'Mumbai-Style' Terror Attack in Europe Foiled

Gestart door Lex, 29/09/2010 | 13:19 uur

Nikehercules

#40
Citaat van: Elzenga op 05/10/2010 | 21:51 uur
Ik denk dat de stopkans bij dit soort scenario's van heel veel factoren zal afhangen...met name de mate van fanatisme, koelbloedigheid en training van de terroristen zelf en waar zij hun aanval(len) uitvoeren.

Absoluut, aanvullende bewapening is ook zeker geen garantie op succes, maar het vergroot wel de kansen.

Citaat van: Elzenga op 05/10/2010 | 21:51 uur
Basis-agenten uitrusten met MP5's lijkt me ondoenlijk en ook wel onwenselijk. Als zij al voldoende goed uit de voeten kunnen met hun huidige dienstwapen is dat al heel wat (gezien de regelmatig terugkerende kritiek op aantal trainingsuren).

Kijk ik ben voor mezelf ook nog een beetje met dit idee aan het ''sparren'' en weet dus ook nog niet precies hoe ik er invulling aan zou geven.
In het bovenstaande heb je natuurlijk een punt, maar dit is vooral een centen kwestie, diegene die met een mp5 de ''straat'' op gaan moeten hier natuurlijk uitgebreid in getraind zijn.

Vanaf het begin van deze discussie zit ik al met de north Hollywood shootout in mijn hoofd, in een notendop:
Hierbij eindigt een bankoverval in een veldslag met de politie, de 2 daders waren bewapend met assault-rifles waaronder een AK-47 (kloon) met 100-schots trommelmagazijn.
De opgetrommelde politie stond machteloos omdat zij alleen beschikten over de standaard beretta 92, hierdoor waren de overvallers superieur qua vuursnelheid, hoeveelheid patronen, dracht, energie van het patroon enz.
Uiteindelijk heeft de politie ter plekke besloten om bij de lokale wapenboer te gaan shoppen voor enkele ar-15's.

Overigens speelde hier het boddy armour van de overvallers een hele belangrijke rol, de politie had te weinig stopping power in huis.
Ook de mp5 is hier absoluut niet het ideale wapen voor, de opgetrommelde swat eenheden was zelfs expliciet geïnstrueerd niet de mp5 maar de m-16 mee te nemen.
Maar dit doet verder niet af aan het feit dat je met een mp5 in een dergelijk geval meer uit kunt richten dan met een berreta 92 of een walther p5, al gaat het alleen maar om het vuuroverwicht en de mogelijkheid om gerichter te schieten.

AT eenheden zullen niet gelijk beschikbaar zijn zoals de SWAT hier ook niet meteen aanwezig was, hoewel zij hun sportschoenen en kleren tijdens het gevecht nog aan hadden, heeft de reguliere politie het nog een behoorlijke tijd zonder hun aanwezigheid moeten uitzingen.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 05/10/2010 | 19:05 uur
Citaat van: dudge op 05/10/2010 | 12:04 uur
Maar uiteindelijk zal het echt heel moeilijk zijn om binnen afzienbare tijd de terroristen te stoppen.
Dat lijkt mij ook, zodra er eenheden opgetrommeld moeten worden ben je te laat.
Vandaar dat ik het aanvullend uitrusten van eenheden die daar sowieso aanwezig zijn bepleit.
Ik denk dat de stopkans bij dit soort scenario's van heel veel factoren zal afhangen...met name de mate van fanatisme, koelbloedigheid en training van de terroristen zelf en waar zij hun aanval(len) uitvoeren. Omdat steden volhangen met camera's zal snel ingezien worden hoe ernstig de situatie is (elders veel minder). Dan zal een snelle communicatie en reactie moeten volgen. Basis politie zal als eerste ter plaatsen zijn (of men moet bij kwetsbare doelen al speciale teams gestationeerd hebben zonder dat we dit weten). Basis-agenten uitrusten met MP5's lijkt me ondoenlijk en ook wel onwenselijk. Als zij al voldoende goed uit de voeten kunnen met hun huidige dienstwapen is dat al heel wat (gezien de regelmatig terugkerende kritiek op aantal trainingsuren). Hun basisuitrusting aanvullen met bruikbare accessoires lijkt me dan wel verstandig. Om hun trefzekerheid maar vooral eigen bescherming te verhogen. Hun taak zal zover ik het zie het vertragen van de terroristen zijn. Opgetrommelde speciale politie-teams (ATs) mogen dan, als ik het zo inschat, proberen de terroristen te stoppen of te "sturen"...weer even later arriverende speciale eenheden van de DSI krijgen dan de taak ze uit te schakelen. Met allerlei tussenvarianten, afhankelijk van het aantal terroristen en hun "succes"...

Waarom ik ook wat door zeurde over die wat meer toegankelijke en in grotere aantallen aan te schaffen accessoires is ook omdat het volgens mij maar helemaal de vraag is of terroristen in dit soort scenario's wel zullen toeslaan in de grote steden en op bekende plekken in Nederland. Ik denk dat het terror-effect vele malen groter is als ergens een dorp of kleine provinciale stad uitgekozen wordt. Of meerdere tegelijk. Dan komt het bij de gemiddelde burger veel dichterbij (voor wie grote steden vaak al iets unheimisch hebben..en een aanslag daar wat ver van me bed voelt voor de gemiddelde Nederlandse burger). Neem je dit mee, dan moeten er dus heel veel meer politieagenten in Nederland als eerste kunnen reageren op zo'n terreuraanval. En dan wordt het opvoeren van hun bewapening met bijv. MP5s helemaal lastig en ook kostbaar.

Maar goed, hopelijk worden hier voldoende aandacht en middelen aan gewijd.

Nikehercules

#38
Citaat van: dudge op 05/10/2010 | 12:04 uur
Maar uiteindelijk zal het echt heel moeilijk zijn om binnen afzienbare tijd de terroristen te stoppen.
Dat lijkt mij ook, zodra er eenheden opgetrommeld moeten worden ben je te laat.
Vandaar dat ik het aanvullend uitrusten van eenheden die daar sowieso aanwezig zijn bepleit.

Citaat van: dudge op 05/10/2010 | 12:04 uur
Eenheden die kunnen leveren zijn er wel, maar ik vraag me af hoe het zit met bijvoorbeeld de inzet van het KCT op NL grondgebied.

Ik denk dat deze inzet op grond van het onderstaande wetsartikel plaats zal vinden, mogelijk verlopen zaken anders wanneer er bijvoorbeeld een noodtoestand oid af is gekondigd.

''Artikel 59 van de Politiewet 1993 voorziet in bijstand door andere krijgsmachtonderdelen
indien op grond van artikel 58 van de Politiewet 1993 niet in de
behoefte aan bijstand kan worden voorzien. Dit betekent dat een beroep op
krijgsmachtonderdelen anders dan de KMar kan worden gedaan, indien de politie
en de KMar niet in de behoefte aan bijstand kunnen voorzien. Voor bijstand in
het kader van handhaving van de openbare orde bepaalt de Minister van BZK na
overleg met de Minister van Defensie of de bijstand verleend wordt. Voor bijstand
voor strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde of het verrichten van taken
voor Justitie bepaalt de Minister van Justitie dat in overleg met de Minister van
Defensie. Op welke wijze de bijstand wordt verleend, wordt door de Ministers
van BZK respectievelijk Justitie bepaald in overeenstemming met de Minister van
Defensie.
''

de volledige tekst is te vinden in de catalogus civiel-militaire samenwerking op bladzijde 23.
http://www.regionaalcrisisplan.nl/bestanden/file75783540.pdf

Lex

Franse politie arresteert 12 man op verdenking terrorisme

MARSEILLE - De Franse politie heeft vandaag twaalf mannen gearresteerd die banden zouden hebben met Islamitische militante organisaties. De arrestaties vonden plaats in Zuid-Frankrijk. De politie trof bij zeker één van de gevallen wapens aan.

De politie kwam in actie in onder andere Marseille, Bordeaux en Avignon. Volgens de politie zouden de mannen gehandeld hebben in wapens en explosieven. Dit meldt CNN. 

De arrestaties vinden plaats nadat de zowel de Amerikaanse, de Engelse en de Japanse regering zondag haar burgers waarschuwden voor terroristische aanslagen in Europa en met name in Frankrijk en Duitsland.

In Frankrijk is er al enige tijd een verhoogde staat van paraatheid. Aanleiding hiervoor zijn de gijzeling van zeven mensen, waarvan vijf met de Franse nationaliteit door een Noord-Afrikaanse tak van de al-Qaeda. Daarnaast zijn de Franse autoriteiten extra alert na de invoering van het burka-verbod vorige maand.

Het is niet duidelijk of de gearresteerde mannen de Franse nationaliteit hebben. Geen van hen wordt nog officieel aangeklaagd, de politie heeft zes dagen om ze te ondervragen.

Drie van de opgepakte mannen hebben connecties met de Fransman die begin deze maand werd gearresteerd in Napels. Hij wordt beschuldigd van het ronselen van strijders voor al-Qaeda in Afghanistan. De Franse autoriteiten hebben Italië gevraagd om uitlevering van deze man. (WTF)

AD,
05/10/10 16u14

hudinie

vindt het ook onzin, met een Glock 17 kan je prima op 25 meter een doel treffen, maar de politie beschikt nieteens over de Glock maar over de Walther maar die gaan ze volgens mij wel vervangen op korte termijn, de Glock 17 zou dan wel een logische keus zijn, beter zou nog zijn de Glock 20 die met een 10mm patroon schiet en dus meer stopkracht heeft, of de Glock17L die een langere loop heeft.
In London lopen agenten trouwens ook al rond met de G60 (korte uitvoering), ipv de MP5....

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 04/10/2010 | 23:34 uur
Ze zijn er ook voor de Glock 17....

Ja ik vraag me dus af waarom je in hemelsnaam aan de gang zou gaan met verlengstukken voor een glock die prima voldoet.
En als er bewapende lieden op je af komen en de kogels je om de oren vliegen heb je ander soort wapentuig nodig, een mp5 bijvoorbeeld, om maar een willekeurig schietijzer te noemen.

Elzenga

#34
Citaat van: Ros op 04/10/2010 | 21:19 uurDe bedoeling is dat dit verlengstuk word gebruikt in combinatie met de Glock 18. Kan een houder met 30 patronen (9mm) hebben en semi/ en automatisch vuren. De korte loop is een beperking. Het wapen is, denk ik, meer geschikt voor persoonsbeveiliging waarbij er snel en vooral veel patronen richting een doel (voertuig ?) moet worden gepompt over een niet al te lange afstand.
Ze zijn er ook voor de Glock 17....Het lijkt mij een eenvoudig en compact hulpmiddel om te zorgen dat men nauwkeuriger schiet. Dat lijkt me sowieso wenselijk in dit scenario. Want ik kan me voorstellen dat je als politieagent iets meer last krijgt van spanning en zenuwen als dit soort zwaar bewapende lieden op je pad komen en de kogels om je oren vliegen. Dus als je een melding krijgt van iets wat op dit scenario lijkt dan kun je op weg mogelijk dit accessoire op je Glock aanbrengen. Maar goed...een detail in een verder belangrijk onderwerp. Dus terug on topic.

http://www.youtube.com/watch?v=scINJrSXih0
http://www.tactical-life.com/online/products/mako-groups-glock-to-rifle-conversion-kit-with-folding-stock/?hp=products_title
http://www.youtube.com/watch?v=Nq9MTbuyxwk
http://www.forceonetactical.com/product_info.php?products_id=42

en dan hebben we dit nog..maar da's leuk voor op een schietbaan....;)
http://www.youtube.com/watch?v=psQYbZSETsY

Laurens

Citaat van: Elzenga op 04/10/2010 | 20:25 uur
Ik zie in Nederland trouwens dan liever de Marechaussee worden ingezet voor deze taak, dan dat "gewone" agenten zwaarder worden uitgerust en daarop getraind.   

Dat heet de BE, sowieso moet er bij de ME van de politie ook een aantal lieden zijn die een mp5 opleiding hebben gehad. Machtig mooi ding die mp5, zeker de eo-tech  ;D

Nikehercules

#32
Citaat van: Ros op 04/10/2010 | 21:19 uur
De bedoeling is dat dit verlengstuk word gebruikt in combinatie met de Glock 18.

Ok, dat maakt een hoop duidelijk.
Een dergelijke configuratie doet me denken aan een moderne versie van de Mauser C96.

Een glock18 zal een stuk handelbaarder worden van deze butstock, maar ik zie er nog steeds niks in om een dergelijk concept aan de bewapening van de politie toe te voegen

Ros

Citaat van: Nikehercules op 04/10/2010 | 19:17 uur
En wat die stock adapter betreft, mij lijkt het weinig toegevoegde waarde te hebben, je zit nog steeds met een beperkte munitie voorraad en een korte loop.

De bedoeling is dat dit verlengstuk word gebruikt in combinatie met de Glock 18. Kan een houder met 30 patronen (9mm) hebben en semi/ en automatisch vuren. De korte loop is een beperking. Het wapen is, denk ik, meer geschikt voor persoonsbeveiliging waarbij er snel en vooral veel patronen richting een doel (voertuig ?) moet worden gepompt over een niet al te lange afstand.

Nikehercules

#30
Citaat van: VandeWiel op 04/10/2010 | 20:48 uur
Ik vraag me wel af of het niet wat extreem is als dit in Nederland zo in het straatbeeld komt. Het boezemt vooral angst in, wat juist de bedoeling is van de terroristen.

Ik zou er ook niet voor zijn om dit als standaard in te voeren.
Wat ik wel een interessante optie vind  is als deze capaciteit (zowel wat opgeleid personeel als wapens betreft) bij de politie aanwezig is.
Wanneer er dan sprake is van een verhoogde dreiging kunnen de reguliere patrouilles aanvullend bewapend worden, niets meer niets minder.
deze eenheden zijn dan onmiddellijk op de plek des onheils mocht het mis gaan en hoeven dus niet opgeroepen te worden zoals een AT.

Ik verwacht niet dat dit veel angst inboezemt, juist omdat het normale agenten zijn en geen gebivakmutste eenheden.


VandeWiel

Eight people thought to be German nationals were killed in a suspected drone strike in northwestern Pakistan, two Pakistani officials said Monday.
The strike happened in the Mir Ali area of North Waziristan, the officials said.

Missiles struck a building that held the eight, who are believed to have been members of the group Jihad al Islami, the officials said.
The strike comes a day after the U.S. Department of Homeland Security and the FBI issued a joint bulletin warning that terror attacks were being plotted against targets Europe. European intelligence officials said Monday that a group of jihadists from Germany were at the heart of the plots, but it was not immediately clear if the warning and the suspected drone strike were related.

// knip //

German officials said the Hamburg group members were recruited from the Taiba mosque in Hamburg. In the 1990s, that same mosque -- then called Al Quds -- was attended by Mohamed Atta, who went on to become the lead hijacker in the 9/11 attacks.

A friend of Atta from those days has emerged as a crucial figure in the new plot, European intelligence officials tell CNN. Naamen Meziche, 40, a French citizen of Algerian descent, worked to persuade a number of young men praying at the Taiba mosque to join in jihad, the officials said.
Though his exact whereabouts are unknown to authorities, he is thought to be in the Afghan/Pakistan border area. Meziche's wife told CNN that he was overseas.

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/10/04/pakistan.drone.germans/?hpt=T1

Rest van het artikel bevat een goede samenvatting van de terror alert. Excuses dat ik het niet in het speciale draadje over de aanval heb geplaatst maar het lijkt me dat deze aanval direct te maken heeft met de terror alert van dit moment.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 04/10/2010 | 20:25 uur
Citaat van: Nikehercules op 04/10/2010 | 20:17 uur
Citaat van: Elzenga op 04/10/2010 | 19:48 uur
Vergeet in deze getoonde Britse situatie niet dat de "gewone" agenten daar geen vuurwapen dragen.
Ok, dat wist ik niet.
Maar ik had het idee dat ''de politieman met mp5'' daar gebruikelijker is als hier, maar dat is dan misschien ten onrechte.
Het zal ook wel een beleidsaspect hebben ja...waarom je ze op straat sneller ziet dan hier (behalve dan hier op Schiphol). Want in Frankrijk zijn agenten wel bewapend en lopen wel vaker zwaarder bewapende Gendarmerie en militairen rond. Zoals de laatste tijd rond de Eiffeltoren.

Dat is ook sinds de GIA aanslagen van '95/'96 in Frankrijk. In Italië wordt er ook zo gepatrouilleerd in gebieden waar de maffia actief is. Daar zijn dergelijke wapens in de deuren van politiewagens bevestigd zodat ze snel te grijpen zijn. Banken worden in die gebieden ook zwaar bewaakt met een zwaarder bewapende man buiten voor de deur.

Ik vraag me wel af of het niet wat extreem is als dit in Nederland zo in het straatbeeld komt. Het boezemt vooral angst in, wat juist de bedoeling is van de terroristen. Liever wat subtieler voorbereiden zo lang dat mogelijk is.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 04/10/2010 | 20:17 uur
Citaat van: Elzenga op 04/10/2010 | 19:48 uur
Vergeet in deze getoonde Britse situatie niet dat de "gewone" agenten daar geen vuurwapen dragen.
Ok, dat wist ik niet.
Maar ik had het idee dat ''de politieman met mp5'' daar gebruikelijker is als hier, maar dat is dan misschien ten onrechte.
Het zal ook wel een beleidsaspect hebben ja...waarom je ze op straat sneller ziet dan hier (behalve dan hier op Schiphol). Want in Frankrijk zijn agenten wel bewapend en lopen wel vaker zwaarder bewapende Gendarmerie en militairen rond. Zoals de laatste tijd rond de Eiffeltoren.

Ik zie in Nederland trouwens dan liever de Marechaussee worden ingezet voor deze taak, dan dat "gewone" agenten zwaarder worden uitgerust en daarop getraind.   

Nikehercules

Citaat van: hudinie op 04/10/2010 | 20:00 uur
Maar het is dus wel een must dat de politie hierop getraind gaat worden, want anders weten we wel wat er zo in de kranten staat.....
Dat voorop gesteld