Terrorismeverdachten opgepakt in Rotterdam

Gestart door Elzenga, 25/12/2010 | 14:04 uur

Elzenga

Citaat van: ANP op 22/02/2011 | 21:22 uur
Volgens de woordvoerder van het OM is het geen kwestie van gebrek aan bewijs, maar zijn er helemaal geen aanwijzingen dat de mannen iets te maken hadden met het voorbereiden van een aanslag.
© ANP
Maar de mannen waren toch uitvoerig geobserveerd en afgeluisterd? of toch gewoon een losse flodder en veel te snel handelen? Ik mag toch hopen dat dit netjes wordt afgerond...want anders kweekt men het terrorisme zo zelf...

Elzenga

Ook laatste Somalische terreurverdachten niet vervolgd
Uitgegeven:    22 februari 2011 17:16
Laatst gewijzigd:    22 februari 2011 17:17
AMERSFOORT - Justitie heeft de afgelopen week de zaken geseponeerd tegen de laatste drie Somalische terrorismeverdachten die op kerstavond in Rotterdam werden opgepakt.
© Novum

Dat hebben advocaat Michael Ruperti en een woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag gemeld.

Geen van de in totaal twaalf gearresteerde Somaliërs wordt nu nog verdacht van betrokkenheid bij terroristische activiteiten.

AIVD

De Nationale Recherche rukte op kerstavond uit om in Rotterdam terreurverdachten aan te houden. Een ambtsbericht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) sprak van een aantal Somalische mannen die op korte termijn, namelijk 24 of 25 december, een aanslag wilden plegen ergens in Nederland.

Volgens de woordvoerder van het OM is het geen kwestie van gebrek aan bewijs, maar zijn er helemaal geen aanwijzingen dat de mannen iets te maken hadden met het voorbereiden van een aanslag.
© ANP

Elzenga

Terreuralarm gebaseerd op één bron
door Bart Olmer
AMSTERDAM -  Voor het terreuralaram afgelopen kerst, waarbij twaalf Somaliërs in allerijl werden opgepakt, had de geheime dienst AIVD slechts één onbetrouwbare bron.

Uit onderzoek van De Telegraaf blijkt dat in het geheime ambtsbericht van de dienst letterlijk stond ,,dat de betrouwbaarheid van deze bron niet is vastgesteld". In het ambtsbericht werd desalniettemin gewaarschuwd voor een ,,mogelijke terreuraanslag in Nederland door de Somalische terreurorganisatie Al Shabab".

Drie van de gearresteerde twaalf Somaliërs hebben deze en vorige week aangifte gedaan tegen de in Breda woonachtige Somaliër Dahir Abdulle Alasow, die door hen wordt gezien als de AIVD-tipgever. In alle drie aangiften wordt gesproken over afpersing. Volgens de aangevers zou de tipgever hen verlinken bij geheime diensten als zij hem geen geld betaalden. Ook een Somalische ondernemer uit Amsterdam blijkt enkele weken geleden eenzelfde aangifte wegens afpersing te hebben gedaan tegen Dahir Abdulle Alasow. De Nationale Recherche onderzoekt de mogelijke afpersing door de vermeende AIVD-agent.

De Amsterdamse advocate mr. Margriet Koedooder maakt zich ongerust over de veiligheid van haar cliënt Alasow. ,,Hij voelt zich steeds meer bedreigd." Alasow verblijft sinds 2007 in Nederland als erkend politiek vluchteling. Hij beweert nu dat er door de Somalische terreurorganisatie Al Shabab een prijs op zijn hoofd is gezet van honderdduizend dollar.

De AIVD stuurde eind december het gewraakte ambtsbericht naar het openbaar ministerie over vier met name genoemde Somaliërs, die op zeer korte termijn mogelijk een aanslag zouden willen plegen.

De AIVD beweert al langer onderzoek te hebben gedaan naar die specifieke dreiging. ,,Uit eigen onderzoek en verschillende bronnen kregen we aanwijzingen over de mogelijke aanslag. Alhoewel het doelwit onbekend was, vond de dienst de aanslagdreiging dermate ernstig dat samenwerkingspartners werden geïnformeerd en een ambtsbericht werd uitgebracht", stelt de AIVD. Maar uit het ambtsbericht blijkt nu dat de geheime dienst maar één, ook nog eens onbetrouwbare bron had.

Volgens zijn raadsvrouw is de suggestie dat Alasow als tipgever fungeert voor meerdere inlichtingendiensten, zoals de AIVD en de CIA, onzinnig. ,,Hij heeft daar niets mee te maken. Die arrestaties waren gestoeld op eigen onderzoek van de veiligheidsdienst AIVD." Alasow, die een eigen website onderhoudt, beweert onderzoeksjournalist te zijn, die zich inzet voor persvrijheid voor Somalische reporters. In Somalië zou hij zijn leven niet zeker zijn door zijn werk.

Alasow is deze week in Breda in kort geding voor de rechter gedaagd door de internationale financiële organisatie Dahabshiil, die zich in haar goede naam aangetast voelt door Alasow. Ook dit bedrijf zegt te zijn afgeperst door Alasow.

Het bedrijf, actief in 144 landen met meer dan tweeduizend medewerkers, zegt een onberispelijk imago te hebben dat door beschuldigende publicaties van Alasow ernstig zou worden aangetast.

Alasow brengt het bedrijf in verband met sponsoring van terreurorganisatie Al Shabab. De Nederlandse advocate Diana Joosten eist namens Dahabshiil rectificatie. Volgens haar voert de in Breda woonachtige Somaliër sinds begin 2009 een lastercampagne tegen het bedrijf, dat vooral bekend is als geldoverboekingsbedrijf naar Afrikaanse landen. Volgens het bedrijf startte de lastercampagne na een zakelijk geschil met Alasow over advertentiekosten.

Dahabshiil is één van de grootste 'moneytransfer'-bedrijven in de Hoorn van Afrika. Het bedrijf heeft kantoren van Dubai tot aan Londen. Geschat wordt dat dit bedrijf tweederde van alle overboekingen voor haar rekening neemt van Somaliërs wereldwijd die geld naar hun thuisland sturen. De ,,grievende, onjuiste, schadelijke en ongefundeerde" publicaties van Alasow over het bedrijf zou ,,medewerkers binnen en buiten Somalië in gevaar brengen", aldus advocate Joosten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8846740/__Terreuralarm_gebaseerd_op_n_bron__.html?p=31,2

Elzenga

Somaliërs krijgen schadevergoeding
Negen Somaliërs die net voor de kerst in Rotterdam werden opgepakt, krijgen schadevergoeding van justitie. Ze werden verdacht van plannen voor een aanslag, maar bleken onschuldig.

In totaal werden twaalf Somaliërs opgepakt. Op Tweede Kerstdag en de dagen erna werden alle verdachten vrijgelaten. Drie van hen worden nog wel verdacht.

De negen anderen hebben ook slachtofferhulp aangeboden gekregen. Bij de arrestatie werden onder andere twee belwinkels zwaar beschadigd.

© ANP

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 02/01/2011 | 15:34 uur
De enige partij die in Friesland "onafhankelijk" wilt zijn is de FNP  en zie geen verwijzing naar een geloof terwijl er wel vele Islamitische "vrijheidsbewegingen"   Dus voor de Islamitische "vrijheidsbewegingen" is dat ze Islamitisch zijn wél van belang........
Jammer dat je dit niet wilt zien.........
ene de FNP heb ik niet op een of ander lijstje gezien   :big-smile:
Hun primaire doel is een eigen staat of eind aan een bezetting. Ze staan vaak op de lijst omdat ze als terroristen worden gezien door de staat die deze bezetting uitvoert of niet zoveel ziet in die onafhankelijkheid. En die staat bevriend is met de opstellers van die lijst... Daarbij speelt hun geloof lang niet altijd een hoofdrol. Ook leert de geschiedenis dat als het doel eenmaal is bereikt de scherpe kantjes er vaak wel af gaan.

Waar ik dan dus meer naar kijk zijn de terroristische organisaties die een grotere focus hebben dan slechts een land of gebied dat zij claimen. Maar meer regionaal of globaal hun ambities hebben en dan wel uitgaan van hun geloof. En dus ook Nederland willen Islamiseren. Dat zijn de Islamisten waar o.a. Wilders het over heeft en waar wij echt last van kunnen hebben. Dan blijkt het aantal terroristische organisaties dus beperkt te zijn...(en kun je je afvragen of organisaties die Nederland willen evangeliseren en tot een christelijke theocratie willen omvormen dan niet even bedreigend zijn..cq nog bedreigender...omdat je ze moeilijker kunt onderscheiden en veel minder ver van ons vandaan staan).

Dat terroristische organisaties op deze lijsten vaak een Islamitische achtergrond hebben zegt dus meestal niet zoveel over hun geloof...de redenen waarom zijn deze acties uitvoeren heeft vaak andere gronden. Of ligt het veel genuanceerder. Komt men niet in opstand vanuit het eigen geloof maar omdat deze geloofsgroep bijvoorbeeld een minderheid vormt in een land en daar (zwaar) gediscrimineerd wordt. Dat zie je bijvoorbeeld in India. Natuurlijk zet India dan die moslim en Sikh-groepen op de terroristenlijst en niet snel die militant/radicale groepen met een Hindoe-achtergrond. Terwijl die laatste wel degelijk een rol spelen bij de problemen en botsingen.

In deze tijden van spanning en polarisatie is juist deze nuancering en focus op de feiten zo belangrijk. 

onderofficier

#106
Citaat van: Elzenga op 02/01/2011 | 15:15 uur
Citaat van: onderofficier op 02/01/2011 | 14:57 uur
Citaat van: Elzenga op 02/01/2011 | 13:20 uur
Of dat waar is is 1 (het is maar welk lijstje je neemt)...

Ik het lijstje genomen wat jij zelf geplaatst hebt..................     grappig dat je dat nu gaat "verdedigen".................
Ik denk dat we elkaar verkeert begrijpen...ik bedoelde 1 van de lijstjes op die wiki-pagina...EU, VS, UK, India etc... en verdedigen doe ik niks...ik nuanceer slechts en focus op de feiten. Alleen constateren dat een x % islamitisch is zegt volgens mij weinig. Als Friezen onafhankelijkheid willen zegt hun geloof ook weinig.
De enige partij die in Friesland "onafhankelijk" wilt zijn is de FNP  en zie geen verwijzing naar een geloof terwijl er wel vele Islamitische "vrijheidsbewegingen" zijn met de verwijzing.  Dus voor de Islamitische "vrijheidsbewegingen" is dat ze Islamitisch zijn wél van belang........
Jammer dat je dit niet wilt zien.........
ene de FNP heb ik niet op een of ander lijstje gezien   :big-smile:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 02/01/2011 | 14:57 uur
Citaat van: Elzenga op 02/01/2011 | 13:20 uur
Of dat waar is is 1 (het is maar welk lijstje je neemt)...

Ik het lijstje genomen wat jij zelf geplaatst hebt..................     grappig dat je dat nu gaat "verdedigen".................
Ik denk dat we elkaar verkeert begrijpen...ik bedoelde 1 van de lijstjes op die wiki-pagina...EU, VS, UK, India etc... en verdedigen doe ik niks...ik nuanceer slechts en focus op de feiten. Alleen constateren dat een x % islamitisch is zegt volgens mij weinig. Als Friezen onafhankelijkheid willen zegt hun geloof ook weinig.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 02/01/2011 | 13:20 uur
Citaat van: onderofficier op 02/01/2011 | 09:32 uur
Citaat van: Elzenga op 01/01/2011 | 23:22 uur
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_designated_terrorist_organizations
95% van die organisaties zijn Islamitisch ...................
Of dat waar is is 1 (het is maar welk lijstje je neemt)...

Ik het lijstje genomen wat jij zelf geplaatst hebt..................     grappig dat je dat nu gaat "verdedigen".................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

om mezelf tegen te spreken en nergens wat gelezen te hebben bedenk ik even de IRA, ETA, Baader Meinhof, Rote Armee wat toch hele grote toko's waren buiten de islam die je nou misschien niet direct onder terroristen etaleert maar er toch heel dicht tegenaan leunen...  en ik denk dat de islamitische terroristen heel goed hun best moeten doen om de resultaten van alleen die vier al te mogen evenaren
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 02/01/2011 | 09:32 uur
Citaat van: Elzenga op 01/01/2011 | 23:22 uur
Citaat van: SMI de Boer op 01/01/2011 | 22:58 uur
Anyway, Back on topic: Niet alle Moslims zijn terroristen...
alle terroristen zijn wel Moslim
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_designated_terrorist_organizations
95% van die organisaties zijn Islamitisch ...................
Of dat waar is is 1 (het is maar welk lijstje je neemt)...wat al dan niet onder terrorisme wordt verstaan wil nog wel eens verschillen...ik zie hier geen voorbeelden van staatsterrorisme bijvoorbeeld, terwijl dat toch echt bestaat...en...het gaat niet altijd om Islamitisch terrorisme maar veel vaker om nationalisme...een groep mensen die onafhankelijkheid of een eigen staat nastreven, of tegen een bezetting vechten en die dan toevallig ook moslim zijn. Zo kom ik in de lijst van de EU maar 5 groepen tegen die echt puur gefocust zijn op Islamisering van regio's of de wereld...de rest van de groepen met een Islamitische achtergrond hebben een nationale agenda of vechten tegen een bezetting..

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 01/01/2011 | 23:22 uur
Citaat van: SMI de Boer op 01/01/2011 | 22:58 uur
Anyway, Back on topic: Niet alle Moslims zijn terroristen...
alle terroristen zijn wel Moslim
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_designated_terrorist_organizations

95% van die organisaties zijn Islamitisch ...................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

zoute haringen...best lekker na een kater ! die twee meiden ook trouwens.............


SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 01/01/2011 | 23:04 uur
Citaat van: SMI de Boer op 01/01/2011 | 21:10 uur
en die zoute haring

Geen idee op wie je doelt, maar een ding is zeker; een zoute haring komt nog eens ergens.......  :devil:



Oorlogsvis  ;)
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend