Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Ros

De verdediging van Nederland alleen zal nooit aan de orde zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 01/08/2013 | 12:08 uur
Als er dus 330 miljoen bezuinigd moet worden...dan levert het opdoeken van de M's en de Onderzeeboten al 100 mio per jaar op en heeft de Kon Marine zijn deel zo goed als ingevuld.. :devil:
Lijkt er dus op dat het opdoeken niet veel gaat helpen (gelukkig maar) de Kon Marine kan niet meer bezuinigen, ook landmacht zit aan zijn tax.

Hoezo moet KM volgens jou 1/3 bezuinigingen invullen? Verhouding OPCO's is sowieso 2-1-1 en dan vegeet je dat defensie naast de 3 OPCO's ook nog uit Kmar, CDC, DMO en BS bestaat..

Oorlogsvis

Ik zou wel eens het mobilisatieplan / plan voor de landverdediging willen zien van ons land...met de troepen die we nu nog hebben kunnen we hoogstens Den Haag drie dagen verdedigen om zo ons kabinet naar Engeland te laten ontsnappen (ja dat natuurlijk weer wel...als het ooit zover komt zijn zij de eersten die vluchten).

Feitelijk maakt het nu al niet meer uit of we de laatste militairen houden of dat de krijgsmacht volledig wordt opgedoekt denk ik soms...het is toch om je dood te ergeren hoe we zijn verwakt de laatste 12 jaar ? Waar is de tijd van het 1ste Legerkorps gebleven ? de tijden van 18 fregatten...1000 tanks...200 F-16's ???

Lijkt erop dat de politiek gaat aansturen op een Natres leger, een nog kleinere Marine, en een luchtmacht met JSF's....how low can  you go ?

Oorlogsvis

Citaat van: Poleme op 26/07/2013 | 18:47 uur
Min Fin heeft een zogenaamde groslijst opgesteld t.b.v. de komende bezuiniging ronde.  Deze groslijst is een soort prijslijst, waaruit de regering een keuze kan maken.  Deze groslijst is niet openbaar, alleen de fracties hebben inzage.
De Onderzeedienst opdoeken? Levert 34 miljoen Euro per jaar op.  Weg met de M-fregatten?  Bespaart EUR 67 miljoen.  De resterende 18 PHz-2000's eruit?  Levert EUR 10 miljoen per jaar op.
Als er dus 330 miljoen bezuinigd moet worden...dan levert het opdoeken van de M's en de Onderzeeboten al 100 mio per jaar op en heeft de Kon Marine zijn deel zo goed als ingevuld.. :devil:
Lijkt er dus op dat het opdoeken niet veel gaat helpen (gelukkig maar) de Kon Marine kan niet meer bezuinigen, ook landmacht zit aan zijn tax.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 26/07/2013 | 18:47 uur
Deze groslijst is niet openbaar, alleen de fracties hebben inzage.

Blijkbaar heb jij deze wel ingezien?? -_-
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Even twee weken op vakantie geweest bij onze oosterburen.pansermuseum bezocht en langs langemanshof gereden waar het gras twee konten hoog staat. Blad gekocht over pansers waarin de CAT 89 werd besproken. NL tankers eerste en zesde plek alle kennis en goede samenwerking vloeit weg met de laatste kans om nog een paar MBT's binnen onze organisatie terug te krijgen en deze kennis en vuurkracht te hernieuwen. Trouwens er staat ook een merkava in het museum dat is ook een mooie machine hoor. Maar nu even serieus stond op dat prijslijstje ook de Rotterdam want met de komst van het JSS Karel Doorman kunnen we dat schip beter afstoten dan is het merendeel van die 330 miljoen wel binnen en stoten we niet nog eens een complete tak van sport af. De Rotterdam ligt best wel goed in de tweede hands markt en de ODZD afstoten lijkt mij ook geen goed idee. Wel geloof ik nog steeds dat 16 LEO´2s herintroduceren mogelijk moet zijn dan houden we ze maar beperkt inzetbaar tot er meer ruimte is in het budget. Als de Belgen het kunnen moeten wij het toch ook kunnen. PS is er dan echt niemand die nog iets van hoop kan bieden door een mogelijk nieuwe inzicht bij de top. :sick:

Flyguy

Citaat van: Poleme op 26/07/2013 | 18:47 uur
Min Fin heeft een zogenaamde groslijst opgesteld t.b.v. de komende bezuiniging ronde.  Deze groslijst is een soort prijslijst, waaruit de regering een keuze kan maken.  Deze groslijst is niet openbaar, alleen de fracties hebben inzage.
De Onderzeedienst opdoeken? Levert 34 miljoen Euro per jaar op.  Weg met de M-fregatten?  Bespaart EUR 67 miljoen.  De resterende 18 PHz-2000's eruit?  Levert EUR 10 miljoen per jaar op.
Zooooooo de ozd, die iedereen steeds weg wil, levert wel 34 miljoen op!!! Ik zeg doen! :crazy:  :annoyed:

Als de artillerie maar 10 miljoen oplevert dan zeg ik houden maar!

Ace1

Citaat van: Lynxian op 26/07/2013 | 14:31 uur
Zodra jij onze politieke leiders betrapt op enige tekens van intelligentie dan sta ik in de rij om er iets van te horen...

Dan kom ik ook in dat rijtje achter jullie staan en follow the Leader. ;)

Poleme

Citaat van: Flyguy op 01/07/2013 | 19:52 uur
Tsja. We hebben 57 stuks gekocht en hebben er nu nog 18 over, waar is de logica? Ik denk dat we eerder compleet zonder artillerie zitten. En gezien de komende bezuinigingen zou dat nog best eens mogelijk zijn.
Min Fin heeft een zogenaamde groslijst opgesteld t.b.v. de komende bezuiniging ronde.  Deze groslijst is een soort prijslijst, waaruit de regering een keuze kan maken.  Deze groslijst is niet openbaar, alleen de fracties hebben inzage.
De Onderzeedienst opdoeken? Levert 34 miljoen Euro per jaar op.  Weg met de M-fregatten?  Bespaart EUR 67 miljoen.  De resterende 18 PHz-2000's eruit?  Levert EUR 10 miljoen per jaar op.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 26/07/2013 | 14:31 uur
Zodra jij onze politieke leiders betrapt op enige tekens van intelligentie dan sta ik in de rij om er iets van te horen...

;D dan sta ik in het zelfde rijtje.

Lynxian

Citaat van: Oorlogsvis op 26/07/2013 | 11:15 uur
Dat het MLRS verdween was al dramatisch...nu dan ook nog alle Pantserhouwitsers ?....troepen zonder vuursteun ..totaal afhankelijk maken van die paar Apaches/F-16's zou dom zijn.
Zodra jij onze politieke leiders betrapt op enige tekens van intelligentie dan sta ik in de rij om er iets van te horen...

Oorlogsvis

Citaat van: Elzenga op 01/07/2013 | 19:43 uur
of gewoon geen artillerie....ook uitbesteed aan "bondgenoten"... :(
Dat het MLRS verdween was al dramatisch...nu dan ook nog alle Pantserhouwitsers ?....troepen zonder vuursteun ..totaal afhankelijk maken van die paar Apaches/F-16's zou dom zijn.

Huzaar1

Meer traditionele ?

Naar mijn huidige ervaring mij leert is dat LMB als vaste trainingslocatie voor alle eenheden Fort Hood hebben uitgekozen. En de Painf nu bezig is met haar vaste trainingslocatie en het lijkt erop dat deze zo exotisch mogelijk moet zijn, met grote oefenterreinen en faciliteiten zoals Fort Grafenworth. Daarnaast intensiveert de KL haar samenwerking met landen die allemaal toch wel een streepje voor hebben of delen met onze KL.

Jou theorie zou helemaal kloppen als we elke jaar 4 maal samengepropt alle vier vierkante meter van Beverloo bezetten.
De Natres krijgen een grotere rol, maar dat is tijd ook. Die baardmannen verdienen ook wel verantwoordelijkheden die ergens op lijken. Echter vind ik dit naast heel erg logisch ook broodnodig. Ze zijn vaak best professioneel doordat de wil er soms meer in te vinden is dan bij de beroeps inde KL. Daar zie ik lui rondlopen die het werk zien als een verplichte scout jamboree opgedrongen door moeder thuis voor op de zaterdag middag. De Natres lui daarintegen zie ik vaakl doordrongen van iets te veel enthousiasme maar in ieder geval het liefde voor het spel. Al met al, waardig om taken op te laten knappen, het zal een goede reclame voor defensie zijn, aanwezigheid.

Door de besparingen van de Leo2 is er op lange termijn veel geld beschikbaar gekomen, welke natuurlijk expres niet wordt gestoken in reserveonderdelen als een minister moet vechten om het leger in kwantiteit overeind te houden. Natuurlijk beseft zij ook wel dat we niet kunnen inkrimpen om onze taken te kunnen vervullen. Alle reserveonderdelen die benodigd zijn, een plaag die praktisch de meerderheid van het CV90 bestand treft, die kunnen morgen aanwezig zijn als het moet. Dat gebeurd niet, ze smeert dat uit. Kostenbesparend. Hierdoor is er ineens best veel geinvesteerd in nieuwe takken van sport zoals drones en nieuwe pakken en schoentjes. Hierop zou nog ruimte zijn. Dat ook dit wordt achtergesteld. Het is niet ideaal, maar als het zou moeten zou het kunnen. Ik denk eerder dat hierin ruimte optreed. De F-35 is vrees ik nog steeds het goedkoopste toestel voor ons aangezien projecten waar we geen zak van weten schijnen te falen. ( Fyra, HSL, etc ). Dus goddank zit de regering al een decennium met haar neus in de F-35. Weten we tenminste nog waar de startknop zit en het toestel niet van papier mache te zijn gemaakt.

Ik zie de F-35 er wel komen, ik ga liever voor de F-15ge.
En natuurlijk de D-cie's van Painfbats als Tank Esk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2081
Citaat van: Strata op 01/07/2013 | 20:03 uur
Ben in mijn eigen realistische defensievisie bij het onderwerp directe vuurkracht, en dus het Leo2 dilemma.

Nu zou ik graag willen weten: Is het rendabel (een aantal van) de tanks die nu in opslag staan weer in gebruik te nemen (al dan niet in tankbat of geintegreerd in painfbats)? Wanneer zouden ze dan aan vervanging toe zijn? Of brengt dit, nu het meeste personeel is weggestuurd/overgeplaatst en de bataljons zijn opgeheven, teveel rompslomp met zich mee?

Hoewel ik het graag zou zien is het niet echt realistisch als we nieuwe zouden kopen, dus ik zit met de volgende twee opties:

-Een aantal leopard 2's integreren bij de painfbats, bijvoorbeeld elk painfbataljon (3/4) een tankeskadron (14 tanks dacht ik?)
-Een aantal CV90's modificeren tot CV90120 (is dit uberhaupt mogelijk? Of compleet nieuwe kopen, maar dat is politiek gezien weer wat lastiger) of AMOS (secundaire directe vuurmogelijkheid, niet wenselijk n.m.m)

Blijft een klote onderwerp vind ik, omdat dit nooit had mogen gebeuren, maar daar zijn we het gelukkig allemaal over eens.

Strata


Het is zeker een klote onderwerp, maar eerlijk, ik verwacht een verdere uitholling van de KL, immers de meeste tanden zijn al weg en men heeft plots meer aandacht voor de NATRES en voor samenwerking met de meer traditionele landmacht landen in Europa.

Gevoelsmatig zullen de KM en de KLu er nu nog redelijk "goed" van af komen, al wordt de KLu gedecimeerd (ook zonder F35) en zou de rovers bende het best wel eens voorzien kunnen hebben op een KM LPD

StrataNL

Ben in mijn eigen realistische defensievisie bij het onderwerp directe vuurkracht, en dus het Leo2 dilemma.

Nu zou ik graag willen weten: Is het rendabel (een aantal van) de tanks die nu in opslag staan weer in gebruik te nemen (al dan niet in tankbat of geintegreerd in painfbats)? Wanneer zouden ze dan aan vervanging toe zijn? Of brengt dit, nu het meeste personeel is weggestuurd/overgeplaatst en de bataljons zijn opgeheven, teveel rompslomp met zich mee?

Hoewel ik het graag zou zien is het niet echt realistisch als we nieuwe zouden kopen, dus ik zit met de volgende twee opties:

-Een aantal leopard 2's integreren bij de painfbats, bijvoorbeeld elk painfbataljon (3/4) een tankeskadron (14 tanks dacht ik?)
-Een aantal CV90's modificeren tot CV90120 (is dit uberhaupt mogelijk? Of compleet nieuwe kopen, maar dat is politiek gezien weer wat lastiger) of AMOS (secundaire directe vuurmogelijkheid, niet wenselijk n.m.m)

Blijft een klote onderwerp vind ik, omdat dit nooit had mogen gebeuren, maar daar zijn we het gelukkig allemaal over eens.

Strata
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation