Zuid-Afrika Wijnboeren erg gewild in Georgië

Gestart door Ace1, 10/11/2010 | 21:29 uur

Lex

Ik zie in dat bericht geen relatie tot Defensie Nieuws, alhoewel de wijnbouw mij aan het hart gaat.
Vzke aan te geven wat de relevantie is.

Lex
Algeheel beheerder

Ace1

Heeft Georgië ook geshopt bij de Zuid-Afrikaanse  wapenfabrikant Denel of begint deze een filiaal in Georgië?

http://www.denel.co.za/products_services.html


Ace1

Nieuwe Grote Trek voert de Boeren naar de Zwarte Zee

Wat doe je als Zuid-Afrikaanse boer die het niet makkelijk heeft? Juist: emigreren naar Georgië.

De 40.000 blanke boeren in Zuid-Afrika, voornamelijk afstammelingen van Nederlandse kolonisten, zijn bang. Niet zozeer voor geweld, maar wel dat hun het brood uit de mond word gestoten door de landhervormingen van de regering.

Toen de pioniers, de Voortrekkers, naar Zuid-Afrika kwamen, verlieten ze al snel de kustkolonies voor het binnenland, op zoek naar vruchtbare grond (de Grote Trek). En nu zoeken sommigen van hun nazaten de oplossing voor alle problemen duizenden kilometers verderop, in de Kaukasus.

Bijna voor niks

De Georgische regering heeft Zuid-Afrikaanse boeren voor bijna niks landbouwgrond aangeboden. Onderdeel van de deal is wel dat ze hun ervaring en kennis van moderne landbouwmethodes meenemen.

Papuna Davitaya, de Georgische minister voor de Diaspora: 'We zoeken investeerders voor onze landbouwsector. Georgië is van oudsher een agrarisch land, maar die traditie zijn we verloren ten tijde van de Sovjet-Unie.

Onlangs ontving Davitaya een delegatie van Zuid-Afrikaanse boeren. Hij gaf ze allerlei garanties als ze naar Georgië zouden komen. 'Het gaat hier om de beste agrariërs ter wereld.' Vorige week was er ook een bijeenkomst in de Zuid-Afrikaanse hoofdstad Pretoria, waar tientallen boeren informatie kregen over een verhuizing naar Georgië. Een comité van de vakbond gaat zich de komende tijd voorbereiden op een grote migratie. De boer Hendrik Mills zei voor de televisie dat hij grote kansen ziet in Georgië: 'Je kunt beter daar geld investeren dan hier.'

Voor veel boeren zal het moeilijk zijn het land van hun voorvaderen te verlaten. Maar ze zeggen dat hun leven met de maand moeilijker wordt, met name door criminaliteit, geweld, arbeidskosten en landhervormingen. Ook Piet Kemp wil graag emigreren. 'We beginnen nu met tien of twintig boeren', zegt hij, 'maar ik denk dat er uiteindelijk in Georgië genoeg ruimte is voor wel duizend boeren. Voor iedereen is er de mogelijkheid een goed leven op te bouwen.'

Zoete wijn

De Georgische regering hoopt dat de geïmporteerde boeren met al hun kennis met name de kwakkelende wijnsector nieuw leven inblazen. Het land maakt al eeuwen wijn, maar die is vrij zoet, en niet erg populair in Europa. Wel bij de Russen, maar sinds de verhoudingen nogal vertroebeld zijn (denk aan de oorlog van twee jaar geleden), heeft Moskou alle import van Georgische wijn verboden. De regering in Tbilisi hoopt waarschijnlijk mee te liften op het succes van de Zuid-Afrikaanse wijnen.

Maar het zou de Zuid-Afrikanen nog best eens kunnen tegenvallen in Georgië. Zo is de taal erg moeilijk, en zijn er geen directe vluchten tussen beide landen. Bovendien is het klimaat totaal verschillend, net als de landbouwmethodes. Toch houden mensen als Kemp vol dat ze er klaar voor zijn. 'Ik wil geen nieuw Zuid-Afrika in Georgië maken', zegt hij. 'Als ik ga, dan word ik een Georgiër.'

In beide landen klinkt ook kritiek. De Georgische oppositie roept dat de nieuwelingen de beste grond in de schoot geworpen krijgen en dat de eigen boeren worden genegeerd. In Zuid-Afrika zien ze niet graag hun beste boeren gaan.

http://www.depers.nl/buitenland/523018/Nieuwe-Grote-Trek-voert-de-Boeren-naar-de-Zwarte-Zee.html