Argentinië boos over Britse oefening

Gestart door andré herc, 10/10/2010 | 11:10 uur

Reinier

Citaat van: Elzenga op 10/10/2010 | 15:16 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 10/10/2010 | 14:49 uur
Als/omdat er olie rond de Falklands zit, denk ik niet dat de Britten er ook maar een seconde over nadenken de eilanden op te geven.....
dat denk ik ook...en niet alleen wegens de mogelijke olie...het zou immers ook de Falklandoorlog en de offers die daar zijn gebracht zinloos maken. Maar ik vroeg me dus af wat er was gebeurd als die oorlog er niet was geweest...
Groot-Brittannië kan de Falkland eilanden niet opgeven/ weg doen. Net zo min wij Aruba kun opgeven. Andersom willen de Falklands niet weg bij het VK; zij zouden daar eenvoudig weg niet kunnen bestaan zonder hulp van het VK.

Is dus een puur hypothetische vraag.

En zonder de Falkland eilanden, Zuid-Georgia en de Sandwich eilanden kan het VK ook geen aanspraak maken op een deel van de Zuidpool.....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 10/10/2010 | 14:49 uur
Als/omdat er olie rond de Falklands zit, denk ik niet dat de Britten er ook maar een seconde over nadenken de eilanden op te geven.....
dat denk ik ook...en niet alleen wegens de mogelijke olie...het zou immers ook de Falklandoorlog en de offers die daar zijn gebracht zinloos maken. Maar ik vroeg me dus af wat er was gebeurd als die oorlog er niet was geweest...

KapiteinRob

Als/omdat er olie rond de Falklands zit, denk ik niet dat de Britten er ook maar een seconde over nadenken de eilanden op te geven.....

Elzenga

Ik dacht er gisteren nog toevallig aan....dat bij de ervaren "dreiging" van Chavez vaak wordt gerefereerd aan zijn linkse regime en politiek...terwijl bij de Falklandoorlog het nu net om een rechts dictatoriaal regime ging dat de invasie gelaste. Venezuela ook al wat langer dan Chavez aan de macht is de Antillen claimt.

Maar goed, Argentinië moet inderdaad wel wat laten horen nu...vraag me wel eens af wat er was gebeurd als zij de eilanden toen niet hadden ingenomen. Misschien was de kans dan groter geweest dat ze nu deel hadden uitgemaakt van Argentinië. Alhoewel, met die Britten weet je dan nooit ;)

Reinier

Het is meer een politiek statement. Omdat Argentinië nog steeds de Falklands of Islas Malvinas claimt, kunnen ze niet anders dan protesteren. Niet protesteren zou betekenen dat ze het eens zijn dat het Britse eilanden zijn.

andré herc

Argentinië boos over Britse oefening
Toegevoegd: zondag 10 okt 2010, 11:03

Argentinië heeft bij Groot-Brittannië geprotesteerd tegen de plannen voor een militaire oefening op de Falkland-eilanden. De Argentijnse regering noemt de Britse oefening een "onaanvaardbare provocatie".

De Falkland-eilanden staan onder Brits bestuur, maar Buenos Aires beschouwt de archipel als Argentijns grondgebied.

Groot-Brittannië heeft een troepenmacht van duizend man sterk en vier marineschepen gelegerd op de eilandengroep. Tijdens de militaire oefening zouden zij onder andere raketten afschieten, meldde de Argentijnse regering.

Oorlog
In 1982 leidde een Argentijnse invasie van de eilanden tot een oorlog tussen beide landen. Premier Margaret Thatcher stuurde Britse oorlogsschepen en militairen, die in tien weken de eilanden wisten te heroveren.

Bij de strijd kwamen 650 Argentijnen en 255 Britten om het leven.

Olie
Er wonen weinig mensen op de Falklandeilanden, die vooral economisch interessant zijn omdat er in zee olie en gas kan worden gewonnen. Eerder dit jaar liep de spanning in de regio al op, toen de Britten gingen zoeken naar olie in het gebied.

nos.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.