'Landmacht twee jaar niet volop inzetbaar'

Gestart door Leovanw, 09/09/2010 | 08:40 uur

KapiteinRob

Ik heb bij de door mij aangehaalde KM-slachting dan ook specifiek OOK de KL genoemd.....

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/09/2010 | 14:10 uur
Ik (voorlopig) ook niet. Maar ik had ook nooit kunnen bevroeden dat bv. de MLD zou worden opgeheven. Of het fregattenbestand met 75% ingekrompen. En ga zo maar door, ook bij de KL...... Dus zeg nooit nooit.
Ik ben het helemaal met je eens dat totaal onzinnig is geweest om de MLD op te heffen en dat de reductie van het aantal fregatten te drastisch is geweest. Maar het is niet zo dat de landmacht de dans ontsprongen is: van 900 MBT naar 90 (60), 130 houwitsers naar 24 (40 reserve???), enz enz.

Sinds de val van de Muur, heeft defensie met steeds minder steeds meer moeten doen. Dat het dan op eens niet meer gaat, is natuurlijk niet zo vreemd. En ik denk dat we dat punt al bereikt hebben, zo niet voorbij zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Valt nog maar te bezien hoeveel er bezuinigt gaat worden als de VVD+ CDA gaan regeren. VVD wilde juist meer besteden aan defensie en CDA minimaal bezuinigen. Waarschijnlijk wordt er (maar) €300 miljoen bezuinigd en wordt grotendeels gedaan door aanschaf JSF uit te stellen.

Inderdaad, de VVD wilde......

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Dus als de landmacht zegt na jarenlang in Afghanistan te hebben gediend even een 'pauze' wilt hebben, denk jij dat ze dan in Den Haag gelijk zijn vergeten wat de landmacht voorheen heeft gedaan en ze dus gelijk willen opdoeken?

Inderdaad ben ik de mening toegedaan dat men in Den Haag heel snel VERGEET. Daarbij is het te zot voor woorden dat een krijgsmachtdeel "moet" (want ook ik zie de problematiek wel) passen de komende twee jaar.

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Vreemde logica en conclusie.

Ik categoriseer hetgeen ik stelde niet als logica en conclusie. Ik heb ergens iets opmerkzaam willen maken en acht de uitspraak om de in bepaalde kringen heersende ideeen niet verstandig.

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Plannen en ideeën zijn er altijd, maar of ze ook worden uitgevoerd, blijft een tweede. Kan mij niet voorstellen dat de landmacht wordt opgeheven.

Ik (voorlopig) ook niet. Maar ik had ook nooit kunnen bevroeden dat bv. de MLD zou worden opgeheven. Of het fregattenbestand met 75% ingekrompen. En ga zo maar door, ook bij de KL...... Dus zeg nooit nooit.

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/09/2010 | 13:20 uur
Gaat generaal Bertholee de komende 2 jaar laten zien dat we zonder KL kunnen? Da's niet zo slim als je weet dat men sterk wil bezuinigen en in het achterhoofd zou moeten hebben dat er lieden en ideeen zijn welke een OPCO op willen heffen.
Valt nog maar te bezien hoeveel er bezuinigt gaat worden als de VVD+ CDA gaan regeren. VVD wilde juist meer besteden aan defensie en CDA minimaal bezuinigen. Waarschijnlijk wordt er (maar) €300 miljoen bezuinigd en wordt grotendeels gedaan door aanschaf JSF uit te stellen.

Dus als de landmacht zegt na jarenlang in Afghanistan te hebben gediend even een 'pauze' wilt hebben, denk jij dat ze dan in Den Haag gelijk zijn vergeten wat de landmacht voorheen heeft gedaan en ze dus gelijk willen opdoeken? Vreemde logica en conclusie.

Plannen en ideeën zijn er altijd, maar of ze ook worden uitgevoerd, blijft een tweede. Kan mij niet voorstellen dat de landmacht wordt opgeheven.

Lex

Landmacht over twee jaar weer op volle sterkte

AMSTERDAM – De landmacht is pas over twee jaar weer volledig inzetbaar. De gevolgen van de missie in Afghanistan wegen zwaar. Veel materieel is ernstig beschadigd.

Een aantal opleidingen van defensie is door de missie verwaarloosd, terwijl sommige eenheden versnipperd zijn geraakt, aldus commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

De luitenant-generaal zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer ,,volwaardige eenheden" te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Nieuwe soldaten moeten regelmatig zonder laarzen beginnen en krijgen hun schoenen op nalevering. ,,Dan schaam ik mij als commandant echt."

De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Defensie is de routine om met een bataljon van 800 man tegelijk het veld in te gaan volgens Bertholee kwijtgeraakt.

De tekorten zijn volgens hem ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. ,,De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. ,,We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

De commandant pleit voor het in stand houden van drie brigades, geschikt voor een conventionele oorlog. Bertholee ontkent hiermee krampachtig vast te houden aan z'n tanks. ,,De Apaches en F-16's hebben ons uit menige benarde situatie gered. Maar die zijn niet altijd beschikbaar. Dan wil je als commandant kunnen beschikken over eigen tanks en artillerie. Nederland heeft nog maar 60 tanks en 24 houwitsers. Als we er nog meer verkopen, kun je ze net zo goed allemaal wegdoen."

Ref. Dagblad, 09-09-2010 11:48

KapiteinRob

Gaat generaal Bertholee de komende 2 jaar laten zien dat we zonder KL kunnen? Da's niet zo slim als je weet dat men sterk wil bezuinigen en in het achterhoofd zou moeten hebben dat er lieden en ideeen zijn welke een OPCO op willen heffen.

A.J.

Citaat van: Bertholee op 09/09/2010 | 08:40 uur
(Novum) - De landmacht heeft twee jaar nodig om weer volledig inzetbaar te zijn. Door de missie in Afghanistan is veel materieel beschadigd. Daarnaast zijn sommige opleidingen door de missie verwaarloosd en zijn sommige eenheden versnipperd geraakt. Dat zegt luitenant-generaal en commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

Generaal, hoe denkt u de versnippering en de opleidingen recht te trekken als we door de bezuinigingen geen oefeningen meer kunnen draaien, behalve de schietseries, en alleen basisopleidingen gaan verzorgen?

Citaat
Hij zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer 'volwaardige eenheden' te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Zo gebeurt het dat nieuwe soldaten hun schoenen op nalevering krijgen en zonder laarzen moeten beginnen. "Dan schaam ik mij als commandant echt kapot."

Volwaardige eenheden minus 20% rijdend materieel... Hoe kunt u dan over volwaardig spreken? En ik denk dat het probleem met de schoenen/ kpu niet het grootste probleem is.

Citaat
De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Daar is veel in geoefend, maar de routine om met een bataljon van achthonderd man tegelijk het veld in te gaan is volgens Bertholee kwijtgeraakt.

En hoe denkt u dat in de toekomst op te gaan lossen zonder grootschalige oefeningen?

Citaat
De tekorten zijn volgens de commandant ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. "De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

En dat was niet ingecalculeerd?

Citaat
Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. "We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

Tsja... op die manier kom je geen stap verder. Er is een bataljon, ze kunnen allemaal prima in de houding springen en een diemaco afvuren, ook halen ze prima resultaten op de schietbaan met de verschillende wapensystemen, maar van het optreden/ tactiek heeft niemand kaas gegeten.

Reinier

Het is goed om een 'pauze' moment in te lassen, maar het is verkeerd te denken dat defensie (landmacht) haar bestaansrecht ontleent aan 'vredes' missies elders.

Leovanw

(Novum) - De landmacht heeft twee jaar nodig om weer volledig inzetbaar te zijn. Door de missie in Afghanistan is veel materieel beschadigd. Daarnaast zijn sommige opleidingen door de missie verwaarloosd en zijn sommige eenheden versnipperd geraakt. Dat zegt luitenant-generaal en commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

Hij zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer 'volwaardige eenheden' te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Zo gebeurt het dat nieuwe soldaten hun schoenen op nalevering krijgen en zonder laarzen moeten beginnen. "Dan schaam ik mij als commandant echt kapot."

De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Daar is veel in geoefend, maar de routine om met een bataljon van achthonderd man tegelijk het veld in te gaan is volgens Bertholee kwijtgeraakt.
De tekorten zijn volgens de commandant ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. "De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. "We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3200436.ece/_Landmacht_twee_jaar_niet_volop_inzetbaar_.html
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"