Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Ace1

Embraer tekent een memorandum met Oostenrijkse luchtvaartbedrijven

Embraer en AICAT, de vereniging van lucht- en ruimtevaartbedrijven in Oostenrijk, hebben vandaag een Memorandum of Understanding ondertekend om de internationale samenwerking in de lucht- en ruimtevaartsector te verbeteren. De samenwerking zal de relaties ondersteunen die reeds door Embraer in Oostenrijk zijn opgebouwd, en zal ook extra kansen in het Europese land mogelijk maken, zoals gezamenlijk onderzoek, technologische ontwikkeling en bijdragen van het netwerk van Oostenrijkse bedrijven aan de toeleveringsketen van Embraer's vliegtuigprogramma's. AICAT is een organisatie binnen de Oostenrijkse Federale Economische Kamer (WKO) en vertegenwoordigt de gehele luchtvaarttechnologiegemeenschap in Oostenrijk.

"AICAT is een vereniging die ongeveer 100 Oostenrijkse luchtvaartbedrijven vertegenwoordigt, waarvan het merendeel kleine en middelgrote bedrijven zijn die deel uitmaken van de toeleveringsketen van de sector. Voor de vereniging is een intensievere samenwerking met Embraer, ondersteund door een MoU, een geweldige kans, die zowel Embraer als de Oostenrijkse luchtvaartsector zal helpen, waardoor een meer gestructureerde samenwerking tot wederzijds voordeel zal ontstaan", zegt Reinhard Marak, CEO van AICAT.

"Embraer en Oostenrijk bouwen al jaren aan een langdurige relatie, en dit partnerschap zal zich verder ontwikkelen met het nieuwe Memorandum of Understanding. Wij danken AICAT, lokale bedrijven en vertegenwoordigers van de Oostenrijkse overheid voor deze belangrijke stap in ons partnerschap", zegt Marcio Monteiro, Vice President Market Intelligence bij Embraer Defense & Security.

De aankondiging werd gedaan op het hoofdkantoor van Embraer, in São José dos Campos. Na de ceremonie kregen vertegenwoordigers van Oostenrijkse lucht- en ruimtevaartbedrijven en de Oostenrijkse regering de gelegenheid om Embraer-experts op het gebied van verschillende technologieën te ontmoeten om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen.

https://www.aeroflap.com.br/nl/Embraer-tekent-een-memorandum-met-Oostenrijkse-luchtvaartbedrijven/

Ace1

Wordt C-390 Millennium ook een postvliegtuig?

 Embraer en Correios, het door de staat gecontroleerde postbedrijf van Brazilië, hebben en Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend gericht op luchtvrachtvervoer.

Beide bedrijven gaan gezamenlijke onderzoeken uitvoeren om, zoals het officieel naar buiten is gebracht, 'de optimalisatie en uitbreiding van de Braziliaanse en internationale luchtnetwerken voor grote vracht en goederen te bevorderen'.

Het partnerschap tussen de bedrijven heeft tot doel om de efficiëntie van Correios in het luchtvervoer te vergroten en de exploitatiekosten te verlagen in vergelijking met andere vervoerswijzen. Onderdeel daarvan is ook de evaluatie van nieuwe bedrijfsmodellen op basis van Embraer-vliegtuigen als de E-190F, E-195F en C-390 Millennium.

De C-390 is een tweemotorig militair transportvliegtuig. In 2022 tekenden Embraer een voorlopig akkoord met Nederland voor de levering van C-390's. Nederland is van plan vijf exemplaren aan te schaffen ter vervanging van de Lockheed C-130 Hercules.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/10/wordt-c-390-millennium-ook-een-postvliegtuig/

Ace1

Embraer ziet nieuwe kansen, breidt flink uit

De Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer wil dit jaar 900 nieuwe werknemers aantrekken. In 2023 wierf het bedrijf al 1.500 nieuwe krachten. Het bedrijf heeft versterking nodig om de productie op te schalen en te investeren in nieuwe ontwikkelingen op de mark

Een van die ontwikkelingen is de technologie achter eVTOL's, kleine elektrische vliegtuigen die horizontaal kunnen opstijgen en landen. Embraer wil met het eigen dochterbedrijf Eve Air Mobility de opkomende markt voor eVTOL's bestormen.

Een andere marktontwikkeling is de conversie van passagiers- naar vrachtvliegtuigen. Begin april maakte de eerste door Embraer omgebouwde E-190 een eerste vlucht.

Embraer maakt zich bovendien op voor de bouw van C-390's voor klanten wereldwijd. De nieuwe aanwinst in de klantenkring wordt waarschijnlijk buurland Colombia, dat het militaire vliegtuig net als Nederland als opvolger voor de C-130 Hercules geselecteerd heeft. Colombia kocht eerder bij Embraer de EMB 314 Super Tucano, een licht aanvalsvliegtuig.

Op dit moment heeft Embraer wereldwijd ongeveer 19.000 mensen in dienst.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/29/embraer-ziet-nieuwe-kansen-breidt-flink-uit/


Sparkplug

Volgens onderstaand Twitter bericht zal Nederland bij Embraer vier stuks C-390 voor Oostenrijk bestellen. Het blijkt dat door een Oostenrijkse wet er niet zaken kan worden gedaan met een land met verhoogde kans op corruptie (zie link scramble.nl).
 
Michael Bauer
@Bundesheerbauer

Das BMLV und das
@Defensie
 unterzeichneten ein Memorandum of Understanding für die Beschaffungskooperation ,,Embraer C-390M". Beide Länder betonen die gemeinsame Beschaffung und Synergien im Bereich Ausbildung/Wartung.
NL beschafft 9 C-390; 4 davon sind für das #Bundesheer
Post vertalen
5:00 a.m. · 19 apr. 2024

https://twitter.com/Bundesheerbauer/sta ... .104162%2F

https://www.scramble.nl/community/messageboard/48/172149
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

First KC-390 landed in Hungary

Published: 12 April 2024    Last Updated: 12 April 2024


Credit photo: Hungarian Air Force (via Honvédelmi Minisztérium)

On 11 April 2024, the first KC-390 Millennium for the Magyar Légierö (HuAF, Hungarian Air Force) landed at Kecskemét Air Base.

All markings, including roundels, serials, and titles, were taped over, with only the Brazilian test registration PT-ZHP noted. The aircraft will remain in Hungary for three weeks for additional ground and air testing. Additionally, specific NATO communication features will be installed and verified.

Following this test period, the Millennium will return to Brazil to complete final work. The Hungarian government signed a contract for the purchase of two KC-390s with air-to-air refueling (AAR) capability in November 2020. The contract includes pilot and technician training, as well as other services and support to bolster the Hungarian Defence Forces. Both aircraft are expected to be delivered this year.

https://www.scramble.nl/military-news/first-kc-390-landed-in-hungary
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 10/04/2024 | 20:49 uurEr komen MPA's ,want een eis van de NATO, er is geen alternatief voor, onderzeeboot bestrijding is de hoofdtaak van de Marine en wordt alleen maar moeilijker met de nieuwe generatie subs.  Ik zet mijn geld op nieuw MPA's van Embrear. Minstens zes stuks.

Nee, de NATO eist inzicht in toegewezen AOI's. De Noordzee en wat daar vaart. Hoe we dat verkrijgen is aan ons. Daarbij vind de NAVO de Noordzee niet interessant, dat is nationale aangelegenheid voor Denemarken, Gb, NL, en BE.

MPA's zie ik op geen enkele lijst voorbij komen. En het gaat toch echt wat op de wensenlijstjes staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 19:26 uurEr komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.
Er komen MPA's ,want een eis van de NATO, er is geen alternatief voor, onderzeeboot bestrijding is de hoofdtaak van de Marine en wordt alleen maar moeilijker met de nieuwe generatie subs.  Ik zet mijn geld op nieuw MPA's van Embrear. Minstens zes stuks.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 10/04/2024 | 19:54 uurAls je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Mee eens. Reapers zouden een fantastische aanvulling zijn maar bij lange na niet een volwaardige vervanger van MPA.

Parera

Citaat van: Ace1 op 10/04/2024 | 19:54 uurAls je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Wapens is nog wel op te lossen, Mk54's zullen niet mogelijk zijn i.v.m. het gewicht (276 kg). Maar bijvoorbeeld iets zoals de Leonardo Black Scorpion mini torpedo met een gewicht van 11 kg (2.8 kg warhead) behoort zeker tot de mogelijkheden. Of het effectief gaat zijn tegen grote bemande onderzeeboten dat betwijfel ik, maar juist tegen de nieuwe XLUUV's /UUV's is dit wel eens een mogelijkheid. Als je dan per MQ-9 2 Sonobuoy dispensers + 2 tot 4 mini torpedo's mee kan nemen is dat wel interessant.

Een grote SSK/SSN zinken zullen ze niet, maar misschien brengt het genoeg schade toe aan een grote boot om deze naar de oppervlakte te dwingen.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 19:26 uurEr komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.

Als je dat allemaal echt wil, moet je een MPA aanschaffen. Een Reaper is echt te weinig om de MPA-taak over te nemen. Zie bijvoorbeeld het aantal sonoboeien die een Reaper kan meenemen. En te sloom, en geen wapens. Goedkoper wel denk ik.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Er komen geen MPA's, zijn ook overbodig. Kunnen drones ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 18:38 uurIk zie mogelijkheden...
Idd...nog geen raar idee. Eventueel een RORO pallet oplossing om toch ook je transport mogelijkheid te behouden.
En ligt eraan of bijvoorbeeld Brazilië zelf ook deze MPA dan gaat aanschaffen.

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Ik zou wel liever 1 type hebben en kiezen  voor C-390MPA.

Maar eens afwachten wat de ontwikkelingen zijn.

Ace1

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 18:50 uurJa, ik vind het wel een erge ''low budget oplossing''. Dit word natuurlijk nooit een echte MPA vergelijkbaar met de P-8. Ik zou dan liever zien dat we investeren in een handje vol Dash-8 basis MPA's of C-295 MPA's die zijn net zo capabel of zelfs capabeler.

Waarom niet? Er is ook een Sea Hercules met de apparatuur van de P-3C Orion erin. Alleen zijn de gebruikskosten van een KC-390 veel goedkoper dan van een C-130.



Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 18:38 uurIk zie mogelijkheden...

Wat zijn de vliegkosten per uur van KC-390 per uur tegenover een P-8 Poseidon?