Veel handicaps na Oeroezgan

Gestart door Lex, 21/06/2010 | 09:27 uur

HermanB

Citaat van: dudge op 21/06/2010 | 11:31 uur
Tja, het zijn inderdaad de vergeten slachtoffers. ik betrap mezelf er wel eens op te denken dat juist zij de ultieme prijs betalen.
Als je eventuele nabestaanden buiten beschouwing laat kan ik daar nog enigszins inkomen. Ik hoop dat defensie alles doet om dit soort slachtoffers te blijven steunen.

Lex

Invalide bij Defensie aan de slag

DEN HAAG - In Afghanistan zijn de afgelopen vier jaar naast de vierentwintig omgekomen Nederlandse soldaten ook 140 gewonden gevallen. Onder hen veertig jonge militairen die blijvende handicaps hebben opgelopen tijdens de ISAF-missie . Daarnaast dreigt voor duizend veteranen een psychische stoornis.

Dat blijkt uit nooit eerder openbaar gemaakte cijfers van Defensie.

De meeste gewonden vielen bij krijgshandelingen of door bermbommen. Van deze mannen en vrouwen kampen 41 met blijvende fysieke schade zoals geamputeerde armen of benen of blindheid, achttien van hen revalideren momenteel nog. Naast de lichamelijke problemen gaan ook veel ISAF-militairen psychische problemen krijgen, voorspelt het Veteraneninstituut (VI) in Doorn.

Een zegsman meldt dat Defensie militairen die ledematen moeten missen zoveel mogelijk worden herplaatst binnen de organisatie. De blijvend getekenden krijgen een invaliditeitspensioen dat kan oplopen tot 140 procent van het laatst verdiende loon.

Telegraaf, ma 21 jun 0010, 05:30