Terrorismeverdachten opgepakt in Rotterdam

Gestart door Elzenga, 25/12/2010 | 14:04 uur

Ace1

#6
Citaat van: StormTrooper op 25/12/2010 | 14:32 uur
Ja, wat moet je ervan zeggen. Eens lukt het ze wel een keer. Deze keer gelukkig (weer) niet.

Je kunt het voorkomen door preventief alle Somaliërs door de AIVD de gangen na te laten gaan

Elzenga

Doelwit terreur onbekend
Door Charles Sanders
Wim de Bruin van het Landelijk Parket zegt geen enkel informatie over het mogelijke doelwit van de twaalf terreurverdachten te hebben en legt ook geen link met de vliegbasis van de Koninklijke Luchtmacht. In een motel in vlakbij die vliegbasis logeerden enkele verdachten. "We hebben invallen gedaan in één belhuis en in vier woningen in Rotterdam", aldus De Bruin. "Daarbij zijn geen wapens of explosieven aangetroffen."

Volgens het Landelijk Parket had een aantal van de aangehouden Somaliërs de Nederlandse nationaliteit, één man was overgekomen uit Denemarken, van de overige arrestanten wordt de nationaliteit op dit moment onderzocht. Of er bij de Somaliërs politieke vluchtelingen waren, wil Justitie niet zeggen.

De Bruin: "De twaalf zijn voor drie dagen in verzekering gesteld, maandag wordt beslist of ze worden voorgeleid aan de rechter-commissaris."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8591352/__Doelwit_terreur_onbekend__.html?p=29,1


Somalië nieuw dreigingsgebied voor Nederland
ZOETERMEER -  De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) heeft het afgelopen jaar Somalië samen met Jemen aangewezen als nieuwe gebieden van waaruit terroristische dreiging voor Nederland komt. In het jaarverslag over 2009 schrijft de dienst dat de jihadistische dreiging uit het Oost-Afrikaanse land is toegenomen. In 2009 is overigens geen concrete dreiging tegen Nederlandse doelen waargenomen.

Doordat het land politiek zeer instabiel is, hebben extremistische islamitische groeperingen als Al Shabaab en Hizbul Islam er nagenoeg vrij spel, aldus de AIVD. In 2009 heeft vooral Al Shabaab zijn positie verstevigd. De beweging heeft meer en meer aantrekkingskracht op jihadisten wereldwijd.

Al-Qaeda heeft Somalië uitgeroepen tot zuidelijk front van de internationale jihad. Al Shabaab dreigt met aanslagen in andere Afrikaanse landen.

Hoewel er tot nu toe geen concrete dreiging is geweest vanuit het land, heeft de AIVD wel signalen gekregen dat de jihadistische strijd daar vanuit Nederland wordt ondersteund. Bovendien zien geradicaliseerde jongeren Somalië als bestemming voor de jihad.

Zo werden in juli 2009 vier jonge mannen opgepakt in Kenia, drie Nederlanders en een Marokkaan met een Nederlandse verblijfsvergunning. Zij zouden onderweg zijn geweest naar Somalië om zich aan te sluiten bij Al Shabaab. Drie van hen gaven aan dat zij deel wilden nemen aan de gewelddadige jihad.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8591452/__Somali_nieuw_dreigingsgebied__.html?p=24,1

Dit is onbegrijpelijk
door Fred Pruim
ROTTERDAM, zaterdag -  Twee in Rotterdam opgepakte Somaliërs, Osman M.F. en Mohammed Abdullah R., hadden naast elkaar de belwinkels Banadir en Banadir 2 in de 1e Middellandstraat in Rotterdam-West. Een andere inval vond plaats in de Rotterdamse Bonaventurastraat, waar terreurverdachte M.W. werd gearresteerd, samen met twee gasten, van wie één uit Denemarken.

Duidelijk is te zien dat de politie goed heeft huisgehouden in de beide belwinkels. Het rolluik is aan stukken gereten, overal ligt glas, deuren zijn vernield en in één zaak is kennelijk een overijverig lid van een arrestatieteam door het plafond heengezakt. De gipsplaten liggen in stukken uitgespreid over de computertafels, waar nu slechts alleen de beeldschermen nog resteren. In totaal werden bij beide invallen elf computers meegenomen, terwijl één computer, die staat aangesloten op het camerabewakingssysteem, onklaar is gemaakt. Ook de camera's zelf zijn met bruut geweld van het plafond afgeslagen.

In belwinkel Banadir is het deze middag een drukte van belang. Een groot aantal mannen en een vrouw van Somalische afkomst staat opgewonden met elkaar te praten. Eén van hen is Nuur, broer van de gearresteerde eigenaar Osman en zelf eigenaar van de etagewoning aan de Bonaventurastraat, waar de politie ook binnenviel.

,,Dit is onbegrijpelijk. Mijn broer en de andere mannen die ik ken, hebben niets met terrorisme te maken. Wij zijn gewoon normale, hardwerkende mensen. Dit moet één groot misverstand zijn", zegt Nuur, die al achttien jaar in Nederland woont en ook heel goed de Nederlandse taal machtig is.

Nuur en de andere mannen in de belwinkel vragen zich af waarom de politie zó hard moest optreden. ,,Ik stond erbij toen ze voor de deur stonden", vertelt één van de mannen, die schuin boven de winkel woont. ,,Hier is de sleutel, zei ik. Maar die hoefden ze niet te hebben. Ze gingen wel door het rolluik en de winkelruit." Hij en twee andere mannen kregen een blinddoek om en moesten afwachten. Uiteindelijk werden de drie niet meegenomen.

Volgens Nuur is zijn broer Osman al zes jaar in Nederland en heeft hij officiëel de Duitse nationaliteit. ,,Nogmaals, er is geen enkel bewijs. Wij gaan er vanuit dat de AIVD een hele grote fout heeft gemaakt. Maar ze hebben ons met deze actie wél geterroriseerd."

Nuur is ook eigenaar van de etagewoning aan de Bonaventurastraat in Rotterdam-Zuid. ,,Wij wonen daar met een paar mannen. Ik was er niet toen de politie daar binnenviel, wel mijn medebewoner en goede vriend M.W. Hij had in verband met de feestdagen twee gasten over, van wie eentje uit Denemarken. Die mannen ken ik niet", vertelt de 'Rotterdamse' Somaliër.

In de Bonaventurastraat kijken de buutbewoners al niet eens meer op van een politieinval. ,,Dat is hier zo'n beetje aan de orde van de dag", vertelt buurman Pascal. Samen met zijn vrouw Maria woont hij twee huizen verderop van het pand, waar de politie binnenviel. ,,Ik hoorde gisteravond rond elf uur iemand op het dak lopen en ik hoorde glasgerinkel. Ik dacht eerst dat het mijn buurman was die nog een klusje ging doen, maar toen ik ging kijken zag ik dat het een soort ME-ers waren", vertelt Pascal.

De drie verdachten werden zonder al te veel moeite ingerekend en afgevoerd, waarna de politie nog lang bezig was met het doorzoeken van het huis. ,,Er wordt hier regelmatig een wietplantage opgerold, of een cokehandelaar ingerekend. Schietpartijen, prostitutie, we hebben het hier allemaal al meegemaakt. Och, het maakt het leven een beetje spannend he."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8591682/__Dit_is_onbegrijpelijk__.html?p=16,1

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 25/12/2010 | 14:04 uur
Terrorismeverdachten opgepakt in Rotterdam
Uitgegeven:    25 december 2010 13:52
Laatst gewijzigd:    25 december 2010 14:00
De Nationale Recherche heeft vrijdagavond in Rotterdam twaalf Somaliërs aangehouden. Zij zijn vermoedelijk betrokken bij terroristische activiteiten
© NU.nl/Hans van Hamersveld

motelkamers in Gilze-Rijen doorzocht.
© ANP

Daar zitten ook wel eens luchtmachters bij gebrek aan legering.........

StormTrooper

Ja, wat moet je ervan zeggen. Eens lukt het ze wel een keer. Deze keer gelukkig (weer) niet.

Elzenga

TERREURAANSLAG VERIJDELD
ROTTERDAM -  In Rotterdam zijn vrijdagavond twaalf Somaliërs aangehouden die vermoedelijk zijn betrokken bij terroristische activiteiten. Ze wilden op korte termijn een terroristische aanslag in Nederland plegen, meldt de AIVD.

Door de Nationale Recherche zijn een belwinkel en vier woningen in Rotterdam en twee motelkamers in Gilze-Rijen doorzocht.

De aanhoudingen volgden op een ambtsbericht van de Algemene inlichtingen- en veiligheidsdienst (AIVD), dat vrijdagmiddag aan het Landelijk Parket werd verstrekt. In het ambtsbericht wordt gemeld dat een aantal Somaliërs op korte termijn een terroristische aanslag in Nederland zou willen plegen. Dat heeft het Openbaar Ministerie zaterdag bekendgemaakt.

De AIVD-informatie was aanleiding voor een grootschalig onderzoek door de Dienst Nationale Recherche van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) is vrijdagmiddag op de hoogte gebracht van de informatie. De aanhouding van de verdachten is uitgevoerd door de Dienst Speciale Interventies (DSI), de antiterrorisme-eenheid van het KLPD.

Bij de doorzoekingen zijn geen wapens of explosieven aangetroffen. Het onderzoek door de Nationale Recherche richt zich op de mogelijke betrokkenheid van de verdachten bij terrorisme. De aangehouden mannen zijn tussen de 19 en 48 jaar. Zes van hen wonen in Rotterdam, vijf hebben geen vaste woon- of verblijfplaats en een man komt uit Denemarken.

www.telegraaf.nl

Elzenga

Terrorismeverdachten opgepakt in Rotterdam
Uitgegeven:    25 december 2010 13:52
Laatst gewijzigd:    25 december 2010 14:00
De Nationale Recherche heeft vrijdagavond in Rotterdam twaalf Somaliërs aangehouden. Zij zijn vermoedelijk betrokken bij terroristische activiteiten
© NU.nl/Hans van Hamersveld

Dat heeft het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) zaterdag meegedeeld.

Ook heeft de Nationale Recherche een belwinkel en vier woningen in Rotterdam en twee motelkamers in Gilze-Rijen doorzocht.

De aanhoudingen volgden op een ambtsbericht vrijdagmiddag van de Nederlandse inlichtingendienst AIVD.
© ANP