraan toe.

Rust
De zestien eurolanden willen een stabilisatie-mechanisme ontwerpen voor eurolanden die zelf een te hoge rente moeten betalen. Hoe dat er precies uit gaat zien, zullen de regeringsleiders vandaag bepalen. Er werd gesproken over een noodfonds voor eurolanden met liquiditeitsproblemen, een Europese versie van het IMF of het lenen van geld door de EU voor de getroffen landen.

Het mechanisme moet vóór morgen klaar zijn, om rust op de beurzen te brengen.

Gevolgen voor Groot-Brittannië
De weigering van Groot-Brittannië om mee te betalen komt niet onverwacht. Het land is altijd al kritisch geweest over de gezamenlijke munt. Omdat verregaande veranderingen binnen de EU moeten worden goedgekeurd door alle 27 lidstaten, kan het land een veto uitspreken over al te rigoreuze noodgrepen.

Toch is ook Groot-Brittannië gebaat bij een stabiele euro, zoals de Spaanse premier Zapatero zijn Britse collega Brown telefonisch herinnerde. Een crisis in de eurozone zal ook gevolgen hebben voor Britse banken, drukte hij Brown op het hart.

Overleg
De onzekere situatie in Groot-Brittannië zelf maakt de onderhandelingen in Brussel er ook niet makkelijker op. Omdat zijn partij flink verloor bij de verkiezingen zal Labour-minister Darling waarschijnlijk niet lang meer dienen. Volgens de traditie moet hij daarom bij elk besluit overleg plegen met de schaduwministers van de Tories en de Lib Dems.

De beide partijen hebben nog geen mededelingen gedaan over oplossingen voor de huidige crisis, maar traditioneel staan de Lib Dems veel minder afwijzend tegen over 'Europa' dan de Conservatieven.

Bron: www.nos.nl dd. 090510

Lex

Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 20:49 uur
Ik denk dat het op de wikipedia pagina aardig wordt verwoord..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis
Dit is mij bekend, maar ook hier geen duidelijkheid of de VS alle blaamt treft.
In het programma RTL-Z heeft Corné van Zijl (Analist) ooit gezegd, dat de mogelijke reden ligt in het feit dat nationale overheden verzuimd hebben de controles op het bankaire systeem goed uit te voeren, met als gevolg dat deze in de vrije generatie gingen.

Elzenga

#51
Citaat van: Lex op 09/05/2010 | 20:41 uur
Citaat van: Elzenga op 09/05/2010 | 19:58 uur
De kredietcrisis ontstond in de VS.
Dat is bekend, maar is het ook de schuld van de VS? :neutral:
Ik denk dat het op de wikipedia pagina aardig wordt verwoord..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis

Dat hebzucht en te grote risico's nemen niet typisch een Amerikaans fenomeen waren/zijn mag duidelijk zijn. Ik zoek ook geen zondebok in die zin. Poog alleen wat tegenwicht te bieden tegen de mijns inziens nu overdreven anti-Europese/EU sentimenten en doemscenario's naar aanleiding van de problemen met Griekenland.
Citaat van: Lex op 09/05/2010 | 20:47 uur
Akkoord verwacht over reddingsplan euro

BRUSSEL (AFN) - De ministers van Financiën van de 27 EU-lidstaten zullen zondag in Brussel naar verwachting een akkoord bereiken over een reddingsplan voor eurolanden die in nood komen te verkeren. ,,Iedereen beseft dat er geen alternatief is'', aldus een diplomaat. ,,Het beraad gaat niet meer over de principes, maar over de details.''

Het plan komt erop neer dat Europese Commissie leningen verstrekt aan eurolanden die in de knel komen. Ze leent dat geld eerst zelf tegen gunstige voorwaarden op de kapitaalmarkt. Zo nodig stellen de zestien eurolanden zich garant, zodat een hogere lening mogelijk wordt. Bedragen worden in het voorstel dat de ministers bespreken niet genoemd, aldus een ingewijde.
Men creëert als het waren een soort noodfonds. Lijkt me een goed plan onder de huidige omstandigheden. Omdat men daarmee de kans op verstoringen door speculatie dempt.