Aardbeving (8,9 richter) en Tsunami treffen Japan

Gestart door VandeWiel, 11/03/2011 | 08:59 uur

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2011 | 17:57 uur
Citaat van: onderofficier op 14/03/2011 | 17:54 uur
militairen mogen dus besmet raken omdat ze betaald worden?  

Sterker nog: jouw commandant kan je opdragen in besmet gebied rond te gaan huppelen en bepalen wanneer je er weer uit kan/moet.

Een dienstbevel om jezelf of jouw eenheid in zo'n situatie te begeven waardoor je onderhevig bent aan of groot risico loopt tot (ernstig) letsel is onrechtmatig. Dus dan mag die commandant de nbc-pakken (die bij de kpu in bestelling zijn) maar vast klaar leggen.

Nikehercules

#42
Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2011 | 17:05 uur
Sorry hoor, maar ik mag een mening hebben en die mening is dat ik dit laf vind. Daarbij heb ik gezegd dat ik snap dat het vrijwilligers zijn en dat ze hun eigen afweging mogen maken omdat ze niet verplicht kunnen worden. Het zou, als ik in hun situatie zou zijn, niet mijn afweging zijn.
Mag ook best, maar dan kan ik jou mening nog wel enigszins vreemd vinden.

Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2011 | 17:05 uur
Waarom zou ik? Zit ik bij een vrijwilligersorganisatie die aan hulpverlening doet? Goedkope retoriek.....
Nee daarom juist, ik ook niet, wij doen niks.
Zij hebben al (getracht) talloze levens te redden in andere situaties, en nu vertrouwen ze de zaak niet, nou prima.

Citaat van: onderofficier op 14/03/2011 | 17:54 uur
Brandweerlieden en militairen mogen dus besmet raken omdat ze betaald worden? 

Kom op Onderofficier, je snapt het zelf ook wel toch?
Brandweerlieden en militairen hebben maar gewoon te doen wat een hogere hen opdraagt, zolang het bevel binnen de daarvoor geldende kaders valt.

VandeWiel

Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken.
Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt.

Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen.

Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/15/gebruikte-brandstof-in-kernreactor-4-kookt/

Oorlogsvis

Wat in het verleden is gebeurd in Rusland (Tjernobil), daar hebben de helikopter piloten volgens de Russische media helden daden verricht door met hun helikopters beton op de reactor de gooien om zo de straling te reduceren.
Misschien moeten zo de Japanners dit ook gaan doen als het uit de hand gaat lopen, en het loopt volgens mij al behoorlijk uit de hand daar.

Elzenga

ma 14 mrt 2011, 13:38
Japan wil voorlopig geen hulp van EU
BRUSSEL -  Japan heeft de EU gevraagd voorlopig geen hulpgoederen of experts te sturen in verband met de aardbeving en tsunami die het land heeft getroffen. Volgens de Japanse regering is het moeilijk hulpverleners in het rampgebied te krijgen. Een woordvoerster van de Europese Commissie heeft dat maandag gezegd.

Zo'n twintig EU-landen, waaronder Nederland, hebben materieel en personeel aangeboden aan Japan. Het gaat onder meer om veldhospitalen en waterzuiveringsinstallaties.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/9262071/__Japan_wil_geen_hulp_EU__.html?p=1,1

VandeWiel

Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2011 | 17:57 uur
Citaat van: onderofficier op 14/03/2011 | 17:54 uur
militairen mogen dus besmet raken omdat ze betaald worden?  

Sterker nog: jouw commandant kan je opdragen in besmet gebied rond te gaan huppelen en bepalen wanneer je er weer uit kan/moet.

En kan dan eventueel achteraf berecht worden indien hij aantoonbaar nodeloos mensenlevens in gevaar heeft gebracht.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 14/03/2011 | 17:54 uur
militairen mogen dus besmet raken omdat ze betaald worden?  

Sterker nog: jouw commandant kan je opdragen in besmet gebied rond te gaan huppelen en bepalen wanneer je er weer uit kan/moet.

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 14/03/2011 | 00:40 uur
Citaat van: Lex op 14/03/2011 | 00:30 uur
Alle goede bedoelingen ten spijt, zou ik zeggen alsnog gaan en ter plekke de situatie nader beschouwen. Je bent dan immers ter plekke, en kan dan elders ingezet worden.
Dit levert een aanzienlijke vertraging op.
Ik kan me erg goed voorstellen wanneer je dit soort werk puur uit goede wil doet je nu even thuisblijft.
Het zijn tenslotte geen militairen of brandweerlieden.

Brandweerlieden en militairen mogen dus besmet raken omdat ze betaald worden?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 14/03/2011 | 16:45 uur
Ronduit laf nog wel, ik vind dat je nogal wat durft te zeggen over deze vrijwilligers.

Deze mensen zien kans met hun honden zelfs nog overlevenden op te sporen en ze gaan niet "want er kan ergens radio actieve straling opgelopen worden". En het risico daarop achten ze van groter importantie dan de kans op overlevenden vinden. Ik zou niet weten waarom ik daar niet iets van mag vinden. Maar het moet natuurlijk weer politiek correct, met respect voor de mening? Ik had zeker moeten zeggen dat het "overdreven voorzichtig" is of woorden van die strekking? Heeft iemand aan deze vrijwiliigers gevraagd of ze in de buurt van de kerncentrales ingezet kunnen of zullen worden? Nee, er wordt al bij voorbaat geroepen dat men niet gaat want "stel je voor" dat hen iets in die strekking overkomt is belangrijker dan de gerede kans mensen onder het puin vandaan te kunnen halen. Sorry hoor, maar ik mag een mening hebben en die mening is dat ik dit laf vind. Daarbij heb ik gezegd dat ik snap dat het vrijwilligers zijn en dat ze hun eigen afweging mogen maken omdat ze niet verplicht kunnen worden. Het zou, als ik in hun situatie zou zijn, niet mijn afweging zijn.

Citaat van: Nikehercules op 14/03/2011 | 16:45 uur
Koop zo'n hond en ga zelf naar mensen zoeken zou ik zeggen, mijn 10 euro aan donatie heb je al binnen.

Waarom zou ik? Zit ik bij een vrijwilligersorganisatie die aan hulpverlening doet? Goedkope retoriek.....

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 14/03/2011 | 00:46 uur
Maar ik vind het ronduit laf. Al haal je maar 1 persoon ergens levend onder vandaan, dan nog is dat winst!

Ronduit laf nog wel, ik vind dat je nogal wat durft te zeggen over deze vrijwilligers.
Koop zo'n hond en ga zelf naar mensen zoeken zou ik zeggen, mijn 10 euro aan donatie heb je al binnen.

VandeWiel

The Pentagon was expected to announce that the aircraft carrier Ronald Reagan, which is sailing in the Pacific, passed through a radioactive cloud from stricken nuclear reactors in Japan, causing crew members on deck to receive a month's worth of radiation in about an hour, government officials said Sunday.

The officials added that American helicopters flying missions about 60 miles north of the damaged reactors became coated with particulate radiation that had to be washed off.

There was no indication that any of the military personnel had experienced ill effects from the exposure. (Everyone is exposed to a small amount of natural background radiation.)

But the episodes showed that the prevailing winds were picking up radioactive material from crippled reactors in northeastern Japan. Ever since an earthquake struck Japan on Friday, the authorities worldwide have been laying plans to map where radioactive plumes might blow and determine what, if any, danger they could pose to people.

Blogs were churning with alarm. But officials insisted that unless the quake-damaged nuclear plants deteriorated into full meltdown, any radiation that reached the United States would be too weak to do any harm.

http://www.nytimes.com/2011/03/14/world/asia/14plume.html

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 14/03/2011 | 00:40 uur
Ik kan me erg goed voorstellen wanneer je dit soort werk puur uit goede wil doet je nu even thuisblijft.

Ik kan me dat dus NIET voorstellen. De mensen woonachtig in de risico lopende gebieden rond de centrales zijn wat ik begrepen heb uit voorzorg geevacueerd. Ik neem aan dat ze dan niet in die gebieden worden ingezet. Er liggen mensen onder het puin en de modder en deze vrijwilligers, die aangeven dat ze met hun honden zeer goed en benodigd werk kunnen uitvoeren vinden het risico dat er iets met die kerncentrales gebeurt boven de noodzaak van hun hulp gaan. Tja, het is een keuze en je kan vrijwilligers natuurlijk niet dwingen. Maar ik vind het ronduit laf. Al haal je maar 1 persoon ergens levend onder vandaan, dan nog is dat winst!

Nikehercules

Citaat van: Lex op 14/03/2011 | 00:30 uur
Alle goede bedoelingen ten spijt, zou ik zeggen alsnog gaan en ter plekke de situatie nader beschouwen. Je bent dan immers ter plekke, en kan dan elders ingezet worden.
Dit levert een aanzienlijke vertraging op.
Ik kan me erg goed voorstellen wanneer je dit soort werk puur uit goede wil doet je nu even thuisblijft.
Het zijn tenslotte geen militairen of brandweerlieden.

Lex

Citaat van: Telegraaf op 14/03/2011 | 00:27 uur
Het team van vrijwilligersorganisatie Signi Zoekhonden heeft hun reis naar het Japanse rampgebied uitgesteld in verband met de ongewisse en potentieel zeer gevaarlijke situatie in de beschadigde kerncentrales aldaar.
Alle goede bedoelingen ten spijt, zou ik zeggen alsnog gaan en ter plekke de situatie nader beschouwen. Je bent dan immers ter plekke, en kan dan elders ingezet worden.
Dit levert een aanzienlijke vertraging op.

Lex

Zoekhonden nog niet naar Japan

DE RIPS -  Het team van vrijwilligersorganisatie Signi Zoekhonden heeft hun reis naar het Japanse rampgebied uitgesteld in verband met de ongewisse en potentieel zeer gevaarlijke situatie in de beschadigde kerncentrales aldaar.

Esther van Neerbos, Janette Kruit en twee andere teamleden zouden maandagochtend met hun Mechelse herders naar de zwaar getroffen gebieden vertrekken om er naar overlevenden te helpen zoeken. Met pijn in het hart hebben ze deze plannen nu opgeschoven naar woensdag.

"We willen er ontzettend graag heen om te helpen. Zeker wanneer we de beelden op televisie voorbij zien komen van mensen die nog steeds levend uit de puinhopen worden gehaald. Natuurlijk zijn er risico's die we als reddingswerkers incalculeren. Maar deze onzekere toestand gaat ons te ver. We hebben besloten om daarom nog even af te wachten wat er met die nucleaire centrales gaat gebeuren", zegt Janette Kruit. Over twee dagen bekijkt het team opnieuw of zij kunnen vertrekken.

Signi Zoekhonden, een organisatie die volledig draait op donaties en vrijwilligers, is al diverse malen in het buitenland bij reddingsoperaties betrokken geweest. Het unieke van de Signi-honden is dat de dieren is geleerd om te zoeken naar levende mensen én naar stoffelijke overschotten. Voor de missie in Japan hebben de begeleiders vier honden geselecteerd: de zeer ervaren Rifka en Finder, en de twee jongere herders Kazan en Scanner.

Eerder kwam het team in actie na de aardbevingen in Haïti en China, orkaan Katrina in de VS en de tsunami in Thailand en Sri Lanka.

Telegraaf,
zo 13 mrt 2011, 23:29