Israël; de relatie tot haar buren

Gestart door Lex, 20/08/2010 | 18:39 uur

Lex

Israëlische premier Netanyahu noemt bloedbad Rafah een 'tragische vergissing'

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft de Israëlische aanval van zondag op een tentenkamp met ontheemde Palestijnen bij Rafah "een tragische vergissing" genoemd.

De regering kijkt naar deze zaak, aldus de premier. Volgens Netanyahu hebben de Israëli's uit Rafah meer dan 1 miljoen burgers geëvacueerd, die niet bij de strijd zijn betrokken. "En ondanks al onze inspanningen is dit tragische incident gebeurd". Bij de aanval zijn volgens lokale autoriteiten zeker 45 mensen gedood, vooral vrouwen en kinderen.

De internationale gemeenschap, inclusief de Verenigde Naties en het Internationaal Gerechtshof, dringt er al lang op aan dat Israël de aanvallen op Rafah stopt. Daar zitten langs de grens met Egypte ontheemden opeengepakt die door het Israëlische geweld elders in de Gazastrook op de vlucht zijn geslagen.

Telegraaf, 27-05-2024.

Benji87

Mijn morele kompas draait ook wel alle kanten op momenteel. Enerzijds wil ik niet de kant gaan kiezen van een stel terroristen maar als ik dit soort acties van Israël zie begin je toch echt of te vragen of ze wel een haar beter zijn. Je kan nauwelijks nog spreken van een "chirurgische operatie" als je vluchtelingkampen, ziekenhuizen of hulpkonvooien gaat zitten bestoken met 2000 ponders.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 27/05/2024 | 20:38 uurMissen we dan nog Venezuela, al is dat op kleinere schaal?

Tja en zoveel anderen. Zuid Afrika staat ook totaal op instorten. System collapse is dichtbij. Wordt een vreemde tijd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 27/05/2024 | 20:31 uurDit gaat never meer goedkomen daar. De decennia na deze clusterfuck worden tijden van ongekende terreur.

Idem voor Oekraine en Rusland, en wat er verder allemaal nog moet gaan gebeuren met China en Taiwan.

Wat liggen de kaarten er ineens anders voor en lijkt de toekomst ineens donker. Ben blij dat ik de jaren 90 en 00's bewust heb meegemaakt. Dat waren toch wel de happy times.

Missen we dan nog Venezuela, al is dat op kleinere schaal?

Huzaar1

Dit gaat never meer goedkomen daar. De decennia na deze clusterfuck worden tijden van ongekende terreur.

Idem voor Oekraine en Rusland, en wat er verder allemaal nog moet gaan gebeuren met China en Taiwan.

Wat liggen de kaarten er ineens anders voor en lijkt de toekomst ineens donker. Ben blij dat ik de jaren 90 en 00's bewust heb meegemaakt. Dat waren toch wel de happy times.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 27/05/2024 | 18:25 uurWat een f'n shit show daar joh
Genocide door een terreur en apartheidsstaat.

Benji87

Wat een f'n shit show daar joh

Benji87

Tientallen doden door luchtaanval Israël op vluchtelingenkamp Rafah

Bij een Israëlische luchtaanval op de stad Rafah in het zuiden van de Gazastrook zijn zondag zeker 35 Palestijnen omgekomen. Volgens Israël waren "Hamas-terroristen" actief in het gebied. Dat is niet onafhankelijk bevestigd.

Hoeveel doden precies zijn gevallen, is nog niet bekend. Door de luchtaanval ontstond brand in meerdere tenten in een vluchtelingenkamp. Tientallen vluchtelingen zouden gewond zijn geraakt.

Het kantoor van de Palestijnse president beschuldigt Israël ervan het vluchtelingenkamp opzettelijk als doelwit te hebben gekozen. Israël heeft volgens de president een "afschuwelijk bloedbad" aangericht.

Het Israëlische leger bevestigt dat het een complex in Rafah heeft getroffen. Volgens het leger waren daar "belangrijke Hamas-terroristen" actief. Bij de aanval zouden twee belangrijke topfunctionarissen van Hamas, onder wie een stafchef, zijn omgekomen.

Het was volgens Israël een aanval met "legitieme doelstellingen onder internationaal recht". Daarbij is volgens het Israëlische leger gebruikgemaakt van "nauwkeurige munitie op basis van nauwkeurige inlichtingen". Het leger voegde er wel aan toe dat het op de hoogte is van berichten dat er meerdere burgers gewond zijn geraakt. Daar wordt momenteel onderzoek naar gedaan, aldus het leger.

De aanval was mogelijk een vergeldingsactie. Hamas had eerder op de dag vanuit Rafah raketten afgevuurd op doelen in centraal Israël, waaronder Tel Aviv. Het Israëlische leger liet in een verklaring weten dat de luchtmacht als reactie daarop aanvallen op Rafah had uitgevoerd.

Zaterdag voerde Israël ook al luchtaanvallen uit op doelen in Rafah. Het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag heeft Israël onlangs opgedragen het offensief in die zuidelijke stad te stoppen.

Bron: nu.nl

Benji87

Dode bij schietpartij tussen Egyptische en Israëlische troepen bij Rafah

Bij de grens tussen Egypte en het Palestijnse Rafah heeft maandag een schietpartij plaatsgevonden tussen Israëlische en Egyptische militairen. Daarbij is iemand van het Egyptische leger omgekomen, schrijft onder meer de Israëlische krant Haaretz.

Het Egyptische leger heeft bevestigd dat er iemand van de grenswacht is omgekomen.

Het Israëlische leger zegt dat het nog moet bepalen wie van de twee groepen het vuur heeft geopend, maar volgens verklaringen van aanwezige militairen zouden de Egyptische soldaten als eerste hebben geschoten.

De woordvoerder van het Israëlische leger zegt dat het incident wordt onderzocht en dat het in gesprek is met Egypte. Ook het Egyptische leger doet onderzoek naar het schietincident, zegt een woordvoerder.

Bron: nu.nl

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2024 | 02:29 uurJe trekt de vergelijking met WW2, vrede met de jappen en Duitsers. En dat gebeurde pas NADAT de Nazis en japanse regime totaal waren uitgeschakeld.

Dus Hamas, daar is geen ruimte voor indien je vrede wilt. Net als in WW2 moet de bevolking het ontgelden totdat dat is doorgedrongen.dat komt door het regime, niet door de 'geallieerden/Israeliers. ' al is het wel makkelijk ze daarvan de schuld te geven.

Godzijdank is ww2 in de jaren 40 uitgevochten, toen begrepen we goed en kwaad nog.
En dat grijze gebied tussen goed en kwaad dat mettertijd steeds groter is geworden door éénzijdig blindstaren op menselijkheid doet ons (westerlingen) uiteindelijk de das om.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: bergd op 08/05/2024 | 00:38 uurIk zeg nergens dat geallieerden vrede sloten met de Nazi's. Alhoewel delen van de SS na de oorlog nogal mild werden behandeld ondanks hun terreur.
De zwijgende meerderheid stel je gelijk als "het volk omarmt terreur" wat een onzin.

Het gaat mij erom dat de bevolking na een oorlog toekomstperspectief heeft want we weten allemaal waar het toe leidt als die er niet is.

Je trekt de vergelijking met WW2, vrede met de jappen en Duitsers. En dat gebeurde pas NADAT de Nazis en japanse regime totaal waren uitgeschakeld.

Dus Hamas, daar is geen ruimte voor indien je vrede wilt. Net als in WW2 moet de bevolking het ontgelden totdat dat is doorgedrongen.dat komt door het regime, niet door de 'geallieerden/Israeliers. ' al is het wel makkelijk ze daarvan de schuld te geven.

Godzijdank is ww2 in de jaren 40 uitgevochten, toen begrepen we goed en kwaad nog.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

Citaat van: Huzaar1 op 07/05/2024 | 19:03 uurJe maakt nu vergelijkingen die niet opgaan. De Geallieerden hebben geen vrede gesloten met de Nazi's en Hirohito's regime. Die hebben ze eerst moeten vernietigen. Het palestijnse volk omarmt een terreur organisatie,  die niet meer relevant mag en kan zijn.

Zolang het dat doet, is dit de dynamiek. En dat begrijp ik, ondanks de verschrikkingen, heel goed. 7 oktober was een directe verbinding met de nachtmerries uit de holocaust en de hele reden waarom ze veiligheid hebben gekregen van het Westen in het MO.
Ik zeg nergens dat geallieerden vrede sloten met de Nazi's. Alhoewel delen van de SS na de oorlog nogal mild werden behandeld ondanks hun terreur.
De zwijgende meerderheid stel je gelijk als "het volk omarmt terreur" wat een onzin.

Het gaat mij erom dat de bevolking na een oorlog toekomstperspectief heeft want we weten allemaal waar het toe leidt als die er niet is.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 07/05/2024 | 20:34 uurZo werkt het niet. Dat is te westers gedacht. Alsof die gasten elk jaar met een rood potlood kunnen kiezen uit 10tallen democratisch gekozen partijen. Zo werkt het niet. Hamas is een (zieke) ideologie die diep in dat volk geworteld zit en alleen maar gevoed wordt door dit soort acties. Ze proberen uit te roeien is geen reële exit strategie, Israël werkt ze alleen maar in de hand. En nogmaals, ik doe alles behalve de kant kiezen van Hamas maar we moeten ook onze ogen njet sluiten voor de werkwijze van de Israëlers, want die is ook alles behalve netjes. Ook die werkwijze schuurt met de oorlogswetten.

Net als de nazi's en gunkoku shugi.. uitroeien kan prima, kost veel, duurt lang en is nodig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Benji87 op 07/05/2024 | 20:34 uurZo werkt het niet. Dat is te westers gedacht. Alsof die gasten elk jaar met een rood potlood kunnen kiezen uit 10tallen democratisch gekozen partijen. Zo werkt het niet. Hamas is een (zieke) ideologie die diep in dat volk geworteld zit en alleen maar gevoed wordt door dit soort acties. Ze proberen uit te roeien is geen reële exit strategie, Israël werkt ze alleen maar in de hand. En nogmaals, ik doe alles behalve de kant kiezen van Hamas maar we moeten ook onze ogen njet sluiten voor de werkwijze van de Israëlers, want die is ook alles behalve netjes. Ook die werkwijze schuurt met de oorlogswetten.
Voor sommige situaties is geen oplossing die te meten valt met het humanitair oorlogsrecht.

En ja, Hamas gedachtengoed zut saar diepgeworteld. Dat wil niet zeggen dat ze geen keuze hebben. De Arabische lente die door het MO voerde is een voorbeeld van hoe vastgeroeste denkwijzen om kunnen slaan in eigen keuzes.

Je moet het willen, en als je alleen de Joden dood en verderf wil aandoen middels moord en verkrachting van vrouwen en kinderen, dan kun je hem terugkrijgen. Vooral verheerlijken van terreur.....

People are sheep

Benji87

Citaat van: Zander op 07/05/2024 | 17:30 uurHamas kan zichzelf ook opdoeken. De Palestijnen kunnen Hamas de deur wijzen. Doen ze ook niet. Ik snap die Israëlisch wel. Er is voor Hamas maar 1 oplossing. Helaas staat daar heel veel voor in de weg.
Is het van deze tijd om het zo op te lossen? Misschien niet. Maar misschien moeten we ook eens kleur bekennen en toegeven dat Hamas een organisatie is die alleen met Onorthodoxe methoden weg gewerkt kan worden.

Het pappen en nathouden werkt ook niet.

Ik ben ook niet voor genocide hoor, maar ik begrijp het handelen van Israël wel. Ergens denk ik dat Hamas hier ook op uit is. Zij doen alles om Israël te vernietigen, zelfs hun eigen volk opofferen.

Zo werkt het niet. Dat is te westers gedacht. Alsof die gasten elk jaar met een rood potlood kunnen kiezen uit 10tallen democratisch gekozen partijen. Zo werkt het niet. Hamas is een (zieke) ideologie die diep in dat volk geworteld zit en alleen maar gevoed wordt door dit soort acties. Ze proberen uit te roeien is geen reële exit strategie, Israël werkt ze alleen maar in de hand. En nogmaals, ik doe alles behalve de kant kiezen van Hamas maar we moeten ook onze ogen njet sluiten voor de werkwijze van de Israëlers, want die is ook alles behalve netjes. Ook die werkwijze schuurt met de oorlogswetten.