Azerbeidzjan in oorlogsstemming

Gestart door Lex, 11/02/2011 | 16:08 uur

Elzenga

Citaat van: IPA op 12/02/2011 | 13:06 uur
Azeri's staat niet bekend als goede soldaten, de Armenen hebben ze vaker klop gegeven.
Nu hebben de Azeri's totaal gelijk vind ik. Dat er toevallig veel Armenen in een provincie wonen vind ik geen excuus voor separatisme.

Op papier staat Azerbeidzjan er beter voor, Armenië heeft niet eens een fatsoenlijke luchtmacht (de russen die er zitten dan weer wel).
En daarom zitten de Russen er ook niet voor niets...die bewaken ook de grens naar Iran en Turkije. Dat de Azeri's er beter voorstaan heeft alles te maken met de grote hoeveelheden olie en gas daar...vandaar dat met name de Azeri's warme belangstelling ondervinden van de Amerikanen en andere Westerse landen...als ook de NAVO...al houdt men ook contacten met de Armeniërs om de balans enigszins te bewaren. 

IPA NG

Azeri's staat niet bekend als goede soldaten, de Armenen hebben ze vaker klop gegeven.
Nu hebben de Azeri's totaal gelijk vind ik. Dat er toevallig veel Armenen in een provincie wonen vind ik geen excuus voor separatisme.

Op papier staat Azerbeidzjan er beter voor, Armenië heeft niet eens een fatsoenlijke luchtmacht (de russen die er zitten dan weer wel).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Piranha

Zou er ook een reactie komen vanuit Turkije, al-dan-niet met navolging door sommige (rechtse?) Turkse groepen hier in west Europa?
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Jooop

Normaal zou de Azerbaidjaanse leger sterker moeten zijn, maar ja wat gaat Rusland doen want dat is de bepalende factor

Laurens

clash of civilizations
clash for revenge
clash for resources

vul het zelf maar in.......Maar mijn geld zet ik op Azerbeidzjan

Florian

#4
Wat een zooitje is het daar toch in het Midden-oosten en Azie :annoyed:

SMI de Boer

Citaat van: Elzenga op 11/02/2011 | 16:28 uur
complexe situatie daar....zeker als er een nieuw gewapend conflict uitbreekt. Zijn grote olie- en gas belangen mee gemoeid.
Ik hoop op volgend scenario: Hoe erger die oorlog, hoe meer geld er nodig is, des te minder het gaz/olie waard wordt waardoor het goedkoop naar Europa kan
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

complexe situatie daar....zeker als er een nieuw gewapend conflict uitbreekt. Zijn grote olie- en gas belangen mee gemoeid.

Lex

BAKU -  Azerbeidzjan overweegt serieus oorlog te gaan voeren met aartsrivaal Armenië over de de autonome regio Nagorno-Karabach. Dat heeft de Azerbeidzjaanse minister van Defensie, Safar Abijev, vrijdag gezegd tegen internationale vredesbemiddelaars in Bakoe.

Abijev zei dat Armenië zijn ,,bezettingspolitiek" moet staken in Nagorno-Karabach, waar etnisch Armeense separatisten met de steun van Armenië sinds begin jaren negentig de scepter zwaaien. ,,Alleen dan is een vredesregeling mogelijk", aldus de minister.

Abijev sprak met bemiddelaars van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Die proberen al jarenlang een oplossing te vinden voor het conflict. Overigens is het niet de eerste keer dat Azerbeidzjaanse functionarissen oorlogszuchtige taal over de kwestie uitslaan tegen het buurland.

Telegraaf, vr 11 feb 2011, 15:47