Scholing overal in leger janboel

Gestart door Lex, 06/06/2010 | 20:54 uur

Nikehercules

Citaat van: Telegraaf op 06/06/2010 | 20:54 uur
De luchtmacht heeft juist slechte ervaringen met civiele scholing. Een door haar betaald extern opleidingsinstituut levert gediplomeerde monteurs af die zelfs de eenvoudigste sleutelklusjes aan F-16's of helikopters niet kunnen klaren. "Gedurende lange tijd is intensieve begeleiding door ervaren monteurs nodig. Hierdoor staat de totale onderhoudscapaciteit zwaar onder druk", aldus Oostendorp.

Ik volg zelf een luchtvaarttechnische opleiding in Tilburg, wij hebben met leden ogen aan moeten zien hoe onze klas begon met 32 man en nu (vier jaar later) uitgedund is tot 6.
Van deze 6 gaat er waarschijnlijk niemand het part-66 certificaat halen, dit is een certificaat benodigd voor het verkrijgen van afteken-bevoegdheid.
Deze tendens is in meer of mindere mate zichtbaar in veel meer part-66 opleidingen.
Het opleidingsinstituut waar in deze tekst over gesproken word levert in de helft van de tijd, aan de lopende band, gecertificeerde mensen af.
Door zowel mensen binnen onze school als mensen binnen de luchtmacht is ons 3 jaar geleden al vertelt dat het niveau van deze aankomende monteurs ver onder de maat is en het opleidingsinstituut er alleen op gericht is om zo snel mogelijk gecertificeerde mensen af te leveren.

Het is een trieste zaak om te merken dat de mensen binnen de KLu die het dichtst bij de werkvloer staan dit allang aan hadden zien komen.
Jammer dat de mensen hoger in de organisatie alleen naar cijfers kijken en dus binnen afzienbare tijd gecertificeerde mensen binnen zien stromen, en tja dat deze monteurs kwalitatief e.e.a te wensen over laten...

SMI de Boer

Als de krijgsmacht een Bedrijf zou zijn geweest was het allang failliet. Niet zozeer vanwege de ontbrekende opleidingen, maar omdat het op geen enkel vlak goed schijnt te gaan
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

Getob met noodzakelijke cursussen

Het is een janboel bij de militaire opleidingen binnen alle krijgsmachtdelen. Personeelsleden van landmacht, luchtmacht en marine moeten vaak maanden wachten op cursussen die noodzakelijk zijn voor het werk waarvoor ze zijn aangenomen. Bij nieuw materieel ontbreekt geregeld de benodigde documentatie over de bediening ervan, waardoor instructeurs geen les kunnen geven. Voorts zijn extern gevolgde opleidingen vaak van een bedroevend niveau.

De crisis bij de militaire opleidingen is inmiddels zo hoog opgelopen dat de Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm het dossier zelf in zijn takenpakket heeft opgenomen. Een werkgroep is aan de slag om op korte termijn oplossingen aan te reiken. Er is al geld vrijgemaakt om de grootste knelpunten op te heffen.

Bij de landmacht krijgt het Opleidings- en Trainingscommando elk jaar meer aanvragen voor cursussen. Dit wordt deels veroorzaakt door de missie in Oeroezgan. Militairen die op missie gaan, krijgen voorrang.
Bovendien vergt de voortdurende instroom van nieuw materieel veel cursustijd.

Zo wachten honderden militairen nog op lessen in de meest uiteenlopende legervoertuigen. Volgens Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht luitenant-generaal Oostendorp zijn goede resultaten geboekt met het tijdelijk uitbesteden van de lessen aan rijscholen.

De luchtmacht heeft juist slechte ervaringen met civiele scholing. Een door haar betaald extern opleidingsinstituut levert gediplomeerde monteurs af die zelfs de eenvoudigste sleutelklusjes aan F-16's of helikopters niet kunnen klaren. "Gedurende lange tijd is intensieve begeleiding door ervaren monteurs nodig. Hierdoor staat de totale onderhoudscapaciteit zwaar onder druk", aldus Oostendorp.

Bij de marine is een speciale taakgroep aangesteld die de ook daar nijpende opleidingsproblematiek moet oplossen. Het is hier lang wachten op opleidingen.

Telegraaf
4 juni 2010