Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 12/05/2020 | 19:49 uur
Jij en ik weten hoe die erbij ligt.. Er is nog wel wat werk te verzetten ja... ;D
En oefenen op "de strip" is er dan ook niet meer bij...

Maar goed, de Peel was sowieso al een uitwijkveld (F16) van Volkel dus feitelijk verandert er regelgevingstechnisch niet veel.

Gaat wat kosten ja  >:( . Wel fijn voor de Peel. Meer bedrijvigheid, meer focus. Maargoed, de Klu, niet per definitie beter voor het DGLC.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Eindhoven is toch meestal de uitwijkhaven voor de Leeuwarder F16's.

A.J.

Citaat van: Parera op 12/05/2020 | 19:26 uur
Moest dat toch al niet voor de komst van de F-35 en de plannen rondom de Peel?

Dit is natuurlijk de eerste aanzet.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2020 | 18:56 uur
Dit betekent nogal wat, gehele vliegbaan van de Peel en alles daar moet nu worden hersteld, gereviseerd, geupgrade en onderhouden.

Jij en ik weten hoe die erbij ligt.. Er is nog wel wat werk te verzetten ja... ;D
En oefenen op "de strip" is er dan ook niet meer bij...

Maar goed, de Peel was sowieso al een uitwijkveld (F16) van Volkel dus feitelijk verandert er regelgevingstechnisch niet veel.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2020 | 18:56 uur
Dit betekent nogal wat, gehele vliegbaan van de Peel en alles daar moet nu worden hersteld, gereviseerd, geupgrade en onderhouden.

Moest dat toch al niet voor de komst van de F-35 en de plannen rondom de Peel?

Huzaar1

Dit betekent nogal wat, gehele vliegbaan van de Peel en alles daar moet nu worden hersteld, gereviseerd, geupgrade en onderhouden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Luchthavenbesluit Gilze Rijen: F-16's wijken uit naar vliegbasis De Peel

Leonard van den Broek 22/04/2020

De staatssecretaris van Defensie Barbara Visser heeft na bezwaren van omwonenden, haar plannen voor de vliegbasis Gilze-Rijen aangepast. Dit voornemen werd al bekend na haar bezoeken aan bewoners in de omgeving van de vliegbasis. In een brief aan de Tweede Kamer is dit nu verder toegelicht.

Reserveveld

Op dit moment heeft Gilze Rijen nog de functie van 'reserveveld' voor F-16's. Als de baan van Leeuwarden of Volkel in onderhoud is, kunnen de toestellen tijdelijk vanaf een ander vliegveld opereren. Omdat dit ook een extra geluidsbelasting oplevert, wilden de omwonenden dat de reserveveldfunctie van Gilze Rijen zou verdwijnen. Defensie heeft als oplossing bedacht dat op termijn de in oost-Brabant gelegen vliegbasis De Peel deze reservefunctie kan overnemen.

Geluid

Verder klagen veel omwonenden over de 'rattle noise', trillingen die ontstaan door het klapperende geluid van de Chinook helikopters. In de Kamerbrief staat hier niets over geschreven. Wel wordt de 'returnveldfunctie' van Gilze Rijen gehalveerd. Op dit moment heeft Nederland vier Chinooks en acht AH-64D Apache gevechtshelikopters in Amerika gestationeerd voor opleidings- en trainingsdoeleinden. Als die helikopters zouden moeten terugkeren, zullen ze hier in Nederland hun trainingsvluchten moeten maken. Door de 'returnveldfunctie' te halveren, wordt de geluidscontour ook minder. Ook de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, dat met een aantal historische vliegtuigen vanaf Gilze vliegt, mag minder vluchten maken.

Luchthavenbesluit

Volgens de nieuwe Luchtvaartwet uit 2008, moeten alle vliegvelden een nieuw 'luchthavenbesluit' krijgen. In een luchthavenbesluit staan de regels en grenswaarden waaraan een luchthaven zich moet houden. Oorspronkelijk moest er voor alle luchthavens binnen vijf jaar een nieuw luchthavenbesluit klaar zijn. Door verschillende redenen is deze termijn een paar keer opgeschoven. De nieuwe uiterste datum voor Gilze Rijen was gezet op 31 oktober 2021. Door onder meer de stikstofproblematiek en corona-maatregelen kan deze termijn al niet meer gehaald worden.

Tegelijkertijd

Voor Woensdrecht, Gilze Rijen en De Peel zouden eigenlijk de luchthavenbesluiten tegelijkertijd en vóór 31 oktober 2021 worden voorbereid. Defensie wil nu eerst het luchthavenbesluit voor De Peel aan de beurt laten komen, zodat deze basis als F-16 reserveveld kan worden aangewezen. Vervolgens komt het besluit voor Gilze Rijen aan bod.

https://www.upinthesky.nl/2020/04/22/luchthavenbesluit-gilze-rijen-f-16-wijken-uit-naar-vliegbasis-de-peel/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Defensie komt aan bezwaren Gilze-Rijen tegemoet

Nieuwsbericht | 12-02-2020 | 20:37

Staatssecretaris Barbara Visser was vandaag bij verschillende bewoners in de omgeving van vliegbasis Gilze-Rijen op bezoek. Ze deed dit mede op uitnodiging van het gemeentebestuur omdat er veel weerstand is tegen het voorgenomen luchthavenbesluit. Dat moet militair vliegverkeer meer ruimte bieden.

Visser kwam niet met lege handen naar de Brabantse plaats. Ze liet weten aan een aantal bezwaren van bewoners en bestuurders tegemoet te willen komen.

De bewoners van Gilze-Rijen dienden als reactie op het voorgenomen luchthavenbesluit meer dan 800 zienswijzen ofwel bezwaren in. Visser zei dat het aan de aanpak en voorbereiding van Defensie heeft geschort: "Niet alleen het proces, maar ook de plannen die Defensie voor Vliegbasis Gilze-Rijen heeft, moeten beter. Er is echt nog het nodige te doen voordat we kunnen komen tot een gedragen luchthavenbesluit." Visser gaf aan niet alleen op bezoek te komen om te luisteren, maar ook om betekenisvolle stappen vooruit te zetten.

Afstoten reserveveld (Nee! :dead:)

Eén van de belangrijkste bezwaren van de gemeente was het behoud van de zogeheten reserveveldfunctie. Vliegbasis Gilze-Rijen heeft die momenteel. Dat betekent dat jachtvliegtuigen van Leeuwarden of Volkel hierheen tijdelijk kunnen uitwijken, vanwege bijvoorbeeld groot onderhoud aan de start- en landingsbaan. Visser liet weten hier over enkele jaren vanaf te willen. "Per slot van rekening is Vliegbasis Gilze-Rijen een helikopterveld. Een alternatief kan De Peel zijn. Als de reactivering van De Peel via het luchthavenbesluit over enkele jaren is vergund, kan de reserveveldfunctie voor Gilze-Rijen vervallen."

Geluidscontour De Peel behouden

Dit leidt niet tot meer vliegbewegingen en een groter vlieggebied voor De Peel. Visser heeft vorig jaar al in een brief aan provincies, gemeenten en de Tweede Kamer te kennen gegeven de bestaande geluidscontour voor De Peel te willen behouden, maar niet vergroten. "Het absolute maximum blijft 3.600 vliegtuigbewegingen door 12 jachtvliegtuigen, jaarlijks in een 3 periodes van 6 weken", aldus Visser

Halveren returnveld

Bovenop het afstoten van het reserveveld liet Visser omwonenden en bestuurders weten dat Defensie ook de zogeheten returnveldfunctie wil halveren. Die functie is noodzakelijk als de helikopters niet meer in de Verenigde Staten mogen oefenen. In de VS heeft Nederland 8 Apaches en 4 Chinooks gestationeerd voor opleiding en trainingen. Door het halveren worden de gebieden aan de noord- en zuidkant van de vliegbasis kleiner. Daardoor ligt het geluidsoverlastgebied (35 Ke) niet meer boven woonkernen van Rijen en Gilze.

Ook het aantal vliegbewegingen van Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht wordt met 1.000 per jaar verminderd en er komt eens per maand een HV-loze dag. Verder wordt er gestart met bouwkundige maatregelen tegen Rattle Noise. Dat zijn trillingen (aan objecten) in huizen die kunnen ontstaan door laag overvliegende helikopters.

Helikoptercommando

Vliegbasis Gilze-Rijen is het eerste vliegveld (1910) van Nederland en sinds 1913 militair vliegveld. Sinds de jaren '90 is het de thuishaven voor de helikopters van de luchtmacht. De Apache, Chinook en Cougar zijn frequent ingezet tijdens recente missies in Afghanistan, Irak en Mali.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/02/12/defensie-komt-aan-bezwaren-gilze-rijen-tegemoet
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Huizen rondom vliegbasis Gilze-Rijen aangepast

Rondom vliegbasis Gilze-Rijen komen 201 huizen in aanmerking om te worden aangepast vanwege de overlast door het vliegverkeer. Het ministerie van Defensie schrijft dat in een toelichting op het concept-luchthavenbesluit dat binnenkort openbaar wordt gemaakt.

De woningen krijgen vanwege de trillingen van legerhelikopters bijvoorbeeld zwaardere ramen, beter hang- en sluitwerk en zwaardere houten vloeren. De kosten zijn nog niet bekend maar komen voor rekening van Defensie.

Sinds eind 2008 zijn vrijwel alle Nederlandse legerhelikopters gestationeerd op Gilze-Rijen. De overlast is sindsdien een heet hangijzer. Vooral de grote Chinook-helikopters zorgen voor een speciaal laagfrequent geluid. Het geluid veroorzaakt zware trillingen.

Het aantal klachten van omwonenden verviervoudigde en omwonenden menen dat door trillingen scheuren in hun huizen ontstaan. De kans bestaat bovendien nog dat Gilze-Rijen te maken krijgt met de F-35 (JSF), de opvolger van de F-16.

De gemeente Gilze-Rijen meent op basis van een andere rekenmethode dat nog veel meer huizen moeten worden aangepast vanwege de trillingen. De gemeente is tegen de komst van de F-35 omdat daardoor nieuwbouw in de omgeving van de vliegbasis onmogelijk wordt gemaakt. 
Bron: ANP

https://gilze-en-rijen.nieuws.nl/nieuws/3261/huizen-rondom-vliegbasis-gilze-rijen-aangepast/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

#184
De meeste omwonenden merken ook weinig verschil, dat bleek ook uit de eerdere belevingsvluchten. Ook zie je dat mooi terug in de "klachten" die je leest bij het avondvliegen, dan staat social media weer vol met geouwehoer dat de F35 veel meer herrie maakt en dat soort opmerkingen. Terwijl de F35 gewoon aan de grond staat en er alleen met de F16 gevlogen is... :cute-smile:

Een hoop klachten zitten tussen de oren.


Citaat
In May 2016, the F-35 landed on Dutch soil for the first time, showing the nation their new 5th Gen fighters. While in the Netherlands, the F-35 performed several "experience flights" to allow the Dutch public to evaluate the difference between the F-35 and legacy fighters, the F-16, noise levels. The test results showed negligible differences between the noise levels of these two aircraft.

Following two series of flights, the air force has received data showing the maximum difference in noise level was limited to 3dB (A) – and people did not rate this as significantly worse. They did, however, notice a small increase in resonance produced by the F-35.

F35.com

En verder ligt met dat slopen ook wel iets genuanceerder:

Citaat
On the fence with the F-35 jets: What it's like living too close for soundproofing

For these homes, sound mitigating efforts wouldn't really make a difference, according to Nicolas Longo, deputy director of aviation administration. Property owners in this noise zone were offered a program (no longer available) to have their homes purchased at fair market value and removed.
All property owners declined the acquisition offer, Longo said.

People across from F-35 jets don't mind   

Five residential properties completely fall into the 75 DNL zone. Chris Porrier lives in one of these homes.

"We knew what we signed up for," said Porrier, who lives in a unit across from the airport in South Burlington.

He does not consider the newest aircraft much louder than its predecessor, the F-16. He acknowledged the jets cause his home, built in the late 1960s, to shake. But that happened with the older jets as well.


Poleme

Citaat van: A.J. op 31/12/2019 | 12:27 uur
Het is sowieso een heel erg selectief stuk, als je dat gesproken interview hoort dan komt er op 1:45 een F16 voorbij en meten ze 106 dB en de F35 is daar een stuk stiller (daar geven ze dan wijselijk weer geen gegevens van). Ze hebben echt de grootste plus (F35) en kleinste min (F16) bijelkaar lopen zoeken.
Een Vandaag brengt het jammer genoeg selectief ja. 

De F-16AM/BM gebruikt ruwweg 60 % van de starts de afterburner.  De F-35A heeft naar verhouding een veel grotere "full military power".  In gewoon Nederlands: maximum vermogen zonder zeer lawaaierige naverbrander en gebruikt deze dan ook in ruwweg 5 % van alle starts.  De F-35A klimt sneller dan een F-16AM/BM en dus sterft het geluid ook sneller weg.  Tijdens de start is de F-35A dus over het algemeen stiller dan een F-16AM/BM.  Maar gebruikt de F-35A de naverbrander toch, dan is deze circa 3 - 7 dB luider
dan een F-16AM.  Die 3 dB is volgens internationale richtlijnen gemeten vanaf de zijkanten van het vliegpad.  De 7 dB is gemeten precies onder het vliegpad.

Het grote verschil in geluidsproductie zit hem juist in de landing.  Even iets technisch, de F-35A is veel verder geautomatiseerd dan de F-16AM/BM.  Kan de F-16 vlieger tijdens het aanvliegen van de landing zelf wat bijsturen in koers, snelheid, hoogte of invalshoek.  Bij de F-35A doet de flight control computer veel meer zelf in deze fase.  Dus de vlieger heeft minder of geen ruimte om zo aan te vliegen op een manier die de geluid productie voor de omgeving minimaliseert.

Je hebt decibellen en decibellen.  Maar er is ook zo iets als geluid frequentie en golflengte.  De F-16 maakt een hoog frequent geluid, terwijl de F-35 een meer grommend / zwaarder, is lager frequent geluid maakt.  Laag frequent geluid is indringender en dus ook veel moeilijker te isoleren dan hoog frequent geluid.

Geert Verf mete onder het vliegpad geluidswaarden van 82 dB voor de F-16AM/BM en 108 dB voor de F-35A, is een verschil van 26 dB.

De US Air Force mete bij de F-16C, met veel zwaardere motor dan de F-16AM, 94 dB.  En kwam bij een F-35A zelfs op 115 dB uit, geeft een verschil van 21 dB.
Onbekend hierin zijn de power settings, configuratie en dus payload tijdens deze gedane metingen.

Maar per saldo heeft een squadron F-35A's een grotere geluidscontour dan een even groot F-16AM/BM of zelfs F-16C squadron.
Zowel in de VS als Noorwegen heeft men daarom rondom vliegbases al flink wat huizen moeten slopen.  Omdat daar de maximum toegestane decibels te hoog werden, door invoering van het F-35 bul.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Ros op 31/12/2019 | 13:21 uur
Wonen aan het spoor met treinen die meerdere malen per dag langs komen wen je aan. Hetzelfde is het geval met de F-16 die vele jaren over zijn gevlogen, het geluid wen je ook aan. Nu komt er ineens een ander toestel dat een ander en luider geluid maakt. Daar vallen mensen over en zeker met de kennis dat er mee van deze toestellen komen.

Ander geluid ja, meer dat valt wel mee.

En hier kan men dus ook weer aan wennen, vroeger kon dat ook zeg je zelf.

Citaat
Minder kunnen hebben ?, denk eerder dat mensen mondiger worden en de weg weten te vinden naar instanties die kunnen helpen om je gelijk te halen.

Nee, zoals je kunt merken laat Nederland zich steeds meer leiden door een kleine groep zeurders die enorm veel lawaai maken, dat is het hele probleem. Andere geraniumbejaarden voelen zich gesteund door dat clubje en gaan meehuilen met de wolven in het bos. 15 Jaar geleden werd ze gewoon verteld dat ze moesten kappen met zeiken maar dat is niet meer inclusief ofzo.

Citaat
Het is afwachten dat een of meerdere politieke partijen brood (lees stemmen) gaan zien in het probleem en dit op gaan pakken in de Kamer. Of Den Haag dan nog zo standvastig kan/wil blijven is dan maar de vraag.

Och, als de rechter de Urgenda uitspraak in "het belang van" de inwoners (lees => direct gevaar voor de mensen) er doorheen kan drukken is het nu wachten op iemand die de 2% BNP bij de rechter op het bord gooit, dat gaat nl. ook over de veiligheid van de inwoners.

Ros

#181
Citaat van: Sparkplug op 31/12/2019 | 13:09 uur
Het is nooit goed of het deugt niet. Verder lijkt het alsof mensen steeds minder kunnen hebben.

Wonen aan het spoor met treinen die meerdere malen per dag langs komen wen je aan. Hetzelfde is het geval met de F-16 die vele jaren over zijn gevlogen, het geluid wen je ook aan. Nu komt er ineens een ander toestel dat een ander en luider geluid maakt. Daar vallen mensen over en zeker met de kennis dat er mee van deze toestellen komen.

Minder kunnen hebben ?, denk eerder dat mensen mondiger worden en de weg weten te vinden naar instanties die kunnen helpen om je gelijk te halen.

Het is afwachten dat een of meerdere politieke partijen brood (lees stemmen) gaan zien in het probleem en dit op gaan pakken in de Kamer. Of Den Haag dan nog zo standvastig kan/wil blijven is dan maar de vraag.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 31/12/2019 | 12:52 uur
Doet me weer denken aan het Botgat, allerlei import in J'dorp aan het klagen over de schietbaan. Iedereen juichen toen het dicht ging maar toen kwam het vliegverkeer van de Kooy over het dorp, was het weer niet goed...

Het is nooit goed of het deugt niet. Verder lijkt het alsof mensen steeds minder kunnen hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 31/12/2019 | 12:41 uur
Er wordt van alles gezocht om de F-35 neer te sabelen. Wat als de KLu de F-4 of de F-15 had gehad  ;D

Daarbij, wat verwacht je dan als je op 200 meter van het hek woont...

Doet me weer denken aan het Botgat, allerlei import in J'dorp aan het klagen over de schietbaan. Iedereen juichen toen het dicht ging maar toen kwam het vliegverkeer van de Kooy over het dorp, was het weer niet goed...