Is This China’s First Stealth Fighter?

Gestart door VandeWiel, 27/12/2010 | 11:43 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Elzenga wij zijn het eens.

Zolang we de zaak maar niet onderschatten en ons zwelgen in vermeende superioriteit... (hiervoor zijn talloze historische voorbeelden te noemen waarbij het mis ging)

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 12/01/2011 | 22:51 uur
Er is nog heel veel onduidelijk, maar bekijk dit over 10 jaar!

Met voldoende geld is de inhaal race zo gelopen en aan geld is in China (momenteel) geen gebrek.

Achteraf bleek de Mig 25 ook niet zo spannend maar wie weet is de J20 wel een verrassing of het is slechts een slechte kopie met een paar Russische motoren...
Tja inlopen zullen ze ons uiteindelijk wel...zijn ze slim en inderdaad rijk genoeg voor...maar so what? De Chinezen tonen zich niet zo oorlogszuchtig en als je gelijkwaardig bent zijn dat ook niet echt prikkelende voorwaarden om te gaan knokken.

Het wordt natuurlijk anders als de ander weinig tot geen middelen meer heeft om zijn (strategische) belangen te beschermen, desnoods door gebruik van militair geweld. Maar ook dan zal dreiging en show of force vaak al genoeg zijn om die partij te laten meewerken. Zaak is dus om voldoende middelen te hebben om die "prijs" hoog genoeg te houden. En dat doe je niet door je defensiemiddelen weg te bezuinigen of in de verkeerde middelen te investeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 12/01/2011 | 22:50 uur
Citaat van: jurrienvisser op 12/01/2011 | 21:33 uur
Als de J20  de capaciteiten blijkt te hebben om de Amerikanen vleugellam te maken (m.u.v. de F22) (en Europa al helemaal) dan rest niets anders dan een tegenmaatregel te ontwikkelen.

Tel hierbij op de PAK-FA (alleen India al meer dan 250), dit versus < dan 200 F22 en je kan de rekensom maken.

Ik constateer een parallel met de MIG 25 en de ontwiikkeling van de F15.

Het is afwachten (maar misschien is de ontwikkeling van de J20/Pak-FA eerder een zegen dan een vloek)

Geen probleem, we detecteren ze met de OPV masten, en vervolgens maken de Stinger-Fenneks er korte metten mee.

Een antwoord kan uit meer bestaan dan alleen een 'tegen fighter'. Voorlopig zullen wij die dingen niet tegenkomen, wat niet betekend dat we er geen rekening mee moeten houden. Een combinatie van AWACS/LCF/EF en goede raketten zal voorlopig de Chinese luchtstrijdkrachten kunnen verslaan. Al is het maar de vraag waar we ze dan tegen komen, voorlopig hebben wij niet echt de mogelijkheid daar wat te doen, en zij kunnen hier niks doen.

Helemaal waar en dat zal ook zeker zo blijven tot 2020 maar daarna?

Het (verre)Oosten ontwikkeld en investeerd in haar capaciteiten en wij houden ons alleen maar bezig met afbraak!


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/01/2011 | 22:43 uur
China doet niet veel meer dan de rechten zich toe-eigenen en gebruiken die voor landen als de VS en andere Westerse landen klaarblijkelijk als vanzelfsprekend worden gevonden...doch dat volgens mij helemaal niet zijn. Ik zie de Chinese ontwikkelingen dan ook niet direct als een gevaar of reden tot een nieuw vijanddenken (al zal dit in bepaalde kringen wel zo worden uitgespeeld verwacht ik..met name in de VS). Wel kan deze ontwikkeling mogelijke bijeffecten hebben...hoe gaan andere landen in de regio reageren bij gebrek aan voldoende weerwoord?....die van invloed kunnen zijn op onze strategische belangen, zoals de strategische scheepvaartroutes.

Technologisch lijkt me dit toestel hoogstens 4,5de generatie, met nog canards die bij de Amerikaanse en Russische toestellen ontbreken. Al zit er naar ik begreep ik deze eerste versie van de J-20 nog wel een oud model motor. Bij ons vliegen 4,5de generatie toestellen al operationeel rond.. 

Er is nog heel veel onduidelijk, maar bekijk dit over 10 jaar!

Met voldoende geld is de inhaal race zo gelopen en aan geld is in China (momenteel) geen gebrek.

Achteraf bleek de Mig 25 ook niet zo spannend maar wie weet is de J20 wel een verrassing of het is slechts een slechte kopie met een paar Russische motoren...

Elzenga

China doet niet veel meer dan de rechten zich toe-eigenen en gebruiken die voor landen als de VS en andere Westerse landen klaarblijkelijk als vanzelfsprekend worden gevonden...doch dat volgens mij helemaal niet zijn. Ik zie de Chinese ontwikkelingen dan ook niet direct als een gevaar of reden tot een nieuw vijanddenken (al zal dit in bepaalde kringen wel zo worden uitgespeeld verwacht ik..met name in de VS). Wel kan deze ontwikkeling mogelijke bijeffecten hebben...hoe gaan andere landen in de regio reageren bij gebrek aan voldoende weerwoord?....die van invloed kunnen zijn op onze strategische belangen, zoals de strategische scheepvaartroutes.

Technologisch lijkt me dit toestel hoogstens 4,5de generatie, met nog canards die bij de Amerikaanse en Russische toestellen ontbreken. Al zit er naar ik begreep ik deze eerste versie van de J-20 nog wel een oud model motor. Bij ons vliegen 4,5de generatie toestellen al operationeel rond.. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 12/01/2011 | 20:25 uur
Citaat van: jurrienvisser op 12/01/2011 | 20:18 uur
Het zou maar zo een nieuwe wapenwedloop kunnen worden.

Maar gevaarlijk is het wel... al is het over 10 jaar (als Europa lijken we voorlopig geen antwoord te kunnen geven)

In welke zin?

Als de J20  de capaciteiten blijkt te hebben om de Amerikanen vleugellam te maken (m.u.v. de F22) (en Europa al helemaal) dan rest niets anders dan een tegenmaatregel te ontwikkelen.

Tel hierbij op de PAK-FA (alleen India al meer dan 250), dit versus < dan 200 F22 en je kan de rekensom maken.

Ik constateer een parallel met de MIG 25 en de ontwiikkeling van de F15.

Het is afwachten (maar misschien is de ontwikkeling van de J20/Pak-FA eerder een zegen dan een vloek)

Ace1

#30
Citaat van: bergd op 12/01/2011 | 21:18 uur
onderschatting van de tegenstander is de grootste vijand

Dat de JSF niet tegen J-20 op kan lijkt me duidelijk maar een toestel wat tot nu toe ongeslagen is in dogfighting en dan met een flinke update kan gemakkelijk de strijd aan.






bergd

onderschatting van de tegenstander is de grootste vijand

Northern_Darkness

Ik zou op basis van de nu beschikbare foto's niet durven zeggen wie wel of geen antwoord zal hebben. De foto's vertellen niets over de capaciteiten van deze machine. Hooguit dat het een groot vliegtuig is en ongetwijfeld een flinke lading/bereik zou kunnen hebben.
Op zeer veel fora wordt (uiteraard) volop gespeculeerd. Circa 50% van de foto's schijnt nep te zijn...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het zou maar zo een nieuwe wapenwedloop kunnen worden.

Maar gevaarlijk is het wel... al is het over 10 jaar (als Europa lijken we voorlopig geen antwoord te kunnen geven)

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 12/01/2011 | 10:09 uur
Citaat van: Harald op 12/01/2011 | 09:58 uur
Hij is een stuk groter dan zijn Russische en Amerikaanse neven, dus ...
algemeen wordt aan genomen dat hij over een grotere range geschikt en grotere interne wapenlast mee kan nemen.

De combi met de nieuwe anti-carrier-raket is wel een reden dat de US zich flink achter de oren krabben. 

En niet alleen voor de Amerikanen!

hier nieuwe info daarover

http://www.businessweek.com/news/2011-01-04/china-s-anti-ship-missiles-aren-t-effective-yet-u-s-navy-says.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Chengdu J-XX [J-20] Stealth Fighter Prototype
A Preliminary Assessment

Technical Report APA-TR-2011-0101


http://www.ausairpower.net/APA-J-XX-Prototype.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

China's new fighter sends sonic boom through region

Ajai Shukla / Hong Kong January 12, 2011, 0:39 IST



China's massive military lead over India has never been starker. Yesterday, amidst fanfare, Defence Minister A K Antony travelled to Bangalore for a milestone in the development of India's 'Tejas' Light Combat Aircraft (LCA), a fourth-generation fighter that is still two years away from full service. The same day, an advanced, fifth-generation stealth fighter — so far only speculated about, as the J-20 — made its first flight in China, heralding the arrival of what could become the world's most advanced fighter.

http://www.business-standard.com/india/news/china%5Cs-new-fighter-sends-sonic-boom-through-region/421536/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

You are in:swissinfo.ch » home » reuters » China downplays stealth jet threat as military might Jan 12, 2011 - 09:56   China downplays stealth jet threat as military might


Image Caption: Combination photo of a Chinese stealth fighter and a US Air Force F-22 Raptor (reuters_tickers)By Sui-Lee Wee and Ben Blanchard
BEIJING (Reuters) - China told the United States on Wednesday its first test-flight of a stealth fighter jet should not be seen as a threat, reiterating it had no intention to challenge U.S. military might in the Pacific.
China confirmed it held its first test-flight of the J-20 stealth fighter jet on Tuesday, a show of muscle during a visit by U.S. Defence Secretary Robert Gates that sought to defuse military tensions between the two powers.
The flight came against a backdrop of a massive Chinese military modernisation programme. China's plans to develop aircraft carriers, anti-satellite missiles and other advanced systems have alarmed neighbouring countries and Washington.
"China is showing off that its defences have been strengthened to a high level," said Ahn Yinhay, a professor at Korea University in Seoul.
"The United States has been ... questioning whether China is targeting the U.S., to which China is replying implicitly and explicitly that it is fully equipped with high-tech weapons."

Voor het hele artikel zie link:

http://www.swissinfo.ch/eng/news/international/China_downplays_stealth_jet_threat_as_military_might.html?cid=29220372