'Landmacht twee jaar niet volop inzetbaar'

Gestart door Leovanw, 09/09/2010 | 08:40 uur

Reinier

Citaat van: mikemans op 12/09/2010 | 02:59 uur
Citaat van: Reinier op 11/09/2010 | 12:57 uur
Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Hier sla je het plankje een beetje mis. KL, Klu en KM bestaat niet meer, we hebben simpelweg defensie.  Een carrier zou de integratie compleet maken daar de gehele luchtvloot daar op past. Nog wat groot landmaterieel afschaffen en we kunnen met het JSS, de twee LPD's en de nieuw te bouwen carrier ons gehele defensie apparaat overal ter wereld brengen.
Of je het nu Landmacht of Commando Landstrijdkrachten noemt of hoe het anders op papier staat, iedereen snapt wel als we over tanks hebben dat die bij de Landmacht zitten en niet bij de Commando Zeestrijdkrachten.

Landmaterieel aanschaffen (...) daar gaat mijn hele betoog om. Als we bereid zijn om onze tanks en ander materieel van de "Commando Landstrijdkrachten" af te stoten, hebben de schepen van de Commando Zeestrijdkrachten ook geen zin.

En als de CLAS niet serieus wordt genomen door deze op te heffen of nog verder te decimeren, zo ver dat mogelijk is, dan kan ik mijn niet voorstellen dat men wel serieus wilt kijken naar een carrier voor onze luchtvloot.

Kortom de amfibische capaciteiten van de maritieme tak van defensie bestaat voor een zeer groot gedeelte bij de gratie van de landstrijd tak van de defensie.


mikemans

Citaat van: Reinier op 11/09/2010 | 12:57 uur
Amfibische operatie: met een LPD en landingsvaartuigen piraatjes van het meest primitieve soort 'vangen'?

yup, onderandere.

Citaat
Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Hier sla je het plankje een beetje mis. KL, Klu en KM bestaat niet meer, we hebben simpelweg defensie.  Een carrier zou de integratie compleet maken daar de gehele luchtvloot daar op past. Nog wat groot landmaterieel afschaffen en we kunnen met het JSS, de twee LPD's en de nieuw te bouwen carrier ons gehele defensie apparaat overal ter wereld brengen.

Reinier

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 10/09/2010 | 23:20 uur
....niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties.
Welke?  :angel:

Dat de Landmacht 2 jaar niet volop inzetbaar is vind ik van de gekke...en wat mij betreft tekenend voor het wanbeleid en de onzinnigheid van de missie in Uruzgan...op meerdere punten dus destructief en contra-productief. Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(
Inderdaad, welke amfibische operatie. En als de politiek al niet meer gelooft in het nut van de landmacht, dan wel in een invasie van 1500 mariniers ergens op een ver gelegen strand?

Amfibische operatie: met een LPD en landingsvaartuigen piraatjes van het meest primitieve soort 'vangen'?

Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:51 uur
En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?
Was dat niet een politieke keuze i.p.v. een tactische?

Uruzgan werd door de politiek 'verkocht' aan het publiek als een 'gezellige-dans-maar-in-het-rond-en-we-brengen-overal-vrede' wederopbouwmissie. Dan kan je geen Leo's mee sturen. Gingen de eerste patrouilles ook grotendeels niet per open MB en zonder helm??? Om zo een vredige uitstraling te hebben naar de lokale bevolking? Totdat politieke naïviteit werd in gehaald door de realiteit van ied's en niet altijd met open armen ontvangende bevolking en Taliban aldaar. Daarna werden o.a. bushmasters aangeschaft.

Waarom stuurt Canada wel 20 van 40 van Nederland gekocht Leo 2A6 naar Afghanistan? Wel meer landen hebben MBT's naar Afghanistan gestuurd. Natuurlijk kan je discussiëren over de nut daarvan in Afghanistan, maar dat zal niet de enige conflicthaard in de wereld blijven.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:51 uur
Nou, die hebben we al jaaaaaaren niet meer op safari gestuurd, dus in dat geval passen we gewoon even. Hebben we bij Irak ook gedaan; eerst de VS en UK het laten opknappen en toen alsnog in het kader van "lik jezelf via een Bush-ontbijtje naar een leuke NAVO-functie" lichte infanterie in een lekker rustig provincietje ver weg van het serieuze strijdgewoel laten bivakkeren. O ja, en wederopbouwen zodat ons dat geen windeieren zou opleveren..... UHHHH?

En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?
Dat is inderdaad ook een keuze :(....niet de mijne..

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 02:09 uur
Waar dan zware gemechaniseerde eenheden nodig zijn  :angel:

Nou, die hebben we al jaaaaaaren niet meer op safari gestuurd, dus in dat geval passen we gewoon even. Hebben we bij Irak ook gedaan; eerst de VS en UK het laten opknappen en toen alsnog in het kader van "lik jezelf via een Bush-ontbijtje naar een leuke NAVO-functie" lichte infanterie in een lekker rustig provincietje ver weg van het serieuze strijdgewoel laten bivakkeren. O ja, en wederopbouwen zodat ons dat geen windeieren zou opleveren..... UHHHH?

En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:04 uur
Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

So what? Sturen we onze LPD's met het korps.  8)
Waar dan zware gemechaniseerde eenheden nodig zijn  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

So what? Sturen we onze LPD's met het korps.  8)

Elzenga

#16
Citaat van: Kapitein Rob op 10/09/2010 | 23:20 uur
....niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties.
Welke?  :angel:

Dat de Landmacht 2 jaar niet volop inzetbaar is vind ik van de gekke...en wat mij betreft tekenend voor het wanbeleid als ook de onzinnigheid van de missie in Uruzgan...op meerdere punten dus destructief en contra-productief. Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

Lex

Citaat van: Reinier op 10/09/2010 | 18:22 uur
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren? Idem voor transport capaciteit van de Klu.
Ach, er is altijd wel iets te vervoeren voor OSW.  :sick:

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 10/09/2010 | 18:22 uur
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren?

Het JSS inderdaad; niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties. Niet als KL-transportschip.....

Arjen_d

je zegt 12x pzh2000 als je een half jaar verder bent heb je de helft nog maar inzetbaar!

Reinier

Citaat van: Mourning op 10/09/2010 | 17:46 uur
Ehmm... het is nog erger...

913 MBTs

en verder hadden we ff uit mijn hoofd 220 M109A1 155mm SP, 100+ M114/39, 22 MLRS, de 120mm mortier (schandelijk dat deze op bat. niveau is afgeschaft) en 105mm howitzer waar we er ook nog een heel stel van hadden en nu idd met  24 (WTF!) PH-2000 155mm SP's. Dat zijn echt MEGA inkrimpingen.
Inderdaad zeer drastisch. Nog verder inkrimpen, zou feitelijk betekenen opdoeken. Wat moet je als land met 30 MBT en 12 PHZ 2000? Zoveel geld levert het tweedehands ook niet op en je kosten nemen niet met 50% af.
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren? Idem voor transport capaciteit van de Klu.

Mourning

#11
Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 14:54 uur
Ik ben het helemaal met je eens dat totaal onzinnig is geweest om de MLD op te heffen en dat de reductie van het aantal fregatten te drastisch is geweest. Maar het is niet zo dat de landmacht de dans ontsprongen is: van 900 MBT naar 90 (60), 130 houwitsers naar 24 (40 reserve???), enz enz.

Ehmm... het is nog erger...

913 MBTs

en verder hadden we ff uit mijn hoofd 220 M109A1 155mm SP, 100+ M114/39, 22 MLRS, de 120mm mortier (schandelijk dat deze op bat. niveau is afgeschaft) en 105mm howitzer waar we er ook nog een heel stel van hadden en nu idd met  24 (WTF!) PH-2000 155mm SP's. Dat zijn echt MEGA inkrimpingen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

mikemans

En voorgaande uitwisseling is een goed voorbeeld van hoe de politiek de (officieel niet meer bestaande) krijgsmachtonderdelen tegen elkaar opzet. Verdeel en heers was het toch?