Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Lynxian

Citaat van: A.J. op 10/05/2018 | 23:53 uur
Als jouw meter op de afkeurlijst staat heb je niks te weigeren aangezien de meter eigendom is van de netbeheerder, de meter is niet jouw eigendom derhalve bepaalt de netbeheerder wat er gaat komen. En ja je  kunt de slimme meter weigeren maar dan krijg je idd 1 met een "uitgeschakelde" comms module... En ik zet uitgeschakelde niet voor niks tussen haakjes.

In jouw geval zal de meter niet op de lijst gestaan hebben dus is er nog niks aan de hand maar dat komt vanzelf en ik kan je alvast verklappen dat je zeker geen ferrarismeter gaat krijgen omdat de netbeheerder bepaalt wat er komt.

Edit: lees vooral deze brochure maar even kritisch door en de bijbehorende wettelijke bepalingen: https://www.agentschaptelecom.nl/binaries/agentschap-telecom/documenten/publicaties/2017/oktober/9/informatie-over-afgekeurde-meters/Informatieblad+afgekeurde+meters.pdf
Ik vond geen wettelijke bepalingen terug in de door jou aangeleverde PDF maar inderdaad; als de meter is afgekeurd dan heb je vrij weinig keus. (Anders dan die jij aangeeft, slim of zogenaamd digitaal en niet slim maar toch eigenlijk best wel aan.) Ik kon me hierop baseren maar het eindresultaat is inderdaad degene die jij omschrijft: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren

In mijn geval is de oude meter nog prima, dus vandaar waarschijnlijk dat ik het stuk over afgekeurde meters niet goed heb onthouden of weinig aandacht aan besteed. Jammer, want ik was er toch echt heilig van overtuigd dat het was zoals geschetst in mijn eerdere posting.

A.J.

#346
Citaat van: Thomasen op 11/05/2018 | 11:28 uur
Zeker. De partij weet waar ze het voor doen. Hebben een doel en een plan. Idealisten als die van D66 en GL hebben een droom, kennis en grondige analyses zijn niet meer van belang. Alles moet wijken. Hun eigen doel doen ze zelfs schade aan.

In Nederland (en veel andere westerse landen) is ook geen echt tegengeluid. Alleen de conservatieven, maar ook dat is een doodlopend pad.

Klopt, er zijn wel tegengeluiden maar er is of heel weinig aandacht voor of eea wordt onder het tapijt geveegd. Ik bedoel we hoeven maar naar Duitsland te kijken hoe het daar gaat mbt hun versnelde afbouw van kerncentrales:

German Energiewende Turned Into a Dead End

Of Belgie, hetzelfde verhaal:

Advies om Belgische kerncentrales langer open te houden

De stuitende naiviteit van de groene jongens viert gewoon hoogtij. Maar het ergste is dat ze een breed uitgemeten podium krijgen en iedereen trapt er in, het is gewoon een religie geworden. Kritische mensen worden weggezet als klimaatsceptici en in een hoek gedrukt waar vooral niet naar geluisterd moet worden want die zorgen ervoor dat de wereld over 5 jaar onbewoonbaar is en Nederland onder 35 meter water staat...

Kijk, ik snap best dat fossiele brandstoffen niet oneindig zijn en ik weet ook best dat we over moeten naar andere manieren maar doe dat wel op een realistische manier en tijdspad en niet op de Groene Khmer manier met bijbehorende tijdsbalk waarbij de hele samenleving terug gaat naar 1800. Men heeft gewoon niet door wat dit gaat betekenen tot het te laat is en dan is het huilen en "wir haben es nicht gewusst" in de grachtengordel.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 11/05/2018 | 10:47 uur
Ehm, China zet juist volop in op de energie transitie. Ze hebben de Europese zonnecelmarkt gesloopt, en verdienen nu miljarden eigen geld Aan de export.

China kijkt wel op lange termijn. Waar jij Smog misschien heel stoer vind, ziet China gewoon de gepaard gaande zorgkosten en verlies aan productiviteit. Ook nog kwaliteit van leven, waar de partij graag mee profileert.

China zet alleen wel een realistisch tijdspad uit. Wat de Groene Khmer wil is korte termijn planning zonder naar de gevolgen te kijken.

A.J.

#344
Citaat van: Lynxian op 10/05/2018 | 23:42 uur
Onzin; het is wettelijk vastgelegd dat je een digitale of slimme meter mag weigeren. Als de oude ferrarismeter kapot gaat dan kun je gewoon via Liander een nieuwe ferrarismeter aanvragen. Ze bieden het niet uit zichzelf aan omdat de overheid het liefst ziet dat we allemaal op de slimme meter overgaan, maar het kan gewoon geweigerd worden. Gemeen is ook dat in de brief van de Liander deze optie niet staat; hierin wordt gesproken in termen als "wilt u een geen slimme meter? Geen probleem; dan installeren wij een digitale meter waarbij het communicatie-element is uitgeschakeld!". Dan moet je ze even bellen en mailen en aangeven dat je het wettelijk recht hebt op de draaischijfmeter en dat je daar een nieuwe van wilt. Ze probeerden het bij mij ook. Na te hebben gemaild dat ik de slimme meter weigerde vanwege mijn wettelijk recht op de analoge (ferraris)meter hebben ze dit bevestigd en is de nieuwe meter niet gekomen. Dit recht vervalt niet spontaan als je oude analoge meter kapot gaat. Dan moet je foute meter gewoon vervangen worden voor een nieuwe analoge meter.

Als jouw meter op de afkeurlijst staat heb je niks te weigeren aangezien de meter eigendom is van de netbeheerder, de meter is niet jouw eigendom derhalve bepaalt de netbeheerder wat er gaat komen. En ja je  kunt de slimme meter weigeren maar dan krijg je idd 1 met een "uitgeschakelde" comms module... En ik zet uitgeschakelde niet voor niks tussen haakjes.

In jouw geval zal de meter niet op de lijst gestaan hebben dus is er nog niks aan de hand maar dat komt vanzelf en ik kan je alvast verklappen dat je zeker geen ferrarismeter gaat krijgen omdat de netbeheerder bepaalt wat er komt.

Edit: lees vooral deze brochure maar even kritisch door en de bijbehorende wettelijke bepalingen: https://www.agentschaptelecom.nl/binaries/agentschap-telecom/documenten/publicaties/2017/oktober/9/informatie-over-afgekeurde-meters/Informatieblad+afgekeurde+meters.pdf

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 10/05/2018 | 23:07 uur
Ben meer een voorstander van Thorium  zie postings #265 en #266

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=20464.75
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2018 | 22:45 uur
Keuze genoeg.... een handjevol kerncentrales en vol inzetten op de ontwikkeling van kernfusie.

Geen keuze is Groen Khmer retoriek... China bouwt in de komende jaren nog even 500 kolencentrales, ik hoor niemand klagen.
Kijk, met jullie twee valt te praten over onze energietoekomst.  8)

Lynxian

Citaat van: A.J. op 10/05/2018 | 18:40 uur
Ik kon hem dus niet weigeren aangezien mijn oude meter op de afkeurlijst stond, als je meter daar eenmaal op staat is het slikken of stikken...

Afgekeurde gasmeters

Afgekeurde elektriciteitsmeters
Onzin; het is wettelijk vastgelegd dat je een digitale of slimme meter mag weigeren. Als de oude ferrarismeter kapot gaat dan kun je gewoon via Liander een nieuwe ferrarismeter aanvragen. Ze bieden het niet uit zichzelf aan omdat de overheid het liefst ziet dat we allemaal op de slimme meter overgaan, maar het kan gewoon geweigerd worden. Gemeen is ook dat in de brief van de Liander deze optie niet staat; hierin wordt gesproken in termen als "wilt u een geen slimme meter? Geen probleem; dan installeren wij een digitale meter waarbij het communicatie-element is uitgeschakeld!". Dan moet je ze even bellen en mailen en aangeven dat je het wettelijk recht hebt op de draaischijfmeter en dat je daar een nieuwe van wilt. Ze probeerden het bij mij ook. Na te hebben gemaild dat ik de slimme meter weigerde vanwege mijn wettelijk recht op de analoge (ferraris)meter hebben ze dit bevestigd en is de nieuwe meter niet gekomen. Dit recht vervalt niet spontaan als je oude analoge meter kapot gaat. Dan moet je foute meter gewoon vervangen worden voor een nieuwe analoge meter.

A.J.

Citaat van: Ros op 10/05/2018 | 23:14 uur
Dat zou kunnen kloppen. Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren zoveel nieuwe ontwikkelingen en innovaties gezien dat ik er vertrouwen in heb dat het in de toekomst wel goed gaat komen met de energievoorziening en het terugdringen van fossiele bandstoffen.

Iedereen heeft het verkeerd behalve Ros... Heb je ook nog iets ter onderbouwing van je claim? Of moeten we het maar gewoon aannemen?

En  oh ja. Terugdringen is iets anders dan uitfaseren zoals ze met gas willen.

Ros

Citaat van: A.J. op 10/05/2018 | 22:29 uur
Tsja, jij zult er ook wel niet zoveel last van gaan krijgen gezien je laatst gedane "lk heb 42 jaar gewerkt" opmerking...

Dat zou kunnen kloppen. Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren zoveel nieuwe ontwikkelingen en innovaties gezien dat ik er vertrouwen in heb dat het in de toekomst wel goed gaat komen met de energievoorziening en het terugdringen van fossiele bandstoffen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2018 | 22:45 uur
Keuze genoeg.... een handjevol kerncentrales en vol inzetten op de ontwikkeling van kernfusie.

Geen keuze is Groen Khmer retoriek... China bouwt in de komende jaren nog even 500 kolencentrales, ik hoor niemand klagen.

Ben meer een voorstander van Thorium  zie postings #265 en #266

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=20464.75

A.J.

Citaat van: Ace1 op 10/05/2018 | 23:03 uur
Ik ga er nu vanuit dat in huize A.J. nu ook de meter wordt ingepakt met aluminiumfolie? :angel:

Nee, zo gek heb ik het niet gemaakt. Ik wilde alleen maar aangeven dat dat "niet uitlezen" niet betekent dat je energieleverancier niet meer naar je omkijkt.

Ace1

Citaat van: A.J. op 10/05/2018 | 20:33 uur
Klopt, dat heb ik dus gedaan. Maar dat is een schijnoplossing, ze lezen hem niet uit maar de technische controles zoals ze dat zo mooi noemen blijven gewoon doorgaan.

Op Tweakers.net zijn er lui die hebben gezegd dat ze hem niet uit willen laten lezen en hebben die meter ingepakt in aluminiumfolie (de communicatiemodule werkt met gprs) en krijgen dan alsnog de netbeheerder aan de lijn waarom er in vredesnaam geen contact gemaakt kan worden...


Ik ga er nu vanuit dat in huize A.J. nu ook de meter wordt ingepakt met aluminiumfolie? :angel:

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2018 | 22:45 uur
Keuze genoeg.... een handjevol kerncentrales en vol inzetten op de ontwikkeling van kernfusie.

Geen keuze is Groen Khmer retoriek... China bouwt in de komende jaren nog even 500 kolencentrales, ik hoor niemand klagen.

Precies, er is keus zat. Ook het veel minder snel afbouwen van het gas is een keus die prima gemaakt kan worden maar nee hoor... Het moet van de Groene Khmer....

Dan is dit bericht uiteraard wel weer heel mooi voor ze:

Citaat
Nederland stootte in 2017 minder broeikasgassen uit

De hoeveelheid broeikasgassen die Nederland vorig jaar uitstootte is met 1 procent gedaald ten opzichte van 2016.

De daling komt vooral doordat er minder steenkool voor de stroomproductie is verstookt, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS en RIVM. In andere sectoren steeg deze juist door de groei van de economie.

Per saldo kwam de uitstoot van broeikasgassen in 2017 uit op 193 miljard kilo. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse uitstoot de afgelopen vijf jaar vrijwel constant was. In 2017 lag de totale hoeveelheid 13 procent lager dan in 1990.

Mede doordat energiebedrijven in 2017 meer aardgas en minder steenkool gebruikten, daalde de uitstoot van koolstofdioxide naar 49 miljard kilogram. Een jaar eerder werd 52 miljard kilogram van Nederlands meest voorkomende broeikasgas geregistreerd.

In 2020 mag de uitstoot van broeikasgassen nog maar maximaal 166 miljard bedragen, in 2030 is het maximum 113 miljard.

Prachtig natuurlijk! Zal ik GL dan ook nog even blij maken met de volgende tabel?:

Citaat
Vergelijking van de CO2-uitstoot per MWh, bij 100% effectiviteit van de verbranding:

Steenkool: 709 pounds
Olie: 559 pounds
Aardgas: 399 pounds

Tsja, dat wordt nog wat als we geen gasgestookte centrales meer hebben... Oh ja, er bestaat ook nog zoiets als biomassa...

Citaat
Gascentrales stoten per eenheid energie dus pakweg een derde uit van de hoeveelheid CO2 die kolencentrales uitstoten, terwijl biomassa nog slechter scoort.
Tellen we daar de energieverliezen door bewerking en transport bij op, dan kunnen we rustig stellen dat bij gebruik van hout als brandstof drie tot vier keer zoveel CO2 per eenheid energie wordt uitgestoten dan bij aardgas

GL zou er beter aan doen om aardgas voorlopig nog even te omarmen...

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 10/05/2018 | 22:12 uur
maar uiteindelijk domweg moeten omdat er geen andere keuze meer is.

Keuze genoeg.... een handjevol kerncentrales en vol inzetten op de ontwikkeling van kernfusie.

Geen keuze is Groen Khmer retoriek... China bouwt in de komende jaren nog even 500 kolencentrales, ik hoor niemand klagen.

A.J.

Citaat van: Ros op 10/05/2018 | 22:12 uur
Graag. En met de opmerking dat het niet per saldo een zegen voor de maatschappij is maar uiteindelijk domweg moeten omdat er geen andere keuze meer is.

Met veel plezier de vandaag geplaatste berichten gelezen. Alle mogelijke berenkuilen zijn opengetrokken en de beesten zijn allemaal op de weg losgelaten  :cute-smile:

Tsja, jij zult er ook wel niet zoveel last van gaan krijgen gezien je laatst gedane "lk heb 42 jaar gewerkt" opmerking... Maar goed, gelukkig vertrouw ik meer op de dingen die ik lees en zie dan de roze bril van Ros.

Citaat
Ik vergelijk de hele discussie maar met de, ongetwijfelde ook, verhitte discussies toen Nederland overging op gas. Het was 3 keer niks en nog levensgevaarlijk ook  :omg:

Jij stond zeker ook vooraan te protesteren tegen kernenergie toen de toenmalige regering maximaal gas ging exporteren omdat gas toch een tijdelijk verhaal was en Nederland binnen afzienbare tijd volledig op kernenergie zou draaien...

Citaat
1970: meer gasexport vanwege kernenergie

In de jaren 60 was het idee dat kernenergie de toekomst had en zo goedkoop zou worden dat aardgas daarmee in waarde zou verminderen. De regering ging ervan uit dat in het jaar 2000 alle elektriciteit uit 35 Nederlandse kerncentrales zou komen. Aan het kabinet-Den Uyl hebben we de plannen voor kerncentrales aan onder meer de Eemshaven en opslag van radioactief afval in zoutkoepels te danken.
De Nederlandse aardgasvoorraden moesten vanwege de kernenergieplannen zo snel mogelijk opgemaakt worden, door sterke toename van het gebruik zowel in binnen- als in buitenland. In 1970 maakte de Kamercommissie voor Economische Zaken van de Tweede Kamer zich ongerust over de geringe omvang van de export: er moest meer afgezet worden naar het buitenland.