Suriname: het tijdperk Bouterse

Gestart door dudge, 21/07/2010 | 10:07 uur

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 22/07/2010 | 14:57 uur
het zegt ook alles over het IQ van de Surinamers die daar wonen, ze moesten zich doodschamen.

Lekker generaliserend, om niet te zeggen beledigend, bezig......

Citaat van: hudinie op 22/07/2010 | 14:57 uur
En wij Nederland... wij moeten ons ook doodschamen dat een voormalig kolonie van ons binnen korte tijd is afgegleden naar een Narco-staat.

1. Waarom moet ik (onderdeel van "wij Nederland") me schamen?
2. Waarom zou Nederland verantwoordelijk moeten zijn voor een sedert 1975 onafhankelijke staat? Wat had Nederland er aan kunnen/moeten doen dan? Suriname maakt er door de jaren heen zelf een potje van.......

hudinie

De drugs-kartels hebben Suriname al helemaal in hun zak, al vanaf het begin dat Bouterse daar de 1ste keer de macht greep, het land laat hun Suriname als doorvoerhaven gebruiken, het is toch belachelijk dat twee drugsbaronnen (brunswijk en bouterse) daar aan de macht kunnen komen, het zegt ook alles over het IQ van de Surinamers die daar wonen, ze moesten zich doodschamen. En wij Nederland...
wij moeten ons ook doodschamen dat een voormalig kolonie van ons binnen korte tijd is afgegleden naar een Narco-staat.
Bouterse is hetzelfde als Noriega indertijd van Panama.
Maar het volk heeft daar zelf voor gekozen, en is dus geen haar beter als haar leiders zelf.......hopelijk zijn de Surinamers hier in Nederland
verstandiger

KapiteinRob

En in de praktijk vertaalt de Amerikaanse houding zich dan in....??

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/07/2010 | 01:43 uur
Citaat van: Elzenga op 22/07/2010 | 01:00 uur
Nederland hoeft zich inderdaad niet zo druk te maken, dat doet een ander land wel...
Ik vraag me af waarom de VS zich druk zouden maken om Suriname en wanneer ze dat in het verleden hebben gedaan.....
Omdat Suriname nu eenmaal ook in de "achtertuin" van de VS ligt en dicht bij Venezuela...als ook een rol speelt in de drugshandel. Daarom maken de VS zich druk om het land en wensen dat het een pro-Amerikaanse koers blijft varen... dat is althans de "boodschap" die ik achter de uitspraken lees...

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/07/2010 | 01:00 uur
Nederland hoeft zich inderdaad niet zo druk te maken, dat doet een ander land wel...

Ik vraag me af waarom de VS zich druk zouden maken om Suriname en wanneer ze dat in het verleden hebben gedaan.....

cabez

 quote -De VS zegt de verkiezing te respecteren, maar dan moet de nieuwe Surinaamse regering zich wel fel keren tegen corruptie en de democratische principes, de rechten van de mens en de rechtsstaat respecteren.quote

Precies zoals de VS dat ook doet(als het hun uitkomt) :mad:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/07/2010 | 12:45 uur
Geruchten dat er ooit iets werd overwogen"; dat is een heeeeel rekbaar begrip. En ik zie de invloed van Suriname op de stabiliteit in de regio uberhaupt niet. Alsof men zich in Zuid-Amerika druk maakt om dat geklungel in en rond Suriname; dat is iets wat volgens mij hoofdzakelijk afspeelt in/tussen Nederland en Suriname zelf. Dat noem ik geen onrust in de wereld.  ;)
Nederland hoeft zich inderdaad niet zo druk te maken, dat doet een ander land wel...die direct even een duidelijke boodschap aan Bouterse overbracht...Mooi diplomatiek ingepakt...maar in de kern: Wees onze vriend en werk met ons samen anders.....

VS wijst Bouterse op democratische principes


(Novum) - Amerika wil de goede banden met Suriname in stand houden, maar daarvoor moet de nieuwe regering van Suriname zich wel houden aan de democratische principes. Dat meldt de Amerikaanse regering in een reactie op de verkiezing van Desi Bouterse tot de nieuwe president van het land.

De VS zegt de verkiezing te respecteren, maar dan moet de nieuwe Surinaamse regering zich wel fel keren tegen corruptie en de democratische principes, de rechten van de mens en de rechtsstaat respecteren.

Bouterse werd maandag gekozen tot president van Suriname. Bouterse kreeg 36 van de 51 stemmen in de Nationale Assemblee, het parlement. Hij had er 34 nodig om direct tot president te worden verkozen.

Bouterse is in Nederland veroordeeld tot elf jaar cel wegens drugshandel. Ook loopt in Suriname het proces tegen de oud-couppleger vanwege de Decembermoorden.

Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) zei maandag dat Nederland nu Bouterse is verkozen tot president alleen 'noodzakelijke' contacten met hem onderhoudt. Hij is in Nederland niet welkom, tenzij hij zijn gevangenisstraf komt uitzitten.

Ace1

nu Bouterse aan de macht is wordt zeker het ontwikkelingsgeld aan Suriname stopgezet?

Ace1

Citaat van: dudge op 21/07/2010 | 12:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 21/07/2010 | 12:45 uur
Geruchten dat er ooit iets werd overwogen"; dat is een heeeeel rekbaar begrip. En ik zie de invloed van Suriname op de stabiliteit in de regio uberhaupt niet. Alsof men zich in Zuid-Amerika druk maakt om dat geklungel in en rond Suriname; dat is iets wat volgens mij hoofdzakelijk afspeelt in/tussen Nederland en Suriname zelf. Dat noem ik geen onrust in de wereld.  ;)

Het is omvangrijker, belangrijk is bijvoorbeeld de drugshandel. De Cartels zijn zo machtig, die bouwen zelf steden, hebben legers en onderzeers/duikboten. Destabiliserende effecten zien we in Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Nigaragua, Costa Rica, Honduras en Suriname.
Is de verkiezing van Bouterse hier van invloed op? Ik neig te denken van wel, een broeigrond voor onwettelijke organisaties. Zie ook de mededeling van Verhagen, dat Suriname zich op deze wijze tot Paria benoemd, de gevolgen daarvan kunnen zijn een toenadering tot andere paria regime's.



dudge je foto is niet zichtbaar

KapiteinRob

Als Suriname een operatiegebied voor drugkartels is/wordt, neem ik aan dat het feit dat Bouterse daar president is/wordt niet van afhanelijk is. Alsof drugkartels zich daar in de Surinaamse situatie (groot land, kleine bevolking) wat van aantrekken.....

KapiteinRob

Geruchten dat er ooit iets werd overwogen"; dat is een heeeeel rekbaar begrip. En ik zie de invloed van Suriname op de stabiliteit in de regio uberhaupt niet. Alsof men zich in Zuid-Amerika druk maakt om dat geklungel in en rond Suriname; dat is iets wat volgens mij hoofdzakelijk afspeelt in/tussen Nederland en Suriname zelf. Dat noem ik geen onrust in de wereld.  ;)

KapiteinRob

Om het feit dat Bouterse president van Suriname is geworden reden te laten zijn het op te nemen in het board "onrust in de wereld", lijkt me wat overdreven, vind je ook niet?


dudge

Bouterse gekozen tot president van Suriname
Gepubliceerd: 19 juli 2010 18:51 | Gewijzigd: 20 juli 2010 10:20
Door Nina Jurna
Paramaribo, 19 juli. Desi Bouterse, leider van de Mega Combinatie, is vandaag door de Nationale Assemblée van Suriname tot president gekozen. Bouterse kreeg 36 van de 51 stemmen, zijn tegenstander Chandrikapersad Santokhi van het Nieuw Front 13 stemmen en er was één onthouding.Achtergrond - Voor Bouterse wordt verblijf buiten Suriname een gok
Archief - Bouterse winnaar Surinaamse parlementsverkiezingen
Profiel - Profiel van Desi Bouterse uit 2005
Op het Onafhankelijkheidsplein voor het parlement en het presidentiële paleis kon de stemming op grote tv-schermen worden gevolgd. Toen de uitslag naar buiten kwam, werd er vuurwerk afgestoken en begonnen de honderden aanhangers van Bouterse op het plein te juichen. De politie heeft extra troepen ingezet om de orde te bewaken.

De parlementaire stemming begon wat rumoerig met luid protest van tegenstanders van Bouterse (64), veroordeeld drugshandelaar, leider van de coup in 1980 en hoofdverdachte in het lopende proces rond de Decembermoorden. Rivaal Santokhi was als minister van Justitie en Politie de drijvende kracht achter het Decembermoordenproces.

Fotoserie



Klik op de foto om een fotoserie te zien (popup).
De nieuwe parlementsvoorzitter Jenny Geerlings-Simons (Mega Combinatie) moest haar best doen de orde te bewaken. Later volgde er een spontaan applaus in het parlement toen Bouterse een stemhokje wilde betreden, dat Santhoki net wilde verlaten. Bouterse wilde Santokhi voorrang geven, Santokhi op zijn beurt gaf Bouterse voorrang.

De parlementaire stemming werd bijgewoond door ongeveer honderd mensen uit het maatschappelijk middenveld. Onder de aanwezigen waren scheidend president Ronald Venetiaan, oud-president Jules Wijdenbosch en ook de Nederlandse ambassadeur Aart Jacobi.

Verhagen

De Nederlandse demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) heeft laten weten dat Bouterse als president niet welkom is in Nederland. Bouterse is in Nederland bij verstek veroordeeld tot elf jaar celstraf wegens drugshandel.

Met steun van de A-Combinatie van Ronnie Brunswijk en de Volksalliantie van Paul Somohardjo was de verkiezing van Bouterse al zo goed als zeker geworden.

Bouterse zal op 3 augustus als president worden geïnaugureerd.

http://www.nrc.nl/buitenland/article2584677.ece/Bouterse_gekozen_tot_president_van_Suriname