Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 06/05/2024 | 17:12 uurDefensie wil de luchthaven lely wellicht gaan gebruiken.

We gaan het zien.

Huzaar1

Defensie wil de luchthaven lely wellicht gaan gebruiken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Het komt er straks op neer dat er belasting geld is verspild met de verlening van de 2 banen.

Ace1

Natuurvergunning Lelystad Airport moet opnieuw worden beoordeeld

Het ministerie van Landbouw, Natuur Voedselkwaliteit moet nader uitzoeken of de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport wel voldoet aan recente uitspraken van de Raad van State over stikstof. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie na vragen van Omroep Flevoland.

Na een eerdere uitspraak van de Raad van State over stikstof uit mei 2019 werd duidelijk dat Lelystad Airport een natuurvergunning nodig heeft. Anders mag zij niet uitbreiden voor vakantievluchten met grotere vliegtuigen.

Daarop heeft de Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, eind 2022 de stikstofrechten van drie boerderijen in Gelderland opgekocht. Dit heet extern salderen. Met die rechten zou de luchthaven de eigen stikstofuitstoot tot 10.000 vliegtuigbewegingen kunnen compenseren. Er zouden zelfs nog wat rechten 'overblijven' om agrarische bedrijven in Flevoland te helpen.

Schiphol deed voor de nationale luchthaven hetzelfde en kocht de rechten op van negen boerderijen. Zij kreeg daarmee een natuurvergunning.

Twee uitspraken
Twee uitspraken van de Raad van State van eind februari en begin maart hebben mogelijk grote gevolgen voor de natuurvergunningen. Weliswaar is extern salderen toegestaan, maar de Raad van State eist dat aan strikte voorwaarden wordt voldaan.

In een zaak die was aangespannen door Mobilisation for the Environment (MOB) en actiegroepen over een nieuwe autoweg in Gelderland vond de Raad van State het uitwisselen van stikstofrechten onvoldoende gemotiveerd.

De rechters stelden dat de stikstofrechten van uitgekochte boerderijen eerst ten goede moeten komen aan het herstel van Natura 2000-gebieden vlakbij de boerderijen en de geplande weg. Wat er daarna aan stikstofrechten overblijft, mag worden gebruikt voor de autoweg. Dit heet juridisch het additionaliteitsvereiste.

In een andere zaak oordeelde de Raad van State dat niet alleen overheden moeten toetsen of opgekochte stikstofrechten nodig zijn voor natuurherstel, maar dat dit ook geldt voor bedrijven. In deze zaak ging het om varkenshouders in Limburg, maar het zou dus ook moeten gelden voor Schiphol en Lelystad Airport en de uitgekochte boerenbedrijven.

Het ministerie zegt te hebben gedacht dat het toetsen aan de natuur niet voor bedrijven gold. NRC berichtte eerder deze week dat minister Van der Wal door juristen was gewaarschuwd dat de natuurvergunning voor Schiphol mogelijk niet goed was onderbouwd. Toch zou het ministerie hebben doorgezet om daarmee voor Schiphol tijd te kopen, zodat de luchthaven nog langere tijd meer vluchten zou kunnen afhandelen.

Vergrootglas
Het ministerie moet de vergunning van Schiphol nu opnieuw bekijken. Die voor Lelystad Airport is pas vorig jaar ingediend en lag nog ter beoordeling op tafel.

"De Raad van State heeft eind februari 2024 pas definitief geoordeeld dat extern salderen tussen particulieren ook moet worden getoetst aan additionaliteit. We bekijken nu wat deze uitspraak betekent," aldus het ministerie.

Het ministerie van LNV ligt al een tijdje onder een vergrootglas van actiegroepen. Die beweren dat de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport niet kloppen en stellen zelfs dat er mee is gesjoemeld.

Diverse fracties in de Tweede Kamer hebben deze week ondanks de voorjaarsvakantie vragen aan de minister gesteld, vooral over de vergunning van Schiphol.

Voorwaarden
Demissionair minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft steeds gezegd dat een geldige natuurvergunning een harde voorwaarde is voor de opening van Lelystad Airport voor groot verkeer. De tweede voorwaarde is dat er een oplossing komt voor een vliegroute nabij Lemelerveld.

Een woordvoerder van Lelystad Airport laat in een reactie weten dat de beoordeling van de aangevraagde natuurvergunning wordt afgewacht.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/378373/natuurvergunning-lelystad-airport-moet-opnieuw-worden-beoordeeld

Lex

Groeiplannen van Defensie baren Woensdrecht zorgen: de vijf knelpunten op een rij

HOOGERHEIDE - Als 'defensiegemeente' toont Woensdrecht in deze dreigende tijden begrip voor de extra ruimte die de krijgsmacht zoekt om te oefenen, te vliegen en te bouwen. ,,Als het maar niet wringt met onze woningbouw, leefbaarheid of Aviolanda."

Vliegen met F-35's, een schietbaan, een helikopterlandingsplaats: vliegbasis Woensdrecht figureert nadrukkelijk op de wensenlijst 'Ruimte voor Defensie'. Vanwege de groeiende instabiliteit in de wereld wil de krijgsmacht op meer locaties meer activiteiten ontplooien. Een nieuw kabinet moet kiezen wat waar het beste kan.

Op de plannen zijn 2100 zienswijzen ingediend door bezorgde burgers, organisaties én overheden. Zo voelt de provincie Noord-Brabant zich overbelast. Ook de gemeente Woensdrecht reageert. ,,We snappen dat het leger meer ruimte nodig heeft", zegt burgemeester Steven Adriaansen. ,,Maar we waken over onze eigen belangen, want die raken de Defensieplannen." De vijf Woensdrechtse zienswijzen op een rijtje.

1. Groeikansen Aviolanda

Businesspark Aviolanda, dat de landingsbaan van de militaire buurman gebruikt, heeft via directeur Ivo van der Vlis de ambitie uitgesproken om samen met de vliegbasis hét internationale cluster voor luchtvaartonderhoud te worden. ,,Die groei van Aviolanda willen wij voluit faciliteren, extra Defensieactiviteiten mogen dat niet in de staart bijten", stelt Adriaansen. ,,Hoe zit het met vliegtuigbewegingen naar Fokker als hier meer legertoestellen landen en opstijgen? De stikstof- en geluidsruimte is niet oneindig. Zeker gezien de civiel-militaire samenwerking moeten we dit oplossen zonder wederzijdse beperkingen."

2. Geluid versus woningbouw

,,De Defensieplannen leiden mogelijk tot extra vliegbewegingen voor de bases De Peel, Volkel en Woensdrecht voor F-35's. Maar de leefbaarheid in onze dorpen moet ook gerespecteerd worden. Grondgebonden geluid, zoals opstijgen, landen, proefdraaien, motoren testen... dat is belastend. Die geluidscontouren mogen niet zo oprukken dat ze negatief uitwerken op onze woningbouw", aldus Adriaansen. Nu al is bij woonwijk De Hoef gewerkt met extra isolatieglas vanwege die geluidsbelasting. Op de vliegbasis is ook behoefte aan een eigen schietbaan.

Nu heeft Vliegbasis Woensdrecht nog deze eigen entree aan de Kooiweg in Hoogerheide, Businesspark Aviolanda aan de Aviolandalaan. Inmiddels wordt er nagedacht over de voordelen van één gezamenlijke poort.

3. Eén poort en restwarmte BASF

,,We moeten de verduurzaming van Aviolanda én de vliegbasis, onder meer qua vastgoed, benutten om milieuruimte te winnen. Behalve een gezamenlijke Air Campus voor onderhoudstechnici ligt er een plan voor één gezamenlijke entree in plaats van de huidige twee poorten. Bij die toegang kun je vervoerstromen bundelen voor personen, maar er ook een logistieke hub van maken waar bestellingen worden verzameld. Nog een kans is het benutten van het warmtenet van BASF bij Antwerpen om minder fossiele brandstoffen te gebruiken. En samen de energietransitie richting waterstof aanpakken."

4. Geen concurrentie op Brabantse Wal

,,Defensie praat al met ons over wat de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal heet, over de toekomst van ons buitengebied. Daar gaat het over stikstof, verdroging, biodiversiteit, ruimte voor zowel natuur als agrariërs. Als partners moeten elkaar niet beconcurreren", benadrukt Adriaansen.

,,Dus niet zoals Schiphol gronden in haar periferie opkocht voor stikstofruimte", vult gemeentesecretaris Peter Bogers aan. ,,Met Defensie zoeken we in en naar dezelfde ruimte, die moeten we samen benutten in ons beider belang. Want stikstofruimte is ook nodig voor woningen, vervoer en onderwijs om het broodnodige technisch personeel voor de Luchtmacht te binden aan de regio."

5. Helikopterlandingsplaats? Graag niet

Naast intensiever gebruik van vijftien bestaande locaties, overweegt Defensie extra helikopterlandingsplaatsen, mogelijk bij Roosendaal of Woensdrecht. ,,Maar bij onze gemeente liggen al zo veel opgaves, de landingsbaan op de vliegbasis zal vaker benut worden. Dan moet je niet nog eens nieuwe activiteiten willen toevoegen, gezien de complexiteit waarmee we toch al te maken hebben", vindt Adriaansen.

,,De grootste toegevoegde waarde van Woensdrecht is het onderhoud voor F-16, F-35 en motoren. Locaties van waaruit geoefend wordt liggen gevoelig, zie je ook elders. Maar hier zijn Defensie en wij partners, we moeten aan dezelfde kan van het touw trekken, al is het erg complex met alle belangen. Als ze met alle 2100 zienswijzen rekening moeten houden, blijft er weinig ruimte voor Defensie over."

De krijgsmacht komt dit voorjaar met een nota van antwoord op alle reacties.

Helikopters komen nu naar Vliegbasis Woensdrecht voor onderhoud, maar oefenen vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen. Een extra helikopterlandingsplaats in de gemeente Woensdrecht ziet de burgemeester niet zitten.

BN de Stem, 18-02-24, 13:30

Zander

Het is oorlog hier om de hoek en waar maken gemeenten zich druk om..... :dead:
People are sheep

Ace1

Groeiplannen van Defensie baren Woensdrecht zorgen: de vijf knelpunten op een rij
HOOGERHEIDE - Als 'defensiegemeente' toont Woensdrecht in deze dreigende tijden begrip voor de extra ruimte die de krijgsmacht zoekt om te oefenen, te vliegen en te bouwen. ,,Als het maar niet wringt met onze woningbouw, leefbaarheid of Aviolanda."

https://www.bndestem.nl/woensdrecht/groeiplannen-van-defensie-baren-woensdrecht-zorgen-de-vijf-knelpunten-op-een-rij~a014c25de/

Helaas zit de rest achter een betaalmuur.

Ace1

Oosterhout heeft grote zorgen over plan Defensie: 'Kan leiden tot maatschappelijke onrust'

OOSTERHOUT - Dat vliegbasis Gilze-Rijen vaak als alternatief genoemd wordt in de grote plannen van Defensie baart buurgemeente Oosterhout zorgen.

Defensie presenteerde halverwege december grote toekomstplannen, een wensenlijst vol opties en alternatieven. Tot 12 februari was het mogelijk om zienswijzen in te dienen op die plannen.

Dat heeft de gemeente Oosterhout op het laatste moment ook gedaan. In de zienswijze gaat het in op de 'mogelijke nadelige gevolgen voor het ruimtegebruik en de leefomgeving als gevolg van alleen militaire activiteiten op en boven het grondgebied van de gemeente Oosterhout.'

Dat er naast helikopters eventueel ook jachtvliegtuigen op Gilze-Rijen komen te staan is een belangrijk punt. 'De gemeente maakt zich zorgen over de grote effecten die dat kan hebben voor de leefomgeving binnen de gemeente en in het bijzonder in Dorst', staat in de zienswijze.

'In Dorst zijn bestaande woonwijken gelegen en is een woonwijk in ontwikkeling ten oosten van het dorp om aan de grote structurele woonbehoefte van Oosterhout en de regio te voldoen. De kern van Dorst ligt bijna in het verlengde van de startbaan.'

De kortste afstand van de startbaan tot de bestaande woonkern is zo'n 3,8 kilometer, geeft Oosterhout aan. En tot de geplande wonen is dat circa 3,5 kilometer. ,,De afstand tussen de uitvliegzone en de ontwikkelgebieden en de kern ligt echter tussen de vijfhonderd en duizend meter. Een keuze voor uitbreiding van vliegbasis Gilze-Rijen met activiteiten van jachtvliegtuigen kan grote gevolgen hebben voor de ruimtelijke ontwikkeling, de gezondheid en milieueffecten (geluidhinder). Dat kan leiden tot zorgen bij bewoners of maatschappelijke onrust.'

Laagvlieggebied ongewenst, hoge woongebouwen noodzaak
Ook de eventuele komst van een onverharde landingsplaats en helikopterlandingsplaatsen is ongewenst in Oosterhout. Net als het feit dat de gemeente in beeld is als onderdeel van een laagvlieggebied. 'Dat zou kunnen betekenen dat de effecten voor milieu en gezondheid naar verwachting sterk negatief zullen worden beïnvloed, afhankelijk van de intensiteit. Een laagvlieggebied boven een stedelijke omgeving of in de directe omgeving is zeer ongewenst.'

Dat Defensie binnen een gebied van vijftien kilometer rond de vliegbasis meer controle wil over wat er wordt gebouwd, is ook een heikel punt voor Oosterhout. De gemeente wil niet dat het invloed heeft op het plaatsen van windturbines (235 meter hoogte) in de Oranjepolder. Daarnaast is het in de toekomst 'noodzakelijk om hogere woongebouwen te bouwen', waarbij rekening moet worden gehouden met een hoogte van ten minste 150 meter.

In het voorjaar reageert Defensie met een Nota van Antwoord op de ongeveer 2100 reacties die binnen zijn gekomen.

Weinig veranderingen verwacht op Gilze-Rijen: 'Zou me verbazen'

Met de vliegbasis en de vele vlieguren van helikopters heeft de gemeente Gilze en Rijen, net als omliggende gemeenten, al veel te maken met Defensie. Burgemeester Derk Alssema snapt dat er onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden, maar verwacht geen veranderingen.

,,Defensie kijkt niet alleen naar de ruimte die ze nodig hebben en op welke plekken ze eigendommen of een vliegbasis hebben waar het zou kunnen. De plannen worden ook afgewogen tegen welzijnsaspecten van de mensen die er wonen, net als milieuaspecten, natuur en ecologie", zei Alssema eerder al. ,,Als ik door die bril naar de afweging kijk, kan ik niet anders concluderen dan dat het hier niet plaats zal vinden. Je vraagt al het maximale van de mensen die er wonen, de natuur en omgeving."

Alssema wijst ook naar eerder gemaakte afspraken en toezeggingen, hij verwacht dat die nagekomen worden. ,,Daarom ga ik ervan uit dat er voor Gilze en Rijen niet veel verandert. Het zou me heel erg verbazen als eerdere toezeggingen hierdoor van tafel gaan."

Jachtvliegtuigen, helikopterlandingsplaatsen en een schietbaan

https://www.bndestem.nl/oosterhout/oosterhout-heeft-grote-zorgen-over-plan-defensie-kan-leiden-tot-maatschappelijke-onrust~a1ca0620/


Umbert

Citaat van: Lynxian op 18/02/2024 | 01:44 uurAangepast!
ASML niet nee, aldus het nieuwsbericht.

Nou ken het verhaal wel maar op een andere manier, want
a} Niet in regio Eindoven/Veldhoven
b} Wel met steppers maar niet van ASML
C} Geen F35 maar trein en de infra waarop die rijdt.
d) Is al bijna 40 jaar oud.
Want zou het raar vinden als nu, net ASML wiens machines gevoelig zijn voor trillingen (is trouwens helemaal waar), zijn hoofd vestiging net als zijn oude pal naast drukke snelwegen in de regio Eindhoven hadden die ook trillingen veroorzaakte, maar heb het gevoel dat we hier met een variant van de klacht de F35 maakt herre te maken hebben.

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 17/02/2024 | 19:40 uurDon't shoot de messenger als je citeert. Je moet namelijk het ED bij het citaat zetten want dat is de bron.
Aangepast!

Citaat van: Umbert op 17/02/2024 | 17:54 uurZe hebben dus nu geen last van de F35 die nu al vanaf Volkel opereren hier in de regio?
ASML niet nee, aldus het nieuwsbericht.

Ace1

Citaat van: Lynxian op 17/02/2024 | 17:34 uurIk heb even drie stuks nadruk aangebracht: de Gemeente Eindhoven zit dus een beetje te zeiken, ASML totaal niet. Ik wordt er een beetje moe van hoe iedere wethouder plots een zeldzame grasspriet weet te vinden zodra defensie een plan heeft. Stelletje NIMBY-zeikerds.

Don't shoot de messenger als je citeert. Je moet namelijk het ED bij het citaat zetten want dat is de bron.

Umbert

Citaat van: Lynxian op 17/02/2024 | 17:34 uurIk heb even drie stuks nadruk aangebracht: de Gemeente Eindhoven zit dus een beetje te zeiken, ASML totaal niet. Ik wordt er een beetje moe van hoe iedere wethouder plots een zeldzame grasspriet weet te vinden zodra defensie een plan heeft. Stelletje NIMBY-zeikerds.
Citaat van: Lynxian op 17/02/2024 | 17:34 uurIk heb even drie stuks nadruk aangebracht: de Gemeente Eindhoven zit dus een beetje te zeiken, ASML totaal niet. Ik wordt er een beetje moe van hoe iedere wethouder plots een zeldzame grasspriet weet te vinden zodra defensie een plan heeft. Stelletje NIMBY-zeikerds.

Ze hebben dus nu geen last van de F35 die nu al vanaf Volkel opereren hier in de regio?

Lynxian

#260
Citaat van: ed.nl op 17/02/2024 | 13:51 uurEindhoven waarschuwt Defensie: komst extra F-35's geeft trilproblemen bij ASML

EINDHOVEN - Het verschil tussen een F-35-jachtvliegtuig en een chipmachine van ASML? Het ene is een buitensporig lawaaiige bulderbak en het andere een hypergevoelig apparaat. En dus gaan extra F-35's op vliegbasis Eindhoven niet samen met de hightechbedrijven in het gebied.

Of Defensie daar rekening mee wil houden, waarschuwt de gemeente Eindhoven in een brief over de uitbreidingsplannen van het ministerie. Om meer te kunnen oefenen, onderzoekt Defensie of er honderden extra starts en landingen op de vliegbasis kunnen plaatsvinden. Mogelijk worden er ook extra toestellen gestationeerd.

,,In onze regio zijn veel grote en belangrijke hightechbedrijven gevestigd die zeer gevoelig zijn voor trillingen, zoals ASML en de bedrijven op de Brainport Industries Campus", schrijft de gemeente. Om op te merken dat die uitgerekend in het gebied rond de luchthaven zijn gevestigd. De Brainport Industries Campus, bijvoorbeeld, ligt nota bene zo'n beetje onder de landingsbaan.

Overdreven paniek in het stadhuis? Dat is maar de vraag. De F-35 of Joint Strike Fighter is immers berucht. Niet alleen maakt hij twee keer zoveel lawaai als zijn voorganger de F-16, overal waar hij vliegt klagen bewoners over de hevige trillingen die het toestel veroorzaakt. Dat is al zo bij gewone vluchten, maar al helemaal bij een zogeheten sonic boom, wanneer het toestel door de geluidsbarrière gaat.

Geluidsgolf overal gevoeld
Twee jaar geleden gebeurde dat bij een trainingsvlucht boven de Noordzee. De geluidsgolf die dat veroorzaakte was zo groot, dat die zelfs in grote delen van Friesland en Groningen werd gevoeld. Defensie heeft overheden en andere organisaties uitgenodigd om hun zienswijze te geven op uitbreidingsplannen voor 44 locaties in Nederland. Het noemt trillingen zelf als één van de factoren waarnaar gekeken moet worden.

Tegenover de bulderende F-35's staan dus de megagevoelige chipmachines van ASML, die met een enorme precisie onvoorstelbaar dunne lijntjes moeten etsen. Het zijn prinsesjes die een erwt onder hun zeven matrassen nog voelen.

15.000 kuub beton
De cleanroom waarin ze tot leven worden gewekt rust daarom op een 55 centimeter dikke trillingsvrije vloer van 15.000 kuub beton met 3 miljoen kilo staal erin. En om niet het geringste schokje door te laten, leunt die nog eens op 1500 pilaren die tot 25 meter diep de grond in gaan. ,,Er is zelfs rekening gehouden met trillingen door de snelweg die hier loopt", licht woordvoerster Monique Mols toe. Zo nauw komt het dus.

Die vloer is natuurlijk gericht op alles wat van beneden komt, maar de trillingen van de F-35 komen door de lucht. Bij ASML zijn nog geen alarmbellen gaan rinkelen naar aanleiding van de defensieplannen. Daarvoor heeft het bedrijf nog te weinig informatie. ,,Maar we gaan er zeker naar kijken als dit gaat spelen."

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-waarschuwt-defensie-komst-extra-f-35-s-geeft-trilproblemen-bij-asml~a1fb4d18/
Ik heb even drie stuks nadruk aangebracht: de Gemeente Eindhoven zit dus een beetje te zeiken, ASML totaal niet. Ik wordt er een beetje moe van hoe iedere wethouder plots een zeldzame grasspriet weet te vinden zodra defensie een plan heeft. Stelletje NIMBY-zeikerds.

Ace1

Eindhoven waarschuwt Defensie: komst extra F-35's geeft trilproblemen bij ASML

EINDHOVEN - Het verschil tussen een F-35-jachtvliegtuig en een chipmachine van ASML? Het ene is een buitensporig lawaaiige bulderbak en het andere een hypergevoelig apparaat. En dus gaan extra F-35's op vliegbasis Eindhoven niet samen met de hightechbedrijven in het gebied.

Of Defensie daar rekening mee wil houden, waarschuwt de gemeente Eindhoven in een brief over de uitbreidingsplannen van het ministerie. Om meer te kunnen oefenen, onderzoekt Defensie of er honderden extra starts en landingen op de vliegbasis kunnen plaatsvinden. Mogelijk worden er ook extra toestellen gestationeerd.

,,In onze regio zijn veel grote en belangrijke hightechbedrijven gevestigd die zeer gevoelig zijn voor trillingen, zoals ASML en de bedrijven op de Brainport Industries Campus", schrijft de gemeente. Om op te merken dat die uitgerekend in het gebied rond de luchthaven zijn gevestigd. De Brainport Industries Campus, bijvoorbeeld, ligt nota bene zo'n beetje onder de landingsbaan.

Overdreven paniek in het stadhuis? Dat is maar de vraag. De F-35 of Joint Strike Fighter is immers berucht. Niet alleen maakt hij twee keer zoveel lawaai als zijn voorganger de F-16, overal waar hij vliegt klagen bewoners over de hevige trillingen die het toestel veroorzaakt. Dat is al zo bij gewone vluchten, maar al helemaal bij een zogeheten sonic boom, wanneer het toestel door de geluidsbarrière gaat.

Geluidsgolf overal gevoeld
Twee jaar geleden gebeurde dat bij een trainingsvlucht boven de Noordzee. De geluidsgolf die dat veroorzaakte was zo groot, dat die zelfs in grote delen van Friesland en Groningen werd gevoeld. Defensie heeft overheden en andere organisaties uitgenodigd om hun zienswijze te geven op uitbreidingsplannen voor 44 locaties in Nederland. Het noemt trillingen zelf als één van de factoren waarnaar gekeken moet worden.

Tegenover de bulderende F-35's staan dus de megagevoelige chipmachines van ASML, die met een enorme precisie onvoorstelbaar dunne lijntjes moeten etsen. Het zijn prinsesjes die een erwt onder hun zeven matrassen nog voelen.

15.000 kuub beton
De cleanroom waarin ze tot leven worden gewekt rust daarom op een 55 centimeter dikke trillingsvrije vloer van 15.000 kuub beton met 3 miljoen kilo staal erin. En om niet het geringste schokje door te laten, leunt die nog eens op 1500 pilaren die tot 25 meter diep de grond in gaan. ,,Er is zelfs rekening gehouden met trillingen door de snelweg die hier loopt", licht woordvoerster Monique Mols toe. Zo nauw komt het dus.

Die vloer is natuurlijk gericht op alles wat van beneden komt, maar de trillingen van de F-35 komen door de lucht. Bij ASML zijn nog geen alarmbellen gaan rinkelen naar aanleiding van de defensieplannen. Daarvoor heeft het bedrijf nog te weinig informatie. ,,Maar we gaan er zeker naar kijken als dit gaat spelen."

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-waarschuwt-defensie-komst-extra-f-35-s-geeft-trilproblemen-bij-asml~a1fb4d18/

Lynxian

Citaat van: Enforcer op 31/01/2024 | 20:25 uurJe had voorkennis?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/484886533/defensie-lonkt-naar-lelystad-airport-we-zitten-in-verkennende-fase

Nee, logisch redeneren, zoals Parera aangaf. En ook een klein beetje wensdenken. Kan ik ook een beetje de spotter uithangen! ;) (Of heel eventueel van baan wijzigen.)