Primeur met gevechtsheli op biobrandstof

Gestart door Lex, 14/06/2010 | 15:23 uur

Lex

Citaat van: Ace1 op 14/06/2010 | 21:22 uur
Volgens mij was de KLM ook bezig met bio brandstof met een van de motoren van een 747 en men gebruikte daar ook algen voor.
Dat heb ik ergens gelezen in een krant of op internet.
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/1024/GROEN/article/detail/268999/2009/11/23/Proef-KLM-met-biobrandstof.dhtml

Ace1

Citaat van: Elzenga op 14/06/2010 | 15:46 uur
Ik vind dit altijd zo'n beschamende vertoning....Nederland loopt erg achter op het gebied van alternatieve energie-opwekking terwijl we heel veel mogelijkheden hebben (water zat)...en dan toch dit soort borstklopperij...."Maar daar ging het niet om een gevechtshelikopter".... Ik zou het een positief signaal hebben gevonden als de rest niet zo treurig is...Maar goed...

Volgens mij was de KLM ook bezig met bio brandstof met een van de motoren van een 747 en men gebruikte daar ook algen voor.
Dat heb ik ergens gelezen in een krant of op internet.

A.J.

Nu maar hopen dat dat spul niet gaat vlokken als het wat kouder wordt...

Elzenga

Ik vind dit altijd zo'n beschamende vertoning....Nederland loopt erg achter op het gebied van alternatieve energie-opwekking terwijl we heel veel mogelijkheden hebben (water zat)...en dan toch dit soort borstklopperij...."Maar daar ging het niet om een gevechtshelikopter".... Ik zou het een positief signaal hebben gevonden als de rest niet zo treurig is...Maar goed...

Lex

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie zegt een wereldprimeur te hebben met de eerste gevechtshelikopter die op biobrandstof vliegt. Een Apache-gevechtshelikopter zal woensdag op de basis Gilze-Rijen een demonstratievlucht maken op biobrandstof. Minister van Defensie Eimert van Middelkoop en commandant der luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Jac Jansen zijn er bij.

Tijdens de vlucht draait één van de twee motoren van de Apache op een mengsel van fossiele en biokerosine. Negentig procent van de biologische kerosine is afkomstig uit afgewerkte frituurolie en tien procent uit algenolie.

Overigens testte het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS de afgelopen week op een luchtvaartshow in Berlijn ook al een helikopter die vliegt op biobrandstof die voor 100 procent gemaakt is van algen. Maar daar ging het niet om een gevechtshelikopter.

Telegraaf, ma 14 jun 2010, 15:08