Vreugde over komst Beatrix bij medailleparade

Gestart door Gozo, 01/10/2010 | 13:32 uur

KapiteinRob

Ik consateer dat zowel MINDEF als de CDS overdrijven als ze het hebben over "vele" bezoeken van de Oranjes.

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2010 | 17:50 uur
Citaat van: MINDEF op 01/10/2010 | 17:42 uur
De minister refereerde ook aan de vele bezoeken van kroonprins Willem-Alexander aan de Nederlandse troepen in Afghanistan.

Nou, zo liep hij de deur bijna plat in Uruzgan; hij is er wel DRIE keer geweest in 4 jaar tijd....... (bron)
Correct me if I'm wrong, maar 3x in vier jaar is volgens mij vaker dan de Minister van Defensie.

Blijft natuurlijk nog de vraag, of dat iets over de Kroonprins of over de Minister zegt...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2010 | 17:42 uur
Koningin reikt Herinneringsmedailles uit

Voor hun inzet tijdens de ISAF-missie in Afghanistan hebben vanmiddag bijna 1800 militairen en enkele civiele medewerkers in Den Bosch de Herinneringsmedaille Vredesoperaties ontvangen. Koningin Beatrix reikte de onderscheidingen uit aan een aantal van hen. Twaalf militairen kregen uit haar handen het Draaginsigne Gewonden.

De gedecoreerden behoren tot de laatste lichting die tot 1 augustus deel uitmaakten van de Task Force Uruzgan, de recent afgeloste Air Task Force en ondersteunende eenheden. Behalve de vorstin, eerden ook minister Eimert van Middelkoop en de Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm de militairen met het opspelden van de medaille.

Warm
"Majesteit, uw aanwezigheid vandaag onderstreept de diepe verbondenheid van de Nederlandse krijgsmacht met het staatshoofd en de Koninklijke Familie" zo sprak Van Middelkoop de vorstin toe. "De woorden van dank aan onze militairen die u in de Troonrede heeft uitgesproken, verwarmden ons hart. Uw belangstelling en uw waardering doen ons goed." De minister refereerde ook aan de vele bezoeken van kroonprins Willem-Alexander aan de Nederlandse troepen in Afghanistan.

Krijgshistorie
Volgens de bewindsman schreven de onderscheiden militairen mee aan een indrukwekkend hoofdstuk in het boek van de Nederlandse krijgshistorie. "Dankzij u zijn bijna 5000 Afghaanse militairen en agenten opgeleid, is het aantal scholen vervijfvoudigd en het aantal gezondheidsposten verdubbeld." Van Middelkoop noemde ook het asfalteren van de weg naar Chora en het microkrediet dat ondernemers tegenwoordig kunnen krijgen. "U hebt het verschil gemaakt."

Aanslagen
"Denk terug aan de aanslagen van 11 september. Denk terug aan de aanslagen in Madrid en Londen. Afghanistan was een vrijplaats voor terroristen. Dáárom zijn wij naar Afghanistan gegaan." Het is Van Middelkoops antwoord als mensen soms vragen waarom het nodig was de Nederlandse militairen zo ver weg op missie te sturen.


Taptoehymne
Tijdens de plechtigheid werd stilgestaan bij de 3 militairen die in deze lichting sneuvelden. "Marinier der eerste klasse Marc Harders, korporaal van de mariniers Jeroen Houweling en korporaal der eerste klasse Luc Janzen blijven in onze herinnering, mét de 21 andere militairen die zijn omgekomen in Afghanistan", aldus de minister. Het Fanfarekorps Bereden Wapens Koninklijke Landmacht speelde voor hen de zogenoemde Taptoehymne.

Afsluiting
Hoewel nog een groot aantal Nederlandse militairen actief is in Afghanistan, markeerde de ceremonie vandaag niet alleen het einde van de missie voor de aangetreden militairen. Het betekende ook het einde van 4 jaar Nederlandse inzet als lead nation in Uruzgan.

Bron: MINDEF-ste dd. 011010
Uit respect voor de militairen streep ik deze mijns inziens volstrekt onzinnige bijdrage van de Minister slechts door en zal er niet verder op reageren hier (is al vaker gebeurd elders)...Jammer...een smet op wat ik me kan voorstellen dat een mooie dag was...

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 01/10/2010 | 17:42 uur
De minister refereerde ook aan de vele bezoeken van kroonprins Willem-Alexander aan de Nederlandse troepen in Afghanistan.

Nou, zo liep hij de deur bijna plat in Uruzgan; hij is er wel DRIE keer geweest in 4 jaar tijd....... (bron)

KapiteinRob

Koningin reikt Herinneringsmedailles uit

Voor hun inzet tijdens de ISAF-missie in Afghanistan hebben vanmiddag bijna 1800 militairen en enkele civiele medewerkers in Den Bosch de Herinneringsmedaille Vredesoperaties ontvangen. Koningin Beatrix reikte de onderscheidingen uit aan een aantal van hen. Twaalf militairen kregen uit haar handen het Draaginsigne Gewonden.



De gedecoreerden behoren tot de laatste lichting die tot 1 augustus deel uitmaakten van de Task Force Uruzgan, de recent afgeloste Air Task Force en ondersteunende eenheden. Behalve de vorstin, eerden ook minister Eimert van Middelkoop en de Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm de militairen met het opspelden van de medaille.

Warm
"Majesteit, uw aanwezigheid vandaag onderstreept de diepe verbondenheid van de Nederlandse krijgsmacht met het staatshoofd en de Koninklijke Familie" zo sprak Van Middelkoop de vorstin toe. "De woorden van dank aan onze militairen die u in de Troonrede heeft uitgesproken, verwarmden ons hart. Uw belangstelling en uw waardering doen ons goed." De minister refereerde ook aan de vele bezoeken van kroonprins Willem-Alexander aan de Nederlandse troepen in Afghanistan.

Krijgshistorie
Volgens de bewindsman schreven de onderscheiden militairen mee aan een indrukwekkend hoofdstuk in het boek van de Nederlandse krijgshistorie. "Dankzij u zijn bijna 5000 Afghaanse militairen en agenten opgeleid, is het aantal scholen vervijfvoudigd en het aantal gezondheidsposten verdubbeld." Van Middelkoop noemde ook het asfalteren van de weg naar Chora en het microkrediet dat ondernemers tegenwoordig kunnen krijgen. "U hebt het verschil gemaakt."

Aanslagen
"Denk terug aan de aanslagen van 11 september. Denk terug aan de aanslagen in Madrid en Londen. Afghanistan was een vrijplaats voor terroristen. Dáárom zijn wij naar Afghanistan gegaan." Het is Van Middelkoops antwoord als mensen soms vragen waarom het nodig was de Nederlandse militairen zo ver weg op missie te sturen.



Taptoehymne
Tijdens de plechtigheid werd stilgestaan bij de 3 militairen die in deze lichting sneuvelden. "Marinier der eerste klasse Marc Harders, korporaal van de mariniers Jeroen Houweling en korporaal der eerste klasse Luc Janzen blijven in onze herinnering, mét de 21 andere militairen die zijn omgekomen in Afghanistan", aldus de minister. Het Fanfarekorps Bereden Wapens Koninklijke Landmacht speelde voor hen de zogenoemde Taptoehymne.

Afsluiting
Hoewel nog een groot aantal Nederlandse militairen actief is in Afghanistan, markeerde de ceremonie vandaag niet alleen het einde van de missie voor de aangetreden militairen. Het betekende ook het einde van 4 jaar Nederlandse inzet als lead nation in Uruzgan.

Bron: MINDEF-ste dd. 011010

KapiteinRob

Citaat van: mezelf op 01/10/2010 | 13:48 uur
De Koningin heeft de afgelopen jaren inderdaad bezoeken aan thuisfront en revaliderende militairen gebracht. "Twee" is ook al meervoud, toch?  :devil:

Ik ben maar eens gaan googelen betreffende die middels "bezoeken aan thuisfront en revaliderende miliairen" geuite warme belangstelling van HM. Ik kom niet verder dan één bezoek aan een midtermdag in Havelte op 4 juni 2008 (toen "we" al 2 jaar in Uruzgan zaten....) en één op 15 september 2010 (toen de missie in uruzgan er formeel op zat) aan het revalidatiecentrum in Doorn.

HM heeft het natuurlijk erg druk en zal best belangstelling hebben voor defensie (dat haar en haar familie altijd met open armen ontvangt....), maar de CDS lijkt me op het eerste gezicht een beetje te hebben overdreven met zijn referentie aan haar bezoeken aan thuisfront en revalidatiecentrum.

Maar ik wens een ieder die van HM een plak krijgt (en de toeschouwers) bij de komende happening veel plezier en genoegen.

Cigarz

Ik denk dat het een goede zaak is als De Koningin er bij is. Daar gaat namelijk een bepaalde boodschap van uit. De militairen/veteranen komen dan tenminste ook eens positief in het nieuws.

oh nee.....er zal in de media waarschijnlijk geen aandacht aan besteedt worden; goed nieuws is in Nederland geen nieuws...in elk geval niet als het om Defensie gerelateerde zaken gaat...

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 01/10/2010 | 14:31 uur
Niks met het Koningshuis of Koninklijk Huis hebben is iets anders dan tegen ze zijn.

Je hebt gelijk. Dus wat sterker: van mij mag het stantepede worden afgeschaft. Maar die discussie is elders ook al verscheidene keren gevoerd en mijn mening daarover heb ik dan ook al ettelijke malen met het forum gedeeld.  ;)

Ros

#11
Citaat van: Gozo op 01/10/2010 | 13:54 uur
Zouden jullie (Ros en Rob) principieel weigeren?

Nee..........mijn ergernis is meer gericht tegen de overdreven blijken van vreugde en dankbaarheid van Defensietop en vakbondsneuzen. Alsof de Koningin voor het eerst bij een parade op komt draven. En deze medaille.............herinnering aan een 'bad dream'....................

Ros

Citaat van: Gozo op 01/10/2010 | 13:54 uur
Zouden jullie (Ros en Rob) principieel weigeren?

Nee..........mijn ergernis is meer gericht tegen de overdreven blijken van vreugde en dankbaarheid van Defensietop en vakbondsneuzen. Alsof de Koningin voor het eerst bij een parade op komt draven.

Gozo

Niks met het Koningshuis of Koninklijk Huis hebben is iets anders dan tegen ze zijn. Maar ja als ze een fles bubbels tegen een civiel schip gooien of een lintje knippen bij een tunnel is dat in beginsel niet anders. Ze moeten wat doen voor het geld dat ze binnentrekken. ;)

KapiteinRob

Ik heb helemaal niets met het Koningshuis en die medalparades vind ik dus meer voor de buhne dan voor de militair. Maar dat is mijn mening, daar mag en zal men op vele fronten anders over denken. Als mijn commandant een medaille opspelt, is het voor mij voldoende. En ik heb ook al mee mogen maken dat een medaille per post kwam (NATO-medaille Bosnie)..... Kon ik ook niet mee zitten.

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2010 | 14:08 uur
Citaat van: Gozo op 01/10/2010 | 13:54 uur
Zouden jullie (Ros en Rob) principieel weigeren?

Nee hoor. Ik heb niets tegen medailles waar een onderbouwing achter zit. Mijn 4-daagse kruis en het "tweetje" op mijn missiemedaille zijn zaken waarvan ik vind dat ik er wat voor gedaan heb. De rest (dus ook de eerste missiemedaille) zijn plakken die aan zijn komen waaien.

En als de majesteit hem kwam opspelden, zou je dat dan op prijs stellen? Of heb je liever dat prinses Aimée je bling bling uitreikt?  8)

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 01/10/2010 | 13:54 uur
Zouden jullie (Ros en Rob) principieel weigeren?

Nee hoor. Ik heb niets tegen medailles waar een onderbouwing achter zit. Mijn 4-daagse kruis en het "tweetje" op mijn missiemedaille zijn zaken waarvan ik vind dat ik er wat voor gedaan heb. De rest (dus ook de eerste missiemedaille) zijn plakken die aan zijn komen waaien.

Gozo

Zouden jullie (Ros en Rob) principieel weigeren?