Israel Warns It Might Act on Iranian Warships Passing Through Suez Canal

Gestart door Lex, 16/02/2011 | 18:01 uur

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 19/02/2011 | 19:57 uur
Of er nu wel of geen wapens (of onderdelen) aan boord zijn... ik kan me niet voorstellen dat de schepen ongehinderd (door Israel) in Syrië aan komen.

Of het is het een afleiding van Iran vanwegen intern (politieke) reden en draaien ze na een rondje Middelandse Zee het Suez kanaal weer in, terug naar de Golf.

We zullen het snel weten!
Ik denk dat Israël er verstandig aan doet zich wat rustig te houden nu....dat bleek las ik ook de mening van de IDF en haar politieke bondgenoten...het was minister Lieberman die voor de publieke en heftige weg koos. Rustig houden, omdat elke Israëlische actie tegen een Islamitisch land of zijn middelen de onrust in verschillende Arabische landen wel eens ook een anti-Israël element kan geven dan...wat nu nog goeddeels ontbreekt. En dat lijkt me niet in het belang van Israël. Hoezeer de onrust in Iran zelf dat wel is denk ik...maar dat kan beter zijn eigen weg gaan nu...een militair optreden van Israël zal dat niet helpen...ik vrees zelfs het Iraanse regime ten goede komen. Ik ben dan ook benieuwd of het Iraanse regime zelf iets provoceert.  

Reinier

Citaat van: jurrienvisser op 19/02/2011 | 19:57 uur
Of er nu wel of geen wapens (of onderdelen) aan boord zijn... ik kan me niet voorstellen dat de schepen ongehinderd (door Israel) in Syrië aan komen.

Of het is het een afleiding van Iran vanwegen intern (politieke) reden en draaien ze na een rondje Middelandse Zee het Suez kanaal weer in, terug naar de Golf.

We zullen het snel weten!
Het zou wel de ultieme troefkaart zijn van Iran: raketten uitladen in Syrië --> Israël laat deze twee schepen naar de kelder zinken inclusief het reduceren van Syrische haven tot geëgaliseerde bouwplaats --> gehele Arabische wereld en Iraanse bevolking keert zich tegen Israël en het Westen -->  oude regimes kunnen nog een paar jaar blijven zitten.

(en Groen Links stelt Kamervragen of de door Nederland geleverde kartnonendozen aan Israël niet door het Israëlische leger worden gebruikt voor het vervoeren van munitie welke gebruikt tegen de Fatah en Hezbollah vrijheidsstrijders. )

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 19/02/2011 | 23:26 uur
Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 18:46 uur
Ben benieuwd of dit enige invloed zal hebben op Noble Mariner 2011, welke van 28 februari tot 10 maart gehouden wordt in de Med. (westelijke helft)
Voor info over NM11, klik hier .
(Nederland draagt wel haar steentje bij met Hr Ms Haarlem  :silent: )

Tja.. totdat GL en vrienden zich opeens realiseren dat dat er geen politie a/b is...  :sick:

Reinier

Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 18:46 uur
Ben benieuwd of dit enige invloed zal hebben op Noble Mariner 2011, welke van 28 februari tot 10 maart gehouden wordt in de Med. (westelijke helft)
Voor info over NM11, klik hier .
(Nederland draagt wel haar steentje bij met Hr Ms Haarlem  :silent: )

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Of er nu wel of geen wapens (of onderdelen) aan boord zijn... ik kan me niet voorstellen dat de schepen ongehinderd (door Israel) in Syrië aan komen.

Of het is het een afleiding van Iran vanwegen intern (politieke) reden en draaien ze na een rondje Middelandse Zee het Suez kanaal weer in, terug naar de Golf.

We zullen het snel weten!

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 19/02/2011 | 19:34 uur
Citaat van: Ace1 op 19/02/2011 | 19:26 uur
Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 19:14 uur
De media maakt melding van afgegeven garanties dat beide eenheden geen munitie aan boord hebben.  :devil:
geloof er niets van er zijn vast wapens voor Hezbolah en Hamas aan boord?
Ik ook niet. Dit is een mooie mogelijkheid om zwaardere wapens af te leveren.
Als we de Israëli mogen geloven hebben ze die al...en waarom zo moeilijk doen als je die ook gewoon in een vrachtschip kan stoppen en dan rond Afrika kan laten varen...of zelfs rustig door Irak smokkelt tegenwoordig. Nee ik denk dat dit gewoon een hoog propaganda-gehalte heeft en het Iraanse regime vooral de Islamitische wereld wil laten zien dat zij ambities en lef heeft...en niet bang is voor Israël....op het moment dat in veel Arabische landen pro-Westerse regimes worden verdreven...

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 19/02/2011 | 19:26 uur
Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 19:14 uur
De media maakt melding van afgegeven garanties dat beide eenheden geen munitie aan boord hebben.  :devil:

geloof er niets van er zijn vast wapens voor Hezbolah en Hamas aan boord?

Ik ook niet. Dit is een mooie mogelijkheid om zwaardere wapens af te leveren.

Ace1

Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 19:14 uur
De media maakt melding van afgegeven garanties dat beide eenheden geen munitie aan boord hebben.  :devil:

geloof er niets van er zijn vast wapens voor Hezbolah en Hamas aan boord?

Enforcer

Citaat van: Lex op 19/02/2011 | 19:14 uur
De media maakt melding van afgegeven garanties dat beide eenheden geen munitie aan boord hebben.  :devil:

Dan vindt Jolanda Sap dat ook goed.

Lex

De media maakt melding van afgegeven garanties dat beide eenheden geen munitie aan boord hebben.  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 19/02/2011 | 19:04 uur
Citaat van: jurrienvisser op 19/02/2011 | 18:54 uur
Ik ben benieuwd... we hoeven ons geen illusie te koesteren dat Israel met zich zal laten spotten.

Maar ja... wat zijn de gevolgen?

Hooguit dat Iran 2 Marineschepen straks minder heeft?

It crossed my mind

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 19/02/2011 | 18:54 uur
Ik ben benieuwd... we hoeven ons geen illusie te koesteren dat Israel met zich zal laten spotten.

Maar ja... wat zijn de gevolgen?

Hooguit dat Iran 2 Marineschepen straks minder heeft?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik ben benieuwd... we hoeven ons geen illusie te koesteren dat Israel met zich zal laten spotten.

Maar ja... wat zijn de gevolgen?

Lex

Ben benieuwd of dit enige invloed zal hebben op Noble Mariner 2011, welke van 28 februari tot 10 maart gehouden wordt in de Med. (westelijke helft)
Voor info over NM11, klik hier .

Elzenga

Israel on high alert for Iranian warships' Suez transit. Kharg brings missiles
DEBKAfile Special Report February 19, 2011, 12:37 AM (GMT+02:00)

Cairo's approval Friday, Feb. 18 for two Iranian warships to transit the Suez Canal on their way to the Mediterranean has brought Israel and Iran closer than ever before to a naval collision at sea. debkafile reports: Israel has learned that the Iranian cruiser Kharg is carrying long-range missiles for Hizballah which it plans to unload at a Syrian port or Beirut harbor.

US State Department spokesman P.J Crowley said he was "highly skeptical" of the Syrian claim that the two ships' visit was for training. "If the ships move through the canal, we will evaluate what they actually do. It's not really about the ships. It's about what the ships are carrying, what's their destination, what's the cargo on board, where's it going, to whom and for what benefit," Crowley told a news conference.
He was responding to questions in the wake of debkafile's disclosure that the Karg was carrying missiles for Hizballah and indicating that the US and all other UN members were authorized by UN sanctions against Iran to board and search Iranian ships suspected of carrying illegal weapons.

The war ships' passage through Suez has been delayed as Cairo and Tehran spar over an Egyptian navy inspection of the vessels' cargoes.

In Israel,  government and military officials were urgently casting about for a way to prevent those missiles reaching the Lebanese terrorists.  Heavy US and Israeli pressure failed to dissuade Egypt's military rulers from letting the Iranian flotilla through Suez. So now the waterway has been opened wide for Iran to consign heavy weapons deliveries to Syria and Lebanon - in the first instance, and eventually to try and break Israel's naval blockade on the Gaza Strip and bring Hamas the heavy munitions that were impossible to transport through smuggling tunnels.
http://www.debka.com/article/20686/