Politieke toekomst 2010/Rijksbegroting 2011 deel 2

Gestart door Lex, 26/09/2010 | 17:09 uur

Reinier


Oorlogsvis


Reinier

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 19:47 uur
Citaat van: Reinier op 18/03/2011 | 19:41 uur
Als we een eskadron Leo's al gelijk hadden mee genomen naar ex-Joegoslavië, had niemand in de wereld ooit gehoord over Srebrenica.

O, het lag niet aan het mandaat en die Franse generaal.............   8)  
Mandaat is politiek.....
Niet mee sturen van Leo's was politieke naïviteit.
Waarom bogen wij ook al weer voor de Serviërs....? O'ja, omdat ze een paar tanks hadden mee genomen en hun lopen gericht op de basis.
Met een eskadron Leo's in en rond de basis hadden de Serviërs echt niet zo stoer gedaan. En hadden we die Franse generaal helemaal niet uit zijn bed hoeven bellen (met hangende pootjes en een piep stemmetje).

Oorlogsvis

#1399
Als jullie ervaren militairen (onderofficier en SMI de boer) er zo van overtuigd zijn dat jullie zonder tanks kunnen ga je gang dan. Ik begrijp alleen niet waarom de Israeli's er dan ruim 3000 hebben , zijn die dan zo dom ...of jullie als Nederlandse militairen zo slim ?

Als ik jullie zo hoor lijkt het alsof de Nederlandse militair het gevoel voor realiteit een beetje kwijt is, sta je vooral niet blind op de Afghanistan missie die jullie zonder tanks hebben volbracht want voor het merendeel zaten jullie toch allemaal lekker binnen de poort achter een Hesco muur.
En als jullie wel buiten de poort gingen riepen jullie bij het minste geringste de luchtmacht erbij met hun F-16's en Apaches...terwijl een Tank veel praktischer was en veel doelmatiger ondersteuning kon brengen. En die grootspraak dat een CV90 het tegen een tank kan opnemen...geloof ik ook niet echt..Het Franse Vreemdelingen legioen rukte tijdens de golfoorlog razendsnel op in Irak maar ze deden dit alleen omdat ze van Norman Swartzkopf de garantie hadden gehad dat ze gedekt zouden worden vanuit de lucht omdat ze alleen over pantser-wiel voertuigen beschikte.


onderofficier

Citaat van: Reinier op 18/03/2011 | 19:41 uur
Als we een eskadron Leo's al gelijk hadden mee genomen naar ex-Joegoslavië, had niemand in de wereld ooit gehoord over Srebrenica.

O, het lag niet aan het mandaat en die Franse generaal.............   8)  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 18/03/2011 | 19:41 uur
Waarom eigenlijk niet?
Waarom de Canadezen wel met onze en Duitse Leo's? En waarom de Denen wel in Helmand?

Ligt niet aan de tank zelf, maar aan de politieke keuze. Zit geen strategie achter, de politiek wilt alleen de missie verkopen aan de achterban en zonder kleerscheuren de volgende verkiezingen overleven.
Waarom gaan we nu weer naïef te werk in Kunduz? Omdat kan in Kunduz of omdat GL anders gedecimeerd wordt na de volgende verkiezingen?

Als we een eskadron Leo's al gelijk hadden mee genomen naar ex-Joegoslavië, had niemand in de wereld ooit gehoord over Srebrenica.

Het probleem met missie's is dat er alleen gekeken wordt wat politiek verkoopbaar is, niet wat er militair gezien nodig is.
Amen...

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2011 | 18:26 uur
Citaat van: Nikehercules op 18/03/2011 | 18:25 uur
waarmee gelijk het belang van tanks is aangetoond.

Dat is het juist niet, want daarna zijn de tanks nimmer meer op safari gestuurd.
Waarom eigenlijk niet?
Waarom de Canadezen wel met onze en Duitse Leo's? En waarom de Denen wel in Helmand?

Ligt niet aan de tank zelf, maar aan de politieke keuze. Zit geen strategie achter, de politiek wilt alleen de missie verkopen aan de achterban en zonder kleerscheuren de volgende verkiezingen overleven.
Waarom gaan we nu weer naïef te werk in Kunduz? Omdat kan in Kunduz of omdat GL anders gedecimeerd wordt na de volgende verkiezingen?

Als we een eskadron Leo's al gelijk hadden mee genomen naar ex-Joegoslavië, had niemand in de wereld ooit gehoord over Srebrenica.

Het probleem met missie's is dat er alleen gekeken wordt wat politiek verkoopbaar is, niet wat er militair gezien nodig is.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2011 | 18:26 uur
Dat is het juist niet, want daarna zijn de tanks nimmer meer op safari gestuurd.

Ja achja, het dreigt weer een herhaling van zetten te worden, iets met rookmelders...

Citaat van: SMI de Boer op 18/03/2011 | 18:30 uur
Ik heb nog steeds een potje gluton in mijn buro staan... Als ik het weggooi heb ik het de volgende dag nodig

Als het in de weg staat gewoon weggooien! Dat kleefspul vereist geen grote expertise die je overboord gooit, en wanneer je het onverhoopt toch nodig blijkt te hebben ga je gewoon een nieuw potje halen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 18:28 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/03/2011 | 18:22 uur

Het zou me niets verbazen als we naar een volledig expeditionaire krijgsmacht gaan met als basis de KM, gezien de NL inspiratie(s) en ambitie(s) lijkt dit een voor de hand liggende oplossing/toekomst.

Dan ook de rangen van de KM?   Dus de kolonel van een vliegbasis wordt kapitein ter zee?                 ;)      



Als het je het zelfde salaris behoud en de bij behorende "privileges" dan is er niets aan de hand... toch... ff wennen: zeebenen  ;D

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 18:28 uur
Dus de kolonel van een vliegbasis wordt kapitein ter zee?                 ;)      

Hoeft niet, een kolonel der mariniers is ook goed....  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2011 | 18:24 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/03/2011 | 18:22 uur
Het zou me niets verbazen als we naar een volledig expeditionaire krijgsmacht gaan met als basis de KM, gezien de NL inspiratie(s) en ambitie(s) lijkt dit een voor de hand liggende oplossing/toekomst.

Dat zou me wel verbazen, want dat is namelijk het meest logische in de huidige Haagsche wereld.

;D

SMI de Boer

Ik heb nog steeds een potje gluton in mijn buro staan... Als ik het weggooi heb ik het de volgende dag nodig
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

#1390
Citaat van: jurrienvisser op 18/03/2011 | 18:22 uur

Het zou me niets verbazen als we naar een volledig expeditionaire krijgsmacht gaan met als basis de KM, gezien de NL inspiratie(s) en ambitie(s) lijkt dit een voor de hand liggende oplossing/toekomst.

Dan ook de rangen van de KM?   Dus de kolonel van een vliegbasis wordt kapitein ter zee?                 ;)      

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2011 | 18:25 uur
waarmee gelijk het belang van tanks is aangetoond.

Dat is het juist niet, want daarna zijn de tanks nimmer meer op safari gestuurd.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2011 | 18:03 uur
Dat is wel een erg positieve omschrijving van "wat mosterd na de maaltijd" en het terrein bijna niet afkomen.  ;)

"mosterd na de maaltijd" was het idd, waarmee gelijk het belang van tanks is aangetoond.

En daarbij, was het wel mosterd na de maaltijd? de aanwezigheid alleen al zou genoeg geweest kunnen zijn om erger te voorkomen.
Wanneer NL voldoende militair materieel had gehad  in Srebrenica waren de Serviërs waarschijnlijk niet eens tot de aanval over gegaan, wat natuurlijk weer een vrijbrief was geweest om te zeggen ''zie je wel, het was niet nodig want er is niets gebeurt''