Politieke toekomst 2010/Rijksbegroting 2011 deel 2

Gestart door Lex, 26/09/2010 | 17:09 uur

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 18/03/2011 | 18:22 uur
Het zou me niets verbazen als we naar een volledig expeditionaire krijgsmacht gaan met als basis de KM, gezien de NL inspiratie(s) en ambitie(s) lijkt dit een voor de hand liggende oplossing/toekomst.

Dat zou me wel verbazen, want dat is namelijk het meest logische in de huidige Haagsche wereld.

KapiteinRob

Citaat van: bergd op 18/03/2011 | 18:10 uur
Rob, het materiaal wat we niet gebruiken kunnen we dus allemaal wel weg doen?

Mijn persoonlijke mening is dat we helemaal niets weg moeten doen, integendeel. Maar ik koppel mijn opstelling in deze aan de Haagsche opvatting betreffende defensiebestaansrecht. En als spullen al decennia lang niet ingezet zijn, kun je die "de deur uit doen".....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Maurice op 18/03/2011 | 18:14 uur
vraag:
Waarom worden de marine, luchtmacht en marine niet samengevoegd.. Dit zou toch aanzienlijke verbetering zijn lijkt mij.
En op termijn zou dit te kosten toch moeten kunnen drukken.

Het zou me niets verbazen als we naar een volledig expeditionaire krijgsmacht gaan met als basis de KM, gezien de NL inspiratie(s) en ambitie(s) lijkt dit een voor de hand liggende oplossing/toekomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Maurice op 18/03/2011 | 18:14 uur
vraag:
Waarom worden de marine, luchtmacht en marine niet samengevoegd.. Dit zou toch aanzienlijke verbetering zijn lijkt mij.
En op termijn zou dit te kosten toch moeten kunnen drukken.

2 marines is best interessant...


Maurice

vraag:
Waarom worden de marine, luchtmacht en marine niet samengevoegd.. Dit zou toch aanzienlijke verbetering zijn lijkt mij.
En op termijn zou dit te kosten toch moeten kunnen drukken.

bergd

Rob, het materiaal wat we niet gebruiken kunnen we dus allemaal wel weg doen?

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 18/03/2011 | 18:02 uur
Leo's zijn wel ingezet in voormalig Joegoslavië.

Dat is wel een erg positieve omschrijving van "wat mosterd na de maaltijd" en het terrein bijna niet afkomen.  ;)

Reinier

Tot wel 8 F-16 maximaal in Afghanistan!

Leo's zijn wel ingezet in voormalig Joegoslavië. Dat ze elders niet zijn ingezet, heeft te maken dat het erg duur is om ze over te vliegen naar een zandbak elders; fijn zand desastreus is voor materiaal, kan je ze naar 2 jaar Afghanistan wel weg doen (hou je helemaal niets over).
Maar belangrijkste is dat Afghanistan werd bestempeld als een "weder opbouw missie", dan slaat het als een tang op een varken als je tanks mee gaat sturen (zeg niets over of ze wel of niet nodig zijn).

VS en Canada hebben tanks in Afghanistan, zelfs de Denen hebben hun Leo's in Afghanistan ingezet!  

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 18/03/2011 | 17:42 uur
Er wordt alles op alles gezet om de JSF aan te kopen om zodoende met het hoogste geweldspectrum mee te kunnen blijven doen. Schijnbaar gaat dit niet op voor de landmacht, het zou belachelijk zijn de overgebleven tanks te verkopen.

Mee eens!

Vwb de JSF... die valt niet in deze bezuinigingsperiode. In 2015 kiezen voor 50 Gripens (?) is een extra bezuiniging op zowel het gereserveerde aanschaf budget en de exploitatie kosten (over 30 jaar)

Een prima idee hoor als de KL zijn Leo's kan houden en de KM er een aantal fregatten voor in de plaats krijgt echter dat laatste is meer wishfull thinking. (vrees ik)

bergd

Daar is toen voor gekozen, men had ze wel in kunnen zetten (zie irak)
En men wil toch het beste materiaal voor de mensen..

KapiteinRob

Citaat van: bergd op 18/03/2011 | 17:42 uur
Er wordt alles op alles gezet om de JSF aan te kopen om zodoende met het hoogste geweldspectrum mee te kunnen blijven doen. Schijnbaar gaat dit niet op voor de landmacht, het zou belachelijk zijn de overgebleven tanks te verkopen.

Dat is een kromme vergelijking; de F-16 is de afgelopen jaren ook op missie ingezet. Tanks niet.

bergd

Er wordt alles op alles gezet om de JSF aan te kopen om zodoende met het hoogste geweldspectrum mee te kunnen blijven doen. Schijnbaar gaat dit niet op voor de landmacht, het zou belachelijk zijn de overgebleven tanks te verkopen.

SMI de Boer

#1375
Dudge, ikzelf dacht niet aan de CV90 om tanks uit te schakelen maar meer aan een gill ofzo
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:56 uur
Onderofficier,.....luister...stel jij moet als infatarist naar Libie en optrekken naar Benghazi om daar het verzet te ontzetten...
dan ga jij dus het liefst zonder TANKS de grens over..gewoon lekker in je CV90 zonder Tanks om je heen ???

zelfs de oude Russische tanks die Khadaffi heeft T-54 en 64 maken gehakt van je.....maar jij hebt er verstand van toch ? (raar dat je onderofficier bent weet je zeker dat je geen onderofficier van een airsoft-peleton bent ?)

"stel jij moet"  is hypothetisch        en wat jij verder beschrijft gaat niet gebeuren     dus niet-realistisch

Maar ik ga wel even verder met je hypothetische en on-realistische verhaal. 
Die oude T-54 en 64 worden uitgeschakeld door mijn vrienden van de Klu in de Apaches.   Die T-54 / 64 worden sneller ondekt, dus sneller uitgeschakeld.   

Wat vind je van de Sergeant-Majoor-Instructeur De Boer na zijn antwoord?   Dat die mijn SMi is bij de "airsoft-peleton?    Oeps 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:56 uur
Onderofficier,.....luister...stel jij moet als infatarist naar Libie en optrekken naar Benghazi om daar het verzet te ontzetten...
dan ga jij dus het liefst zonder TANKS de grens over..gewoon lekker in je CV90 zonder Tanks om je heen ???

zelfs de oude Russische tanks die Khadaffi heeft T-54 en 64 maken gehakt van je.....maar jij hebt er verstand van toch ? (raar dat je onderofficier bent weet je zeker dat je geen onderofficier van een airsoft-peleton bent ?)

Ik mag mezelf behoorlijk Infantrist noemen, maar we kunnen het af zonder tanks, ook tegen die ballistische ver-werpers die jij daar noemt met de middelen die ons ter beschikking staan. Ben het dus in grove lijnen met mijn grote vriendin eens, want zover zit ik inmiddels al wel onder de plak

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend