'Integriteitsproblemen bij marine in Den Helder'

Gestart door andré herc, 05/03/2011 | 08:53 uur

cabez

Citaat van: Enforcer op 08/03/2011 | 22:47 uur
Citaat van: Ace1 op 08/03/2011 | 21:18 uur
Motie van wantrouwen dreigt voor Hillen

Go for it. We hebben iemand nodig die daadwerkelijk vecht voor defensie.

Helaas,voor defensie,niemand van de politiek zal vechten voor defensie.
Kijk maar alle voorgaande jaren,gedraai en gekonkel van de politiek tot de meeste officieren.

Laurens

Citaat van: Enforcer op 08/03/2011 | 22:47 uur
Citaat van: Ace1 op 08/03/2011 | 21:18 uur
Motie van wantrouwen dreigt voor Hillen

Go for it. We hebben iemand nodig die daadwerkelijk vecht voor defensie.

Gelukkig gaat de staatssecretaris wel met de blanke klewang ten strijde......"Wacht, die hadden we al niet meer...."

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 08/03/2011 | 21:18 uur
Motie van wantrouwen dreigt voor Hillen

Go for it. We hebben iemand nodig die daadwerkelijk vecht voor defensie.

Ace1

Motie van wantrouwen dreigt voor Hillen

Minister Hillen kan mogelijk een motie van wantrouwen tegemoet zien. Hij moet woensdag met een goede verklaring komen over de misstanden bij de marine.

(Novum) - Minister van Defensie Hans Hillen (CDA) kan een motie van wantrouwen tegemoet zien als hij woensdag niet met een goede verklaring komt over de misstanden bij de marine in Den Helder. Dat verklaarde SP-Kamerlid Jasper van Dijk. Volgens PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink heeft de minister 'een groot probleem'.

De Volkskrant maakte zaterdag bekend dat bij het prestigieuze marineonderdeel CAMS-Force Vision sprake is van zelfverrijking, diefstal, intimidatie en onderling wantrouwen. Eerder werden twee leidinggevenden al disciplinair gestraft vanwege integriteitschendingen.

Hillen verzekerde de Kamer begin februari dat er geen nieuwe misstanden bekend waren, maar moest hier na de nieuwe onthullingen op terugkomen. Hij liet maandag weten 'onaangenaam verrast' te zijn en zei aangifte te gaan doen tegen twee leidinggevenden.

Woensdag moet de minister in de Tweede Kamer uitleg geven. De SP en de PvdA slijpen de messen. "Als blijkt dat de minister welbewust de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd, dan wordt de kans op een motie van wantrouwen aanzienlijk groter", zei Van Dijk dinsdag. Mocht blijken dat Hillen door zijn ambtenaren onjuist is geïnformeerd dan heeft hij een gezagsprobleem, stelt de SP'er.

Eijsink wilde nog niet op vooruitlopen op mogelijk moties, maar de minister heeft volgens haar wel heel wat uit te leggen. "En we gaan daar morgen drie uur over debatteren, dus hij heeft alle tijd." Maar Hillen heeft wat haar betreft 'een groot probleem' als hij de Kamer onjuist geïnformeerd heeft, of zelf onjuist geïnformeerd is.

http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-nieuws/motie-van-wantrouwen-dreigt-voor-hillen

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 08/03/2011 | 11:09 uur
Brief van Hillen

Ik hoop niet dat de minister zo naief is te denken dat wat er bij CAMS geconstateerd is elders in zijn organisatie niet voorkomt.

Ik moet gewoon hard lachen als ik lees over het onrechtmatig opvoeren van wat extra kilometers bij een dienstreis; er zijn genoeg creatievere geesten die de reisdeclaraties gebruiken om het inkomen wat aan te dikken op minder opvallende manieren......  :P Tja, de diverse bureau's declaraties (waar controle plaatsvond) moesten toch zonodig "om efficiency redenen" worden opgeheven en DIDO is het toch helemaal? Waar lijnmanagers die over het algemeen geen tot weinig kennis van het dienstreizenbesluit hebben op de accorderingsknop klikken. Ik heb zelfs ooit leden van de OIB horen zeggen dat men bewust een "foutmarge" (vul zelf maar in wat dat inhoudt!) accepteert omdat het uiteindelijk goedkoper blijkt. Alles voor de centen!!!  :mad:

En alsof het toekennen van extra gratificaties en beloningen elders niet geent is op vriendjespolitiek of soms zelfs vrouwelijke vormen......

En alsof zaken aan de kaak stellen elders geen verwijten van (ook hogere) vriendjes oplevert......

A.J.


A.J.

Citaat van: Lex op 07/03/2011 | 23:07 uur
Ik denk niet dat dit te maken heeft met "Barbertje moet hangen."
En er staat ook "mogelijk."


Ik heb zo'n gevoel van wel. Nu eea breed uitgemeten in de media staat wordt er plotseling actie ondernomen. En je zult zien dat het voetvolk weer de klos is.

onderofficier

Hier krijg ik een misselijke smaak van in mijn mond:

Citaat van: ANP op 07/03/2011 | 20:14 uur
Ook dringen de partijen aan op bescherming van de klokkenluider die de kwestie heeft aangekaart en de negen medewerkers die zijn observaties hebben bevestigd tegenover een onderzoekscommissie. Hun functies dreigen te vervallen bij een reorganisatie.

Hillen vindt dat de reorganisatie op dit punt ''nader moet worden bezien''. Van Dijk wil weten of dat betekent dat Defensie de medewerkers toch in dienst houdt.

Is het niet zo dat deze mensen gewoon mee hebben gedaan met de "integriteitsschendingen"  maar nu dat hun baan op de tocht komt te staan doet men aangifte tegen anderen want ze weten dat ze beschermd gaan worden tegen ontslag.........

Als dit werkt dan gaan er nog meer "klokkenluiders" komen vanaf 18 maart......  :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Ik krijg alweer een misselijke smaak in mijn mond. Defensie schijnt mensen disciplinair te hebben gestraft en vond daarmee blijkbaar dat de kous af is. Nu verschijnt er een artikel in de krant en gaat men alsnog aangifte doen. Duhuh.....

En blijkbaar is een overplaatsing tegenwoordig een straf? Heeft zeker met galonnen te maken......

En is er met dienstreizen gesjoemeld? Je meent het......  :P

Lex

Ik denk niet dat dit te maken heeft met "Barbertje moet hangen."
En er staat ook "mogelijk."

A.J.

Citaat van: het Haagsche op 07/03/2011 | 20:14 uur

De marechaussee zal echter ook onderzoek doen naar deze klokkenluider, omdat hij mogelijk misbruik heeft gemaakt van dienstvervoer.

Uiteraard!

Een ritje met de dienstauto naar de plaatselijke supermarkt kun je natuurlijk in dezelfde categorie scharen als een vrachtwagen uitlenen aan de carnavalsvereniging...

Ik zie het alweer, Barbertje moet hangen. (en dan vooral het voetvolk  :sick:)

Elzenga

Alsnog aangifte van misstanden bij marine

Uitgegeven: 7 maart 2011 20:08
Laatst gewijzigd: 7 maart 2011 21:11

DEN HAAG - Defensie doet toch aangifte van mogelijke strafbare feiten die zijn gepleegd bij twee afdelingen van de marine in Den Helder.
Aanleiding daarvoor zijn misstanden die aan het licht zijn gekomen bij onderzoeken naar integriteitsschendingen waarover een medewerker in 2009 bij zijn leidinggevenden aan de bel had getrokken.

De marechaussee zal echter ook onderzoek doen naar deze klokkenluider, omdat hij mogelijk misbruik heeft gemaakt van dienstvervoer.

Disciplinair gestraft

Dat heeft minister Hans Hillen van Defensie maandag in een brief aan de Tweede Kamer gemeld.

Twee leidinggevenden van het marineonderdeel CAMS Force Vision, waar defensiesoftware en maritieme wapensystemen worden ontwikkeld, zijn disciplinair gestraft. Aanvankelijk wilde Defensie het daarbij laten.

Maar nu is besloten alsnog aangifte te doen. Uit het onderzoek bleek dat bij de bedrijfsvoering tal van regels zijn overtreden. Zo heeft een leidinggevende gesjoemeld met de opgave van dienstreizen, zichzelf structureel verlof toegekend en zijn er goederen gestolen. Ook was er sprake van ongewenst gedrag.


Verscherpt

Een van de twee leidinggevenden heeft al een andere functie gekregen, de ander is maandag per direct overgeplaatst. Ook zijn de interne regels verduidelijkt en is het toezicht daarop verscherpt, aldus Hillen.

Ook het Marinebedrijf, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud aan schepen, heeft maandag aangifte gedaan bij de marechaussee. Waarvan, is niet bekendgemaakt. Hillen wil niet zeggen wat de aard van deze aangifte is. De zaak staat volgens hem los van de IT-divisie CAMS.

Beide organisaties vallen onder de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Een andere afdeling daarvan, gevestigd in een kazerne in Den Haag, kwam eerder in opspraak na berichten over machtsmisbruik, intimidatie en handel in drugs.


'Laakbare handelingen'

Hillen maakt zich zorgen over de slechte werksfeer bij DMO-onderdelen. Een extern deskundige zal daarom de bedrijfscultuur van de DMO onder de loep nemen en daarbij ook kijken naar andere mogelijke integriteitsschendingen, schrijft de minister.

Hillen zegt ''onaangenaam verrast'' te zijn door de ''laakbare handelingen'' bij CAMS die afgelopen weekeinde via de Volkskrant naar buiten kwamen.

Begin vorige maand had hij in een debat in de Tweede Kamer over misstanden op het hoofdkantoor van DMO namelijk gezegd dat hem bij interne navraag was gemeld dat er geen nieuwe gevallen bekend waren.


Buitengewoon ernstig

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk vindt het buitengewoon ernstig dat minister Hans Hillen van Defensie fout is geïnformeerd door zijn ondergeschikten over misstanden bij de marine.

''Hillen weet dus niet wat er speelt binnen zijn eigen ministerie. Dat is onacceptabel. Als de minister niet oppast, moet hij zich zorgen maken over zijn eigen gezag'', zei Van Dijk. Hij steunt de maatregelen die de minister heeft genomen.


SP en PvdA

De SP en de PvdA willen zo snel mogelijk met de minister debatteren over de kwestie. Ook dringen de partijen aan op bescherming van de klokkenluider die de kwestie heeft aangekaart en de negen medewerkers die zijn observaties hebben bevestigd tegenover een onderzoekscommissie. Hun functies dreigen te vervallen bij een reorganisatie.

Hillen vindt dat de reorganisatie op dit punt ''nader moet worden bezien''. Van Dijk wil weten of dat betekent dat Defensie de medewerkers toch in dienst houdt.

© ANP 


A.J.

Citaat van: irma op 06/03/2011 | 19:16 uur
In het originele bericht kwam het woord militair niet voor..... t is dus wie de schoen past........

Klopt, alleen marine=militair volgens burger logica. In het vorige DMO schandaal werd er iig nog gerept over burgers en militairen, niet dat dat de lading volledig dekt, maar toch.

irma

Citaat van: A.J. op 06/03/2011 | 18:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 06/03/2011 | 16:02 uur

Er zitten ook gewoon militairen bij deze toko. En ook militairen weten wat vriendjespolitiek, handjeklap en creatief omgaan met 's Rijks middelen is. Ik heb niet de illussie dat het nu een specifiek "burger-zaak" zou zijn......

Die illusie heb ik ook niet, maar aangezien de verhouding zo'n beetje 75/25 is in die organisatie kan ik me niet voorstellen dat de militairen voor 100% schuldig zijn aan de genoemde vergrijpen (zo wordt het nu wel gelezen). Meld op zijn minst dat er voor het overgrote deel burgers werken.

In het originele bericht kwam het woord militair niet voor..... t is dus wie de schoen past........
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

A.J.

Citaat van: irma op 06/03/2011 | 17:26 uur
Ja gelijk heb je.... dan wordt nu tenminste iedere 'defensie-burger' aangewezen als misdadiger  :sick:

Zie boven.