België dreigt NAVO te verliezen

Gestart door Lex, 09/06/2010 | 11:33 uur

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 09/06/2010 | 19:38 uur
Elzenga waarom is de de Navo wat jou betreft passe?
Ik denk dat dit eigenlijk thuis hoort in een ander topic. Maar in grote lijnen omdat de wereld zeer fors is veranderd en nog gaat veranderen sinds het einde van de Koude Oorlog (het bestaansrecht van de NAVO). Ik het in dat kader niet meer normaal vind dat onze grootste economische concurrent, de VS, via de NAVO zoveel invloed en inkijk heeft op ons Europese defensiebeleid. En dat mijns inziens gretig (en terecht) gebruikt om ons op dat vlak verdeeld te houden om zo daarmee haar eigen strategische belangen te dienen....waarbij wij de rekening zullen betalen uiteindelijk. Daarbij hebben de EU en VS een andere toekomstvisie voor de NAVO die steeds meer tot botsingen leidt. Ondanks pogingen dit naar buiten toe te camoufleren. De ook door mij zeer gewenste vriendschap met de VS en Canada kan denk ik beter via een andere opzet worden vorm gegeven.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 09/06/2010 | 19:21 uur
De NAVO is wat mij betreft passe...mag best in Brussel blijven dus...Laten ze in Bonn het nieuwe hoofdkwartier van de EU defensieorganisatie onderbrengen...in het centrum van de EU. Al is het soms wijzer dat in een kleiner land te plaatsen. Al zou zoiets wel Duitsland weer extra binden aan de EU. En dat lijkt me gezien haar grote en macht wel belangrijk.

Elzenga waarom is de de Navo wat jou betreft passe?


Elzenga

De NAVO is wat mij betreft passe...mag best in Brussel blijven dus...Laten ze in Bonn het nieuwe hoofdkwartier van de EU defensieorganisatie onderbrengen...in het centrum van de EU. Al is het soms wijzer dat in een kleiner land te plaatsen. Al zou zoiets wel Duitsland weer extra binden aan de EU. En dat lijkt me gezien haar grote en macht wel belangrijk.

ARM-WAP

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100609_006&subsection=3
'Duitsland wil Navo-hoofdkwartier niet naar Bonn halen'
woensdag 09 juni 2010, 06u37 Bron: belga Duitsland ontkent woensdag formeel dat het druk heeft uitgeoefend om het Navo-hoofdkwartier vanuit het Belgische Evere naar Bonn te verhuizen. 'De Navo is in en blijft in Brussel', reageert minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V).
De bouw van het nieuwe Navo-hoofdkwartier in Brussel staat op de helling. De Duitsers lobbyen opnieuw voor Bonn als volwaardig alternatief. Dat bericht Het Laatste Nieuws die zich op een goede bron bij Defensie beroept.

Maar Duitsland ontkent formeel dat het druk heeft uitgeoefend. 'We houden ons aan de beslissing van de alliantie om in Brussel de nieuwe zetel te bouwen', bevestigde een woordvoerder van de Duitse delegatie bij de NAVO woensdag. De berichten die eerder op de dag verschenen in Het Laatste Nieuws kloppen volgens hem niet.

In Bonn staan goed beveiligde en instapklare kantoorcomplexen leeg sinds de verhuis van de regering naar Berlijn. De Duitsers, met de Nederlanders in hun spoor, betrekken nu ook de 'politieke instabiliteit' van België erbij als argument voor een verhuis. Zo staat in Het Laatste Nieuws.

De beslissing om in Evere een nieuwe hoofdzetel te bouwen dateert van 2004. Toenmalig premier Verhofstadt en Defensieminister André Flahaut moesten alle zeilen bijzetten om de Navo in Brussel te houden. België biedt de militaire alliantie het terrein gratis aan, het gebouw moet de organisatie zelf betalen.

Zoals binnen de EU zijn de Duitsers ook bij de Navo een grote betaler. Onder kanselier Merkel is Duitsland zelfbewuster aan het worden. Daar komt bij dat Merkel een loodzwaar besparingsplan heeft opgesteld. Tienduizenden militairen moeten afzwaaien. Als er dan een goed uitgerust complex ter beschikking staat, gratis en instapklaar, is dat mooi meegenomen.

Er circuleren nota's bij de Navo, zegt Flahaut, waarbij de alliantie zou afgeslankt worden. Het centrale hoofdkwartier zou naar Bonn verhuizen terwijl de operationele staven verdeeld zouden worden over verscheidene lidstaten.

De partnerlanden wordt een kleinere bijdrage in het vooruitzicht gesteld, door het gratis ter beschikking stellen van gebouwen in Bonn. 'Dat van het politiek onstabiele België wordt erbij gesleurd. De echte reden zijn de centen', denkt Flahaut.


Enforcer

Als het centen scheelt, gewoon doen. Ook meteen een mooie mogelijkheid om te reorganiseren de boel strakker weg te zetten.

HermanB

De echte reden lijkt me een prima reden.

Lex

De bouw van het nieuwe NAVO-hoofdkwartier in Brussel staat op de helling. De Duitsers lobbyen opnieuw voor Bonn als volwaardig alternatief. Dat bericht Het Laatste Nieuws vandaag. De krant beroept zich op goede bron bij Defensie.
In Bonn staan goed beveiligde en instapklare kantoorcomplexen leeg sinds de verhuis van de regering naar Berlijn. De Duitsers, met de Nederlanders in hun spoor, betrekken nu ook de politieke instabiliteit van België erbij als argument voor een verhuis.

De beslissing om in Evere een nieuwe hoofdzetel te bouwen dateert van 2004. Toenmalig premier Verhofstadt en Defensieminister André Flahaut moesten alle zeilen bijzetten om de NAVO in Brussel te houden. België biedt de militaire alliantie het terrein gratis aan, het gebouw moet de organisatie zelf betalen.

Grote betaler
Zoals binnen de EU zijn de Duitsers ook bij de NAVO een grote betaler. Onder kanselier Merkel is Duitsland zelfbewuster aan het worden. Daar komt bij dat Merkel een loodzwaar besparingsplan heeft opgesteld. Tienduizenden militairen moeten afzwaaien. Als er dan een goed uitgerust complex ter beschikking staat, gratis en instapklaar, is dat mooi meegenomen.

Er circuleren nota's bij de NAVO, zegt Flahaut, waarbij de alliantie zou afgeslankt worden. Het centrale hoofdkwartier zou naar Bonn verhuizen terwijl de operationele staven verdeeld zouden worden over verscheidene lidstaten.

Goedkoper
De partnerlanden wordt een kleinere bijdrage in het vooruitzicht gesteld, door het gratis ter beschikking stellen van gebouwen in Bonn. "Dat van het politiek onstabiele België wordt erbij gesleurd. De echte reden zijn de centen", denkt Flahaut. (belga/adv)

Het Laatste Nieuws,
09/06/10 06u31