Weinig Franstaligen in legertop België

Gestart door andré herc, 17/10/2010 | 13:34 uur

Den Ardennees

tja, wij leerden in het middelbaar dat "kloeg" correct is, maar wel wat archaïsch

over de grond van de zaak: het doet blijkbaar pijn bij deze man dat hij een bevordering mislopen is.

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2010 | 12:54 uur
Citaat van: www.hnl.be op 27/10/2010 | 12:37 uur
Gennart kloeg midden oktober de vervlaamsing van het leger aan.
"Kloeg" is Vlaams?
Citaat van: www.hnl.be op 27/10/2010 | 12:37 uur
Minister van Defensie Pieter De Crem deed de uitlatingen af als "blablabla".
Blablabla is in ieder geval Nederlands......  :P

In 'van Dale' is 'kloeg' gewestelijk...
Officieel is het in België/Vlaanderen ook 'klaagde', maar 'kloeg' wordt toegestaan. 'Kloegde' kan dan weer niet, en ja, dat heb ik ook al gehoord :)

KapiteinRob

Citaat van: www.hnl.be op 27/10/2010 | 12:37 uur
Gennart kloeg midden oktober de vervlaamsing van het leger aan.

"Kloeg" is Vlaams?

Citaat van: www.hnl.be op 27/10/2010 | 12:37 uur
Minister van Defensie Pieter De Crem deed de uitlatingen af als "blablabla".

Blablabla is in ieder geval Nederlands......  :P

onderofficier

Kolonel moet opkrassen na kritiek op vervlaamsing leger

De commandant van de luchtmachtbasis van Florennes, kolonel Luc Gennart, moet na zijn uitspraken over de vervlaamsing van het leger vervroegd de basis verlaten. Dat is uit goede bron vernomen.

Gennart kloeg midden oktober de vervlaamsing van het leger aan. Volgens de kolonel hebben de Franstaligen niets meer te zeggen in de krijgsmacht. Minister van Defensie Pieter De Crem deed de uitlatingen af als "blablabla".

Gennart moest normaal gezien eind dit jaar het commando over de luchtmachtbasis overlaten aan kolonel Michel Colles. De chef staf van Defensie kondigde nu echter aan dat hij volgende maandag al zijn biezen mag pakken. De Franstalige liberalen lieten vandaag bij monde van Kamerlid Denis Ducarme weten dit dossier op de vergadering van het kernkabinet te willen bespreken. (belga/eb)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1175089/2010/10/26/Kolonel-moet-opkrassen-na-kritiek-op-vervlaamsing-leger.dhtml
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Citaat van: Oorlogsvis op 21/10/2010 | 13:31 uur
Wat dacht je van die Friese officieren met hun "ken net" ?

Zijn we binnenkort vanaf, wanneer Leeuwarden wegbezuinigd wordt.

Oorlogsvis

Wat dacht je van die Friese officieren met hun "ken net" ?

Gozo

Citaat van: Laurens op 20/10/2010 | 16:07 uur
Citaat van: Gozo op 20/10/2010 | 08:34 uur
Als ik een Nederlandstalige ondergeschikte militair aan een Waal was, dan zou ik me niet veilig wanen als die kerel zegt: we trekken ouestwaarts als hij oostwaarts bedoelt. Ik bedoel de spraakverwarringen liggen op de loer.
Ik begreep ook dat in de VK de RN en de RA verschillende systemen gebruiken, metric and imperialsystem waardoor er altijd liaisonofficieren nodig zijn om de vertaalslag te maken. Niet handig.
Hoe werkt dit eigenlijk bij de Canadezen?   



:angel:

Hi-la-risch!!

Laurens

Citaat van: Gozo op 20/10/2010 | 08:34 uur
Als ik een Nederlandstalige ondergeschikte militair aan een Waal was, dan zou ik me niet veilig wanen als die kerel zegt: we trekken ouestwaarts als hij oostwaarts bedoelt. Ik bedoel de spraakverwarringen liggen op de loer.
Ik begreep ook dat in de VK de RN en de RA verschillende systemen gebruiken, metric and imperialsystem waardoor er altijd liaisonofficieren nodig zijn om de vertaalslag te maken. Niet handig.
Hoe werkt dit eigenlijk bij de Canadezen?   



:angel:

Gozo

Als ik een Nederlandstalige ondergeschikte militair aan een Waal was, dan zou ik me niet veilig wanen als die kerel zegt: we trekken ouestwaarts als hij oostwaarts bedoelt. Ik bedoel de spraakverwarringen liggen op de loer.
Ik begreep ook dat in de VK de RN en de RA verschillende systemen gebruiken, metric and imperialsystem waardoor er altijd liaisonofficieren nodig zijn om de vertaalslag te maken. Niet handig.
Hoe werkt dit eigenlijk bij de Canadezen?   

andré herc

Weinig Franstaligen in legertop België

Toegevoegd: zondag 17 okt 2010, 11:59

De Belgische minister van Defensie De Crem erkent dat Franstalige Belgen een ondergeschikte rol spelen in de top van het leger. Volgens hem komt dat doordat ze te slecht Nederlands spreken.

Wie in België een topfunctie in het leger ambieert, moet in staat zijn zowel in het Nederlands als in het Frans bevelen te geven. De Crem stelt dat er een ernstig gebrek is aan Franstalige kandidaten die aan die voorwaarde voldoen.

Uitgerangeerd
De Belgische minister reageert op kolonel Gennart, de commandant van de luchtmachtbasis van Florennes, in Wallonië. Die zei gisteren dat de Franstaligen aan de top van het Belgische leger worden uitgerangeerd en dat de beslissingen steeds vaker genomen worden door de Vlamingen.

De generale staf gaan nu proberen de Franstaligen te stimuleren hun kennis van het Nederlands te verbeteren en mee te doen aan taalexamens.

nos.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.