Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2883
Citaat van: Harald op 31/12/2016 | 22:04 uur
Persoonlijk vind ik het MKS180 fregat, te licht bewapend voor die 8000 ton en daarbij veel te duur.
Veel liever een stevig bewapend fregat van 5000 / 5500 ton.

Tonnage vind ik minder spannend (zolang het voldoende is), en vind een 8K ton fregat/destoyer prima als het op basis van een ASW ontwerp is... (dat is MKS180 niet)

Voor een 8000 tonner is het MKS180 wat mij betreft zwaar ondermaats bewapend, al kan dat aangepast worden.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 31/12/2016 | 19:56 uur
Dit is ook een van de voordelen van SYLVER, kan dacht ik zelfs door vuren als er een pijl blijft hangen. Maar aangezien dat blijkbaar slechter is, moeten we dat schijnbaar niet willen. Niet mijn idee.

De diameter van de cellen van Sylver is zelfs kleiner dan die van mk41. Qua uitlaat afvoer wel idd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 31/12/2016 | 22:08 uur
De MKS180/F126 wordt een stuk zwaarder bewapend dan onze huidige MFF. En de prijs per stuk is denk ik prima voor wat je krijgt...en wil men stevig lager krijgen dan die van F125. Zou verder helpen als Nederland en België aansluiten en zo een grotere productie gehaald wordt.

Daar zijn jij en ik het nog steeds niet over eens.

Ronald Elzenga

#2880
Citaat van: Harald op 31/12/2016 | 22:04 uur
Persoonlijk vind ik het MKS180 fregat, te licht bewapend voor die 8000 ton en daarbij veel te duur.
Veel liever een stevig bewapend fregat van 5000 / 5500 ton.
De MKS180/F126 wordt een stuk zwaarder bewapend dan onze huidige MFF. En de prijs per stuk is denk ik prima voor wat je krijgt...en wil men stevig lager krijgen dan die van F125. Zou verder helpen als Nederland en België aansluiten en zo een grotere productie gehaald wordt.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2016 | 21:43 uur
Dit zou het MKS-180 kunnen zijn.
Persoonlijk vind ik het MKS180 fregat, te licht bewapend voor die 8000 ton en daarbij veel te duur.
Veel liever een stevig bewapend fregat van 5000 / 5500 ton.

Harald

Het Appendix D gelezende hebben, zou ik het onderstaande als basis voor Neerlands KM willen zien

- 4× Walrus vervangers
- 4x M fregat vervangers, 4500 ton, basis ASW + AAW, BMD
- 4x LCF vervanger, 6500 ton
- 2× (liefst 4x) Crossover concept, 5500 ton, met extra capaciteiten op AAW, ASW ( vervanging Rotterdam)
- 1x LPD , 17000 ton, ( vervanging Johan de Witt) , afgeleide van JSS met dock
- 2x JSS

Of ... 2x LPD en 1x JSS +1x bevoorrader LSVS 19000


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 31/12/2016 | 20:20 uur
Mijns inziens is het Crossover concept zeer interessant,  maar niet als M fregat vervanging maar meer als extra klasse en vervanging van een LPD.

Biedt mogelijkheden (maar dan wel 4 exemplaren per LPD als alternatief)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 31/12/2016 | 20:20 uur
"Even" het rapport aan het lezen, beginnend bij de "Future capabilities of the RNLN" op pagina 88, 89, 90, 91 en ook aanbevelingen van de auteur op pagina 92.

Op het gebied van de M fregat vervanging wordt er allereerst gesproken over fregatten met capaciteiten ;
- A2AD
- BMD
- land attack
- ondersteuning SOF/SOC operaties


Dit zou het MKS-180 kunnen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 31/12/2016 | 20:20 uur
En ook in relatie met deze ondersteuning en amphibische capaciteiten wordt het Damen Crossover concept genoemd.


Wordt er gesproken over: een Damen Crossover of over een Crossover?

Harald

"Even" het rapport aan het lezen, beginnend bij de "Future capabilities of the RNLN" op pagina 88, 89, 90, 91 en ook aanbevelingen van de auteur op pagina 92.

Op het gebied van de M fregat vervanging wordt er allereerst gesproken over fregatten met capaciteiten ;
- A2AD
- BMD
- land attack
- ondersteuning SOF/SOC operaties

En ook in relatie met deze ondersteuning en amphibische capaciteiten wordt het Damen Crossover concept genoemd.

Mijns inziens is het Crossover concept zeer interessant,  maar niet als M fregat vervanging maar meer als extra klasse en vervanging van een LPD.

dudge

Citaat van: StrataNL op 31/12/2016 | 19:18 uur
Huh? Nee. Mk57 is gebaseerd op de Mk41 en heeft een grotere uitlaat en bredere cellen om ook toekomstige raketten die breder zijn en meer motorvermogen hebben te kunnen huisvesten.

Dit is ook een van de voordelen van SYLVER, kan dacht ik zelfs door vuren als er een pijl blijft hangen. Maar aangezien dat blijkbaar slechter is, moeten we dat schijnbaar niet willen. Niet mijn idee.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 31/12/2016 | 18:33 uur
De Mk 57 is meer vergelijkbaar met de SYLVER, en die is interieur tov de Mk 41 lees ik hier, dus neem aan dat het gewoon een Mk 41 moet worden.

Huh? Nee. Mk57 is gebaseerd op de Mk41 en heeft een grotere uitlaat en bredere cellen om ook toekomstige raketten die breder zijn en meer motorvermogen hebben te kunnen huisvesten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Thomasen op 31/12/2016 | 14:41 uur
Moet je niet persee willen. VLS gaat diep door je schip, wat betekend dat het veel ruimte kost, en niet altijd wat oplevert. Bepaalde missiles anders storen kan voordeel opleveren.
Dat geldt ook voor elk type kanon, kijkend van opbouw tot munitie magazijn.

dudge

Citaat van: StrataNL op 31/12/2016 | 18:04 uur
Dan is Mk57 ipv meer voor de hand liggend, ook meer toekomstbestendig.

De Mk 57 is meer vergelijkbaar met de SYLVER, en die is interieur tov de Mk 41 lees ik hier, dus neem aan dat het gewoon een Mk 41 moet worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 31/12/2016 | 18:04 uur
Dan is Mk57 ipv meer voor de hand liggend, ook meer toekomstbestendig.

Het nieuwe systeem moet dan ook vele jaren mee kunnen.