Waardering en respect voor de militair

Gestart door dudge, 28/07/2010 | 20:43 uur

KapiteinRob

Citaat van: Sine Pari op 30/07/2010 | 05:11 uur
Je bent meer dan voorspelbaar, en jou reactie had ik dus voor je kunnen schrijven.

SP.

Je hebt je reactie (posting# 18) direct na mijn posting# 17 geplaatst zonder citaat. Als je zonder citaat reageert, zou het logisch zijn dat je doelt op de posting direct daarvoor, in casu de mijne. Ik ga er echter van uit dat je reageert op Elzenga, gezien de tekst. Ik voel me in ieder geval niet aangesproken...... ;)

Lex

Dit topic is een afsplitsing van Defensie op TV agv de discussie die is ontstaan in reactie op de uitzending van "Het gewonde peloton".
De reacties rechtvaardigen dat er een separaat topic wordt geopend.

Lex
Algeheel Beheerder


Mourning

#22
Citaat van: dudge op 30/07/2010 | 10:41 uur
Citaat van: Mourning op 29/07/2010 | 23:12 uur
Je zou bijna op een terreuraanslag of iets dergelijks gaan hopen, zodat men weer (even) bij de les is... bijna  ;).

Dan nog heb je geen garantie dat Defensie weer gewaardeerd wordt. Wat je hier beschrijft is voor een groot deel ook het werkterrein voor inlichtingendiensten, die dan dus falen, een politie en justitie, die dus falen, en dan misschien nog een beetje het leger, wat het natuurlijk allemaal veroorzaakt heeft met de agressieve expansieoorlogen. maw het is heel goed mogelijk dat ipv dat je daarmee de steun van de 'bevolking' krijgt, je die tegen je krijgt. Daar verschillen wij in t.o.v. bv de VS, UK of Fr, die zullen oproepen tot 'vergedling' en mogelijk hun budgetten opvoeren.

Daar heb je idd een goed punt! Zie bijv. Spanje na de aanslagen in Madrid.

Nogmaals for the record: ik hoop dus niet op aanslagen!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

En laat ik al HELEMAAL niet over onze politici hebben! Onze lieve heer Depla van de PvdA die meent dat er op Defensie bezuinigt diende te worden omdat de zorg met een tekort kwam en er al genoeg militairen zijn. Vervolgens op de vraag hoeveel dan? En waarop binnen Defensie heeft mijnheer dan natuurlijk behalve "JSF" weer geen antwoord. Stel je voor dat je er iets van Defensie af zou weten, helemaal niet goed voor je politieke carriere natuurlijk!

En dan mevrouw Angelique "Toys for Boys" Eijsink die uit het ONDERWIJS komt, totaal geen feeling heeft met de Krijgsmacht, behalve dat er natuurlijk bezuinigd moet worden op Defensie en dan m.n. de eenheden die in een hoger geweldsspectrum kunnen optreden.

Denk jij, Elzenga, dat dergelijke politici in een vacuum leven en dergelijke uitspraken doen omdat het ze impopulair maakt? Of zou er wel degelijk een groot draagvlak voor zijn? En kom nou niet alleen met de JSF aanzetten, ja!

Dit gaat veel verder. Kijk naar verkiezingsprogramma's die geschreven zijn, de plannen of beter het gebrek aan mbt Defensie, kijk naar wat de meeste partijen met Defensie willen doen. Dat doen die partijen niet zomaar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Elzenga op 30/07/2010 | 02:22 uur
waar zijn de bronnen? ik heb een flinke familie en vriendenkring...en spreek vaak over militaire zaken. Ik heb deze mening nog nooit gehoord bij 1 van hen. Ook de meeste bekende journalisten zie ik zelden zoiets beweren. Ik vind het een goedkope en makkelijke manier om kritische geluiden af te doen...lekker makkelijk...ook vijanden van ons!!. Ben je niet voor ons dan ben je tegen ons. 

Misschien moest je maar eens wat vaker naar de Radio luisteren. Ik kom het regelmatig tegen. En dan helemaal dat belerende toontje (goh, waar hoor ik dat hier op het forum vaker  :angel:) alsof "onze" mensen halve goed bedoelende idioten zijn die niet weten wat ze doen en situaties niet goed kunnen inschatten.

Gisteren nog een voorbeeldje op Stand.nl toen mevr. ten Dam aan het woord kwam. Tenenkrommend. Karskens is je zeker ook niet bekend? Of die Gerri Eickhof van de NOS. Met zulk soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Verder moest je maar eens op een aantal fora van diverse soort gaan zoeken over wat men van over militairen denkt hier in Nederland. Ik ken zelf wel redelijk wat studenten, niet de minst onwetende groep mensen in Nederland zou je zeggen. Nou niet als het over Defensie gaat dus.

In mijn eigen omgeving kreeg ik toen ik destijds soliciteerde bij de KMA mensen die letterlijk me strak in de ogen keken en vertelden "dus jij gaat doodmaken wat je vader (arts) probeert levend te houden" en opmerkingen van dergelijk niveau. Forgive me dat ik dus niet een erg hoge pet op heb van de gemiddelde Nederlander als het over Defensie en militairen gaat. Laat ik over de tijd dat ik op School zat en wat mijn leraren uitbraakten maar helemaal niets zeggen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cigarz


Sine Pari

Je bent meer dan voorspelbaar, en jou reactie had ik dus voor je kunnen schrijven. Weer eens weet je beter als geen ander wat nu wel en wat nu niet is. Doet me een beetje denken aan bv. de KCT discussie die hier eens gevoerd is, waar je ook meer verstand van zaken had dan de oud en active commandos. Maar laten we niet te veel van het topic afwijken. Over welke cultuur schrijf je als je zegt dat de cultuur binnen de krijgsmacht ook niet echt helpt om snel genoeg met de problemen aan de slag te gaan.  Of laat je dit opzichtelijk in het midden liggen omdat je als niet militair niet weet waar je het over hebt? Je zou verbaast staan als je wist hoe veel meer een militair van zijn collegas af weet, en ook hoeveel men op elkaars welzijn let. Dit omdat je 'battle buddy's' gezondheid en welzijn ook jou gezondheid en welzijn betekend. Buiten dat een man die niet (goed) functioneerd zichzelf in gevaar brengt, kan hij jou en/of je maten ook in gevaar brengen. En uit dezelde grond worden daarom militairen die problemen hebben ook naar huis gestuurd. En niet enkel vanwege PTSD. Ik heb meer dan eens ivm problemen thuis, ziekte of sterf gevallen in de familie een man terug laten komen uit Iraq, Afghanistan of elders. Als je daar ook nog eens de mannen bij telt die door hun Commanding Officer (CO) vooroord terug gezonden worden, zou je schrikken van het aantal waar het omgaat. En het opletten voor de gezondheid en het welzijn van de militair is niet iets wat enkel gebeurt tijdens diens uitzending of zich tot de militair beperkt. Alvoor de militair uitgezonden word word hij in zijn voorbereidings periode op eventuelen problemen tijdens en na zijn uitzending gewezen, en word zijn partner bekend gemaakt met bv. de Family Readiness Group (FRG) en wat deze voor hun kunnen doen, de verschillende contact personen op de basis die achter blijven, en met diverse waarschuwingssystemen als bv. Armed Forces Emergency Services (AFES) etc etc. En als men daarna afscheid genomen heeft van familie en vrienden en in Area of Operations (AO) aankomt krijg je nog eens te horen wat nu allemaal fout kan gaan en waar men op moet letten. Als men langer dan 6 maanden weg gaat kan men voor 2 weken naar huis, en je raad het mischien al, voor je op de mensheid losgelaten word krijg je maar weer eens het bekende praatje. En als je daarna weer terug komt in AO krijg je het nogmaals. Als je na je dienst tijd naar familie terug keerd heeft heb je dan eerst weer een praatje gehad. Daarna word je eerst voor een maand of twee eerst maar met rust gelaten. Maar daarna ben je twee weekenden verplicht om mee te doen aan een yellow ribbon event. Dit houd in dat je twee weekenden in een hotel word ondergebracht om een evaluatie te doorlopen. Het eerste weekend is met partner en kinderen omdat ook de FRG in dit weekend betrokken is, en waar men opnieuw te horen krijgt wat alle mogelijkheden zijn voor hulp, opvang, studie mogelijkheden etc. etc. Het tweede weekend (meestal ook in een hotel) is dan enkel voor de militairen die zijn uitgezondene en thuis geblevene, waar men nog maals over alles gaat. Er zijn voor de militair die het nodig heeft diverse middelen, en organizaties binnen en buiten defensie tot beschrikking. Dat het zelfs met alle op poot gezette voorzorgsmaatregelen niet altijd goed gaat, en een uitzending desondanks niet met een weekendje Efteling te vergelijken is heb ik hier ook niet beweerd. Maar in de meeste gevallen van problemen die zich voordoen is niet defensie niets te verwijten. Of wil je defensie bv. verantwoordelijk maken als een partner bij thuis komst van de militair hem de scheidingspapieren onder de neus drukt en hij daarna zich het apenlazerus drinkt. Of als een militair denkt zijn familie te moeten compenseren voor zijn afwezigheid met een luxus vacantie waar hij eigenlijk niet het geld voor heeft en daardoor in financielen problemen komt. Of als zich PTSD voordoet,wat enkel maar in een laag percentage van de uitgezonden militaire het geval is, en deze ivm ontkenning geen hulp zoekt dit dus de schuld van defensie, de Army, zijn CO of wat en wie dan ook is? Als je dit denkt, vergeet je dat men wel hulp kan aanbieden maar niet afdwingen. Of hoe heet het in het Nederlands ook zo mooi, je kan het paard naar het water llijden,maar je kan het niet doen drinken, of zo iets. Het ligt het dan ook niet aan dat er geen water is maar dat men vaak uit wat voor reden niet wil drinken. Maarja ik spreek enlkel uit eigen ervaring en dat is natuurlijk niet zo veel zeggend als de door jou gelezen berichten, waar deze dan ook vandaan mogen stammen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 30/07/2010 | 02:10 uur
Dat lijkt me een iets overdreven weergave van de realiteit in de VS.

Mij niet, en ik denk zomaar dat ik dat wat beter kan weten dan jij...... ;)

Elzenga

#16
Citaat van: Mourning op 29/07/2010 | 23:12 uur
Als militair wordt je door een groot deel van Nederland, waarbij journalisten VER zijn overtegenwoordigd, toch als een half achterlijke, aggressieve randdebiel beschouwd. In Nederland ben je een held als je in de Zorg of de journalistiek werkt. Van die eerste beroepsgroep kan ik dat nog hebben, van die tweede absoluut NIET.

Je zou bijna op een terreuraanslag of iets dergelijks gaan hopen, zodat men weer (even) bij de les is... bijna  ;).
waar zijn de bronnen? ik heb een flinke familie en vriendenkring...en spreek vaak over militaire zaken. Ik heb deze mening nog nooit gehoord bij 1 van hen. Ook de meeste bekende journalisten zie ik zelden zoiets beweren. Ik vind het een goedkope en makkelijke manier om kritische geluiden af te doen...lekker makkelijk...ook vijanden van ons!!. Ben je niet voor ons dan ben je tegen ons.

De media heeft ook vooral kritiek geuit op de politiek en de militaire top. Of een individuele commandant die niet echt handig deed. Voor de rest nauwelijks een kwaad woord over de lagere rangen. De Telegraaf en menig andere krant of TV programma had zelfs hele specials over hun werk in Uruzgan. Of werkt enthousiast mee aan de Landmachtdagen en andere wervingsactiviteiten. Dus ik zie graag voorbeelden en bronnen.

En Sine Pari kan hier een mooi verhaal opsteken, maar heeft ook geen zicht over de gehele krijgsmacht. En natuurlijk is er de laatste jaren veel verandert ten goede. Juist vooral door kritische en scherpe artikelen en docu's. Kwamen er ook budgetten vrij. Maar als militaire "bazen" zelf zaken onderkennen en zoals in de docu erkennen dat zij nu eenmaal "aanbod" moeten leveren op de grote "vraag" vanuit de politiek, dan zal binnen het bedrijf Krijgsmacht precies hetzelfde gebeuren als in elk groot bedrijf waar een grote vraag moet worden beantwoord door een onder druk staand aanbod...dan krijg je hard beleid en misstanden.

En sinds wanneer is de EO links, laat staan anti-militair?? Blijkbaar is ook voor Sine Pari alles aan de linkerkant van de PVV links...om maar even te zwijgen over wie de krijgsmacht werkelijk naar de knoppen helpt...of door bezuinigingen of door een te grote "vraag".

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/07/2010 | 22:33 uur
De praktijk is namelijk dat in de VS militairen (en ex-militairen) op handen gedragen worden, en dat vertaalt zich voor zover ik dat kan en mag beoordelen o.m. richting hun behandeling en waardering.
Dat lijkt me een iets overdreven weergave van de realiteit in de VS. De praktijk is vaak wat scherper en hangt af van waar je bent daar. Bovendien maakt dit voor PTSS niet zo heel veel uit. Dat heeft veel meer te maken met de karakterstructuur van een persoon en de mate waarin zijn zelfbeschermingsmechanisme door ernstige traumatische ervaringen is verstoord en ontregeld. Men vertrouwt vaak niemand meer en zoals je hoorde in de docu hield doc nog voortdurend de daken in de gaten...

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 29/07/2010 | 22:00 uur
Er word nu de kijkers een beeld voor gespiegeld in welke het lijkt of de Army geen hulp wil aanbieden. Uit eigen ervaring weet ik dat het tegen deel waar is en zou hier legio voorbeelden kunnen noemen van hulp die aangeboden word.
Ik deel enkele van je kritische noten maar hier ga je vind ik zelf de fout in. Uit het beeld komt wel degelijk duidelijk naar voren dat het Amerikaanse leger hulp biedt als militairen daar om vragen. Maar de druk om genoeg militairen operationeel inzetbaar te krijgen en houden pro-actieve hulp fors in de weg zit.

Verder moet je nu niet de schijn gaan ophouden dat het allemaal zo perfect is geregeld. Dat is net zo goed propaganda als de toon soms die in de docu wordt gelegd. Dat de nazorg te wensen overlaat is veel vaker en uitvoeriger gedocumenteerd. En is een probleem wat ook bij andere krijgsmachten, ook de Nederlandse, zich heeft en, zij het door verbeteringen nu minder vaak, nog steeds voordoet. Ik denk nog even aan het zeer kritische artikel van het hoofd van de psychologische dienst van de krijgsmacht indertijd.

Dat de cultuur binnen de krijgsmacht ook niet echt helpt om snel genoeg met de problemen aan de slag te gaan is ook niet gek. Dus vind ik dat dit soort kritische docu's nodig zijn om de discussie en aandacht voor deze problemen actief te houden en zo verdere verbeteringen te bewerkstelligen. Soms moet helaas daarvoor worden overdreven. Want dat PTSS een zeer ernstig probleem is dat lokale samenlevingen ondermijnd is al veel langer bekend en als zorgelijk betiteld.

Lex

Citaat van: Mourning op 29/07/2010 | 23:12 uur
Als militair wordt je door een groot deel van Nederland, waarbij journalisten VER zijn overtegenwoordigd, toch als een half achterlijke, aggressieve randdebiel beschouwd.
Zo erg wil ik het niet stellen, maar het is wel zo dat de laatste decennia de "trots van het militair zijn" nmm enorm is afgenomen. Men kan idd een beschuldigende vinger wijzen naar de media, die er geen moeite mee hebben om het defensiepersoneel in een kwaad daglicht te stellen, maar ik denk dat de grootste schuldige hierin het Ministerie van Defensie zelve is, alsmede de politiek. Wel of geen bijzondere status, een afspiegeling van de burgermaatschappij etc.
Er heerst in NL totaal geen patriotisme zoals bijv. in de VS of het VK. In de BV-NL is er idd geen waardering voor het beroep van "militair". De "militair" is immers de sluitpost op de financiƫle situatie, waar men steeds meer op beknibbeld.
Zolang de politiek hier vrede mee heeft en geen moeite wil doen om het beroep van "militair" meer aandacht te geven en duidelijk te stellen dat de "militair" een onmisbare schakel is in onze rechtstaat, zal het helaas verder bergafwaarts gaan.
En, gezien de problemen met de pecunia die de BV-NL nu heeft en de "softies" die Defensie leiding moeten geven, vrees ik het ergste.
Citaat van: Mourning op 29/07/2010 | 23:12 uur
Je zou bijna op een terreuraanslag of iets dergelijks gaan hopen, zodat men weer (even) bij de les is... bijna  ;).
Ik kan mij dit voorstellen, maar ik hoop van niet.

Mourning

#12
Als militair wordt je door een groot deel van Nederland, waarbij journalisten VER zijn overtegenwoordigd, toch als een half achterlijke, aggressieve randdebiel beschouwd. In Nederland ben je een held als je in de Zorg of de journalistiek werkt. Van die eerste beroepsgroep kan ik dat nog hebben, van die tweede absoluut NIET.

Je zou bijna op een terreuraanslag of iets dergelijks gaan hopen, zodat men weer (even) bij de les is... bijna  ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sine Pari

Ja en jij als militair zal hier ook de wrange vruchten van plukken. Aangezien er nu tig kijkers rondlopen met het idee dat (ook Nederlandse) militaire die terug komen van een uitzending losse flodders zijn, die bij het minste of geringste geweldadig worden. Dus jij word als je op uitzending bent geweest en dit bekend is nu door bepaalde mensen zo afgestempeld. Goede zaak... niet dus.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

StormTrooper

Citaat van: Sine Pari op 29/07/2010 | 22:46 uur
Dudge ja er zit een kern van waarheid in. Dat maakt programmas als deze dan ook zo geloofwaardig. De mannen hebben gedien, en ja ze zijn op uitzending geweest, als ook dat ze rottige dingen hebben gezien. Maar daar houd de kern van waarheid dan ook verder mee op. Ik ben zelf op diverse thuiskomsten geweest en men word daar en ook daarna zo dood gegooid met PTSD en dat er opvang mogelijk is dat het je na een tijdje de neus uitkomt. Ook word er geen man die problemen heeft buiten de 'wire' gestuurd als dit bekend is. En als er problemen zijn is het zelfs zo dat de man naar huis gestuurd word en zelfs niet langer op een FOB gehouden word. Als er al probelemen zijn in zaken PTSD is dit niet omdat de Army niet wil of niet kan, maar heeft dit meer te maken met de eerste fase van PTSD, en wel de ontkenning. Iemand die aan PTSD lijd zal in de eerste fase ontkennen dat hij PTSD heeft. Daarom worden we ook 'geschoold' om bij onze 'battle buddies' uit te kijken naar symtomen van mogelijke PTSD verschijnselen. Zoals ik al eerder posten zijn er legio programmas, boeken etc. gratis voor militaire en hun familie leden tot beschrikking. En het is op zijn zacht gezegt dan ook een linke achterbakse uitzending die kijkers een vertekend beeld voorspiegeld.

En met die laatste zin zeg je eigenlijk alles.